Hvad gør jeg galt?


Tulletøsen
 Share

Recommended Posts

Kvinde, 21 år, 175 cm høj. Startede ud med at veje 84 kg.

Jeg har siden midt i januar forsøgt at omlægge min kost for at tabe mig og er i den forbindelse begyndt at tælle kalorier. Jeg har fiflet lidt rundt for at finde ud af hvor meget jeg skal indtage for at tabe mig. Der røg ca. 3 kg. den første 1 1/2 måned men det virker bare slet ikke mere :(

Den sidste måneds tid har jeg så bestræbt mig på et dagligt indtag på 1500 kcal - og måske 2-300 kcal mere i weekenden. I mit kostprogram kan jeg se at mit gennemsnitsindtag for den sidste måned er 1668 kcal pr. dag og jeg har gennemsnitligt forbrugt 248 kcal pr. dag ved motion - dvs. netto 1420 kcal pr. dag.

For en måned siden vejede jeg 81 kg. - det holdt jeg i ca. 14 dage hvorefter jeg kom op på 81,6 kg. et par dage. For en lille uges tid siden var jeg nede på 79,8 kg. et par dage men nu er jeg næsten tilbage ved udgangspuntet, nemlig 80,9 kg. Det hele står altså rimeligt stille for tiden på trods af at der ikke er større udsving i mit daglige indtag end måske +/- 50-100 kcal til hverdag og de der 2-300 kcal mere i weekenden. Men sammenlagt giver det da et pænt underskud - et indtag på 1400 kcal pr. dag BURDE da skrælle noget fedt af mig - ikke?

Jeg er ved at gå helt død i det her.. er så led og ked af mig selv og vil så frygteligt gerne smide de her sidste 8-9 kg så jeg kan holde ud at se mig i spejlet. Synes selv jeg spiser rimelig sundt med masser af grøntsager, frugt og fibre hver dag. Der ryger da lidt slik og chokolade ned - men sørger altid for at holde mig ca. på de der 1500 kcal pr. dag.

Men hvor meget mindre skal jeg spise? Føler ikke at jeg mangler noget nu.. har dog ikke den store energi hele tiden og jeg tror ikke jeg kan spise 'mindre' uden at få det dårligt.

Link to comment
Share on other sites

hvordan ligger måltiderne fordelt over dagen?

Jeg spiser sådan cirka hele tiden :4mewantfood:

Plejer at starte med en god portion havregrød eller Cheasy yoghurt med All Bran eller Fiberkost (sådan en gul 'mælkekarton')

Så har jeg en masse frugt og grønt med på arbejde f.eks. gulerødder, agurk, blommer, kiwi, clementiner og evt. lidt rosiner som jeg gnasker på fra ved 9-tiden til frokost.

Frokosten består som regel af en god solid sandwich med salat eller ris kogt med grøntsager eller kylling/kalkun og grøntsager.

Om eftermiddagen gør jeg kål på det sidste frugt/grønt og evt. et stykke chokolade.

Aftensmaden er oftest masser af grøntsager og kylling/kalkun/magert svinekød + evt. lidt pasta eller couscous.

Efter maden spiser jeg måske et stykke frugt, en portion yoghurt eller lidt is fra ISIS - det kan også ske at jeg snupper et stykke Fiber-knækbrød med lidt hjemmelavet ost af Kvark 1% - hvis jeg overhovedet spiser noget.

Jeg bestræber mig på at drikke ca. 2 liter vand om dagen og hvis det skal smage af noget drikker jeg light-cola, light-iste eller light-saft blandet op med vand.

I weekenden tillader jeg mig et stykke kage eller sovs til maden eller lignende da jeg oftest er hjemme ved mine forældre.

Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg gør forkert - men måske kan andres 'friske' øjne få øje på det jeg er kørt sur i :wink:

Link to comment
Share on other sites

Når du vejer dig, er det så altid på samme tidspunkt af døgnen ? Er det inden du har spist ?

