Kulhydrater!?


Wexim
 Share

Recommended Posts

Heiisa..

Sidder og kigger på folks kostplaner og sådan.. og syntes godt nok folk er blevet kalorie/fedt-skræmte!! :blink:

Fedt er sundt for kroppen- I RIMELIGE mængder!!!; problemet med fedt er at det først bliver forbrændt EFTER kulhydraterne!

Og derfor har jeg droppet ris, pasta, kartofler og brød! Jeg er sikker på at dette er meget sundere end at spise 'fedtfattigt'.. uden alle de kulhydrater bruger kroppen alt energien fra fedtet med det samme, og man opnår vægttab, bedre fordøjelse og hvis i spørger mig: mere velvære og glæde! :4thumbup: Vil i ikke hellere have en saftig steak :wub: , end en portion kedelig pasta!?

-er der ingen der tænker over hvad de så fylder deres krop med? er fedt ikke bedre end alle de kunstige tilsætningsstoffer der så bliver brugt i fedt-fattige produkter?

Jeg tror på at det er sundere at spise som i GAMLE, GAMLE dage hvor brød og pasta ikke var på menuen..

Spis istedet enmasse kød, fisk, yoghurt, grøntager og frugt! :4mewantfood: det er sundere for kroppen, da dette er fyldt med en masse naturlige vitaminer, mineraler etc.. og drop kalorie-hysteriet!

Nogen der har erfaringer eller meninger de vil dele?!

Håber det kan bruges!!

Nønne

Link to comment
Share on other sites

Nu er mængden af kalorier hvad der i sidste ende bestemmer om man tage på, taber sig eller holder vægten, så de "kalorieskræmte" er bare folk, der vil tabe sig.

Fedt er sundt i rimelige mængder som du siger, men det er ikke sandt at fedt først bliver forbrændt efter kulhydrater. Selvfølgelig hvis du spiser meget få kulhydrater, vil du forbrænde en masse fedt, men samtidig spiser du også en masse fedt, så det går lige op.

Du mener det godt og der er gode budskaber i dit indlæg, men det er desværre blandet med lidt for meget nonsens :smile:

Link to comment
Share on other sites

Heiisa..

Sidder og kigger på folks kostplaner og sådan.. og syntes godt nok folk er blevet kalorie/fedt-skræmte!! :blink:

Fedt er sundt for kroppen- I RIMELIGE mængder!!!; problemet med fedt er at det først bliver forbrændt EFTER kulhydraterne!

Og derfor har jeg droppet ris, pasta, kartofler og brød! Jeg er sikker på at dette er meget sundere end at spise 'fedtfattigt'.. uden alle de kulhydrater bruger kroppen alt energien fra fedtet med det samme, og man opnår vægttab, bedre fordøjelse og hvis i spørger mig: mere velvære og glæde! :4thumbup: Vil i ikke hellere have en saftig steak :wub: , end en portion kedelig pasta!?

-er der ingen der tænker over hvad de så fylder deres krop med? er fedt ikke bedre end alle de kunstige tilsætningsstoffer der så bliver brugt i fedt-fattige produkter?

Jeg tror på at det er sundere at spise som i GAMLE, GAMLE dage hvor brød og pasta ikke var på menuen..

Spis istedet enmasse kød, fisk, yoghurt, grøntager og frugt! :4mewantfood: det er sundere for kroppen, da dette er fyldt med en masse naturlige vitaminer, mineraler etc.. og drop kalorie-hysteriet!

Nogen der har erfaringer eller meninger de vil dele?!

Håber det kan bruges!!

Nønne

Med al respekt er der en del ting i dit indlæg der ikke holder.

1. Kroppen forbrænder ALTID en kombination af fedt og kulhydrat (og lidt protein), og ikke kulhydrat først.

2. I "gamle" bestod kosten i HØJ grad af brød.

3. grøntsager, frugt og yoghurt, som du nævner, indeholder altså også kulhydrat.

4. Der er ikke nødvendigvis flere mikronæringsstoffer i ikke-kulhydrat fødevarer.

Personligt synes jeg folk der vægttræner nærmere er "kulhydrat skræmte", fremfor fedt-skræmte".

