Lipolyse


04817
 Share

Recommended Posts

Det er lidt svært at forklare kort om lipolysen

Kort sagt frigøres frie fedtsyrer fra fedtvæv (adipocytter) på baggrund af hormonel respons af de hormoner der er med til at styre kroppens metabolisme, hovedsagligt insulin, glukagon, adrenalin og kortisol.

Fedtsyrerne transporteres bl.a. via plasmaproteinet albumin til målvævet, hvorefter de vha. af den såkaldte carnitin-shuttle transporteres ind i cellernes mitochondrier hvor der foregår beta-oxidation - omsætning af fedtsyrer til Acetyl-CoA og reducerede cofaktorer (FADH2 og NADH). I muskelvæv bruges Acetyl-CoA hovedsagligt i TCA-cyklus (krebs cyklus) der danner flere reducerede cofaktorer og GTP fra GDP. De reducerede cofaktorer bruges i elektrontransportkæden til at danne energi, ATP.

I leveren bruges acetyl-CoA hovedsagligt i ketogenesen - dannelse af ketonstoffer som alternativ brændsel til glukose.

Du må spørge noget mere specifikt - lipolysen er et kæmpe område og det er mere eller mindre umuligt at forklare alt i en tråd på et forum som dette.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Du må spørge noget mere specifikt - lipolysen er et kæmpe område og det er mere eller mindre umuligt at forklare alt i en tråd på et forum som dette.

Jeg tænker på hvad der sætter lipofysen igang, og om den kan øges under diæt?

Efedrin sætter lipofyen igang, men kan den bruges til at øge fedtforbrændingen under diæt - altså, kan man vha. efedrin sætte sit kalorie indtag ned og derved forbrænde mere fedt hurtigere?

Er der andre faktore der spiller ind, så som fedt, kulhydrat eller protein indtag.

Vil en hurtig kulhydratkilde som sukker nedsætte denne proces?

Link to comment
Share on other sites

Lipolysen sættes igang når kroppen har brug for energi....

fx under nattens faste-periode (en postabsorptiv periode), danner kroppen glukose bl.a. udfra aminosyrer - denne proces (at danne glukose fra aminosyrer) kræver energi - den energi kommer hovedsagligt fra lipolysen - hormonet der bruges her er overvejende glukagon

under moderat muskelarbejde er musklernes primære energikilde også fedt fra lipolysen - det vigtigste hormon i denne forbindelse er adrenalin

efedrin og efedra øger kroppens metabolisme, ja, lidt a'la den måde som koffein gør det på - jeg kan ikke huske de specifikke detaljer og medmindre du virkelig gerne ønsker det så gider jeg helst ikke til at slå det op =)

ved lavt indtag af fx fedt vil kroppen blot danne fedt ud fra kulhydrat, de novo syntese, men ved samlet lavt energiindtag over en længere periode vil metabolismen nedsættes.

Indtag af mange kulhydrater nedsætter på ingen måde lipogenesen (dannelsen af fedt) - ved højt blodsukker (som man får ved højt kulhydratindtag) frigives insulin der er en meget kraftig stimulator til lipogenesen - ved meget indtag af sukker hæmmes lipolysen samtidig (det ville være en ret futil proces at bruge energi på at danne fedt ved lipogenesen for derefter at brænde det af ved lipolyse.)

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Lipolysen sættes igang når kroppen har brug for energi....

fx under nattens faste-periode (en postabsorptiv periode), danner kroppen glukose bl.a. udfra aminosyrer - denne proces (at danne glukose fra aminosyrer) kræver energi - den energi kommer hovedsagligt fra lipolysen - hormonet der bruges her er overvejende glukagon

under moderat muskelarbejde er musklernes primære energikilde også fedt fra lipolysen - det vigtigste hormon i denne forbindelse er adrenalin

efedrin og efedra øger kroppens metabolisme, ja, lidt a'la den måde som koffein gør det på - jeg kan ikke huske de specifikke detaljer og medmindre du virkelig gerne ønsker det så gider jeg helst ikke til at slå det op =)

ved lavt indtag af fx fedt vil kroppen blot danne fedt ud fra kulhydrat, de novo syntese, men ved samlet lavt energiindtag over en længere periode vil metabolismen nedsættes.

