Badminton og styrketræning


ClausK
 Share

Recommended Posts

En badminton-klubs spillere har fået gratis adgang til et træningscenter. Hvordan kan man bruge styrketræning til at blive en bedre badminton-spiller? Man skal jo helst bevare hurtighed, spændstighed, kondition, bevægelighed og lav vægt.......

Link to comment
Share on other sites

Tjaa er ikke ekspert men hold dig til basisøvelser som squat/dødløft, bænkpress og rows og kør dem med 15 gentagelser pr sæt og arbejd dig gradvis op til at kunne tage 20 gentagelser pr sæt, på denne måde træner du musklerne til at blive stærkere men samtidig mere udholden og du undgår at de bliver store og tunge.

God træning! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tjaa er ikke ekspert men hold dig til basisøvelser som squat/dødløft, bænkpress og rows og kør dem med 15 gentagelser pr sæt og arbejd dig gradvis op til at kunne tage 20 gentagelser pr sæt, på denne måde træner du musklerne til at blive stærkere men samtidig mere udholden og du undgår at de bliver store og tunge.

God træning! :wink:

Mjaaaaa....På sigt skal ikke træne sådan en gang BB halløj. Du skal satse på at løfte tunge vægte (høj intensitet) og få løft (lav volumen) og dermed øge din absolutte styrke. At træne som en BB'er når man har funktionelle mål kommer man ingen vejne med.

Squats, frivend (alternativt high pulls) og pushpres ville jeg satse på at blive stærk i.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Kan slet ikke se en idé i at køre med et så højt rep-range.

Hvis målet er at bliver en bedre badminton spiller så vil målet med styrketræningen være at blive mere eksplosiv samt at øge muskelstyrken. Det opnår han ved at kører tungt.

Jeg vil anbefale dig at køre et rep-range på 3-5 reps.

Link to comment
Share on other sites

Kan slet ikke se en idé i at køre med et så højt rep-range.

Hvis målet er at bliver en bedre badminton spiller så vil målet med styrketræningen være at blive mere eksplosiv samt at øge muskelstyrken. Det opnår han ved at kører tungt.

Jeg vil anbefale dig at køre et rep-range på 3-5 reps.

Ja, han skal blive mere eksplosiv og øge muskelstyrken, og ikke blive en tung fætter, der ikke kan bevæge sig på banen.. Og nu siger jeg det bare, jeg har set mange af den slags i min tid..

Men til topic-starter, lyt til hvem du vil.. Jeg har kommet med min mening.

Link to comment
Share on other sites

Ja, han skal blive mere eksplosiv og øge muskelstyrken, og ikke blive en tung fætter, der ikke kan bevæge sig på banen.. Og nu siger jeg det bare, jeg har set mange af den slags i min tid..

Men til topic-starter, lyt til hvem du vil.. Jeg har kommet med min mening.

Det er sgu' da en gang nonsens.

Man bliver da ikke nødvendigvis stor af at køre tungt. Især ikke hvis han bare sørger for at ligge i et moderat kalorieindskud. Udover det vokser man generelt mindre af at køre 3-5 reps istedet for 6-8, som du nævner lortemuskel.

Så fakta er at man bliver stærk og eksplosiv af at køre tung, og kke at køre en 'bodybuilder' stil med et rep-range på 6-8.

Link to comment
Share on other sites

Det er sgu' da en gang nonsens.

Man bliver da ikke nødvendigvis stor af at køre tungt. Især ikke hvis han bare sørger for at ligge i et moderat kalorieindskud. Udover det vokser man generelt mindre af at køre 3-5 reps istedet for 6-8, som du nævner lortemuskel.

Så fakta er at man bliver stærk og eksplosiv af at køre tung, og kke at køre en 'bodybuilder' stil med et rep-range på 6-8.

Jaja... Jeg snakker bare af erfaring. Så er ligeglad.

Link to comment
Share on other sites

Jamen du modsiger dig jo selv.

Du siger at man ikke skal være for stor, når man render rundt inde på badminton banen. Men hvorfor skal man så køre Bodybuilding rep-range på 6-8 reps !?

Link to comment
Share on other sites

Jamen du modsiger dig jo selv.

Du siger at man ikke skal være for stor, når man render rundt inde på badminton banen. Men hvorfor skal man så køre Bodybuilding rep-range på 6-8 reps !?

En bodybuilder vil højst sandsynligt ligge i et stort kalorieoverskud i forhold til en badmintonspiller, så musklerne vil derfor også reagere anderledes.

Link to comment
Share on other sites

En bodybuilder vil højst sandsynligt ligge i et stort kalorieoverskud i forhold til en badmintonspiller, så musklerne vil derfor også reagere anderledes.

