...


wizz
 Share

Recommended Posts

Na er jo som bekendt Natrium og Cl er som bekendt Chlor

Du kan så bruge formlen masse = Molarmassen*Stofmængden

Stofmængden er (n)

Molarmassen er (M)

massen er (m)

Massen skal regnes i gram så de 850mg skal laves om til gram sådan her 850mg/1000 = 0,85gram

De 0,85gram er massen

Molarmassen ved jeg gennem det periodiske system er 22,99units (g/mol)

og Molarmassen af Cl er 35,45g/mol

Så er det bare 0,85gram/(22,99+35,45g/mol) = x-antal mol(stofmængde)

Så mener jeg du tager 22,99 g/mol af det stof og finder ud af hvor mange procent af det samlede stof det så er for at finde procentfordelingen af stoffet i maden, her det så Na (natrium) (det med procenten regningen er jeg dog i tvivl om, kan sku ikke huske det mere, lang tid siden vi har brugt det)

MEN så vidt jeg ved så er salte ioner som altså har et minus i elektroner eller et plus så mon ikke det er Na+Cl- eller sådan noget i stedet? Så er det i hvert fald et salt på grund af ionernes "gittersammensætning" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Na er jo som bekendt Natrium og Cl er som bekendt Chlor

Du kan så bruge formlen masse = Molarmassen*Stofmængden

Stofmængden er (n)

Molarmassen er (M)

massen er (m)

Massen skal regnes i gram så de 850mg skal laves om til gram sådan her 850mg/1000 = 0,85gram

De 0,85gram er massen

Molarmassen ved jeg gennem det periodiske system er 22,99units (g/mol)

og Molarmassen af Cl er 35,45g/mol

Så er det bare 0,85gram/(22,99+35,45g/mol) = x-antal mol(stofmængde)

Så mener jeg du tager 22,99 g/mol af det stof og finder ud af hvor mange procent af det samlede stof det så er for at finde procentfordelingen af stoffet i maden, her det så Na (natrium) (det med procenten regningen er jeg dog i tvivl om, kan sku ikke huske det mere, lang tid siden vi har brugt det)

MEN så vidt jeg ved så er salte ioner som altså har et minus i elektroner eller et plus så mon ikke det er Na+Cl- eller sådan noget i stedet? Så er det i hvert fald et salt på grund af ionernes "gittersammensætning" :wink:

Na+ og cl- er en vandig opløsning af Na og Cl, jeg tror ikke de to atomer nødvendigvis behøver at være til stede i fødevarer på samme tid eller i forholdet 1:1 som forholdet mellem NaCl ;)

Edited by pegasus
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share