Indtag af mange kulhydrater nedsætter på ingen måde lipogenesen (dannelsen af fedt) - ved højt blodsukker (som man får ved højt kulhydratindtag) frigives insulin der er en meget kraftig stimulator til lipogenesen - ved meget indtag af sukker hæmmes lipolysen samtidig (det ville være en ret futil proces at bruge energi på at danne fedt ved lipogenesen for derefter at brænde det af ved lipolyse.)

Hvad er din holdning til cardio på tom mave? Det skulle jo efter sigende give en bedre fedtforbrænding, men det vil også resultere i en længere fasteperiode, hvilket vil give en katabolsk tilstand. Denne tilstand er jo ikke anbefalelsesværdig i forbindelse med bevarelse af muskelmasse under diæt.

Link to comment
Share on other sites

Som tilføjelse til Sortiarius indlæg.

Sympatikus-medieret lipolyse finder sted vha. noradrenalin.

Dette vil især være gældende under fysisk aktivitet.

//Guarden.

Okay - vidste jeg ikke - står heller ikke umiddelbart i mine biokemi bøger (hvad jeg kan huske) - men giver jo mening at sympatikus formidler respons igennem noradrenalin - man kan jo så sige at sympatikus mediereret respons samtidig medfører frigivelse af adrenalin fra binyremarven alligevel

Hvad er din holdning til cardio på tom mave? Det skulle jo efter sigende give en bedre fedtforbrænding, men det vil også resultere i en længere fasteperiode, hvilket vil give en katabolsk tilstand. Denne tilstand er jo ikke anbefalelsesværdig i forbindelse med bevarelse af muskelmasse under diæt.

Nej, jeg kan overhovedet ikke se, det på nogen måde skulle være fordelagtigt, teoretisk, fysiologisk eller biokemisk - har stiltiende fulgt den anden tråd om emnet - men har efterhånden lært at nogle gange er tingene bare ikke som de burde være fysiologisk - hvis der er store undersøgelser der viser det er fordelagtigt - selvom grunden ikke kendes så accepterer jeg det - jeg synes dog det lyder udsædvanelig mærkeligt - og uanset hvad burde det, som du selv siger - give ophav til proteolyse i muskelvævene.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Okay - vidste jeg ikke - står heller ikke umiddelbart i mine biokemi bøger (hvad jeg kan huske) - men giver jo mening at sympatikus formidler respons igennem noradrenalin - man kan jo så sige at sympatikus mediereret respons samtidig medfører frigivelse af adrenalin fra binyremarven alligevel

Det står helt kort på s. 605 i Stryer 5. ed. hvis du har den. Mine forelæsere talte i vildskab om noradrenalins effekt på lipolysen, og om at den var væsentligt vigtigere under fysisk aktivitet til at inducere lipolyse. Den virker via den samme 7TM receptor som adrenalin.

Udover det, har glukagon ingen effekt på fedtvæv in vivo. Der er godt nok receptorer i fedtvævet for glukagon, men mængden der når frem til fedtvævet er lig forsvindende lav, grundet udskillelsen af glukagon tæt på leveren, som derfor vælger at optage det hele. In vitro studier viser dog, at fedtceller binder glukagon.

Ved ikke om jeg misforstod dig mht. glukagon... Mente du ovenstående, eller mente du at glukagon havde effekt på proteolysen? Sidste faktor er jeg enig med dig i :smile:

Edited by Guarden
Link to comment
Share on other sites

Nej, jeg kan overhovedet ikke se, det på nogen måde skulle være fordelagtigt, teoretisk, fysiologisk eller biokemisk - har stiltiende fulgt den anden tråd om emnet - men har efterhånden lært at nogle gange er tingene bare ikke som de burde være fysiologisk - hvis der er store undersøgelser der viser det er fordelagtigt - selvom grunden ikke kendes så accepterer jeg det - jeg synes dog det lyder udsædvanelig mærkeligt - og uanset hvad burde det, som du selv siger - give ophav til proteolyse i muskelvævene.

