Aminosyren Tryptofan


RunnersHigh
 Share

Recommended Posts

Fordi serotonin-produktion er så vigtig for vores ydeevne og velvære tillader jeg mig at komme med et lille indlæg om dette emne som jeg håber i finder både oplysende og brugbart.

Protein består som bekendt af 20 aminosyrer. En af disse hedder tryptofan, og er den eneste aminosyre der kan danne den meget vigtig neurotransmitter; serotonin som er et af de mest udbredte kemiske signalstoffer i vores nervesystem og derfor central for vores humør, velbefindende samt vores mentale og fysiske præstationsevne. Serotonin er sammen med andre signalstoffer som dopamin og beta-endorfin (som udskilles i særlig grad under træning) afgørende for at vi kan yde vores bedste og er velafbalancerede individer.

Serotonin er for øvrigt det selvsamme signalstof som udløses i store mængder fra senderen til synapsen når unge mennesker og andet godtfolk tager extacy piller. Bortset fra den ekstase det giver i nogle timer er det en rigtig skidt ide, fordi senderen efterfølgende er tømt for serotonin, med stor risiko for efterfølgende nedtrykthed og depression til følge. Serotonin er også det stof som meget anti-depressiv medicin (SSRI-præperater) påvirker til at blive længere tid i synapsen.

Det skulle derfor være indlysende hvorfor ALLE kan drage fordel af altid at have tryptofan i blodet; inkarnerede motionister ikke undtaget.

Trypofan findes i særlig høje mængder i bl.a.

Æg

Tun

Mælk

Kylling

Kalkun

Hytteost

Skimmelost

Synes bare denne vigtige information fortjente at spredes for alle vinde. :smile:

Edited by RunnersHigh
Link to comment
Share on other sites

Det ser jo umiddelbart godt ud! - men derfor vil jeg nu alligevel stille et par uddybende spørgsmål.

Er det dokumenteret at forøget indtag af disse fødevarer medfører et højere serotinon-niveau? - For man kunne vel sagtens forestille sig at det er ligesom f.eks. vitaminer og mineraler. De er livsnødvendige for en masse funktioner i kroppen, men når et vist niveau er opnået er det ikke yderligere sundshedsgevinster at hente.

Mao menes om folk der spiser en varieret kost ikke kan ændre på s-niveauet ved at øge indtaget af de nævnte fødevarer.

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Hej Torben. Glad for lige præcis det spørgsmål for det tager emnet til det næste spændende niveau.

Tryptofan (tak LaMotta) giver ikke i sig selv forhøjet serotonin-produktion. Tryptofan (T) er blot den absolut nødvendige byggesten for serotonin, fordi serotonin kun kan produceres med denne aminosyre.

Næste skridt handler om at få T gennem blod-hjernebarrieren og her har vi brug for kulhydrat til at øge insulin niveauet of hjælpe T på vej. Det er selvfølgelig en kompleks process, men det kan forklare hvorfor så mange er afhængig af sukker (herunder alkohol som er det mest raffinerede sukker der findes) fordi det giver et "instant high" når neurotransmitterne frigøres. Desværre giver det også efterfølgende et "instant low" hvorfor man er fanget i en følelsemæssig og fysisk rutschebane ved sukkerafhængighed (cola f.eks.)

Derfor er man bedre tjent ved at holde et stabilt blodsukkerniveau med T i hvert måltid og inden man går i seng spise noget langsomt kulhydrat (kartofel f.eks.) for at T kan arbejde mens man sover.

Læs Potatoes not Prozac for en FREMRAGENDE uddybbelse af ovenstående.

Når grundstenen er lagt sikkert og stabilt kommer vi frem til det sidste niveau: hvordan øges serotonin-produktionen? Det er der ikke noget endegyldigt bevis for, men der er noget der tyder på at meditation og meditative øvelser (yoga, tai chi, chi gong o.lign.) kan øge produktionen ligesom fysisk motion også kan det (smider links senere).

Altså noget tyder på at dyb afslapning (medtiation) og hård fysisk påvirkning (cardio og styrketræning) kan øge serotonin-niveauet, men det er ikke bevist.

Læs evt. Bente Pedersens , Motion på recept, for en glimrende redegørelse af motion og styrketrænings sammenhæng med psykisk velvære.

Det eneste vi ved med sikkerhed er at T absolut SKAL være til stede for overhovedet at producere serotonin, så et godt sted at starte er at tanke godt op på T så man bygger sit hus på solid klippegrund. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er farligt at simplificere effekten af visse neurotransmittere i hjernen. Det er klart serotonin har en række vigtige modulatoriske effekter på bl.a. humør og velbefindende, men at koble serotonin niveauer direkte med fysisk og psykisk velbefindende er nok lige at stramme den.

Jeg erindrer ikke at have læst om folk med decideret tryptofan malnutrition, derimod har jeg hørt om et par genetiske sygdomme hvor affaldsprodukter fra tryptofan ophobes pga. mutationer i gener der koder for enzymer i forbindelse med kroppens metabolisme af tryptofan (bl.a. er der teorier om at det kan være med til at forårsage skizofreni.)