Link to comment
Share on other sites

Heiisa..

Sidder og kigger på folks kostplaner og sådan.. og syntes godt nok folk er blevet kalorie/fedt-skræmte!! :blink:

Fedt er sundt for kroppen- I RIMELIGE mængder!!!; problemet med fedt er at det først bliver forbrændt EFTER kulhydraterne!

Og derfor har jeg droppet ris, pasta, kartofler og brød! Jeg er sikker på at dette er meget sundere end at spise 'fedtfattigt'.. uden alle de kulhydrater bruger kroppen alt energien fra fedtet med det samme, og man opnår vægttab, bedre fordøjelse og hvis i spørger mig: mere velvære og glæde! :4thumbup: Vil i ikke hellere have en saftig steak :wub: , end en portion kedelig pasta!?

-er der ingen der tænker over hvad de så fylder deres krop med? er fedt ikke bedre end alle de kunstige tilsætningsstoffer der så bliver brugt i fedt-fattige produkter?

Jeg tror på at det er sundere at spise som i GAMLE, GAMLE dage hvor brød og pasta ikke var på menuen..

Spis istedet enmasse kød, fisk, yoghurt, grøntager og frugt! :4mewantfood: det er sundere for kroppen, da dette er fyldt med en masse naturlige vitaminer, mineraler etc.. og drop kalorie-hysteriet!

Nogen der har erfaringer eller meninger de vil dele?!

Håber det kan bruges!!

Nønne

Du skriver indlægget i god mening - men det er næsten så forkert som det kan være. Den eneste rigtige energikilde kroppen kan bruge af kulhydrater - i form af glukose. Hvis du selv indtager mindre kulhydrat laver kroppen bare selv en stor del af fedtet om til kulhydrater - men det er, modsat hvad du siger, overhovedet ikke ret sundt at leve på den måde, og du forbrænder ikke nødvendigvis mere energi på den måde, faktisk kan du risikere at nedsætte kroppens energiomsætning. Oven i det risikerer du også at bruge protein til at lave kulhydrater, og hvis det indtag ikke er sufficient fra kosten tages proteindepoterne fra dine muskler.

Dit tankegang minder meget om den såkaldte Atkins kur - her indtager man et minimum af kulhydrater, og til gengæld masser af fedt og protein, og fordi folk idag nu engang indtager en så stor mængde af energi igennem kulhydrater i deres normale kost, vil man ofte kunne opnå et betydeligt vægttab over længere tid ved at køre en sådan kur, men et sådant eventuelt vægttab opstår kun fordi man reelt indtager meget færre kalorier samlet - ved fuldstændig at droppe kulhydraterne - og det er ikke sundt, det er overhovedet ikke sundt - det er nogenlunde den værste måde at tabe sig på. Det er derfor sørgeligt at se overvægtige mennesker tabe sig for at begrænse kardiovaskulære sygdomme, igennem en kur der alt andet lige, fremmer dem.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Med al respekt er der en del ting i dit indlæg der ikke holder.

1. Kroppen forbrænder ALTID en kombination af fedt og kulhydrat (og lidt protein), og ikke kulhydrat først.

2. I "gamle" bestod kosten i HØJ grad af brød.

3. grøntsager, frugt og yoghurt, som du nævner, indeholder altså også kulhydrat.

4. Der er ikke nødvendigvis flere mikronæringsstoffer i ikke-kulhydrat fødevarer.

Personligt synes jeg folk der vægttræner nærmere er "kulhydrat skræmte", fremfor fedt-skræmte".

Hmm.. er nu ret sikker på at hulemænd med køller ikke brugte tiden på at bage fransk-brød!? :blush: men jeg kan selvfølgelig tage fejl! :wink:

og ved godt at frugt og grønt også indeholder kulhydrater, men det er stadig sundere kulhydrater end det man finder i pasta og kartofler, der jo også er fyldt med stivelse!

men selvfølgelig kommer det også an på hvad man ellers putter i hovedet.. det er jo ikke sådan at jeg fylder mig med fedt.. spiser sundt, og kan mærke og se på min krop at den har det MEGET, MEGET bedre! -har man tildens til appelsinhud, er det også super.. for det formindskes når man ikke indtager fødevarer fyldt med stivelse og kulhydrater.. -det er jeg ihvertfald living proof på! :4thumbup:

men rart med noget feed back på min mening! :smile:

er et spændende emne at diskutere, sys jeg!