Min vægt kan f.eks svinge med op til 1,5 kg fra dag til dag afhængig af hvornår jeg spiste sidst og af hvornår på dagen jeg vejer mig.

Selvom jeg vejer mig om morgenen så kan jeg se på vægten når jeg f.eks har spist sent dagen før eller hvis jeg f.eks har spist meget kød; specielt hvis det var oksekød.

Mht hvorfor dit vægt-tab synes at være gået i stå kan jeg ikke sige andet end at jeg har oplevet ved mig selv, når jeg er på slankekur at jeg glemmer nogle af de 'god-bidder' som jeg har spist. Sådan noget som lige hurtigt ryger indenbords og man ikke tænker så meget over. En anden faktor kunne være at du ikke er præcis nok i dine udregninger af kalorie-indhold i varerne eller varernes vægt.

Link to comment
Share on other sites

Når du vejer dig, er det så altid på samme tidspunkt af døgnen ? Er det inden du har spist ?

Min vægt kan f.eks svinge med op til 1,5 kg fra dag til dag afhængig af hvornår jeg spiste sidst og af hvornår på dagen jeg vejer mig.

Selvom jeg vejer mig om morgenen så kan jeg se på vægten når jeg f.eks har spist sent dagen før eller hvis jeg f.eks har spist meget kød; specielt hvis det var oksekød.

Mht hvorfor dit vægt-tab synes at være gået i stå kan jeg ikke sige andet end at jeg har oplevet ved mig selv, når jeg er på slankekur at jeg glemmer nogle af de 'god-bidder' som jeg har spist. Sådan noget som lige hurtigt ryger indenbords og man ikke tænker så meget over. En anden faktor kunne være at du ikke er præcis nok i dine udregninger af kalorie-indhold i varerne eller varernes vægt.

Jeg vejer mig altid om morgenen efter toiletbesøg og før maden. Og jeg er meget omhyggelig med også at indtaste de ting der 'lige ryger indenbord' - men planlægger normalt meget nøje hvad jeg må/skal spise og hvor meget incl. 'godbidder'.

Bruger Helsevagten Online til at indtaste min mad i og den skulle da være rimelig præcis!?

Har naturligvis selv oplevet det med at svinge 1 - 1,5 kg fra dag til dag afhængig af hvor meget jeg har spist osv. Men det burde vel 'udligne' sig på en eller anden måde og samlet set bringe min vægt ned over tid når jeg er i kalorieunderskud?

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Når du f.eks spiser is osv. husker du så at de ofte opgiver kalorie indholdet pr 100ml istedet for pr. 100 gram? Hvis man går ud fra pr 100ml er det samme som pr 100 gram, så ender det hurtigt galt, da massefylden for is ofte er under langt over 1 cm3 pr gram.

Link to comment
Share on other sites

Hej Tulletøsen

Ved ikke om du allerede gør det, men SKRIV NED alt hvad du spiser. Måske ryger der mere indenbords end du lige regner med..?

Her er lidt fra mine egne erfaringer. Jeg har selv været oppe at ramme 84 kg og kunne bare ikke tabe mig. Jeg tabte mig et par kg, men tog det hele på igen hver gang. Nu har jeg lagt mit liv om til et mere aktivt liv. I dag har jeg tabt 18 kg fra jeg vejede mest. Jeg dyrker masser af motion og spiser sundt/slankende - i hvert fald 6 dage om ugen :innocent:

Har du længe gået og forsøgt at tabe dig eller er du lige begyndt? Er du lige begyndt at dyrke motion og spise efter de 1500 kcal, så giv det lidt tid. Motionen kan godt snyde lidt, da du får muskler og mere blod i kroppen. Prøv at tage målebåndet til hjælp. Måske omfordeler du på kroppen og det kan ses via målebåndet.

