Det kræver unaturlig viljestyrke at tabe sig


RunnersHigh
 Share

Recommended Posts

Succesen er ofte kortvarig, så sniger kiloene sig tilbage på sidebenene, måske oven i købet med renter. Og så melder skammen sig på banen over endnu en gang at have tabt kampen mod kroppens larmende banale behov.

...

»Vægttab har jo til alle tider været en trussel mod arten og dens overlevelse, men det har overvægt ikke«, siger han.

»Det forklarer, hvorfor kroppen har så mange mekanismer, der forsøger at få vægten op igen, når man prøver at tabe sig«./qoute]

hvis man indtager 1500kcal og forbrænder 1700kcal vil man jo ikke kunne tage på. så det med at man tager kiloene på igen er jo bare pga den "forkerte" livsstil.

om det kræver unaturlig viljestyrke at smide 25kg-40kg skal jeg ikke kunne sige. jeg har selv smidt 25kg men jeg så det nu ikke som den store udfordring men det skyldes nok at jeg spiste "nogenlunde" rigtigt - bare for meget.

men ellers interessant artikel - ca 1/3 af usa's befolkning bliver nok meget glad for dens delkonklusion[red. om dem der i forvejen er 25kg overvægtige] - men jeg er på ingen måde enig!!!

Link to comment
Share on other sites

Bryder mig ikke om artiklen. Den siger ganske enkelt "du kan lige så godt give op", hvilket kan have seriøse konsekvenser for dets læsere. Istedet skulle noget fornuftig vejledning om at fokusere på varige livstilsændringer istedet for slankekure være inkluderet, uden dette synes jeg artiklen er ufuldstændig og uansvarlig.

Peter :smile:

Link to comment
Share on other sites

Bryder mig ikke om artiklen. Den siger ganske enkelt "du kan lige så godt give op", hvilket kan have seriøse konsekvenser for dets læsere. Istedet skulle noget fornuftig vejledning om at fokusere på varige livstilsændringer istedet for slankekure være inkluderet, uden dette synes jeg artiklen er ufuldstændig og uansvarlig.

Peter :smile:

helt enig

Konstateringen "slankekure virker ikke" er meget uheldig at have stående alene, selvom det er facts, fordi det netop kan gøre det legitimt at give op og lade den indre sofa-kartoffel overtage. Visse steder "nyheden" er bragt siger de så også at man skal sætte ind før overvægten bliver for stor. Men som det er sagt, hvor mange gør noget ved sagen før det er blevet et problem? I radioen hørte jeg at den blev fulgt op af et kort interview med en kvinde der havde tabt 50kg, som via en meget dårlig mobil-linje fortalte at hun ikke troede det galt for alle :wink:

Det er enkelt og samtidig pisse svært for mange:

Permanente vægtændringer kræver permanente ændringer af kost og/eller aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Det er vigtigt at påpege, at artiklen ikke henviser til nogle specifikke nye studier. Der er studier der viser, at de færeste holde et vægttab - det han nogle forskere så forsøgt at forklare ved såkaldte setpoint teorier - som tilsyneladende er det der henvises til her. Men der er ikke mig bekendt ført nogen form for bevis for den forklaring.

Link to comment
Share on other sites

Som Arne siger--andre har været ude med setpoint teorien før .. men her har de flere elementer med, både effekten af de ekstra fedtceller på appetitreguleringen samt det de kaldte en slags "vægt termostat" der vil prøve at bremse vægttabet via stofskiftet.

Det er da umådeligt spændende hvorfor så mange der får et flot vægttab tager det hele på igen. Og hvis der også er biokemiske forklaringer på dette åbner det måske helt nye muligheder.

Edited by Blackmoore
Link to comment
Share on other sites

"Forskning viser, at kroppen opfatter alle forsøg på at tabe sig ved at spise mindre som en trussel mod overlevelsen. Rådet vil have os til at sætte ind, allerede når vi vejer 3-5 kilo for meget."

