Vægttab!


Fit
 Share

Recommended Posts

->Arne. Selvfølelig har vi behov kulhydrater sidst på dagen og når vi sover. Det er vi enige om. Men jeg mener bare ikke, at der er nogen grund til at spise så mange sidst på dagen. Du har jo brug for de fleste mens du er aktiv.

Jeg har selv lige været på diæt. Jeg fik det råd at skære ned på kulhydraterne sidst på dagen. Og det virker på mig.

Jeg mener ikke at diæt er lig med energiunderskud. Da jeg startede på min diæt var min vægt 88 kg. fedt % 15.5 efter 4 måneder er vægten stadig 88 kg men fedt % er 11. Og der skal jo noget til for at bygge muskler op.

B)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 97
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har selv i flere omgange tabt mig, men hver eneste gang er der røget for meget muskelmasse med i købet, og det er bare for ærgerligt. Jeg har senere læst en masse om vægttab på et højt niveau, og jeg opdagende at jeg gjorde en masse ting forkert. Nu er jeg ved at tabe mig igen, SAMTIDIG med at jeg øger i styrke.

Jeg følger Fred Hatfield(Dr.Squats) zigzag diæt, den kan du læse om her:

http://www.drsquat.com/index.cfm?action=vi...le&articleID=12

og her

http://www.drsquat.com/index.cfm?action=vi...le&articleID=58

(De kan godt være ret svære at finde ud af i starten, men når man lige er kommet ind i det, så er det perfekt logisk.)

Her er lige en liste af gode grunde til at du ikke kan tabe dig:

- Du dyrker for meget :blink: motion!. Hvis du dyrker for meget motion vil kroppen søge at tilpasse sig, og det gør den ved at forbrænde fedt og muskler i det at muskler ikke er fordelagtige at slæbe rundt på når man skal løbe, cykle osv. Og jo mindre muskelmasse jo mindre forbrænding.

Fred Hatfield anbefaler højst en halv time 3 gange om ugen hvor du kører 60-80%af maxpuls. Andre notabiliteter som Charles Poliquen råder en til slet ikke at lave motionstræning, da det altid vil foresage tab af muskelmasse.

- Det er godt at du spiser 5 gange om dagen. Men hvis du vil optimere dine måltider så spis hver 3 time, den tid det tager for kroppen at optage et måltid. Og ideelt skal man fordele kalorieindtaget jævnt ud over de 5 måltider, hvilket b.la. er en fordel fordi: Kroppen har hele tiden adgang til proteiner for at opbygge og vedligeholde muskelmasse, dit blodsukker vil holde sig jævnt(spis altid forholdsvis lavglukonæmisk) og du vil med garanti ikke få lyst til "pjat" som slik, cola osv. Men den vigtigste grund til at spise hver 3 time er at din krop vender sig til at den ikke behøver at opbygge fedtlagre da den "ved" at der snart vil komme et måltid til. Med andre ord vil de resultere i en højere forbrænding.

- Hvis du taber dig over en længere periode vil din forbrænding med sikkerhed dale lige så langsomt og gøre det sværere og sværere at forbrænde fedt. For at undgå dette så kan man 2 dage om ugen spise 500 kalioerer MERE end man bruger og de resterende 5 dage 500 mindre end man bruger. På de dage hvor man spiser mere end man bruger vil forbrændingen stige igen, så man kan tabe sig mere effektivt de næste 5 dage.

- Husk at tage højde for hvad du laver iløbet af dagen. Hvis du sidder på din flade og ser dårlige serier på tvdk så spis mindre end de dage hvor du træner!

Jeg følger selv disse råd og jeg har taber mig jævnt ca. 300-500g om ugen, og det er som sagt samtidig med at jeg har styrkefremgang.

Torben F

Link to comment
Share on other sites

wow, sikke en masse underlige informationer på een gang:

De kulhydrater du får sidst på dagen får du ikke forbrændt. Og de vil der ved sætte sig som fedt.

kan kulh. omdanne sig til fedt eller hvad er det du prøver at sige her??

Jeg mener ikke at diæt er lig med energiunderskud.

øh måske det lige kommer lidt an på hvad målet lige er.... men derudover: interessant aspekt... dette kunne sætte gang i nogle hæftige diskussioner i vægttabsforummet, kunne du ikke lige forklare dig lidt nærmere?