Nu indgår tryptofan jo også i en række proteiner, så hvis man ellers sørger for at få en god varieret kost tror jeg ikke et højere indtag af proteiner med et højt tryptofanindhold er nødvendigt her under danske forhold.

Men ellers meget spændende læsning, kan du linke til nogle af de artikler du snakker om, eller findes de ikke i online-form?

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er farligt at simplificere effekten af visse neurotransmittere i hjernen. Det er klart serotonin har en række vigtige modulatoriske effekter på bl.a. humør og velbefindende, men at koble serotonin niveauer direkte med fysisk og psykisk velbefindende er nok lige at stramme den.

Tak for din respons og sunde kritiske tilgang til dette spændende og vigtige emne for os alle.

Men. I betragtning af at meget anti-depressiv medicin - både ordineret medicin så som Prozac, fontex et al. (SSRI præperater) og godkendte anti-depressiv naturlægemidler så som perikon-præperater - alle som en virker ved at forhindre reuptake mekanismen for serotonin fra synapsen tilbage til senderen (neuro-transmitteren) for derved at holde serotonin længere i synapsen og øge muligheden for modtageren for at fyre, så er det vel næppe at stramme noget så helst at påstå at de rette serotonin niveauer i vores neurologiske system er HELT centralt for vores pyskiske og fysisk velbefindende, og jeg er ikke sikker på hvorfor du formoder andet idet du ellers virker velbevandret i den medicinske litteratur.

Men jeg ser da frem til en uddybning af dine betænkligheder så vi alle kan blive klogere. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Rent meta-diskussions mæssigt vil jeg indsparke at man bør være åben og nysgerrig i sin tilgang til alternative - herunder mere eller mindre dokumenterede - behandlinger af depression, set i forhold til SSRI-præperater og lign.

Dog må man virkelig passe på med at være for konkluderende i sine udsagn. Behandling af depressioner er stadigvæk et emne der bliver diskuteret på livet løs, så når man kommer med anbefalinger til hvordan man kan afhjælpe denne lidelse, bør man putte lidt forbehold ind. "Måske kan have en hensigtsmæssig effekt"... osv.

Nogle personer kan eksperimentere med disse ting såfremt de har en mild depression, sværere tilfælde må ikke forandliges til at udskyde lægebesøg, på baggrund heraf. Især sygdommens langtidsskadelige (irrevesible) virkninger taget i betragtning.

Igen; ikke en kritik at indeværende tråd..! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Rent meta-diskussions mæssigt vil jeg indsparke at man bør være åben og nysgerrig i sin tilgang til alternative - herunder mere eller mindre dokumenterede - behandlinger af depression, set i forhold til SSRI-præperater og lign.

Fuldstændig enig. Trods min egen personlige holdning er jeg endog meget åben over for enhver der kan bidrage med ny viden og nye argumenter, og jeg er til enhver tid klar til at forny mit standpunkt på basis af gode argumenter og sandsynlige påstande. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Stadig enig i dine betragtninger Torben.

Denne tråd skal også først og fremmest ses som en debat om en meget vigtig faktuel oplysning som de færreste er klar over:

Tryptofan er byggesten for serotonin og har man ikke T i kroppen kan man ikke producere serotonin

Det ligger helt fast.

Serotonins betydning er spekulation og åben for konstruktiv debat som det også fremgår af mine og andres indlæg, og der ikke fra min side tale om vejledning af nogen som helst om noget som helst.

Blot en faktual oplysning samt efterfølgende spekulativ og spændende debat der går LANGT ud over evt. depressionsramte fordi den vedrører alle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tænkter det også er værd at få med at serotonin er forstadiet til en anden vigtig neurotransmitter: melatonin . Uden serotonin kan melatonin - som bla. er ansvarlig for regulering af vores søvnrytme - ikke dannes.

Tryptofan er altså forstadiet til serotonin som igen er forstadiet til melatonin:

Fødevarer med tryptofan > tryptofan i kroppen > mulighed for at danne serotonin > mulighed for at danne melatonin.

Derfor, er det helt afgørende at få nok tryptofan så man har muligheden for at danne vigtige neurotransmittere. Hvor meget nok så er vides ikke, men ved man hvilke fødevarer der er meget i, er man vel godt på vej tænker jeg. :superman:

Det korte af det lange er, at får man ikke tilstrækkelig tryptofan, så er man på spanden fordi man ikke kan danne nok serotonin, og så igen ikke kan danne nok melatonin.

Man vælger selv hvad man vil spise men jeg har fundet det magtpåliggende at dele disse faktuelle oplysninger så alle kan tage informerede valg. Men man bestemmer selvfølgelig selv :smile:

Edited by RunnersHigh
Link to comment
Share on other sites

Tak for din respons og sunde kritiske tilgang til dette spændende og vigtige emne for os alle.