Hvis du har forsøgt længe, vil jeg anbefale dig, at køre et par uger med masser af protein og et minimum af kulhydrater, dvs. INGEN pasta, ris, kartofler eller hvidt brød. Det er f.eks. min egen store synder. Og hold dit slik og chokoladeforbrug til max 1 dag om ugen. Efter et par uger skulle du gerne kunne begynde at se noget på vægten.

Kan du ikke undvære pasta, ris og kartofler, så hold det på et minimum, feks. 75-100 gram i tilberedt stand. Herudover spiser du bare løs af kød og grøntsager - IKKE noget med sauce, hvis den er fyldt med kcal.

Nu ved jeg ikke, hvilken form for motion, du dyrker, men at få pulsen op er simpelthen "alfa og omega" ved vægttab.

Men hvis du kun får de 1500 kcal om dagen, så skulle du begynde at se fremskridt snart. Bare hæng i og dyrk al den motion, du overhovedet orker :4thumbup:

Mvh Kibo

Link to comment
Share on other sites

Når du f.eks spiser is osv. husker du så at de ofte opgiver kalorie indholdet pr 100ml istedet for pr. 100 gram? Hvis man går ud fra pr 100ml er det samme som pr 100 gram, så ender det hurtigt galt, da massefylden for is ofte er under langt over 1 cm3 pr gram.

Jeg regner med at 100 ml er ca. 50 gram. Prøvede at veje de 650 ml is der er i pakken og det vejer ca. 320 gram så det skulle passe meget godt ikke?

- men tak for hjælpen! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Jeg tror, at du spiser mere, end du beregner dig frem til. Du skriver, at du spiser en masse frugt. Lyder ikke så farligt, men der er altså kalorier i frugt. Så spiser du lige lidt chokolade, så spiser du lige lidt is o.s.v., o.s.v.. Pas på med det. Skejer du ekstra ud i weekenden, så sker der ikke noget med vægttabet.

Eftersom du ikke taber dig, må du jo altså spise for meget/forbrænde for lidt !

Lad være med at veje dig hver dag, men højest 1 gang om ugen.

Som en anden nævner, så prøv at gi' den gas, når du dyrker motion. Det hjælper ikke, at du gør som så mange andre piger; hygger sig lidt med nogle gåture eller hænger i en trappemaskine.

Held og lykke

Betina

Link to comment
Share on other sites

Hej Tulletøsen

Ved ikke om du allerede gør det, men SKRIV NED alt hvad du spiser. Måske ryger der mere indenbords end du lige regner med..?

Her er lidt fra mine egne erfaringer. Jeg har selv været oppe at ramme 84 kg og kunne bare ikke tabe mig. Jeg tabte mig et par kg, men tog det hele på igen hver gang. Nu har jeg lagt mit liv om til et mere aktivt liv. I dag har jeg tabt 18 kg fra jeg vejede mest. Jeg dyrker masser af motion og spiser sundt/slankende - i hvert fald 6 dage om ugen :innocent:

Har du længe gået og forsøgt at tabe dig eller er du lige begyndt? Er du lige begyndt at dyrke motion og spise efter de 1500 kcal, så giv det lidt tid. Motionen kan godt snyde lidt, da du får muskler og mere blod i kroppen. Prøv at tage målebåndet til hjælp. Måske omfordeler du på kroppen og det kan ses via målebåndet.

Hvis du har forsøgt længe, vil jeg anbefale dig, at køre et par uger med masser af protein og et minimum af kulhydrater, dvs. INGEN pasta, ris, kartofler eller hvidt brød. Det er f.eks. min egen store synder. Og hold dit slik og chokoladeforbrug til max 1 dag om ugen. Efter et par uger skulle du gerne kunne begynde at se noget på vægten.

Kan du ikke undvære pasta, ris og kartofler, så hold det på et minimum, feks. 75-100 gram i tilberedt stand. Herudover spiser du bare løs af kød og grøntsager - IKKE noget med sauce, hvis den er fyldt med kcal.