- Du dyrker for meget motion!. Hvis du dyrker for meget motion vil kroppen søge at tilpasse sig, og det gør den ved at forbrænde fedt og muskler i det at muskler ikke er fordelagtige at slæbe rundt på når man skal løbe, cykle osv. Og jo mindre muskelmasse jo mindre forbrænding.

Fred Hatfield anbefaler højst en halv time 3 gange om ugen hvor du kører 60-80%af maxpuls. Andre notabiliteter som Charles Poliquen råder en til slet ikke at lave motionstræning, da det altid vil foresage tab af muskelmasse.

uden at have sat mig ind i det... tror du så ikke at disse udtalelser er sagt i en anden sammenhæng end vægttab??

Og ideelt skal man fordele kalorieindtaget jævnt ud over de 5 måltider,

den var i hvert fald helt ny for mig!! det vil jeg enormt gerne høre andres mening om, da jeg altid selv har troet på 25% - 30% - 30% - + 3 x 5% var den gode fordeling.

For at undgå dette så kan man 2 dage om ugen spise 500 kalioerer MERE end man bruger og de resterende 5 dage 500 mindre end man bruger. På de dage hvor man spiser mere end man bruger vil forbrændingen stige igen, så man kan tabe sig mere effektivt de næste 5 dage.

den var også næsten ny. Nogen der har kompetence til at kommentere den?

Jeg synes der kom nogle anderledes aspekter på banen her. Kan det virkelig lade sig gøre at få en kvalificeret diskussion i vægttabsforummet og ikke kun i styrketræning..?? ja, jeg venter i åndeløs spænding og ser hvad der sker.'

Grrrrrr det er også gået galt med mine quotes!! og jeg har ellers styr på det :hehe: hvad sker der i adm. i tiden?? har I fået en erhvervspraktikant eller hvad?

Link to comment
Share on other sites

Æhhh Litopsi, nu tror jeg du er på svampe, haha, fordi

1. Du er vitterlig i vægttabsforumet og ikke i styrketræningsforumet :blink:

2. Der er ikke noget i vejen med dine tider

3. Der er gået kludder i den quote-funktion

Men derudover:

De kulhydrater du får sidst på dagen får du ikke forbrændt. Og de vil der ved sætte sig som fedt.

kan kulh. omdanne sig til fedt eller hvad er det du prøver at sige her??

Nej til det første. Det er sandsynligvis ikke et ekstra kulhydratindtag man tager på af, men derimod den fedtmængde der i energi har samme størrelse. Ja, til det sidste. Kulhydrater kan godt omdannes til fedt, men det er ikke noget din krop gør gerne. Du skal op på et stort og vedvarende kulhydratindtag, førend kroppen omdanner kulhydrater til fedt.

Jeg mener ikke at diæt er lig med energiunderskud.

øh måske det lige kommer lidt an på hvad målet lige er.... men derudover: interessant aspekt... dette kunne sætte gang i nogle hæftige diskussioner i vægttabsforummet, kunne du ikke lige forklare dig lidt nærmere?

??????? Mærkelige udtalelser fra begge :D :)

- Du dyrker for meget motion!. Hvis du dyrker for meget motion vil kroppen søge at tilpasse sig, og det gør den ved at forbrænde fedt og muskler i det at muskler ikke er fordelagtige at slæbe rundt på når man skal løbe, cykle osv. Og jo mindre muskelmasse jo mindre forbrænding.

Fred Hatfield anbefaler højst en halv time 3 gange om ugen hvor du kører 60-80%af maxpuls. Andre notabiliteter som Charles Poliquen råder en til slet ikke at lave motionstræning, da det altid vil foresage tab af muskelmasse.

uden at have sat mig ind i det... tror du så ikke at disse udtalelser er sagt i en anden sammenhæng end vægttab??

Her giver jeg Litopsi ret. Hvad mener du????

For at undgå dette så kan man 2 dage om ugen spise 500 kalioerer MERE end man bruger og de resterende 5 dage 500 mindre end man bruger. På de dage hvor man spiser mere end man bruger vil forbrændingen stige igen, så man kan tabe sig mere effektivt de næste 5 dage.

