Magerine og bøffer...


Underwear
 Share

Recommended Posts

Kort og simpelt... Hvor meget af magerinen går i bøfferne når man steger dem i magerine??

Burde jeg bare stege bøfferne uden magerine, når jeg skal til cutte...(til april) Eller er det muligt at tælle kcal i det..?

Edited by Underwear
Link to comment
Share on other sites

Kort og simpelt... Hvor meget af magerinen går i bøfferne når man steger dem i magerine??

Burde jeg bare stege bøfferne uden magerine, når jeg skal til cutte...(til april) Eller er det muligt at tælle kcal i det..?

Omkring 1½-2 g fedtstof pr. 100 g kød. Med mindre man kan lide det tørstegt er der ingen grund til det.
Link to comment
Share on other sites

Okay, det var jo ikke ret meget, hvilket jo er en god ting :smile:

Hvad med kød og olie? forholder det sig (nogenlunde) ligesådan med fjerkræ (kylling/kalkun)?

Mener du om type af kød og olie har betydning? I så fald ikke ret meget. Der hvor der er en markant forskel er paneret kød som suger en del fedtstof og hakket kød med højt fedtindhold hvilket ikke afgiver så meget fedt hvis det steges i meget fedt.
Link to comment
Share on other sites

Brug f.eks. jomfruolie istedet, og få noget brugbart fedt oveni den gode smag.

Oliven / planteolier generelt er bare desværre komplet umuligt at stege kød i. Kokosfedt / palmin er dog en undtagelse.

Ihvertfald i mit køkken :4eat:

Link to comment
Share on other sites

Som nævnt er det ikke meget fedtstof der bliver optaget af kødet under stegning (husk dog lige at lægge kødet på lidt køkkenrulle efter stegning for at suge det fedt der hænger ved). Undtagelsen herfra er selvfølgelig paneret kød, men også hakket ditto som frikadeller og hakkebøffer.

Da det er så relativt lidt fedt det drejer sig om ville jeg nok vælge et fedtstof der var godt at stege i fremfor et der er "sundt"!

Edited by wichmann
Link to comment
Share on other sites

nu ved jeg ikke om I har lagt mærke til det .... men ved stegning af fx hakkebøf er det mere fedt på panden efter stegning ... så hvis man ikke spiser kage, chokolade m.m ... skal man ikke gå så højt op i det ... :cool:

det er kun ved panering at der rigtig suges fedt op .... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Oliven / planteolier generelt er bare desværre komplet umuligt at stege kød i. Kokosfedt / palmin er dog en undtagelse.

Ihvertfald i mit køkken :4eat:

Jeg har gladeligt stegt bøffer, hakk. kød og fiskefileter i olivenolie i årevis og ved ikke hvor du har den påstand fra om at det er umuligt...Iøvrigt har jeg hørt i Go' Morgen Danmark at rapsolie skulle være endnu bedre eller skal vi sige mindre skadelig.

Til gengæld bryder jeg mig ikke synderligt om tørstegning, men har opdgaet at hakk. kød afgiver en hel del væske / fedt under tørstegning.

Hilsen

Dan

Link to comment
Share on other sites

Oliven / planteolier generelt er bare desværre komplet umuligt at stege kød i. Kokosfedt / palmin er dog en undtagelse.

Ihvertfald i mit køkken :4eat:

Det plejer nu at gå ok for mig :smile:

Man skal dog være opmærksom på at visse planteolier har at lavt 'rygepunkt', hvilket gør dem uegnede til fx. lynstegning (olivenolie er en af dem), her er det som regel bedre at bruge fx. solsikkeolie.

Kokosfedt er anderledes fordi det indoholder langt mere mættet fedt og derfor steger mere som smør/dyrefedt end som planteolie.

Link to comment
Share on other sites

Altså efter hvad jeg har lært i kemi bliver det umættede fedt omdannet til mættet fedtsyre ved hård varme som f.eks. ved stegning. Sådan står det i hvert fald skrevet i den ret så nye kemibog jeg har fra kemi B niveau.

Så vidt jeg ved skal der en del mere varme til at omdanne det til mættet fedt eller transfedt, end den varme det får på panden. Jeg er dog ikke helt sikker og det er muligvis forskelligt fra olie til olie. Så jeg kunne også godt lige tænke mig et svar på dette. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share