Lavt blodsukker


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Jeg har været på diæt i små 3 måneder nu. Har smidt noget der ligner 11-12kg. Resultatet er udemærket, og jeg skal lige yderligere 3-5kg ned tror jeg.

Men her de senere dage er jeg begyndt at få "bivirkninger" voldsomt. Voldsomt irritabel, stres symptomer, manglende tålmodighed, uro i kroppen, ryster så småt osv.

Hvorfor opstår dette pludseligt? Hvad gør man , for smartest at komme dette til livs?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke selv prøvet det på diæt.

Det kan evt. skyldes at dit carb indtag ligger så lavt at du går i ketose (sveden begynder at lugte af ammoniak).

Prøv at holde en ”carb up dag”, hvor du indtager ekstra kulhydrater til måltiderne efter træning.

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Som du selv skriver i din overskrift skyldes det højest sandsynligt lavt blodsukker, kendetegn på dette er netop dysfori, let tremor og koncentrationsbesvær.

Nu kender jeg jo selvfølgelig ikke til din kur, men det umiddelbare svar er jo nok at du bør indtage nogle flere små måltider - afhængig af din kur enten langsomme kulhydrater et par gange om dagen, eller hvis du allerede gør dette, så måske lidt frugt, et æble eller 2, en banan, en pære eller lignende.

Ved kontinuerligt lavt blodsukker begynder kan leverens lagre af glykogen ikke længere holde blodsukkeret stabilt, trods dette frigøres der dog store mængder af glukagon (der forøger glykogenolysen, dvs nedbrydningen af glykogen til glukose) og adrenalin der forstærker effekten af glukagon. Høje adrenalin-niveauer er bl.a. med til at give de klassiske symptomer på dysfori, irritabilitet, koncentrationsbesvær, humørsvingninger og rysten.

Efterhånden som glukogen ikke kan holde blodsukkeret konstant igangsættes en de novo produktion af glucose, kaldet glukoneogenese, basalt set danner denne proces glukose ud fra aminosyrer (typisk alanin) der nedbrydes fra muskler, samt laktat og glycerol. Denne proces er imidlertid energikrævende (der kræves energi for at opbygge sukker fra kulstofskeletter som aminosyrer og glycerol), og energien fåes her fra fedtsyrer der sidder på glycerolskelettet (hvad man kalder triglycerider). Glukoneogenese er imidlertid en meget langsommelig proces, den tager længere tid om at blive igangsat end glykogenolysen (og for den sags skyld også længere tid at terminere) - og den kan derfor let være insufficient til at dække her-og-nu behov i forhold til hypoglykæmi som man i fagsprog kalder lavt blodsukker. Derfor er den åbenlyse løsning, såfremt dit problem opstår pga. hypoglykæmi, at indtage nogle hurtige kulhydrater fra fx frugt, i løbet af dagen.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Som du selv skriver i din overskrift skyldes det højest sandsynligt lavt blodsukker, kendetegn på dette er netop dysfori, let tremor og koncentrationsbesvær.

Nu kender jeg jo selvfølgelig ikke til din kur, men det umiddelbare svar er jo nok at du bør indtage nogle flere små måltider - afhængig af din kur enten langsomme kulhydrater et par gange om dagen, eller hvis du allerede gør dette, så måske lidt frugt, et æble eller 2, en banan, en pære eller lignende.

Ved kontinuerligt lavt blodsukker begynder kan leverens lagre af glykogen ikke længere holde blodsukkeret stabilt, trods dette frigøres der dog store mængder af glukagon (der forøger glykogenolysen, dvs nedbrydningen af glykogen til glukose) og adrenalin der forstærker effekten af glukagon. Høje adrenalin-niveauer er bl.a. med til at give de klassiske symptomer på dysfori, irritabilitet, koncentrationsbesvær, humørsvingninger og rysten.