Det er alt for unuanceret og for forsimplet

Link to comment
Share on other sites

->Litopsi

Kulhydrater vil sætte sig hvis de ikke bliver brugt. Og du forbrænder kulhydrater før du forbrænder fedt. Det håber jeg, vi er enig om ?

Om kulhydrater bliver til fedt som sådan. Skal jeg nok svare tilbage på en anden dag. Er lige ved at få det undersøgt, hos nogen som ved mere om det ind mig.

Når man går på diæt, er det vel fordi man vil et eller andet. Om så det er fordi man vil tabe sig, tage på, eller tabe fedt. Er det vel en form for diæt ? Eller er jeg helt forkert på den ?

:) RTH :)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke (meget sjældent) kulhydraterne der sætter sig. Den energi der ligger i den røde zone (f.eks. pga. for stort kulhydratindtag) vil sætte sig som fedt, men i langt de fleste tilfælde vil det være fedten i dit fødeindtag, der sætter sig som fedt på sidebenene.

Lyder som en krig om ord og ikke indhold. Det er dog ikke (helt) :)

Link to comment
Share on other sites

Så vil jeg lige melde tilbage ang. min fedtmåling.

Blev målt på impedancefætteren :-) til at være 27,7% mod 29% for en måned siden. Vægten var også gået 1 kg. ned. :w00t::banana: :lol:

Min anden fedtmåling jeg fik tage i week-enden (med tang) var jo på 22..........tja..... Hvordan hænger det så sammen......fatter det ikke. Nu vil jeg så prøve at blive målt på La Santa til september og se, hvad de så siger...

Det arbejde jeg har lagt for dagen i den sidste måned har jo givet resultat OG jeg fortsætter i den bane og glæder mig til vægten falder ned på plads hvor den hører hjemme.

Ville bare lige melde tilbage som lovet. Jeg arbejder på højtryk i cardio og jeg ælllllsker det. Træner også styrketræning ved siden af men lægger mest vægt på rotex, romaskine, løbebånd, stepmaskine og så spinning. Så må styrketræningen få mere fokus når vægten er komme ned.

Link to comment
Share on other sites

Min anden fedtmåling jeg fik tage i week-enden (med tang) var jo på 22..........tja..... Hvordan hænger det så sammen......fatter det ikke.

Nu er jeg ikke 100 % inde i mekanikken bag de såkaldte impedancefætre, men man må gå udfra de måler alt fedtet i kroppen (underhuds-,intramuskulært, fedt mellem organer etc. etc.), altså den egentlige fedtprocent. Mens tangen kun måler den subcutane fedtprocent, altså underhudsfedtet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Thomas J: Du har egentligt ret, men der er bare en stor ulempe ved impedance-fætteren. Det er, at det er vand der styre målingen...eller rettere kroppens ledningsevne. Vand leder strøm meget godt mens fedt ikke gør. Jo mere vand jo lavere fedt-%. Man vil derfor kunne se nogle meget store udsving på målinger målt lige inden og lige efter cardio-træning. Man skal vælge nogle tidspunkter for måling hvor kroppen er lige hydreret og så sætte dem i forhold til hinanden for at se om man at smidt fedt. Hvis man begynder at ekstrapolere fra tang-metoden til impedance-metoden går det hele op i hat og briller :)

Link to comment
Share on other sites

Jarviq13>

Både kulhydrater,protein og fedt kan lagres som fedt.

Det er korrekt at kroppen har nemmere ved at lagre fedt som fedt, end fx kulhydrat, men kroppen kan sagtens omdanne kulhydrat til fedt, når man indtager mere end man forbrænder.

At påstå at sukker og andre kulhydrater ikke feder lyder som noget Danisco har financieret. Jeg mener ikke det skulle være nødvendigt at træde mere i den diskussion da vi har haft den oppe at vende her på MO.

Og at de skulle fede lige meget uanset hvornår på dagen man indtager dem er også ukorrekt. Mm ens aktivitetsniveau er lidt atypisk vil man have det største energibehov tidligt på dagen og følgeligt vil det være smartest at planlægge ens kulhydrats indtag omkring ens aktivitetsniveau.

Hvis du har brug for mere information er der masser tilgængeligt på nettet.