Nu ved jeg ikke, hvilken form for motion, du dyrker, men at få pulsen op er simpelthen "alfa og omega" ved vægttab.

Men hvis du kun får de 1500 kcal om dagen, så skulle du begynde at se fremskridt snart. Bare hæng i og dyrk al den motion, du overhovedet orker :4thumbup:

Mvh Kibo

Tak for svar :4thumbup:

Jeg skriver ALT ned - virkelig. Forsøger at røre mig hver dag med f.eks. en rask gå-tur eller en cykeltur. Går normalt til spinning 1-2 gange om ugen men har ikke tiden til det lige nu (men der skete nu heller ikke noget særligt på vægten da jeg spinnede, styrketrænede OG talte kalorier - faktisk skete der 'mest' når jeg har holdt pause)

Er det helt umuligt at tabe sig kun vha. kosten? Ikke fordi jeg vil forsøge for jeg kan godt lide at være aktiv i min hverdag

Jeg har forsøgt at tabe mig i snart et år. Vejede 86 kg. i juli sidste år så der er da røget 5-6 kg foreløbig - men det går bare sindsygt langsomt lige nu.

Mht. kartofler og pasta så er det måske en gang eller to om ugen jeg spiser det - hvis det går vildt for sig. Er ikke så vild med det nemlig så det er mest hvis jeg 'er i byen' eller hvis jeg mangler en masse kcal for at nå op på de 1500 kcal.

Hvorfor må man ikke spise slik et par gange om ugen hvis man holder sig i dagligt kalorieunderskud? Jeg ligger jo ca. 1200 kcal under mit ligevægtsindtag dagligt!!!

Jeg tænker lidt på om jeg spiser 'for lidt'? Det var faktisk næsten som om det gik bedre da jeg spiste mere!? Men det kan vel ikke passe? Fatter bare slet ikke at der ikke sker noget når jeg nu prøver sådan. :mad:

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar :4thumbup:

Jeg skriver ALT ned - virkelig. Forsøger at røre mig hver dag med f.eks. en rask gå-tur eller en cykeltur. Går normalt til spinning 1-2 gange om ugen men har ikke tiden til det lige nu (men der skete nu heller ikke noget særligt på vægten da jeg spinnede, styrketrænede OG talte kalorier - faktisk skete der 'mest' når jeg har holdt pause)

Er det helt umuligt at tabe sig kun vha. kosten? Ikke fordi jeg vil forsøge for jeg kan godt lide at være aktiv i min hverdag

Jeg har forsøgt at tabe mig i snart et år. Vejede 86 kg. i juli sidste år så der er da røget 5-6 kg foreløbig - men det går bare sindsygt langsomt lige nu.

Mht. kartofler og pasta så er det måske en gang eller to om ugen jeg spiser det - hvis det går vildt for sig. Er ikke så vild med det nemlig så det er mest hvis jeg 'er i byen' eller hvis jeg mangler en masse kcal for at nå op på de 1500 kcal.

Hvorfor må man ikke spise slik et par gange om ugen hvis man holder sig i dagligt kalorieunderskud? Jeg ligger jo ca. 1200 kcal under mit ligevægtsindtag dagligt!!!

Jeg tænker lidt på om jeg spiser 'for lidt'? Det var faktisk næsten som om det gik bedre da jeg spiste mere!? Men det kan vel ikke passe? Fatter bare slet ikke at der ikke sker noget når jeg nu prøver sådan. :mad:

man kan sagten komme til at spise for lidt....så senker din krop forbrændingen for at holde på energien..

prøv at øge til 1800kcal. en periode og se hvad der sker :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Jeg tror, at du spiser mere, end du beregner dig frem til. Du skriver, at du spiser en masse frugt. Lyder ikke så farligt, men der er altså kalorier i frugt. Så spiser du lige lidt chokolade, så spiser du lige lidt is o.s.v., o.s.v.. Pas på med det. Skejer du ekstra ud i weekenden, så sker der ikke noget med vægttabet.