Link to comment
Share on other sites

Du skriver indlægget i god mening - men det er næsten så forkert som det kan være. Den eneste rigtige energikilde kroppen kan bruge af kulhydrater - i form af glukose. Hvis du selv indtager mindre kulhydrat laver kroppen bare selv en stor del af fedtet om til kulhydrater - men det er, modsat hvad du siger, overhovedet ikke ret sundt at leve på den måde, og du forbrænder ikke nødvendigvis mere energi på den måde, faktisk kan du risikere at nedsætte kroppens energiomsætning. Oven i det risikerer du også at bruge protein til at lave kulhydrater, og hvis det indtag ikke er sufficient fra kosten tages proteindepoterne fra dine muskler.

Dit tankegang minder meget om den såkaldte Atkins kur - her indtager man et minimum af kulhydrater, og til gengæld masser af fedt og protein, og fordi folk idag nu engang indtager en så stor mængde af energi igennem kulhydrater i deres normale kost, vil man ofte kunne opnå et betydeligt vægttab over længere tid ved at køre en sådan kur, men et sådant eventuelt vægttab opstår kun fordi man reelt indtager meget færre kalorier samlet - ved fuldstændig at droppe kulhydraterne - og det er ikke sundt, det er overhovedet ikke sundt - det er nogenlunde den værste måde at tabe sig på. Det er derfor sørgeligt at se overvægtige mennesker tabe sig for at begrænse kardiovaskulære sygdomme, igennem en kur der alt andet lige, fremmer dem.

Spiser frugt dagen lang, så der får jeg mine kulhydrater.. :)

og så er jeg sikker på at men opnår meget mere velvære ved at finde en livsstil der også gør dig glad! og kød og grønt gør mig personligt mere glad end kartofler.. :dry:

men rart med noget feed back.. helt sikkert..

sætter pris på andres meminger om dette emne!

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. er nu ret sikker på at hulemænd med køller ikke brugte tiden på at bage fransk-brød!? :blush: men jeg kan selvfølgelig tage fejl! :wink:

Problem! hvordan definere man gamle dage? Gamle dage associere jeg med 15-1800 tallet. Men hvis vi vender tilbage til din defition, hvorfor skal vi spise som hulemænd?

og ved godt at frugt og grønt også indeholder kulhydrater, men det er stadig sundere kulhydrater end det man finder i pasta og kartofler, der jo også er fyldt med stivelse!

Stivelse er kulhydrat, og der findes ikke sunde og usunde kulhydrater.

har man tildens til appelsinhud, er det også super.. for det formindskes når man ikke indtager fødevarer fyldt med stivelse og kulhydrater.. -det er jeg ihvertfald living proof på! :4thumbup:

Kosten er ikke direkte årsag til appelsinhud, årsagen skal findes i genetiken og fedtprocenten.

Edit: Stavefejl, som altid...

Edited by zulore
Link to comment
Share on other sites

Heiisa..

Sidder og kigger på folks kostplaner og sådan.. og syntes godt nok folk er blevet kalorie/fedt-skræmte!! :blink:

Fedt er sundt for kroppen- I RIMELIGE mængder!!!; problemet med fedt er at det først bliver forbrændt EFTER kulhydraterne!

Og derfor har jeg droppet ris, pasta, kartofler og brød! Jeg er sikker på at dette er meget sundere end at spise 'fedtfattigt'.. uden alle de kulhydrater bruger kroppen alt energien fra fedtet med det samme, og man opnår vægttab, bedre fordøjelse og hvis i spørger mig: mere velvære og glæde! :4thumbup: Vil i ikke hellere have en saftig steak :wub: , end en portion kedelig pasta!?