Med det for øje kunne Fit forsøge at ændre på den type kulhydrat hun indtager og eventuelt sænke sit indtag hvis det skulle være nødvendigt.

Mht. Cardio synes jeg at 5 timer om ugen er ret meget, hvis også Fit skal lave almindelig træning ved siden af. Cardio slider ret meget på restitueringsevnen, så man bør være lidt varsom med hvor meget man laver og med hvordan man har det.

Link to comment
Share on other sites

Mht. Cardio synes jeg at 5 timer om ugen er ret meget, hvis også Fit skal lave almindelig træning ved siden af. Cardio slider ret meget på restitueringsevnen, så man bør være lidt varsom med hvor meget man laver og med hvordan man har det.

fordi cardio jo ikke er almindelig træning eller hvad?? altså skjues mii, men for vægttab er cardio sq da vejen frem. Evt. styrketræning er for mig at se kun for at undgå at tabe for mange muller.

Link to comment
Share on other sites

Hmm impedancefætteren, er det sådan en man stiger op på med bare fødder og så giver den en udskrift når man har skrevet sit køn og højde? Efter hvad jeg har erfaret er det langt fra nøjagtigt hvad de måler til.... Jeg prøvede den forleden dag oppe i mit nye center og den sagde jeg havde en fedtprocent på 16% det ved jeg er løgn... vil tro den er på 12% eller noget...

Link to comment
Share on other sites

Litopsi> Man plejer vel generelt at skelne mellem cardio og træning. Cardio er ikke muskelopbyggende på samme måde som vægttræning er. Vægttræningen skal, som du selv siger det, bruges til at holde hvileforbrændingen oppe, mens cardio er noget der anvendes for at bruge flere kalorier og for at give forbrændingen et lille skub.

Dette er fint nok i moderate mængder, men jeg synes det bliver lidt problematisk når cardiofrekvensen bliver høj. Hvorfor? Fordi lavt kalorieindtag og meget cardio godt nok giver vægttab, men det nedbryder også i høj grad muskelmasse. Derfor synes jeg det er en god ide at starte ud med at lade diæten og den almindelige træning klare jobbet og så derefter indfase cardio i små doser efter behov.

Man kan sagtes nå et godt resultatat med bare 3 cardiosessions/uge.

Min pointe er at det skal være til at overkomme at tabe sig. Man behøver ikke at slide sig selv halvt fordærvet til at begynde med, det er i de fleste tilfælde ikke nødvendigt.

Link to comment
Share on other sites

altså skjues mii, men for vægttab er cardio sq da vejen frem.

Det er lidt noget genereliserende sludder. Det kommer i høj grad an på hvem man er. For en bodybuilder bør cardio IKKE være det primære, da det tærer på muskelmassen, når man i forvejen er i kalorieunderskud. For en elite styrkeløfter som gerne vil smide vægt er det et direkte no-no, da det ikke ligefrem fremmer den type IIx gendannelse der er ønskelig op imod en konkurrence. Man kan sagtens opnå sine vægttabsmål med kun diætmanipulationer, men det er klart at kardio kan være et udemærket supplement. Det er bare forkert at sige at kardio er vejen frem for alle, altid. Det er LANGT fra tilfældet. Det er muligt det er det for Litopsi, som ikke har nogen som helst interesse i muskelmasse. Men jeg antager stærkt at fleste som er interesseret i vægttab her på MOL, er det udfra et "cutte-perspektiv", og ikke bare et vægttabsperspektiv.

Desuden er det også noget vås at styrketræning ikke er gavnligt i vægttabs øjemed. Hård vægttræning skaber en meget stor efterforbrænding, som ofte holder meget længere end lidt hygge kardio træning. Det er selvfølgelig noget andet hvis vi snakker høj-intens kardio træning, da det også har en markant effekt på efterforbrændingen. Men de fleste træner nu nok ikke så hårdt når de er ude at cykle og løbe.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Både kulhydrater,protein og fedt kan lagres som fedt.

Det er korrekt at kroppen har nemmere ved at lagre fedt som fedt, end fx kulhydrat, men kroppen kan sagtens omdanne kulhydrat til fedt, når man indtager mere end man forbrænder.