Ja, men lortemuskel påstår at man bliver stor og langsom af at køre tungt hvilket ikke er rigtigt.

Faktum er at han, som badminton spiller, bør kører tungt. På den måde bliver han stærk og eksplosiv. Hvis han samtidig er interesseret i lidt muskelvækst kan han jo frit vælge at ligge i et kalorieoverskud.

Link to comment
Share on other sites

Helt forkert kan det da ikke være det jeg siger..

http://www.badminton.dk/Dokumenter/Badmint...og%20træner.doc <- læs dette! Det må være en der ved hvad han snakker om.. (relevant for topic starter, læs dette, og jeg tror du har svar på dit spørgsmål)

/L..

Der bliver anbefalet, i brevet, at man max går ned til seks reps. seks til otte reps kan da også fint bruges men jeg er nu stadig uening. Syntes sagtens at han kan komme nærmere sit MAX.

F.eks. skriver de at man også bør træne med en høj volume. Ja, endda helt op til 15 reps, hvilket jeg syntes vil være direkte tidsspilde. Det kan godt være at det at brevet er en udmærket vejledning, men man bør altså ikke gøre den til en Bibel for alle badminton spillere, for det kan sagtens blive bedre.

F.eks. mener jeg at nu hvor man alligevel er igang med at styketræne, så bør man også smide nogle sæt ind med dødløft.

Selvfølgelig kan du sagtens gå ud fra vejledningen, og selvfølgelig vil du da også få gode resultater ud af det, men jeg mener bare at det kan gøres bedre :smile:

Link to comment
Share on other sites

Der bliver anbefalet, i brevet, at man max går ned til seks reps. seks til otte reps kan da også fint bruges men jeg er nu stadig uening. Syntes sagtens at han kan komme nærmere sit MAX.

F.eks. skriver de at man også bør træne med en høj volume. Ja, endda helt op til 15 reps, hvilket jeg syntes vil være direkte tidsspilde. Det kan godt være at det at brevet er en udmærket vejledning, men man bør altså ikke gøre den til en Bibel for alle badminton spillere, for det kan sagtens blive bedre.

F.eks. mener jeg at nu hvor man alligevel er igang med at styketræne, så bør man også smide nogle sæt ind med dødløft.

Selvfølgelig kan du sagtens gå ud fra vejledningen, og selvfølgelig vil du da også få gode resultater ud af det, men jeg mener bare at det kan gøres bedre :smile:

Synes ellers du skrev, at det var en omgang pis, det jeg mente?!

Fint, du har en mening om dette. Så må folk bare selv vælge hvad de vil tro på.

Jeg er her enlig heller ikke for at få en diskussion i gang, men bare for at komme med nogle gode råd til topic-starter, da jeg selv har spillet badminton på eliteplan.

/L..

Link to comment
Share on other sites

Og så bør han også undgå en øvelse, som 'træk til nakke'l, der ellers er beskrevet i vejledningen

Sats på basisøvelserne og arbejd videre derfra.

Bænkpres

Squat

Dødløft

Militærpres

Chinups

Link to comment
Share on other sites

Synes ellers du skrev, at det var en omgang pis, det jeg mente?!

Fint, du har en mening om dette. Så må folk bare selv vælge hvad de vil tro på.

Jeg er her enlig heller ikke for at få en diskussion i gang, men bare for at komme med nogle gode råd til topic-starter, da jeg selv har spillet badminton på eliteplan.

/L..

Så hvad mener du at en badmintonspiller vil få ud af at reppe med 15?

Link to comment
Share on other sites

Det lader til det eneste du vil, er at diskutere.. Jeg står af her, gider ikke bruge mere tid på en diskussion, som alligevel ikke får en ende..

Det eneste jeg kan sige er, skriv en bog, og jeg skal læse den!

/L..

Hvad er der nu galt ved at føre en diskussion? Det er vel et diskussionfora vi befinder os i !? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nu også tilslutte mig anonymiseret-bruger... BB-sæt med 8-10 gentagelser stimulerer muskelvækst, og det er ikke en fordel at være stor i badminton. Spiller selv en del squash/badminton og kan mærke, at jeg bliver langsommere af BB-træning.

Vejen frem er eksplosiv træning, og der er faktisk en artikel om det her på MOL: Eksplosiv træning

Når almindelig træning bliver anbefalet i det brev, LM henviser til, er det sikkert, fordi risikoen for skader er større ved eksplosiv træning, hvis man ikke ved, hvad man laver. Brevet er lavet til unge, der selvtræner, så de anbefaler en generel/sikker middelvej...

Mit råd: Træn almindeligt i begyndelsen og gå så over til mere eksplosiv træning, når du har godt styr på øvelserne - så skal du nok få mere højde på hop-smashen!