-er der ingen der tænker over hvad de så fylder deres krop med? er fedt ikke bedre end alle de kunstige tilsætningsstoffer der så bliver brugt i fedt-fattige produkter?

Jeg tror på at det er sundere at spise som i GAMLE, GAMLE dage hvor brød og pasta ikke var på menuen..

Spis istedet enmasse kød, fisk, yoghurt, grøntager og frugt! :4mewantfood: det er sundere for kroppen, da dette er fyldt med en masse naturlige vitaminer, mineraler etc.. og drop kalorie-hysteriet!

Nogen der har erfaringer eller meninger de vil dele?!

Håber det kan bruges!!

Nønne

Hulemænd spiste da med garanti ikke yoghurt :blink:

Link to comment
Share on other sites

Problem! hvordan definere man gamle dage? Gamle dage associere jeg med 15-1800 tallet. Men hvis vi vender tilbage til din defition, hvorfor skal vi spise som hulemænd?

Stivelse er kulhydrat, og der findes ikke sunde og usunde kulhydrater.

Kosten er ikke direkte årsag til appelsinhud, årsagen skal findes i genetiken og fedtprocenten.

Edit: Stavefejl, som altid...

hmm... det er, efter min mening godt at spise som hulemænd fordi vores kroppe, som dengang, er bygget til at spise kød og grønt og rende rundt og bruge en masse energi (på at banke dinosaurusser.. eller noget.. hm.. :blink: )

:smile:

nej, siger heller ikke at kosten skaber appelsinhud, men siger at det kan formindske/modvirke appelsinhuden når man spiser mange antioxidanter (frugt og grønt) og omega-3-fedtsyre (fede fisk), der begge renser ud i kroppen og lecitin; der modvirker at fedtet lagres i kroppen (peanuts, blomkål..)

og for at sætte gang i forbrændringen bruger jeg chili, hvidløg, fisk, proteiner og citrus frugter!

:4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Siger ikke at folk med højt stofskifte der træner meget, skal droppe kulhydrater.. men stadig er langsomme kulhydrater, bedre end hurtige (pasta bedre end kartofler..)

Men folk der ikke træner meget, der tager 'almindeligt' på, men gerne vil holde sig slanke uden at skulle løbe en tur hver eneste morgen, er jeg sikker på vil få glæde af at droppe kulhydrat-rige fødevarer! det har jeg ihvertfald selv, og har et sundt helbred! :smile:

men som sagt, individuelt fra person til person.. derfor indlægget kom under vægttab... :blush: *smil*

Link to comment
Share on other sites

Wexim >>

Du indleder tråden med at sige at folk er gået hen og blevet kulhydrat- og kalorieforskrækkede. Nu har jeg siddet og læst tråden igennem et par gange og jeg synes godt nok at der virker lidt som om du er rimelig meget kulhydrat-forskrækket selv :blink:

Nu er det jo altså antallet af kalorier man indtager der er afgørende for om man tager på eller taber sig. Hvordan man får kalorierne er i og for sig ligegyldigt. Men vi kan da godt blive enige om at det er bedre at leve sundt ned at leve af McD.

Prøv lige at læs en gang til hvad Elvirus, Sortiarius, m.fl. skriver... :smile:

MLP

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke hvilke indlæg du læser herinde, men jeg har ikke set ret meget fedtforskrækkelse i min tid her (har ikke postet meget men læser det meste på disse forum). Faktisk bliver der i langt de fleste tilfælde gjort opmærksom på, at man *ikke* må blive fedtforskrækket og at fisk og nødder fx er gode fedtkilder.

Vi kan hurtigt blive enige om, at masser af hurtige kulhydrater ikke er fantastiske når man gerne vil tabe sig, men igen, i de tråde jeg har læst bliver der som regel gjort opmærksom på dette og rådet til fx. moderate mænger af fuldkorns produkter.

Så jeg kan ikke helt se hvad det er, du er så uenig over.

Mht. til at spise som hulemænd så tænk over følgende:

1. Man har lavet mad over ild ligeså længe, ild har været kendt, dvs. over 100000 år. Man mener at brødbagning er mindst 11000 år gammelt (før landbrug), grød er nok ældre.