Eftersom du ikke taber dig, må du jo altså spise for meget/forbrænde for lidt !

Lad være med at veje dig hver dag, men højest 1 gang om ugen.

Som en anden nævner, så prøv at gi' den gas, når du dyrker motion. Det hjælper ikke, at du gør som så mange andre piger; hygger sig lidt med nogle gåture eller hænger i en trappemaskine.

Held og lykke

Betina

Jeg bruger Helsevagten Online - et kostprogram. Vejer AL min mad og taster ALT ind - også i weekenden og mit gennemsnitlige indtag er så de der 1420 når jeg trækker min motion fra.

Der er kalorier i frugt og de bliver OGSÅ talt med - jeg er altså ikke direkte dum selvom jeg ikke kan finde ud af at tabe mig!

Spiser hverken is eller chokolade hver dag - langtfra! Men vil da gerne indrømme at der ryger 50 gram is ind en gang hver anden uge - eller et stykke bounty om fredagen :dry: Så det syntes jeg også lige skulle med i min opremsning.

På en normal 'stille' dag uden specielt meget fysisk aktivitet ligger jeg ca. 1100-1200 kcal under mit ligevægtsindtag.

Og ja, jeg 'hygger' mig med gåture - men det er vel bedre at jeg kan finde tid til en halv times rask gang end slet ingenting?! Eller skal jeg bare droppe gåturene hvis jeg ikke har mulighed for at komme til spinning 5 gange om ugen? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Er det helt umuligt at tabe sig kun vha. kosten? Ikke fordi jeg vil forsøge for jeg kan godt lide at være aktiv i min hverdag

Nej, du kan sagtens tabe dig bare med fokus på kosten. Men det kan blive svært at holde vægten uden motion. Man er tilbøjelig til at gå på kur, hvor man taber sig, men når man stopper kuren, ryger man tit tilbage i de gamle vaner.

Jeg har mange veninder, der har haft stor succes med "De Danske Vægtkonsulenter". Ingen af dem har haft "tid" til at dyrke motion ved siden af, da de har været enlige mødre. I det store hele går kostplanen ud på følgende:

Morgen

Vælg mellem:

1 æg

eller 70 g mager ost (max 20+)

eller 25 g fed ost (21- til 45+)

eller 30 g morgenmadsprodukt

Dagligt:

30 g brød og 1 frugt

Frokost

Vælg mellem:

80-120 g tilberedt kød (lever, fisk eller fjerkræ)

eller 170 g bælgfrugt

eller 2 æg

eller 150 g mager ost (max 20+)

eller 50 g fed ost (21+ til 45+)

Og 30 g brød

300 g grøntsager

Middag

Vælg mellem:

120-170 g tilberedt kød (lever, fisk, fjerkræ)

eller 220 g bælgfrugt

Og 300 g grøntsager

Som sagt har veninderne haft STOR succes med dette princip. De har alle tabt sig til ders idealvægt, dvs. et sted mellem 8 til 10 kg. Herefter er de stoppet med "programmet", men i princippet kan man bare blive ved altid.

Jeg selv har fundet en anden udvej med masser af konditionstræning, da jeg ikke er super glad for den mængde grøntsager og kød, man skal spise :sneaky2:

Mvh Kibo

Link to comment
Share on other sites

Hejsa tulle,

vil høre om du bruger meget tid på at styrke træne eller laver du kun kondi træning, for hvis du træner en del styrke træning skal du regne med at dine muskler vokser og det giver dig lidt mere vægt på kroppen og det er ikke altid dårligt da du så muligvis har tabt fedt masse, har du fået tjekket din fedt %?