Efterhånden som glukogen ikke kan holde blodsukkeret konstant igangsættes en de novo produktion af glucose, kaldet glukoneogenese, basalt set danner denne proces glukose ud fra aminosyrer (typisk alanin) der nedbrydes fra muskler, samt laktat og glycerol. Denne proces er imidlertid energikrævende (der kræves energi for at opbygge sukker fra kulstofskeletter som aminosyrer og glycerol), og energien fåes her fra fedtsyrer der sidder på glycerolskelettet (hvad man kalder triglycerider). Glukoneogenese er imidlertid en meget langsommelig proces, den tager længere tid om at blive igangsat end glykogenolysen (og for den sags skyld også længere tid at terminere) - og den kan derfor let være insufficient til at dække her-og-nu behov i forhold til hypoglykæmi som man i fagsprog kalder lavt blodsukker. Derfor er den åbenlyse løsning, såfremt dit problem opstår pga. hypoglykæmi, at indtage nogle hurtige kulhydrater fra fx frugt, i løbet af dagen.

interessant forklaring :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det kan evt. skyldes at dit carb indtag ligger så lavt at du går i ketose (sveden begynder at lugte af ammoniak).

Prøv at holde en ”carb up dag”, hvor du indtager ekstra kulhydrater til måltiderne efter træning.

Hmm bum bum. Skal da overvejes. Pt har jeg jo valgt ikke at hav en carb up dag. Netop fordi jeg har det bedst med at forsøge at spise "ordentligt" hele tiden. Men måske det i virkeligheden vil være godt givet ud.
Nu kender jeg jo selvfølgelig ikke til din kur, men det umiddelbare svar er jo nok at du bør indtage nogle flere små måltider - afhængig af din kur enten langsomme kulhydrater et par gange om dagen, eller hvis du allerede gør dette, så måske lidt frugt, et æble eller 2, en banan, en pære eller lignende.

Svært at sige præcist. Men næsten alle dage starter med morgenmad i form af fedt fattig youghurt og havregryn. For at få lidt kulhydrat og fiber.

Frokost 2-3 timer senere af blandet karakter. Ofte en del kød og grøntsager.

igen 1-2 timer senere noget frugt.Muligvis frugt igen efter en time mere.

Aftensmad bliver så indtaget 2-3 timer senere. Og så er det forskelligt hvad der indtages her efter.

Pointen er blot at jeg normalt har mellem 5-7 måltider af forskellig størrelse på dagen. Og faktisk frugt hver dag. Derfor det undrer mig.

Men jeg tror måske at mit kulhydrat bare generelt er for lavt. Nu måler jeg jo ikke, men jeg har haft lidt på fornemmelsen at nogle dage har det ligget for lavt.

Link to comment
Share on other sites

Måske skulle du prøve at erstatte nogle af de hurtige kulhydrater fra frugter med mere habile kulhydrater, som fx stivelse fra rugbrød - det virker måske modstridende i forhold til det jeg skrev først, men hvis du baserer for mange af dine små måltider på hurtige kulhydrater kan det også blot betyde at dit blodsukker hurtigt svinger op, for derefter at blive banket ned af insulin. Frugter er godt til hurtigt at få blodsukkeret op, men hvis du baserer for mange af dine mini-måltider udelukkende på frugt, risikerer du også at gå med lavt blodsukker en stor del af tiden. Overvej desuden at putte lidt grøntsager ind i kuren - de giver mindre udsving i blodsukkeret - og giver samtidig en god mæthedsfornemmelse - jeg bruger selv agurk en del.

Forresten vil jeg lige nævne at du selvfølgelig skal holde dig fra stimulanser som fx kaffe hvis du mistænker dig selv for at have lavt blodsukker - det gør kun ondt værre.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Eftersom han kører med lavt carb indtag vil skjulte sukkerdepoter i kroppen vil blive frigivet?

Den forstår jeg ikke lige ? - leveren er mere eller mindre det eneste organ der kan frigive glykogen i form af glukose til blodbanen - glukogenlagre i fx muskler er låst (i form af glucose-6-fosfat) og kan ikke entrere blodbanen, desuden har myocytten ikke glukagon receptorer i modsætning til hepatocytter.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Mht. carbup... så skal det jo blot komme fra almindelig mad og ikke junk!