Men. I betragtning af at meget anti-depressiv medicin - både ordineret medicin så som Prozac, fontex et al. (SSRI præperater) og godkendte anti-depressiv naturlægemidler så som perikon-præperater - alle som en virker ved at forhindre reuptake mekanismen for serotonin fra synapsen tilbage til senderen (neuro-transmitteren) for derved at holde serotonin længere i synapsen og øge muligheden for modtageren for at fyre, så er det vel næppe at stramme noget så helst at påstå at de rette serotonin niveauer i vores neurologiske system er HELT centralt for vores pyskiske og fysisk velbefindende, og jeg er ikke sikker på hvorfor du formoder andet idet du ellers virker velbevandret i den medicinske litteratur.

Men jeg ser da frem til en uddybning af dine betænkligheder så vi alle kan blive klogere. :smile:

Måske formulerede jeg mig forkert, serotonin er en transmitter der bruges til ekstremt mange ting, udover dens brug i nervesystemet fungerer den bl.a. også som vasokonstriktor, og er desuden indblandet i kontrollen af den humane fordøjelse. Min pointe var at man skal passe på med at sætte lighedstegn mellem fx et lavt serotonin indhold og depression (selvom man ved depressioner ofte ser lave niveauer).

Serotonin som neurotransmitter bruges ekstremt mange steder i hjernen, og ikke kun i de højere dele af centralnervesystemet (der sættes i forbindelse med bl.a. humør og velvære), og virkningen af stoffet varierer ekstremt. Serotinin kan både inhibere og eksitere (både metabotropt og ionotropt) andre neuroner og det ville være en grov forsimpling at se transmitteren somom et højt niveau >> opstemt humør, hvilket man lidt godt kunne få fornemmelsen af i dit oprindelige indlæg. Serotonin bruges som neurotransmitter i en lang række centre (hvilket man for øvrigt skal passe på at dele hjerenen ind i), for bare at nævne nogle hippocampus og amygdala (hovedsagligt metabotrop inhibitorisk), basalganglierne og cortex (hovedsagligt metabotrop eksitatorisk), samt i steder som hypothalamus, nucleus solitarius og area postrema hvor den hovedsagligt virker ionotropt eksiterende.

Mange af disse ""centre"" menes rigtigt nok at være med til at modulere humøret, specielt hippocampus og amygdala (bl.a. i forbindelse med indlæring), mens andre centre som nuc. solitarius og hypothalamus (der hovedsagligt regulerer det autonome nervesystem) og basalganglierne (der hovedsaligt står får koordinationen af bevægelser og sortering af afferent input) ikke menes at have ret megen forbindelse til humør o. lign.. - det jeg prøvede at give indtryk af var at man ikke skal se på en neurotransmitter som eensidig, mht. til funktion - selvfølgelig gives forstadier til serotonin i forbindelse med antidepressiv behandling, men det er en meget simplitisk måde at se tingene på, bare det jeg skrev ovenfor med de forskellige centre, ville de fleste mennesker med forstand på området nok rynke næse af.

Altså, selvfølgelig er serotonin essentielt i forbindelse med depressioner og lign., det jeg prøvede på med min oprindelige post var bare at understrege at man ikke skulle få den opfattelse af man bare skulle æde en masse tryptofanholdige peptider, for derefter (måske) at regulere serotonin-niveauerne i hjernen og derefter blive et lykkeligere menneske (for at sætte det på spidsen.) Men kan godt se jeg ikke kom heldigt ud af det med mit oprindelige indlæg.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

det jeg prøvede på med min oprindelige post var bare at understrege at man ikke skulle få den opfattelse af man bare skulle æde en masse tryptofanholdige peptider, for derefter (måske) at regulere serotonin-niveauerne i hjernen og derefter blive et lykkeligere menneske

Det er vi HELT enige om. Mine indlæg bærer også klart indtryk af at T blot giver muligheden for at danne serotonin (og efterfølgende melatonin). Hvis man ikke har T i kroppen har man afskåret sig fra den mulighed og vil derfor løbe ind i problemer.

For øvrigt vil jeg gerne takke for et rigtigt godt, oplysende og lødigt indlæg om serotonin fra din side der har gjort os alle klogere. :smile:

Link to comment
Share on other sites

For at holde lidt liv i den spændende debat, forsøger jeg med et indspark også :bigsmile:

Serotonin, er som andre i tråden har skrevet, medvirkende til, via interneuroner, at frigive endorfiner. Der er påvist en forøget frigivelse af endorfiner i forbindelse med fysisk aktivitet, både ved anaerobe og aerobe idrætter. Man taler om en nærmest lineær sammenhæng mellem frigivelsen af endorfiner, og laktat produktionen, samt ved aerob træning om fænomenet "runners high". Dette er formentlig i forbindelse med at endorfinerne har en hæmmende effekt på transmissionen af smerte til de øvre centre i vores centrale nervesytem, hvilket er uhensigtsmæssigt i mange forbindelser, hvor alvorlige skader opstår, og ikke fornemmes alvorlige i situationen - fx forskellige former for kontaktsport mm.

PS: god kvalitet i dine indlæg sortiarius - altid en fornøjelse at læse!

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share