Edited by Dardar
Link to comment
Share on other sites

man kan sagten komme til at spise for lidt....så senker din krop forbrændingen for at holde på energien..

prøv at øge til 1800kcal. en periode og se hvad der sker :wink:

Når man er i enrgiunderskud sænker kroppen altid forbrændingen. Det er der ikke noget mærkeligt i. Jo større underskud jo mere sænkes forbrændingen. Det betyder dog ikke at man ikke er i underskud, da forbrændingen ikke sænkes tilsvarende energiunderskuddet. Med andre ord - jo mindre energiindtag - jo større energiunderskud - jo større vægttab. Faste vil give det største vægttab, men det betyder ikke at det er fornuftigt.
Link to comment
Share on other sites

Når man er i enrgiunderskud sænker kroppen altid forbrændingen. Det er der ikke noget mærkeligt i. Jo større underskud jo mere sænkes forbrændingen. Det betyder dog ikke at man ikke er i underskud, da forbrændingen ikke sænkes tilsvarende energiunderskuddet. Med andre ord - jo mindre energiindtag - jo større energiunderskud - jo større vægttab. Faste vil give det største vægttab, men det betyder ikke at det er fornuftigt.

Jeg har heller aldrig kunne se logikken i den tankegang, at et meget lavt energiindtag (f.eks. 1500kcal under forventet ligevægt) skulle resultere i intet vægttab, men et energiindtag kun lidt under forventet ligevægt (f.eks. -500kcal) skulle give det ønskede vægttab. At der så kan være mange fornuftige grunde til at holde sig til det moderate underskud er en anden sag, men kroppen kan ikke bare lukke ned for stort set alle energikrævende processer, især ikke hvis den rent faktisk har nogle gode fedtlagre at tærer på - det er jo den slags perioder de er der for.

Stubbe -> Kan du sætte tal på (bare sådan groft), hvor meget kroppen kan finde på at nedregulere forbrændingen, når den er i underskud, og i hvor stor grad det afhænger af underskudets størrelse? Og her tænker jeg altså ikke på det fald i stofskifte der vil ske som følge af lavere kropsvægt.

Link to comment
Share on other sites

ja nu har jeg altså prøvet det på egen krop, og mit kadaver respondere ikke godt på at komme for langt ned i forhold til ligevægts indtaget...hvis man kun går efter at tabe sig ved kost vel og mærke..

1500kcal. og masse motion fungere fint denne gang...men der tror jeg motionen er den vigtigste faktor :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa tulle,

vil høre om du bruger meget tid på at styrke træne eller laver du kun kondi træning, for hvis du træner en del styrke træning skal du regne med at dine muskler vokser og det giver dig lidt mere vægt på kroppen og det er ikke altid dårligt da du så muligvis har tabt fedt masse, har du fået tjekket din fedt %?

Styrketræner temmelig lidt for tiden, desværre. Men var til opfølgning på mit program i går og har faktisk alligevel taget ca. 1 1/2 kg. muskler på i løbet af de sidste 2 måneder - og har fået betydelig bedre kondition. Så det står ikke helt så slemt til som jeg frygtede! :blush:

- og i morges stod vægten på 80,0! Tror jeg skruer mit indtag op til omkring 1600 kcal pr. dag de næste 14 dage og ser hvad der sker :superman:

Link to comment
Share on other sites

Ekstrem vægtrestriction, kan nedsætte hvilestofskiftet med op til 45% hvilket netop medfører at matematiken bag vægttabet ikke altid holder.

jeg har en veninde der spiser omkring 500kcal om dagen, hun vejer omkring 90kg så det er vel omkring 1500 for lidt!!! - ganske sindsygt :unhappy: hun taber sig ikke da hun har gjort sådan i flere år... jeg har sagt til hende at hun bør få mindst 2000kcal indenbords og hun kender også problematikken, men når man har gjort sådan gennem længere tid er maven ikkke klar til at man pludselig fra den ene dag begynder at spise hvad man burde...

Link to comment
Share on other sites

Ekstrem vægtrestriction, kan nedsætte hvilestofskiftet med op til 45% hvilket netop medfører at matematiken bag vægttabet ikke altid holder.

