Sixpack


Lassem
 Share

Recommended Posts

JO!

Regner med/Håber på/det kunne være virkelig fedt at folk kunne hjælpes om at lave en FAQ omkring emnet, har kigget i lang tid spg. er:

Hvordan kan man få målt fedtprocent? Jeg er 180 høj 65kg og 14 år. Er generelt meget normal, men min mave er meget bred det er resten af min overkrop også, med det gør jo ikke noget med en bred skulder (:

Hvor høj/lav :tongue: skal fedt procenten være for et six pack.

Hvad er Dragon....(kan ikke huske ordet) og kan i illustrere hvordan den laves?

Hvordan skal jeg træne, jeg løber 6 gange om ugen 4x3.5km og 2x5km(Ingen mulighed for center)

Hvilke tidspunkter om dagen skal man træne mave?

Mange mavebøjninger eller få med vægt på?

Hvad er et realistisk mål for sixpack?

Link to comment
Share on other sites

Måske ikke nogen dårlig ide med en Sixpack FAQ :laugh:

Hvordan måler jeg min fedtprocent?

Der er flere metoder:

Måling med fedttang -

En plastiktang kan købes for 150-200kr og får man lidt øvelse i brugen af den og kan gøre det ensartet hver gang er det en relativt præcis metode.

Måling med målebånd

Meget billig metode, men heller ikke lige så præcis

Måling på badevægt med fedtprocentmåler

Det kan efterhånden være svært at finde en badevægt der ikke også kan udregne din fedtprocent vha det der kaldes bioimpedansmåling. Man står på to elektroder der sender en meget lille strøm igennem kroppen, og den kan så måle hvor stor modstand kroppen giver. Ud fra nogle standardformler, indtastede oplysninger om køn, alder og naturligvis den målte vægt, kan den give et tal for fedtprocenten. De har tidligere været temmelig ringe, men skulle efter sigende være blevet relativt gode - i hvert fald på dyre modeller. Billigere udgaver kan formentlig kun bruges til at måle ændringer da tallene absolut set kan være temmelig langt fra virkeligheden.

Hvor lav skal min fedtprocent være før jeg har sixpack?

Om du har sixpack eller ej afgøres af fedtmængden på maven i forhold til muskelmassen. Jo højere muskelmasse jo større fedtmængde, og dermed formentlig også større fedtprocent, kan du "tillade" dig at have og stadig have sixpack - altså alle senestrøg tydelige.

Det betyder altså at det kan variere en hel del fra person til person, ikke mindst fordi fedtet fordeler sig lidt forskelligt, så to personer med samme vægt og fedtprocent kan godt have forskellige mængder af fedt siddende på maven.

Vurderingen af hvornår der er tale om sixpack er også meget subjektiv, så igen er det svært at give præcise tal.

Bodybuildere, fitness-deltagere og tilsvarende har når de stiller op til konkurrence en fedtprocent i omegnen af 4-6, så meget lavere kommer man næppe.

Min egen erfaring og erfaring fra andre der har målt deres fedtprocent giver nogenlunde følgende retningslinjer for en relativt muskuløs person:

>15-16% - sixpack næppe synlig

12-15% - sixpacken efterhånden skimtes, måske kun den øverste del

10-12% - sixpacken er relativt tydelig, men står ikke "skarp"

8-10% - tydelig sixpack og relativt skarp

<8% - meget tydelig sixpack

Hvad er dragon slags, og hvorfor snakker alle om dem?

Dragon flags, der sikkert også er kendt under andre navne er bl.a. kendt fra en af Rocky-filmene (kan ikke huske hvilken) og populiseret af blandt andre Pavel Tsatsouline.

Øvelsen er vist og beskrevet i denne tråd.

Er Dragon flags så verdens bedste maveøvelse?

Det mener nogen sikkert, men den har nu visse svagheder.

Det er ganske rigtigt en utrolig hård maveøvelse, men samtidig også svær at udføre korrekt, og det kan meget vel være at den er for svær, så man får mere ud af at finde en øvelse der passer bedre til ens nuværende niveau.

Skal jeg lave mange mavebøjninger uden vægt eller få med meget vægt?

Mavemuskler er grundlæggende ikke anderledes fra andre muskler og reagere på de samme stimuli ift muskelvækst.

De skal derfor belastes med det der svarer til at øvelsen med korrekt teknik kan gennemføres mellem 5 og 15 gange (grove guidelines).

Antallet af sæt er helt op til den enkeltes træningsniveau, men som udgangspunkt vil 2-3 sæt formentlig være passende for en begynder, der i øvrigt bør starte med relativt lav belastning, både i mave- og andre øvelser.

Kan jeg træne mave hver dag?

Ja, ligesom du kan træne resten af kroppen hver dag - HVIS det arbejde du laver den enkelt dag er afstemt efter den høje frekvens.

Om det vil give bedre resultater at træne mave hver dag frem for f.eks. hver anden eller 3 gange pr uge er tvivlsomt, og udbyttet ift tidsforbrug vil uden tvivl være mindre jo mere du træner.

Hvilke tidspunkter om dagen skal man træne mave?

Hvad der virker for dig. Træn på det tidspunkt af dagen du føler du kan lave mest, eller blot det tidspunkt hvor der er stort sandsynlighed for at du rent faktisk får trænet. Folk er meget forskellige på det punkt.

Hvad er et realistisk mål for sixpack?

Hvad mener du? :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share