Så du kan fint gøre det med god samvittighed :bigsmile:

Ang. den oplevelse du har pt... jeg får det altid på diæt på et vist tidspunkt men bider det i mig og så plejer der er at gå et par dage og så er det som om det hele går over af sig selv og kroppen affinder sig med situationen :smile:

p.s. Hvis du spørger mig så er frugt på diæt ikke optimalt specielt når du begynder at opleve lavt blodsukker! Fructosen skal først undergå en proces i leveren for at blive omdannet til glukose for derefter at ramme blodet... ofte er tiden mellem indtag af frugt og denne proces ikke optimal for vedligeholdelse af stabilt blodsukker dagen igennem!

Det forudsætte selvfølgelig at det valg af frugt du indtager er et typsik gennemsnit med 50/50 glukose/fructose... indtager du eks. en overmoden banan er fordeling mere mod glukose :smile:

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Hvor langt er du nede i fedt%? Hvis du ikke er genetisk disponeret for en ultra lav fedt%, kan du sagtens få ovennævnte "bivirkninger". Det er ikke unormalt, at jeg får det på den måde, hvis jeg kommer ned på de 5-6% i længere tid af gangen. Så kræver det, at jeg planlægger min kost 100% fordi jeg fx ikke kan tåle at misse et måltid! Men ellers som angel sige, så carb up på en sund måde :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Den forstår jeg ikke lige ? - leveren er mere eller mindre det eneste organ der kan frigive glykogen i form af glukose til blodbanen - glukogenlagre i fx muskler er låst (i form af glucose-6-fosfat) og kan ikke entrere blodbanen, desuden har myocytten ikke glukagon receptorer i modsætning til hepatocytter.

Jeg tænkte blot på når en diabetiker, som mig går i insulin chok og besvimer af lavt blodsukker vågner jeg som regel ved mig selv uden en nogen har givet mig en glucagon indsprøjtning.

derved må der altså være frigivet noget sukker i min krop :wink:

Edited by bjørn
Link to comment
Share on other sites

Jeg tænkte blot på når en diabetiker, som mig går i insulin chok og besvimer af lavt blodsukker vågner jeg som regel ved mig selv uden en nogen har givet mig en glucagon indsprøjtning.

Selvom du tager en stor dosis insulin så har leveren stadigvæk en masse glykogen! Blot fordi du tager for meget insulin udtømmes din lever jo ikke efterfølgende på få minutter :smile:

Dvs. din lever efter sådan en omgang stadigvæk har rigeligt sukker at tage af! Insulin rydder det sukker du har i blodet væk og efter et stykke tid når kroppen registrerer og kompensere for alle ændringerne så vil din lever frigive sukker til blodet igen og du vågner op :smile:

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Måske skulle du prøve at erstatte nogle af de hurtige kulhydrater fra frugter med mere habile kulhydrater, som fx stivelse fra rugbrød - det virker måske modstridende i forhold til det jeg skrev først, men hvis du baserer for mange af dine små måltider på hurtige kulhydrater kan det også blot betyde at dit blodsukker hurtigt svinger op, for derefter at blive banket ned af insulin. Frugter er godt til hurtigt at få blodsukkeret op, men hvis du baserer for mange af dine mini-måltider udelukkende på frugt, risikerer du også at gå med lavt blodsukker en stor del af tiden. Overvej desuden at putte lidt grøntsager ind i kuren - de giver mindre udsving i blodsukkeret - og giver samtidig en god mæthedsfornemmelse - jeg bruger selv agurk en del.

Forresten vil jeg lige nævne at du selvfølgelig skal holde dig fra stimulanser som fx kaffe hvis du mistænker dig selv for at have lavt blodsukker - det gør kun ondt værre.