2. De spiste fx. gryn fundet vildt, men det er rigtigt at landbrug først kom ind senere, men landbrug er jo også kød.

3. Deres diæt var ikke nødvendigsvis særlig sund, men var hvad de kunne få fat på. Gennemsnits levealderen dengang var nok også under 25 år, så det vil du måske også gerne tilbage til?

4. Det meste af deres kød kom fra insekter og smådyr som fx. gnavere. mmmm...musesteg

Link to comment
Share on other sites

hmm... det er, efter min mening godt at spise som hulemænd fordi vores kroppe, som dengang, er bygget til at spise kød og grønt og rende rundt og bruge en masse energi (på at banke dinosaurusser.. eller noget.. hm.. :blink: )

:smile:

Jeg kan stadig ikke se hvorfor vi bør holde os til kød og frugt?

nej, siger heller ikke at kosten skaber appelsinhud, men siger at det kan formindske/modvirke appelsinhuden når man spiser mange antioxidanter (frugt og grønt) og omega-3-fedtsyre (fede fisk), der begge renser ud i kroppen

Renser hvad ud?

lecitin; der modvirker at fedtet lagres i kroppen (peanuts, blomkål..)

Hvordan det?

Link to comment
Share on other sites

og ved godt at frugt og grønt også indeholder kulhydrater, men det er stadig sundere kulhydrater end det man finder i pasta og kartofler, der jo også er fyldt med stivelse!

Stivelse hører til blandt de sundeste kulhydrater - det tager lang tid at bryde ned og kan derfor forsyne kroppen med glukose stabilt i lang tid - små kulhydrater fra frugt fungerer lige modsat - de gør kun glukose tilgængelig for kroppen i kort tid

nej, siger heller ikke at kosten skaber appelsinhud, men siger at det kan formindske/modvirke appelsinhuden når man spiser mange antioxidanter (frugt og grønt) og omega-3-fedtsyre (fede fisk), der begge renser ud i kroppen og lecitin; der modvirker at fedtet lagres i kroppen (peanuts, blomkål..)

Anti-oxidanter har ikke rigtig noget at gøre med appelsinhud - og det "renser" ikke ud i kroppen, det samme er gældende for fedtsyrer

Det er fint nok at have en holdning til tingene men der er helt klart nogle faglige ting du har misforstået.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Har vist fået skrevet et indlæg, der er lidt for diskutabelt.. :blush:

Noget af det jeg synes er rigtig interresant er at det er så forskelligt, alt afhængig af folk har deres kilder fra..! :dry:

Fx. har jeg læst flere steder at netop anti-oxidanter renser ud i de affaldsstoffer der får fedtet til at ophobe sig i kroppen og sætte sig som appelsin.. og at lecitin i sig selv er et kemikalie der modvirker til at fedt lagres i cellerne, lige som at pektin mindsker den mængde fedt som cellerne optager; der er min sammenhæng med kosten og appelsinhud.. -Og andre ser absolut ingen sammenhæng..!

og lidt med håb om at høre hvad andre har læst, skrev jeg dette indlæg! men synes samtidig at mange af de indlæg herinde er meget én-tydige; og derfor sys jeg også at folk skulle have chancen for at høre tingene fra en anden side..

-Så kan man jo selv tage stilling til hvad man synes lyder mest fornuftigt!

Men har taget folks indlæg til mig; men mangler sku bare nogle fysiske beviser, på begge dele! det ville sku være rart at være kemiker.. :blink:

Og ja, er sku nok en smule kulhydrat-forskrækket.. :blush: men det sku nok fordi dét har gjort størst indtryk på mig.. :(

Link to comment
Share on other sites

Wexim >>

Du indleder tråden med at sige at folk er gået hen og blevet kulhydrat- og kalorieforskrækkede. Nu har jeg siddet og læst tråden igennem et par gange og jeg synes godt nok at der virker lidt som om du er rimelig meget kulhydrat-forskrækket selv :blink:

Nu er det jo altså antallet af kalorier man indtager der er afgørende for om man tager på eller taber sig. Hvordan man får kalorierne er i og for sig ligegyldigt. Men vi kan da godt blive enige om at det er bedre at leve sundt ned at leve af McD.

