Forfrysning pga. isomslag på knæ!


Scorpio
 Share

Recommended Posts

Pga. en langvarig knæskade køler jeg altid mit knæ med is efter træning. Normalt bruger jeg en pose ærter, men denne gang brugte jeg en nyindkøbt pose med blå gelé, beregnet til det samme. Jeg lægger godt nok mærke til at den føles rigeligt kold, men da jeg fjerner den efter 20 min opdager jeg at min hud simpelthen er helt hvid og stiv på knæet :blink: Huden er frosset, men jeg får det dog hurtigt tøet op igen ved at varme med hænderne. Men så kommer problemet:

I løbet af aftenen hæver mit knæ op og huden bliver helt rød. Her dagen efter er mit knæ stadig hævet og det føles som om jeg har en kæmpe hudafskrabning på mit knæ.

Hvad sker der egentlig!? Er der tale om en mindre permanent skade af huden og hvor farligt er det egentligt at huden køler så meget ned?

Link to comment
Share on other sites

Ærgerligt du ikke spurgte om råd der, hvor du købte isposen, for så ville du have fået af vide, at man ALDRIG må bruge en ispose direkte på huden. Grunden til dette kan du nu svare på, for du har fået en forfrysning på knæet. Men om huden kommer sig igen aner jeg ikke...

Brug et viskestykke, håndklæde, en strømpe, whatever - bare der er noget "stof" imellem isposen og din hud, så går det nok bedre næste gang. Begynde det at svie eller prikke meget på knæet når du køler det ned, skal du tage isposen af og dosere nedkølingen så den ikke gør mere skade end gavn.... :bigsmile:

Et lille råd - i stedet for at bruge penge på en ispose kan du lave din egen. Tag en frostpose og fordel noget brunsæbe ud i hele posen(ca. 2-3 cm tykkelse) og i fryseren med den, så har du en fin og billig formbar ispose..... :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Status her seks dage efter "uheldet":

Knæet er nu ikke hævet længere, men huden er stadig pletvis rød og det klør en del. Faktisk føles det på samme måde, som et stort sår - jeg tror der er en del hudceller, der er gået til under nedkølingen :crazy:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg ved ikke meget om idrætskader, men her kommer min ekspertise da til lidt gavn. Du har sandsynligvis fået et forfrysning i huden og de øverste lag og ikke alle celler vil overleve en sådan, selvfølgeligt afhængigt at hvor dybt det er blevet frosset og i hvor lang tid. Det der sker er at iskrystaller formes i og mellem cellerne, hvorfor disse perforeres samtidig med at blodcirkulationen skades.

Forfrysninger kan ofte føre til at det øverste hudlag separeres fra de underliggende lag. Huden mister mange af sine normale egenskaber og bliver skør. At du har masseret området for at varme det op igen, har sikkert gjort skaden værre. Opfrysning burde være sket ved at nedsænke området i varmt vand, 36-38 grader.

Det er derfor ikke underligt at det føles som en hudafskrabning. Behandling er steril indpakning af området (pga. hudens membran kan være skadet, hvilket medfører øget risiko for infektion) og at begrænse brug af benet, til moderat gang o.l. så huden og lagene under får tid til at hele op. Brug af is på området kan IKKE anbefales, før det er helet helt op, da genfrysning vil føre til permanent vævsdød.

Du vil sandsynligvis komme dig helt, men boldomløbet i området kan være permanent skadet, så området vil være mere følsomt for kulde fremover, hvorfor du skal være forsigtigt med brug af is i fremtiden.

NB. Kommentaren om at være opmærksom på svie, prikken mv. i området når der bruges afkøling er for så vidt korrekt. Imidlertid er hele formålet med nedkølingen at modvirke hævlese og smerte. Ved nedkøling forsvinder evnen til at føle, hvorfor forfrysninger langt fra altid mærkes, før de opdages når blodomløbet kommer igang igen, eller ved visuel inspektion.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Schroinx --> tak for en rigtig grundig og informativ besvarelse :4thumbup:

Det med om der er sket permanente skader er også svært for mig at vurdere, men huden på knæet er stadig en lille smule rød og det virker som der stadig er en lille væskeansamling (eller også er underhuden blevet tykkere jf. vævsdød?).

Jeg skal dog ud på en ortopædkirurgisk klinik (i forbindelse med den oprindelige skade) i august, så måske kan jeg få en læge til at vurdere omfanget af forsrysningen dér.

Edited by Scorpio
Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke meget om idrætskader, men her kommer min ekspertise da til lidt gavn. Du har sandsynligvis fået et forfrysning i huden og de øverste lag og ikke alle celler vil overleve en sådan, selvfølgeligt afhængigt at hvor dybt det er blevet frosset og i hvor lang tid. Det der sker er at iskrystaller formes i og mellem cellerne, hvorfor disse perforeres samtidig med at blodcirkulationen skades.

Forfrysninger kan ofte føre til at det øverste hudlag separeres fra de underliggende lag. Huden mister mange af sine normale egenskaber og bliver skør. At du har masseret området for at varme det op igen, har sikkert gjort skaden værre. Opfrysning burde være sket ved at nedsænke området i varmt vand, 36-38 grader.

Det er derfor ikke underligt at det føles som en hudafskrabning. Behandling er steril indpakning af området (pga. hudens membran kan være skadet, hvilket medfører øget risiko for infektion) og at begrænse brug af benet, til moderat gang o.l. så huden og lagene under får tid til at hele op. Brug af is på området kan IKKE anbefales, før det er helet helt op, da genfrysning vil føre til permanent vævsdød.

Du vil sandsynligvis komme dig helt, men boldomløbet i området kan være permanent skadet, så området vil være mere følsomt for kulde fremover, hvorfor du skal være forsigtigt med brug af is i fremtiden.

NB. Kommentaren om at være opmærksom på svie, prikken mv. i området når der bruges afkøling er for så vidt korrekt. Imidlertid er hele formålet med nedkølingen at modvirke hævlese og smerte. Ved nedkøling forsvinder evnen til at føle, hvorfor forfrysninger langt fra altid mærkes, før de opdages når blodomløbet kommer igang igen, eller ved visuel inspektion.

Alle hudceller i de øverste hudlag er i forvejen døde ... det er en helt normal proces i udviklingen af huden, der findes kun reelle levende celler i hudens basalcellelag - ret langt nede.

Mht. til frostskader skal skaden være ret så kraftig (tror ikke du er i tvivl) hvis du skal have reelle men fra den - men ellers allerede følg de råd der er givet i denne tråd.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Kun glad for at kunne bidrage i stedet for at leeche :-)

Sortiarius

Om cellerne er levende eller døde fra starten af, ser jeg mere en teknikalitet, da hudens egenskaber alligevel er ændret efter forfrysningen eg. huden opfører sig ikke som hud der ikke har været frosset. Som du nok kan forstå har jeg ingen medicinsk eksamen, men brug for den praktisk anvendelige viden.

Hvor langt nede findes dette basalcellelag?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share