Meget pudsigt du siger det, for fik en god snak med lungbrush i dag til træning. Ved nærmere eftertanke får jeg nok alt alt alt for få gode kulhydrater. Dvs jeg får faktisk stort set ingen.

Ja jeg får grønt til frokost, men ofte er det bare salat, agurk, majs, tomat, solsikke kerner, ærter,agurk. Altså ting der er voldsomt vandholdige. Der er langt i mellem de lidt mere bastandte grøntsager.

Så vi blev enige om at jeg nok skulle tage noget mere rugbrød og mere gullerod. Ting der altid er tilrådighed.

Mht frugt får jeg cirka 2 stykker om dagen. Typisk to æbler eller to pærer. Nogle gange en banan eller to.

BTW tak for dine meget fyldestgørende indlæg. Sætter jeg stor pris på.

Mht. carbup... så skal det jo blot komme fra almindelig mad og ikke junk!

Så du kan fint gøre det med god samvittighed

Jo du har ret. Nu har jeg bare øvet vold på mig selv for at lære at køre low carb. Mener du det er en fordel at have en carb up dag? Eller er det mere for velværets skyld?

p.s. Hvis du spørger mig så er frugt på diæt ikke optimalt specielt når du begynder at opleve lavt blodsukker! Fructosen skal først undergå en proces i leveren for at blive omdannet til glukose for derefter at ramme blodet... ofte er tiden mellem indtag af frugt og denne proces ikke optimal for vedligeholdelse af stabilt blodsukker dagen igennem!
Hmm dvs jeg vil stå langt bedre med indtag af en hånd fuld gullerøder i stedet? Men er de ikke rimelig sukkerholdige?
Hvor langt er du nede i fedt%? Hvis du ikke er genetisk disponeret for en ultra lav fedt%, kan du sagtens få ovennævnte "bivirkninger". Det er ikke unormalt, at jeg får det på den måde, hvis jeg kommer ned på de 5-6% i længere tid af gangen. Så kræver det, at jeg planlægger min kost 100% fordi jeg fx ikke kan tåle at misse et måltid! Men ellers som angel sige, så carb up på en sund måde

Jeg ved det ikke. Men jeg ved at jeg er længere nede end jeg har været mange år. Jeg er bestemt ikke genetisk disponeret for lav fedt %. Den er dog ikke ultra lav, men det ligger absolut ikke til mine gener at være langt nede. Det skal siges at alle i min familie reagerer voldsomt på lavt blodsukker. Udsvinget bliver især voldsomt fordi vi normalt alle sammen er MEGET rolige mennesker. Men temperamentet bliver rimelig svært at styre når vi rammes af dette. :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

p.s. Hvis du spørger mig så er frugt på diæt ikke optimalt specielt når du begynder at opleve lavt blodsukker! Fructosen skal først undergå en proces i leveren for at blive omdannet til glukose for derefter at ramme blodet... ofte er tiden mellem indtag af frugt og denne proces ikke optimal for vedligeholdelse af stabilt blodsukker dagen igennem!

Det forudsætte selvfølgelig at det valg af frugt du indtager er et typsik gennemsnit med 50/50 glukose/fructose... indtager du eks. en overmoden banan er fordeling mere mod glukose :smile:

Nåeh ja bevares :smile: - men begge dele bliver nu optaget ret hurtigt - det er jo også lidt sub-optimalt at rende rundt med sukkervand hele tiden - tænkte også mere på frugter i forbindelse med at bevare en fornuftig mæthedsgrad.

Link to comment
Share on other sites

Jo du har ret. Nu har jeg bare øvet vold på mig selv for at lære at køre low carb. Mener du det er en fordel at have en carb up dag? Eller er det mere for velværets skyld?

Ser ingen fordel i en enkelt carb-up da dine glykogen depoter i leveren alligevel ikke strækker længere end et døgn (såfremt de er fyldt til bristepunktet)

Derfor ville jeg hvis jeg var så tæt på et mål som du er nu vælge at køre 3-dags rotation i kulhydraterne specielt når du nu har anfald af lavt blodsukker så er det vigtigt hele tiden at have lidt kulhydrat at gøre godt med både for det mentale som det fysiske velvære!