Kilde

Er heller ikke enig i konklusionen, og synes heller ikke det er smart at melde ud med sådan noget når man kommer fra ernæringsrådet i første omgang. Selvfølgelig kræver et permanent vægttab en livsstilsændring, hvilket gør at mange tager det tabte på igen - men at sige at det er umuligt er åndsvagt. Svarer lidt til at sige at det er umuligt at holde op med at ryge, fordi langt de fleste begynder igen efter kortere tids stop.

Link to comment
Share on other sites

andre har været ude med setpoint teorien før .. men her har de flere elementer med, både effekten af de ekstra fedtceller på appetitreguleringen samt det de kaldte en slags "vægt termostat" der vil prøve at bremse vægttabet via stofskiftet.

Godt set. :smile:

Det er da umådeligt spændende hvorfor så mange der får et flot vægttab tager det hele på igen. Og hvis der også er biokemiske forklaringer på dette åbner det måske helt nye muligheder.

Lige præcis.

Link to comment
Share on other sites

Helt uenig :smile:

Artiklen siger "Du kan lige så godt give op; at gå på slankekur" og det er jo ikke løgn.

Helt enig. Artiklen tager udgangspunkt i undersøgelser gennemført som kure og ikke i en permanent livstilsændring. Derfor er det vel ikke så mærkelig konklusionen bliver som den bliver. Konklusionen afspejler vel også erfaringerne fra andre opfølgningsundersøgelser nemlig at vægten efter kure ofte ryger op igen. At artiklen stiller en række teorier op til forklaring via fysiologiske faktorer er der vel heller ikke noget galt i. Disse er dog ikke verificerede som dokumenterede og er derfor kun teorier.

Omvendt er det så også begrænsningen i artiklens negative konklusion, hvor man ikke har andre alternativer end at stoppe vægtforøgelsen inden den sker. Det kunne være interessant med langtidsstudier af permanente kostændringer (betydeligt længere end over 1 år).

Link to comment
Share on other sites

Som Arne siger--andre har været ude med setpoint teorien før .. men her har de flere elementer med, både effekten af de ekstra fedtceller på appetitreguleringen samt det de kaldte en slags "vægt termostat" der vil prøve at bremse vægttabet via stofskiftet.

Det er da umådeligt spændende hvorfor så mange der får et flot vægttab tager det hele på igen. Og hvis der også er biokemiske forklaringer på dette åbner det måske helt nye muligheder.

Jeg ved godt jeg ikke har den store erfaring indenfor emnet, men jeg er meget overbevist om at det mere end alt andet handler om vaner.

Jeg er med på at en øgning af antallet af fedtceller vil påvirke det endokrine system, men betyder det så at det i forbindelse med vægttab er sværere at få has på fedtet ved et givent kalorieunderskud (dvs kroppen hellere brænder muskler af eller justere det generelle stofskifte), eller går det primært på at man vil opleve en større sultfølelse/cravings og lignende, der indirekte så at sige gør vægttabet mere vanskeligt?

Jeg synes det giver ganske god mening at mange på kort sigt at succes med slankekure, fordi det er et "projekt" og man sætter sig et mål. Når målet er nået vil mange derefter falde tilbage i det gamle spor, hvis diæt-kosten ikke er blevet en del af hverdagen og motionen altid har været en pligt frem for noget man så frem til.

Sortiarius analog til rygestop er måske ikke helt rimelig, men alligevel ret god. Jeg har ikke lige nogle konkrete tal, men det er vist alment kendt at mange der stopper med at ryge falder i igen, og skal bruge flere forsøg før det lykkes, hvis overhovedet. Dog er der næppe den store risiko for at man så ryger flere smøger når man starter igen og jeg ved heller ikke om der isoleret set er en øget risiko ved at svinge i cigaret-forbrug på samme måde som vægten svinger for en der er på kur ofte for at tabe de samme kg.

min konklusion er i hvert fald, at det er meget uansvarligt blot at melde ud: "Slankekure virker ikke, så man kan lige så godt lade være med at forsøge", hvis det ikke følges op med den viden vi har om hvad der rent faktisk virker - livsstilsændringer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes nu det er glimrende at erkende at slankekure har en ret begrænset effekt, hvis man intet andet foretager sig, hvilket der jo også er dokumentation for. Jeg forstår ikke problemet. For mig at se skal vi netop væk fra slankekurene som mirakelmidler og den "industri" der lever af disse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan slet ikke spore jeres konklusioner i artiklen. Det Richelsen nævner er at man skal være på forkant med situationen og når/hvis det er sket så er det ikke umuligt men det er, som de fleste ved, meget svært.