Prøv lige at læs en gang til hvad Elvirus, Sortiarius, m.fl. skriver... :smile:

MLP

indleder med at sige at folk er fedt og kalorie skræmte; ikke kulhydrat.. :smile:

og ja, jeg er nok lidt kulhydrat-skræmt.. :blush: men har læst så meget, der har haft større indvirkning på mig end så mange andre slankeråd.. :blink:

Link to comment
Share on other sites

indleder med at sige at folk er fedt og kalorie skræmte; ikke kulhydrat.. :smile:

og ja, jeg er nok lidt kulhydrat-skræmt.. :blush: men har læst så meget, der har haft større indvirkning på mig end så mange andre slankeråd.. :blink:

My bad - ved ikke lige hvorfor jeg læste kulhydrat :blush:

Anyway - det kunne da være meget rart at vide hvor du har din information fra. Specielt fordi det står lidt (læs: noget) i kontrast til hvad der normalt bliver tilkendegivet her på MOL :smile:

MLP

Link to comment
Share on other sites

My bad - ved ikke lige hvorfor jeg læste kulhydrat :blush:

Hehe, det fair.. :wink:

Anyway - det kunne da være meget rart at vide hvor du har din information fra. Specielt fordi det står lidt (læs: noget) i kontrast til hvad der normalt bliver tilkendegivet her på MOL :smile:

MLP

Ja, ved godt det er i kontrast, -også derfor jeg gerne ville ud med det! :smile:

Har læst det i nogle forskellige kostbøger; har dem ikke selv, så kan ik lige huske hvilke.. men vil da gerne prøve at finde nogle titler frem!? det er bl. nogle bøger hvor man kan slå op hvad forskellige fødevarer indeholder og hvad det hjælper imod, Og andre hvor man kan slå op under hvad man 'fejler'/vil bekæmpe og se hvad der kan hjælpe! det er vist nogle bøger der er et par år gamle; det er efterhånden noget tid siden at kulhydrater var det store topic når det kommer til kostråd! :smile:

og har efterfølgende fået nogle ting, fx ang. antioxidanter og lecitin, bekræftet.. i forskellige blade.. fx.. host, host, Sirene, host.. :blush:

Link to comment
Share on other sites

hmm... det er, efter min mening godt at spise som hulemænd fordi vores kroppe, som dengang, er bygget til at spise kød og grønt og rende rundt og bruge en masse energi (på at banke dinosaurusser.. eller noget.. hm.. :blink: )

:smile:

nej, siger heller ikke at kosten skaber appelsinhud, men siger at det kan formindske/modvirke appelsinhuden når man spiser mange antioxidanter (frugt og grønt) og omega-3-fedtsyre (fede fisk), der begge renser ud i kroppen og lecitin; der modvirker at fedtet lagres i kroppen (peanuts, blomkål..)

og for at sætte gang i forbrændringen bruger jeg chili, hvidløg, fisk, proteiner og citrus frugter!

:4mewantfood:

Lige for at skyde endnu en "myte" ned som du skriver :devil: . Man har hørt så mange gange på tv og nettet, at der skulle være visse fødevarer der skulle sætte "fedtforbræning i gang" men seneste undersøgelser siger, at dette også blot er en sølle myte. Nej folk har hver deres måde at tabe sig på eller holde vægten - det er egentlig ligemeget, for det handler bare om mængden af kalorier du spiser og forbrænder.

Kan derfor ikke rigtigt forholde mig til hvad du siger, da ingen nogensinde har taget skade af at spise kartofler risog pasta, så længe de har forbrændt det hele igen. Tag for eksempel en dansker i 1900-tallet. Tre måltider hvis man var heldig - stor morgenmad (brød, grød, mælk, ost og smør). Middag - masser af kartofler og kød med meget fedtkant og fed sovs). Aften - Ved ikke måske lidt brød og sådan :laugh:.

Men selvom de fik denne kost og kun spiste 2-3 gange om dagen, var de tynde og stærke, så der er forskellige veje til at blive slank på.

Hilsen Triple T

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share