Har jeg nogensinde påstået andet?????? Men du misser bare pointen. Det er MEGET SJÆLDENT at kulhydrater og proteiner sætter sig som fedt. Lad os se, hmmmmm, tænke, hmmmmm, ikke så svært, hmmmm, hvordan forklarer man det, så det ikke kan misforståes, hhhhhhh: En almindelig person indtager vel ca. 20 % af sin energi fra fedt. Lad os sige 2500 kj pr. dag. Manden er i energibalance (f.eks ved 12.000 kj's fødeindtag). Så indtager han en dag yderligere 1.000 kj sukker, hans samlede fødeindtag stiger altså til 13.000 kj. Og hvor er det så lige, du tror han henter sit energioverskud fra. Fra sit proteinindtag? Niks - de skal bruges andre steder. Fra sit kulhydratindtag? Niks - kroppen kan godt omdanne kulhydrater til fedt, men det er krævende procces, så kroppen vil helst se sig om efter andre alternativer. Så, hvilke alternativer er der tilbage. Tjaaaaaaaaaa, lad mig se, bobbob, hmmmm, nå ja, fedt !!!!!! Selvfølgelig henter kroppen de 1.000 kj fra fedtindtaget, det selvom det jo var kulhydraterne der var indtaget for mange af. Med?
Og at de skulle fede lige meget uanset hvornår på dagen man indtager dem er også ukorrekt. Mm ens aktivitetsniveau er lidt atypisk vil man have det største energibehov tidligt på dagen og følgeligt vil det være smartest at planlægge ens kulhydrats indtag omkring ens aktivitetsniveau.

Ja og nej. Du misbruger udtalelserne. Nej, fordi det er dit samlede energiindtag over tid og dit samlede energiforbrug i det samme tidsrum, der er afgørende for hvad der sker med dit vægttab. Sådan er det bare.

Ja, fordi du vælger at inddrage andre parametre (hvilket man gerne må gøre. Men så skal man oplyse dette og ikke blot udslynge, at en anden persons udtalelser er forkert. At gøre sådan er både useriøst og ikke-konstruktivt !). Du vælger at inddrage følgende parametre: Hvornår har kroppen relativt mest brug for sin energi? Og her har du da ret. Ja, man skal sørge for at placere ens kulhydratindtag inden en aktivitet.

Men det var altså bare ikke det der blev diskuteret ud fra. Desværre.

Mht. Cardio synes jeg at 5 timer om ugen er ret meget, hvis også Fit skal lave almindelig træning ved siden af. Cardio slider ret meget på restitueringsevnen, så man bør være lidt varsom med hvor meget man laver og med hvordan man har det.
Man plejer vel generelt at skelne mellem cardio og træning. Cardio er ikke muskelopbyggende på samme måde som vægttræning er. Vægttræningen skal, som du selv siger det, bruges til at holde hvileforbrændingen oppe, mens cardio er noget der anvendes for at bruge flere kalorier og for at give forbrændingen et lille skub.

Hmmm, måske Du og TJ (og måske andre) bruger udtrykket cardio og træning forskelligt i forhold til hvordan jeg bruger det. Jeg bruger cardio som udtryk for træning, hvor aerob forbrænding trænes mest. Og hvis ikke almindeligt løb, almindelig cykling, svømning, roning osv. gør dette - ja, så, hmmm, er jeg galt på den. Men det er jeg ikke, haha.

Sådan som Du og TJ åbenbart definerer cardio, er ved hvad jeg forstår, som Høøøøøøøøøøøøøj-intensiv cardiotræning. Men folk kan altså godt træne aerob forbrænding uden at det er høøøøøøøøøøøøøøøøøj-intensivt. Mantraet her i vægttabsforumet er højintensiv cardiotræning - ikke høøøøøøøøøøj-intensiv cardiotræning.