Link to comment
Share on other sites

Eksplosiv effekt/træning lig tunge vægte få gange.

Eksplosiv effekt/træning med fokus på muskelvækst lig tunge vægte mange gentagelser?

Altså overdreven eksplosiv træning bliver man tung af og dermed langsommere..

der er altså nogle modsætninger et eller andet sted.

Man træner eksplosivt for at blive hurtigere, men skal løfte tungt, men med at løfte tungt bliver man større og altså langsommere..

Hvis faktorer som kost udelades er det da ikke helt logisk.

Har pløjet mig gennem en del artikler og diskussioner herinde ang reps i muskelvæks alene og det er sgu lidt forvirrende, da argumentationen ikke rigtig altid er så udførlig.

Link to comment
Share on other sites

Eksplosiv effekt/træning lig tunge vægte få gange.

Eksplosiv effekt/træning med fokus på muskelvækst lig tunge vægte mange gentagelser?

Altså overdreven eksplosiv træning bliver man tung af og dermed langsommere..

der er altså nogle modsætninger et eller andet sted.

Man træner eksplosivt for at blive hurtigere, men skal løfte tungt, men med at løfte tungt bliver man større og altså langsommere..

Hvis faktorer som kost udelades er det da ikke helt logisk.

Har pløjet mig gennem en del artikler og diskussioner herinde ang reps i muskelvæks alene og det er sgu lidt forvirrende, da argumentationen ikke rigtig altid er så udførlig.

Hvis "Lortemuskel" har erfaring med at det virker på badmintonspillere i praksis ville jeg da lytte til det. At det måske ikke virker eller synses mærkeligt i teorien er da underordnet.

Edited by Triple T
Link to comment
Share on other sites

Eksplosiv effekt/træning lig tunge vægte få gange.

Eksplosiv effekt/træning med fokus på muskelvækst lig tunge vægte mange gentagelser?

Altså overdreven eksplosiv træning bliver man tung af og dermed langsommere..

der er altså nogle modsætninger et eller andet sted.

Man træner eksplosivt for at blive hurtigere, men skal løfte tungt, men med at løfte tungt bliver man større og altså langsommere..

Hvis faktorer som kost udelades er det da ikke helt logisk.

Har pløjet mig gennem en del artikler og diskussioner herinde ang reps i muskelvæks alene og det er sgu lidt forvirrende, da argumentationen ikke rigtig altid er så udførlig.

Jeg synes du blander lidt rigeligt rundt i begreberne. Det er ikke det VILDE vækst man får af, at køre mellem 1 og 3 rep for få sæt med lang pause i mellem. Derimod opnår man en tilpasning i CNS, hvilket er det en badmintonspiller bør sigte efter.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Gammel tråd - Sent svar :blush:

Jeg sidder netop med min afsluttende bachelor som fysioterapeut, hvor vi skriver omkring elite og motionister indenfor badminton.

Vi har efterhånden pløjet en artikel eller to, og en enkelt bog er det da også blevet til :wink:

Jeg har haft fat I Team DK's styrkeansvarlige på området og spurgt lidt omkring litteratur af samme.

Hiv du fat i Bo Ømosegårds "Fysisk træning for badmintonspillere" udgivet af forlaget TIND - ISBN 87-982367-2-5.

Det er en gammel sag fra 1990, men skulle stadig være en af de bedste på det danske marked ang. badminton (Der er ikke udgivet ret meget skulle jeg hilse og sige).

Bogen er letlæst og nemt forstået - hurtigt pløjet, da den kun fylder små 175 sider med masser af illustrationer, grafer og skemaer.

- Hvis nogen er i tvivl om hvem Bo Ømosegård er og om han mon ved noget om snakken, så ville jeg anbefale at lave lidt research indenfor emnet :wink:

Et par små eksempler:

En spændende lille observation, er at hofte og knæstrækkere ofte er voldsomt udviklede, mens haserne ikke følger med i samme tempi. Derfor ville øvelser som Stifflegged Deadlift og Legcurls være en god ide' at satse godt på. H/Q ratioen (Hase/Quadriceps) målt på elitespillere var så lav som 0,37... skadesrisikoen øges markant hos alm. personer med en H/Q ratio under 0,6 - det taler vel for sig selv.

Specifik træning for pronation og supination af underarmen er også en god ide' - tag vægtskiverne af en håndvægt på den ene side. Læg underarmen på et bord, så albuen holdes stille. Hold håndvægten i den ende, hvor du har taget skiverne af og roter i underarmen - tungt, langsomt og eksplossivt.

Det var bare et par småting.

God fornøjelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share