Hvad gør jeg galt?


Tulletøsen
 Share

Recommended Posts

jeg har en veninde der spiser omkring 500kcal om dagen, hun vejer omkring 90kg så det er vel omkring 1500 for lidt!!! - ganske sindsygt :unhappy: hun taber sig ikke da hun har gjort sådan i flere år... jeg har sagt til hende at hun bør få mindst 2000kcal indenbords og hun kender også problematikken, men når man har gjort sådan gennem længere tid er maven ikkke klar til at man pludselig fra den ene dag begynder at spise hvad man burde...
Der er en del der har svært, bevidst/ubevidst, ved at angive det korrekte antal energi de indtager. Du drømmer ikke om hvor tit det ses. Hvis ikke det er tilfældet er personen syg.

Aldrig har man under kontrollerede forhold observeret andet end at jo mindre der indtages, jo mere reduceres vægten, når energiaktiviteter er ens/standardiseret.

MaxP-

Stubbe -> Kan du sætte tal på (bare sådan groft), hvor meget kroppen kan finde på at nedregulere forbrændingen, når den er i underskud, og i hvor stor grad det afhænger af underskudets størrelse? Og her tænker jeg altså ikke på det fald i stofskifte der vil ske som følge af lavere kropsvægt.
Jeg har ikke lige nogen tal på dette, hvis jeg ellers forstår dig korrekt. Kan lige kigge om jeg kan finde noget ved lejlighed.
Link to comment
Share on other sites

Hvad er ekstremt?

Kilde?

Det er hugget fra Exercise Physiology af McArdle, Katch og Katch. :blush:

Det lader til de bygger det på 2 undersøgelser - skal nok lige poste dem senere, hvis du ikke selv har bogen (har heller ikke læst undersøgelserne personligt - det blev lige lidt hurtigt det hele :blush: )

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
jeg har en veninde der spiser omkring 500kcal om dagen, hun vejer omkring 90kg så det er vel omkring 1500 for lidt!!! - ganske sindsygt :unhappy: hun taber sig ikke da hun har gjort sådan i flere år... jeg har sagt til hende at hun bør få mindst 2000kcal indenbords og hun kender også problematikken, men når man har gjort sådan gennem længere tid er maven ikkke klar til at man pludselig fra den ene dag begynder at spise hvad man burde...

Ævl

Kvinden lyver og indtager mere end 500kcal ellers ville hun tabe sig, længere er den ikke.

Link to comment
Share on other sites

Ævl

Kvinden lyver og indtager mere end 500kcal ellers ville hun tabe sig, længere er den ikke.

nu skal man nok passe på med at udtale sig så skråsikkert! Men 500 kcal er godt nok ikke mange.. men kender også overvægtige folk som intet spiser udover aftensmad. Så de har nok et stofskifte der er næsten ikke eksisterende, og så får de lige en bunke mad lige en time eller to inden sengetid (som bliver brugt på sofaen).. nok ikke ligefrem optimalt

Link to comment
Share on other sites

nu skal man nok passe på med at udtale sig så skråsikkert! Men 500 kcal er godt nok ikke mange.. men kender også overvægtige folk som intet spiser udover aftensmad. Så de har nok et stofskifte der er næsten ikke eksisterende, og så får de lige en bunke mad lige en time eller to inden sengetid (som bliver brugt på sofaen).. nok ikke ligefrem optimalt

Det er jo uhyggeligt svært at sige hvad folk egentlig spiser, hvis man ikke har obs på dem hele tiden. IMO skyldes de velkendte historier om "lavt stofskifte" grov under-rapportering i næsten alle tilfælde.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

har du måske tildels ret i.. Men har stadigvæk fulgt et par stykker af dem i lange perioder, og det har undret mig at de kunne vedholde en så stor fedtmasse, med så lavt kcal indtag.. Og det har i hvert fald ikke noget med under-rapportering at gøre. :smile:

At en voksen mand på over 100 kg, bliver ved med at veje det trods at manden kun spiser et halvt til et helt rundstykke om morgenen, en eller to 0.5 ltr colaer om dagen og så en typisk dansk aftensmad, må skyldes noget andet.. Det er en meget usund kost, er vi nok enige om, men kcal-mæssigt lægger den vist ikke op til den kropsvægt..?

Edited by Francis
Link to comment
Share on other sites

har du måske tildels ret i.. Men har stadigvæk fulgt et par stykker af dem i lange perioder, og det har undret mig at de kunne vedholde en så stor fedtmasse, med så lavt kcal indtag.. Og det har i hvert fald ikke noget med under-rapportering at gøre. :smile:

At en voksen mand på over 100 kg, bliver ved med at veje det trods at manden kun spiser et halvt til et helt rundstykke om morgenen, en eller to 0.5 ltr colaer om dagen og så en typisk dansk aftensmad, må skyldes noget andet.. Det er en meget usund kost, er vi nok enige om, men kcal-mæssigt lægger den vist ikke op til den kropsvægt..?

Hvis du har fulgt dem 24 timer i døgnet over flere dage kan du være sikker på hvad de spiser, ellers ikke. Har oplevet patienter der på vej hjem fra arbejde kørte omkring bageren for at købe og fortære en stang wienerbrød, uden deres familie viste det. Har oplevet patienter der stod op om natten om kværnede et franskbrød og en liter mælk. Muligheder er der nok.
Link to comment
Share on other sites

Ævl

Kvinden lyver og indtager mere end 500kcal ellers ville hun tabe sig, længere er den ikke.

nu har jeg tilbragt flere dage hvor jeg og andre venner har været sammen med hende hele tiden, fx roskildefestival sidste år - altså en hel uge og nej hun sipser maks 700kcal om dgen...

så hvis hun plejede at spise 2000kcal og gik ned til 500 hver dag på en hel uge ville man jo nok kunne se en forskel både vægtmæssigt men også humormæssigt... og nej hun er ikke snegeliggende men aktiv som alle andre almindelige personer

hun lider af PCOS hvilket gør hun har meget svært ved at tabe sig - ved godt jeg burde have skrevet det med pcos i samme post, men mente ikke det nødvendigivs var relevant. derudover er der faktisk en del kvinder der lider af pcos, nogle mere end andre, uden at vide det.

Edited by apprenti
Link to comment
Share on other sites

Hvis du har fulgt dem 24 timer i døgnet over flere dage kan du være sikker på hvad de spiser, ellers ikke. Har oplevet patienter der på vej hjem fra arbejde kørte omkring bageren for at købe og fortære en stang wienerbrød, uden deres familie viste det. Har oplevet patienter der stod op om natten om kværnede et franskbrød og en liter mælk. Muligheder er der nok.

jeg kan godt følge hvad du mener, og nej jeg kan ikke være 100% sikker.. Forskellen er dog at det ikke er personer som prøver på at tabe sig jeg snakker om, men som bare "lever" sådan.. Det er så mig der ude fra sidelinien har spekuleret lidt over det og spurgt lidt til deres madvaner osv. Så kan ikke se at der skulle være nogen videre grund til at de prøver på at "snyde". De nævner jo selv alle deres sodavand og chokolade med jævne mellemrum og druk i weekenden osv.. Men tør ikke udtale mig 100% om det

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share