Klart kredsløbstræning med moderat puls på tom mave fungere godt ... om det i den grad skulle være specielt proteolytisk for muskelmassen er jo netop til debat ... mig bekendt så er graden af træning ikke nærheden af så katbolsk som eks. styrketræning i det man til væsentlighed beskytter glykogendepoterne :smile:

Jeg har altid haft stor succes med at holde musklerne på kroppen og praktisere 1-2 timers moderat kredsløbstræning per dag op til konkurrence :bigsmile:

Denne gang prøver vi så noget nyt med hård interval træning hver anden dag for at sætte ekstra skub på kalorieforbrændingen og deraf flere fedtkalorier på længere sigt... nu håber jeg så benene og ikke mindst overskudet kan holde... det er nu engang lettere at traske en tur hver dag - det kan man altid selv med de værste ben DOMS :tongue:

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Denne gang prøver vi så noget nyt med hård interval træning hver anden dag for at sætte ekstra skub på kalorieforbrændingen og deraf flere fedtkalorier på længere sigt... nu håber jeg så benene og ikke mindst overskudet kan holde... det er nu engang lettere at traske en tur hver dag - det kan man altid selv med de værste ben DOMS :tongue:

Udover at forbrænde flere kaloriusser, er der jo også en øget stimulering af FT-fibre, hvilket gør det lettere at bibevare LedBodyMass :devil:

Link to comment
Share on other sites

Udover at forbrænde flere kaloriusser, er der jo også en øget stimulering af FT-fibre, hvilket gør det lettere at bibevare LedBodyMass :devil:

... og det kan vi godt bruge :innocent:

Sjovt nok er jeg allerede nu langt mere aktiv i mit fedtvæv på dette tidspunkt end på tidligere diæter ... men om det skyldes den mere aggressive kredsløbstræning er nok for tidligt at sige da jeg kun er 2 uger ind i den nye "fedttabsordning" :smile:

Link to comment
Share on other sites

Udover at forbrænde flere kaloriusser, er der jo også en øget stimulering af FT-fibre, hvilket gør det lettere at bibevare LedBodyMass :devil:
Øget intensitet vil jo så på den anden side øge risikoen for større tab af muskelmasse under aktiviteten.
Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg stået af :sneaky2:

Jeg fangede ikke om sukker modvirkede fedtforbrænding under energiunderskud?

Men har lige et par mindre relevante spørgsmål angående eca-stacks i denne forbindelse:

Vil man med eca-stacks under energi underskud kunne forøge vægttabet og stadig kun forbrænde fedt?

Sker der ligeledes en dopamin forøgelse ved efedrin, som sker ved det ligende stof amfetamin. I så fald vil brugen af eca-stacks jo medføre dopaminintolerans og mister evnen til at følge glæde.

Link to comment
Share on other sites

Øget intensitet vil jo så på den anden side øge risikoen for større tab af muskelmasse under aktiviteten.

Hej Stubbe.

Jævnfør bogen Clinical Sportsnutrition, Burke & Deakin angives der, at Det højintensive arbejde er dels tidsbesparende og forbruger absolut flest kcal fra fedt ift lav intensitets arbejde (Romijn et al. 1993) samt bidrager til bevarelse af FFM (Doucet et al.1999) og en øget post-exercise ilt forbrug og fedt oxidation (Yoshioka et al. 2001).

Link to comment
Share on other sites

Klart kredsløbstræning med moderat puls på tom mave fungere godt ... om det i den grad skulle være specielt proteolytisk for muskelmassen er jo netop til debat ... mig bekendt så er graden af træning ikke nærheden af så katbolsk som eks. styrketræning i det man til væsentlighed beskytter glykogendepoterne :smile:
Kredsløbstræning med moderat puls efter et let måltid virker også. Tror det er meget en smagssag, men også et kompromis mellem flere faktorer som fedtprocent, intensitet, muskelnedbrydning, mm.
Link to comment
Share on other sites

Hej Stubbe.

Jævnfør bogen Clinical Sportsnutrition, Burke & Deakin angives der, at Det højintensive arbejde er dels tidsbesparende og forbruger absolut flest kcal fra fedt ift lav intensitets arbejde (Romijn et al. 1993) samt bidrager til bevarelse af FFM (Doucet et al.1999) og en øget post-exercise ilt forbrug og fedt oxidation (Yoshioka et al. 2001).