Det er lidt noget genereliserende sludder. Det kommer i høj grad an på hvem man er. For en bodybuilder bør cardio IKKE være det primære, da det tærer på muskelmassen, når man i forvejen er i kalorieunderskud
Nu vælger du at misforstå med vilje. Ja, det er rigtigt, at der forskel på folks situation og der derfor er mange veje til sandheden. MEN vi befinder os altså i en tråd, med en pige, med en ganske almindelig træningsforståelse og -mængder, der bare ønsker at tabe sig nogle (få) kg. Så er vejen frem selvfølgelig cardio (sådan som jeg definerer cardio). Der er ingen grund til at stresse kroppen unødigt gennem mindre kalorieindtag end bedst muligt (altså forstået på den måde, at f.eks. et ønsket energiunderskud på 3.000 kj pr. dag bedre findes gennem en diæt på 1.500 kj mindre fødeindtag og cardioforbrænding for yderligere 1.500 kj, fremfor en skrappere diæt md et energiunderskud på 3.000 kj)
Men jeg antager stærkt at fleste som er interesseret i vægttab her på MOL, er det udfra et "cutte-perspektiv", og ikke bare et vægttabsperspektiv

Muligvis, selvom jeg faktisk tvivler. Dette ændre dog ikke ved, at vi befinder os i en "almindelig" vægttabstråd. Hvis en (anden) tråd begynder med "Jeg skal igang med at cutte, hvad skal jeg gøre", ja, så er rådene selvfølgeligt ikke præcist de samme.

Desuden er det også noget vås at styrketræning ikke er gavnligt i vægttabs øjemed. Hård vægttræning skaber en meget stor efterforbrænding, som ofte holder meget længere end lidt hygge kardio træning
Dette er bare ikke sandheden. Ja, BB/SL har et stort efterforbrændingspotentiale. Dette er selvfølgeligt også grunden til, at mange BB/Sl kun tager lidt på, selvom de spiser som okser. Men, men, men. Efterforbrændingen er kun potentiel. Dvs. at der faktisk skal være et energioverskud førend efterforbrændingen i udpræget grad bliver "tændt". Dette skyldes at efterforbrændingen primært skyldes hypotrofitendensen ved SL/BB. Men ved et energiunderskud vil hypotrofien være meget begrænset (eller mere sandsynligt mindre end eller lig nul). Resultat det store efterbrændingspotentiale bliver ikke "tændt".

Men selvfølgelig er det (altid) godt at træne BB/SL i vægttabssituationer, idet det holder muskelmassen mest oppe, og der nok trods alt er en lille efterbrændingseffekt at hente.

Ahhh Craw var hurtigere. Men jeg er helt enig i hans anskuelser

Det er ikke svært at være enig med en anden (som tilsyneladende er uenig med de andre), når denne anden taler om noget ganske forskelligt i forhold til det flertallet tale om. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jarvig->

flere komplekse kulhydrater - kartofler, verden bedste føde, er et must.
Du siger du spiser meget frugt. Pas på med det, hvis du vil tabe dig. Frugt indeholder simple kulhydrater, og simple kulhydrater mætter ikke meget. Så der ikke andet for end at spise (mange) flere komplekse kulhydrater og flere fibre, f.eks. groft brød, kartofler og gulerødder. .
Frugt: Hmmmmmmmm, bumbum, bummelum, hmmmmmm. Jeg hader frugtsnak i slankesammenhæng. Ja, frugt er noget af det bedste og sundeste spise. Ja, jeg kan anbefale frugt (i fornuftige mængder) til folk med en "normal" kostplan. MEN, når du skal tabe dig, så er frugter altså farlige. De indeholder stort set kun simple kulhydrater -> mætter ikke og energien optages alt for hurtigt -> sulten og "sløv" hurtigt -> spise andet mad, som sikkert ikke er helt så sundt.

Jeg vil godt rette den lille misforståelse - kartofler og gulerødder bør fuldstændig undlades på en diæt, da de faktisk har den samme effekt på blodsukkeret som slik, deres GI er meget højt og ikke optimalt for en slankekur. Hvor imod at inddrage dem i en normal kost er gavnligt, men ikke diæt.

Angående frugt, så er det faktisk langt bedre at spise frugt fremfor kartofler og gulerødder, f.eks. æbler, pære, kirsebær, blommer osv. har alle et godt og lavt GI og deraf en langsom og svag insulinfrigivelse, hvis du spiser de rette typer frugt bliver du ikke træt - tværtimod.