Hvad er ekstremt?

Kilde?

Jeg er helt med på at denne reduktion vil betyde et lavere vægttab end forventet, men det forklarer stadig ikke hvorfor mindre kalorieunderskud skulle kunne give større vægttab.

jeg har en veninde der spiser omkring 500kcal om dagen, hun vejer omkring 90kg så det er vel omkring 1500 for lidt!!! - ganske sindsygt :unhappy: hun taber sig ikke da hun har gjort sådan i flere år... jeg har sagt til hende at hun bør få mindst 2000kcal indenbords og hun kender også problematikken, men når man har gjort sådan gennem længere tid er maven ikkke klar til at man pludselig fra den ene dag begynder at spise hvad man burde...

Der da være en "naturlig" forklaring - om ikke andet så at hun må fejle noget

Link to comment
Share on other sites

jeg har en veninde der spiser omkring 500kcal om dagen, hun vejer omkring 90kg så det er vel omkring 1500 for lidt!!! - ganske sindsygt :unhappy: hun taber sig ikke da hun har gjort sådan i flere år...

Det tvivler jeg altså meget på!

Enten er hun enormt inaktiv (som i sengeliggende) eller også må hun være ret dårlig til at tælle til 500 kcal eller noget.

Jeg tror gerne at kroppen kan ændre stofskiftet lidt, - men 500 kcal. lyder altså urealistisk lidt for kroppen til at fungere bare tilnærmelsesvist normalt.

Vi kan vænne kroppen til meget, - men ikke at fungere uden mad!

Link to comment
Share on other sites

Ahh, MaxPower kom mig i forkøbet, - men jeg trumfer med at skrive lidt mere :blink:

Her et klip fra vores udemærkede stofskifte FAQ (pinned her i vægttab):

Overvægtige var tidligere ment at have et lavere stofskifte end normalvægtige. Det er blandt andet vist i kostinterviewundersøgelser og spørgeskemaundersøgelser, at overvægtige indtager samme mængde energi eller mindre end normalvægtige. Det har senere vist sig, at det drejede sig om en mere eller mindre systematisk underrapportering af energiindtaget. De mest overvægtige underrapporterede deres daglige energiindtag med op til 50%. Dette er i overensstemmelse med mere præcise målinger, hvor energiomsætningen hos overvægtige generelt set ikke afviger fra det forventede.

Stofskiftet hos overvægtige er højere end hos normalvægtige grundet deres større FM og FFM. Når en overvægtig taber sig til normalvægten, vil stofskiftet også være normaliseret, dog nogle gange lidt lavere, ned til 5% under.

Energiunderskud sænker stofskiftet. Ved energiunderskud vil man miste muskler og fedt. En mindre legemsvægt vil resultere i et mindre stofskifte. Da FIT udgør ca. 10% af den indtagne energi vil FIT være lavere ved et lavere energiindtag. En mindre legemsvægt kræver mindre energi at flytte og forudsat samme aktivitetsniveau vil energiforbruget være mindre. Ved faste og lavenergidiæter kan der ses et adaptivt fald på 2-8%, som skyldes en nedsat sympatikusaktivitet og et fald i T3-hormoner. Ved ophør af energiunderskud vil stofskiftet normaliseres. Yoyosvingninger i vægten resulterer ikke i et lavere stofskifte, med mindre det har medført en ændring i kropssammensætningen.

I det hele taget er det anbefalelsesværdig læsning, - men det er vel også derfor den er pinned!

I følge stofskifteberegneren vil hendes basale stofskifte (hvis hun sover 24 timer i døgnet) være mindst 1500 kcal. (med en kropsvægt på 90 kg, - og en alder på over 100 år, - ved en lavere alder vil hendes stofskifte være lidt højere). Jeg er helt med på at der kan være forskelle fra individ til individ, - men at have et totalt stofskifte på 1/3 af 'normalen' for sin vægt i fuldstændig hvile, - jeg tvivler!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share