Ret let at gøre eks.

dag 1) din diæt + 100 gr. ekstra kulhydrat (400 gr. kartoffel / 130 gr. pasta/ris / 200 gr. rugbrød osv.)

dag 2) din diæt + 80 gr. ekstra kulhydrat

dag 3) din diæt + 60 gr. ekstra kulhydrat

forfra...

Dette burde ikke være noget som ødelægger din diæt :bigsmile:

Hmm dvs jeg vil stå langt bedre med indtag af en hånd fuld gullerøder i stedet? Men er de ikke rimelig sukkerholdige?

Gulerødder fine, også sådan noget som selleri, blomkål, broccoli og den slags (ved ikke om du er til sådan noget råt??)

... og nej ... den type sukker der er i gulerødder er helt fint (alt andet er en myte!!) Jeg ville klart vælge at gnave en gulerod eller 2 i stedet for et æble.

Link to comment
Share on other sites

Gulerødder fine, også sådan noget som selleri, blomkål, broccoli og den slags (ved ikke om du er til sådan noget råt??)

... og nej ... den type sukker der er i gulerødder er helt fint (alt andet er en myte!!) Jeg ville klart vælge at gnave en gulerod eller 2 i stedet for et æble.

Jo jeg kan sagtens spise de andre ting. Det er bare ikke altid de er tilrådighed. Men gullerødder har vi altid hvor jeg arbejder, så det er dejlig nemt jo. :4thumbup: (i looooove easy)
Derfor ville jeg hvis jeg var så tæt på et mål som du er nu vælge at køre 3-dags rotation i kulhydraterne specielt når du nu har anfald af lavt blodsukker så er det vigtigt hele tiden at have lidt kulhydrat at gøre godt med både for det mentale som det fysiske velvære!

Ret let at gøre eks.

dag 1) din diæt + 100 gr. ekstra kulhydrat (400 gr. kartoffel / 130 gr. pasta/ris / 200 gr. rugbrød osv.)

dag 2) din diæt + 80 gr. ekstra kulhydrat

dag 3) din diæt + 60 gr. ekstra kulhydrat

forfra...

Dette burde ikke være noget som ødelægger din

Bum bum. Ja nu er alt jo relativt. Men jeg føler mig tæt på mit mål. Generelt føles og ser min fedt procent lav ud. Jeg har blot (de typisk mandlige fedt depoter) en lille sjat underhuds fedt på maven som gør at six packen lader vente på sig. Jeg er dog stadig elendig til at måle og veje. Så meget af det er sket på cirka vurderinger. Men jeg nok nok justere lidt, feks med kartofel og rugbrød. Så vil nok prøve at få lidt ekstra carbs på den måde.

Tak for råd :superman:

Link to comment
Share on other sites

Det skyldes højst sandsynligt en kombination af for lidt kulhydrater samt for energi i det hele. Som der nævnes kan det afhjælpes ved at øge dit kulhydrat indtag, men at øge total mængden af energi vil være det samme (altså blot større måltider), hvis dette passer dig bedre.

Frugt er ikke optimalt pga dårlig mæthedsgrad og kartofler eller groft brød vil eksempelvis være bedre, men der er intet i vejen for at indtage 1-2 stk frugt hvis du er glad for dette. Frugt påvirker ikke blodsukkeret "vildt".

Helt konkret- spis hvad du plejer blot i lidt større mængder eller spis lidt mere brød, kartofler, mm.. ("langsomme" kulhydrater). Begge dele vil ret sansynligt hjælpe på din tilstand.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Har leget lidt med det i dag.

Tog bla lidt bulgur til frokost, og erstattede den grønne salat med gullerøder. Efter frokost medbragte jeg en skive rugbrød, nogle gullerøder, og et æble. Og jeg har det væsentlig bedre i dag.

Lader til at virke. Så håber jeg bare ikke jeg får for mange carbs

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share