Jarvig, jeg synes, at du skulle tage at studere lidt om GI, det med komplekse kulhydrater gik af mode for et par år tilbage og er ikke længere anbefalelsesværdigt i forhold til fødevarer baseret på deres GI!! :)

Link to comment
Share on other sites

Nå så prøver jeg lige en gang til (mit sidste indlæg blev ædt)

Hvad er pointen i at regne kalorieindtaget over en hel dag? Så vidt jeg kan se, må det være afgørende hvad der indtages i HVERT måltid og ikke om regnestykket går op når hele dagen tælles med.

Vil du så dermed påstå at rene kulhydratmåltider er en sikker måde at undgå overvægt på?? Vingummibamse diæt?? Det holder ikke. Kulhydratskalorier kan sagtens metaboliseres til fedt omend det er mere besværligt end for fedt.

Ja og nej. Du misbruger udtalelserne. Nej, fordi det er dit samlede energiindtag over tid og dit samlede energiforbrug i det samme tidsrum, der er afgørende for hvad der sker med dit vægttab. Sådan er det bare.

Så er det måske lige meget hvornår kalorierne indtages og i hvilke mængder eller hvor store er de tidsrammer du taler om???

Jeg bruger cardio som udtryk for træning, hvor aerob forbrænding trænes mest. Og hvis ikke almindeligt løb, almindelig cykling, svømning, roning osv. gør dette - ja, så, hmmm, er jeg galt på den. Men det er jeg ikke, haha.

Ja cardio er aerob træning.

Sådan som Du og TJ åbenbart definerer cardio, er ved hvad jeg forstår, som Høøøøøøøøøøøøøj-intensiv cardiotræning. Men folk kan altså godt træne aerob forbrænding uden at det er høøøøøøøøøøøøøøøøøj-intensivt.

Afhænger det så af antallet af "øøø"'er??

Så er vejen frem selvfølgelig cardio (sådan som jeg definerer cardio). Der er ingen grund til at stresse kroppen unødigt gennem mindre kalorieindtag end bedst muligt

Det er ganske enkelt noget ævl at kroppen stresses mindre af at lave højintensitets cardio end ved at skære i kalorier.

Det er korrekt nok at mange af dem der skriver ind og spørger om vægttab bare skal tabe et par kg og ikke cutte helt ned. Men det du åbenbart ikke ser er, at de i maaaange tilfælde allerede har prøvet at gøre det som de fleste "sundhedseksperter" og "fitnessguruer" prædiker, nemlig det med at spise en masse komplekse kulhydrater og så ellers bare knokle cardio til de ikke kan se ud af øjnene.

Det gør de så.

Det virker ikke.

De skriver herind.

Link to comment
Share on other sites

Nu vælger du at misforstå med vilje
Nej, det gør jeg da ikke. For mig lød det klart som om Litopsi snakkede generelt, og ikke om den specifikke problemstilling. Hvis det modsatte er tilfældet så undskylder jeg mit indlæg. Men jeg synes nu det lød som om hun menter at kardio er en universal løsning på vægttab. Det kommer i høj grad an på ens mål.
Dvs. at der faktisk skal være et energioverskud førend efterforbrændingen i udpræget grad bliver "tændt".

Den må du sgu meget gerne uddybe, for det er jeg dog likkert aldrig støt på, når jeg har læst om efterforbrænding i forbindelse med vægttræning.

Men ved et energiunderskud vil hypotrofien være meget begrænset

Bør måske lige gøre opmærksom på at hypotrofi betyder et svind i muskelmassen. Tror du mener HYPERTROFI.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

WHAT !!!!!!!! Angel har du fået solstik

Jeg vil godt rette den lille misforståelse - kartofler og gulerødder bør fuldstændig undlades på en diæt, da de faktisk har den samme effekt på blodsukkeret som slik, deres GI er meget højt og ikke optimalt for en slankekur. Hvor imod at inddrage dem i en normal kost er gavnligt, men ikke diæt.
Højt GI-tal siger, at fødevaren mætter meget pr. indtaget energienhed. Kartofler har det højste GI-tal af alle kendte fødevarer !!!!!! Hvad taler du om Angel. Du plejer da ellers nok at vide hvad du taler om, men her er det altså gået helt galt for dig. :huh: :o :huh:
Angående frugt, så er det faktisk langt bedre at spise frugt fremfor kartofler og gulerødder, f.eks. æbler, pære, kirsebær, blommer osv. har alle et godt og lavt GI og deraf en langsom og svag insulinfrigivelse, hvis du spiser de rette typer frugt bliver du ikke træt - tværtimod.