Richelsen ønsker at man er opmærksom på det inden det går for vidt, da det så er meget svært at gøre noget ved. Dette er forebyggende sundhedsarbejde / primær sundhedsfremme.

Link to comment
Share on other sites

min konklusion er i hvert fald, at det er meget uansvarligt blot at melde ud: "Slankekure virker ikke, så man kan lige så godt lade være med at forsøge", hvis det ikke følges op med den viden vi har om hvad der rent faktisk virker - livsstilsændringer.

MaxP - jeg er helt enig med dig :bigsmile:

Livsstilsændringer, fremfor slankekure, og samtidig gå ind og finde/behandle årsagerne til, at man in the first place blev overvægtig ..der er oftest en grund....psykisk eller fysisk..

/Vivs

Link to comment
Share on other sites

Livsstilsændringer, fremfor slankekure, og samtidig gå ind og finde/behandle årsagerne til, at man in the first place blev overvægtig ..der er oftest en grund....psykisk eller fysisk..

Det er der jo ingen der er uenige i. Forskerne forholder sig blot til at slankekure oftest ikke virker efter hensigten (varigt vægttab).

Link to comment
Share on other sites

Ven1: "Jeg skylder 50.000 kr væk, jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre"

Ven2: "Vil du høre mit råd?"

Ven1: "Ja?"

Ven2: "Du skulle aldrig have lånt de penge..."

Lidt analogt kunne man godt opfatte det gode råd fra Motions- og Ernæringsrådets formand.

Det kunne være interessant at vide, hvilke nye (?) undersøgelser udtagelserne bygger på. Jeg ved, at der er blevet lavet nogle ret omfattende amerikanske studier, hvor man har fulgt folk, der har tabt sig. Det er blandt andet herfra, at man ved, at langt de fleste tager det tabte på igen + lidt ekstra.

Men måske man skulle have fokuseret lidt mere på dem, der rent faktisk holdt vægttabet permanent. For at vende tilbage til "ryge-analogien", ville det nok være meget interessant at finde ud af hvordan folk, der har kunnet holde helt op med at ryge, har gjort.

Tilsvarende kunne det også have været interessant at høre, hvordan man mest effektivt kan tabe sig permanent - og her svaret jo nok livsstilsændringerne som allerede er nævnt.

At sige til den syge, at det er bedre at forbygge end at helbrede at bare at føje spot til skade...

Zorn.

Link to comment
Share on other sites

Ven1: "Jeg skylder 50.000 kr væk, jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre"

Ven2: "Vil du høre mit råd?"

Ven1: "Ja?"

Ven2: "Du skulle aldrig have lånt de penge..."

Lidt analogt kunne man godt opfatte det gode råd fra Motions- og Ernæringsrådets formand.

Det kunne være interessant at vide, hvilke nye (?) undersøgelser udtagelserne bygger på. Jeg ved, at der er blevet lavet nogle ret omfattende amerikanske studier, hvor man har fulgt folk, der har tabt sig. Det er blandt andet herfra, at man ved, at langt de fleste tager det tabte på igen + lidt ekstra.

Men måske man skulle have fokuseret lidt mere på dem, der rent faktisk holdt vægttabet permanent. For at vende tilbage til "ryge-analogien", ville det nok være meget interessant at finde ud af hvordan folk, der har kunnet holde helt op med at ryge, har gjort.

Tilsvarende kunne det også have været interessant at høre, hvordan man mest effektivt kan tabe sig permanent - og her svaret jo nok livsstilsændringerne som allerede er nævnt.