Nu ligner det mere noget :) Jeg blev faktisk lidt klogere af Los's link. Selvom fruktose er et simpelt kulhydrat, så optages det rimeligt langsomt. Så her må jeg reviderer min viden en smule. Når den ikke fuldstændigt skal revideres (på dette område forståes), så er det fordi, frugte stadig indeholder mange kj pr. indtaget mængde føde end så mange andre mere mættende kulhydratkilder. Så frugter er stadig (lidt) farlige - bare ikke så meget som jeg egentligt troede. Det gælder dog stadig, at frugter kun skal indtages behersket.

Jarvig, jeg synes, at du skulle tage at studere lidt om GI, det med komplekse kulhydrater gik af mode for et par år tilbage og er ikke længere anbefalelsesværdigt i forhold til fødevarer baseret på deres GI!!
For det første: Jeg troede ikke fødevarer kunne gå af mode :tongue: :D

For det andet: Jeg bygger aldrig (direkte) mine udtalelse på GI-tal (jeg tror faktisk aldrig jeg har skrevet GI nogensinde, idet jeg finder tallet upræcist, ikke-koncist, subjektivt og rimeligt kritisabelt videnskabeligt set). Jeg bygger altid mine udtalelser på hvilken type kulhydrat man skal indtage.

For det tredje: Snakken om simple og komplekse kulhydrater er naturligvis "ikke gået af mode". Sådan er (kulhydrat-)verden nu engang bare skruet sammen. Og kroppen har nemt ved at nedbryde og optage simple kulhydrater og det modsatte gør sig selvfølgelig gældende for de komplekse kulhydrater.

Hvad er pointen i at regne kalorieindtaget over en hel dag? Så vidt jeg kan se, må det være afgørende hvad der indtages i HVERT måltid og ikke om regnestykket går op når hele dagen tælles med.

Tjaaa, hvad kan jeg sige andet end: HER TAGER DU FEJL

Vil du så dermed påstå at rene kulhydratmåltider er en sikker måde at undgå overvægt på?? Vingummibamse diæt?? Det holder ikke. Kulhydratskalorier kan sagtens metaboliseres til fedt omend det er mere besværligt end for fedt.
Jeg har aldrig påstået andet !!!!!!!!!!!!!!!!!????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Så er det måske lige meget hvornår kalorierne indtages og i hvilke mængder eller hvor store er de tidsrammer du taler om???

Kan ikke forstå, hvad det er du ikke forstår. Jeg har allerede i forrige indlæg redegjort for dette.

Afhænger det så af antallet af "øøø"'er??
Nej. Regnede med du var intelligent nok til at kunne gennemskue et bogstavsmetafor til forståelsen af min pointe !
Det er ganske enkelt noget ævl at kroppen stresses mindre af at lave højintensitets cardio end ved at skære i kalorier.

Der er forskel på, hvodan forskelligt stress påvirker kroppen og specielt er der forskel på, hvor hensigtsmæssigt dette stres påvirker kroppen på længere sigt. Diætstress, uheldigt fordi, du ikke giver kroppen hvad den ideelt set behøver og desuden påvirker diæt kroppen stofskifte negativt på længere sigt (både ved stofskifteregulering nedaf og eventuelt ved muskeltab). Motionstess, godt fordi, det presser hele din krop til at være en mere "effektiv maskine" - med alle de fordele deraf følger.

Det er korrekt nok at mange af dem der skriver ind og spørger om vægttab bare skal tabe et par kg og ikke cutte helt ned. Men det du åbenbart ikke ser er, at de i maaaange tilfælde allerede har prøvet at gøre det som de fleste "sundhedseksperter" og "fitnessguruer" prædiker, nemlig det med at spise en masse komplekse kulhydrater og så ellers bare knokle cardio til de ikke kan se ud af øjnene.

Udemærket Crawdaddy jeg overlader gerne vægtsforumet til dig, siden du er eksperten (troede ellers det var AF, der var det :D ). Så værsegod, kom med alle dine guldkorn. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share