At sige til den syge, at det er bedre at forbygge end at helbrede at bare at føje spot til skade...

Zorn.

Min far stoppede med at ryge fra den ene dag til den anden og hans viljestyrke er sq ikke altid noget specielt med lige på det punkt, der er han lidt cool. Min mor har også prøvet på at stoppe med at ryge, men det er aldrig lykkedes, egentligt tror jeg slet i hun vil inderste inde, hvilket jeg tror er problemet med mange rygere, at de faktisk ikke ønsker det.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at hvis setpoint teorien præsenteres som fact.

Hvis den manglende evne til at holde et vægttab bunder i psykosociale faktorer er det noget andet end uomgængelige fysiske realiteter.

Jeg bliver aldrig højre lige meget hvad jeg gør. Vækstzonerne i knoglerne er lukkede.. Slut-prut.

Men det er sgu ikke bevist på nogen måde at et setpoint findes.

Man kaan hurtigt argumentere for at man aldrig skal tillade overvægten at blive udtalt, uden at knuse alle forhåbninger om nogenside at kunne tabe sig mærkbart.

En ting er at et setpoint kan opreguleres, men hvem siger ikek at det ikke også kan nedreguleres?

jeg kender flere der har flyttet deres kropsvægt permanent (+5år) mere end 15% ned...

Det var også unge mennesker. Måske har dette betydning?

Link to comment
Share on other sites

I de sidste par indlæg læses der noget ind i konklusionen der ikke er der. Der er ingen der siger man ikke kan tabe sig. Det der siges er:

Det er stort set umuligt at opnå varigt vægttab ved at gå på diæt

Der er en verden til forskel på de to positioner; håber i kan se den. :smile:

Link to comment
Share on other sites

I de sidste par indlæg læses der noget ind i konklusionen der ikke er der. Der er ingen der siger man ikke kan tabe sig. Det der siges er:

Det er stort set umuligt at opnå varigt vægttab ved at gå på diæt

Der er en verden til forskel på de to positioner; håber i kan se den. :smile:

Det kan vi godt tror jeg. :smile:

Men forestil dig du er 25-30kg overvægtig og har netop gjort op med dig selv om at du må gøre noget ved det.

Du læser artiklen, der konstaterer at sandsynligheden for at opnå en varigt vægttab ved slankekur er meget dårlig, dvs hvis du går på kur er du næsten dømt til at mislykkedes, og du skulle have gjort noget ved det tidligere.

Hvad gør du så nu???

Jeg ville da finde det svært demoraliserende, når jeg ikke rigtig bliver givet nogen alternativ løsningsmodel, men det er måske bare mig?

Link to comment
Share on other sites

forestil dig du er 25-30kg overvægtig og har netop gjort op med dig selv om at du må gøre noget ved det.

Du læser artiklen, der konstaterer at sandsynligheden for at opnå en varigt vægttab ved slankekur er meget dårlig, dvs hvis du går på kur er du næsten dømt til at mislykkedes, og du skulle have gjort noget ved det tidligere.

Hvad gør du så nu???

Jeg ville blive super-lykkelig over at 5 min. læsning havde sparet mig for års diæt-helvede og komme op på cyklen istedet. :smile:

Link to comment
Share on other sites

well..forskning skal vel stadig offentligøres, selvom det kan være demoraliserende :cool:

Fuldstændig enig, og hvis du og andre har læst mine indlæg som om jeg mener det modsatte, så er det helt galt.

Det skal bare ikke stå alene - hvilket jeg mener er tilfældet her.

Jeg ville blive super-lykkelig over at 5 min. læsning havde sparet mig for års diæt-helvede og komme op på cyklen istedet. :smile:

Udtrykkene "at tabe sig", "slankekur", "spise mindre" bruges alle i artiklen om det samme, men motion omtales ingen steder (ud over i navnet "Motion og Ernæringsrådet").

Så selvom jeg da håber at de fleste vil læse det som du åbenbart gør, så tvivler jeg på det er tilfældet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share