Ja. Det ene udelukker jo ikke det andet, men må da hellere lige få læst ref af Doucet.
Link to comment
Share on other sites

Hvis du kan skaffe artiklen af Doucet ville jeg da være interesseret i den. Kan ikke engang finde et abstract på pubmed :dry:
Abstract

I clinical sports nutrition er der også beskrevet under "protein" afsnittet at øget intensitet øger oxidation af aminosyrer. Alt andet vil heller ikke give mening, men som sagt så udelukker det ene ikke det andet (det har jo så også betydning om det er en BB, løber eller sovetryne vi snakker om).

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Det står helt kort på s. 605 i Stryer 5. ed. hvis du har den. Mine forelæsere talte i vildskab om noradrenalins effekt på lipolysen, og om at den var væsentligt vigtigere under fysisk aktivitet til at inducere lipolyse. Den virker via den samme 7TM receptor som adrenalin.

Udover det, har glukagon ingen effekt på fedtvæv in vivo. Der er godt nok receptorer i fedtvævet for glukagon, men mængden der når frem til fedtvævet er lig forsvindende lav, grundet udskillelsen af glukagon tæt på leveren, som derfor vælger at optage det hele. In vitro studier viser dog, at fedtceller binder glukagon.

Ved ikke om jeg misforstod dig mht. glukagon... Mente du ovenstående, eller mente du at glukagon havde effekt på proteolysen? Sidste faktor er jeg enig med dig i :smile:

Har desværre ikke lupert stryers biokemi-bog men skulle mene at have hørt nogen omtale den positivt - i stedet bruger vi oftest på AU Baynes & Dominiczak - medical biochemstry - med mere fokus på biokemien og mindre fokus på kemien.

Da jeg skrev om glukagon mente jeg sådan set også ved adipocytter men hovedsagligt glukagons effekt på leveren. Jeg er blevet opdraget til at glykogen bl.a. stimulerer den hormon-sensitive lipase i leveren og ketogenesen fra acetyl-CoA. Jeg tror det ville være at skyde over målet at diskutere hvorvidt glukagon virker fremmende på lipolysen i adipocytter in vivo for den almene medicinstuderende, men jeg har både fine kulørte tegninger og tekststykker i B&D der påstår det. Ligeledes påstår samme bog også at adrenalin er det vigtigste hormon i forbindelse med at hæve blodsukkeret uafhængigt af glukagon, en af de meget sparsomme begrundelser lyder at adrenalin jo som bekendt virker på både alpha og beta receptorer :dry: ... ligeledes pointeres der også at adrenalin i øvrigt har meget stor betydning i forbindelse med nedbrydningen af glykogen i muskler da disse mangler glukagon-receptorer.

Udover hvad jeg har forstået med glukogons effekt på lipolyse (i både lever og fedtvæv) har glukagon selvfølgelig også proteolytiske egenskaber specielt i forbindelse med optag af bl.a. alanin i glukoneogensen.

Klart kredsløbstræning med moderat puls på tom mave fungere godt ... om det i den grad skulle være specielt proteolytisk for muskelmassen er jo netop til debat ... mig bekendt så er graden af træning ikke nærheden af så katbolsk som eks. styrketræning i det man til væsentlighed beskytter glykogendepoterne :smile:

Nu skal jeg være den første til at indrømme at jeg ikke aner en pind om cardio/kredsløbstræning - men det billede der kommer op foran mig når jeg tænker på cardio træning er en person der går amok på et løbebånd, en cykel eller lign. med en puls på de 160-180 konstant - og taget det i betragtning er det vel ganske indlysende at dette ikke helt kan køre rundt på lipolyse det hele, og taget i betragtning af at glykogenlagrene er godt flade efter en nats søvn må energien nødvendigvis også komme andre steder fra som jeg ser det - men måske jeg har misforstået konceptet af cardio - dunno :tongue:

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg stået af :sneaky2:

Jeg fangede ikke om sukker modvirkede fedtforbrænding under energiunderskud?

Hvis du indtager store mængder sukker er det sidste kroppen vil gøre at brænde fedt af - du skal se fedt som et reserve energilager som kan omdannes til glukose (et slags basalt sukker) når kroppen har brug for det i faste tilstand. Kroppen bygger derfor lageret op ud fra den overskydende energi under normale forhold, og bruger derefter lageret under fasteforhold. Det er derfor klart at såfremt du indtager store mængder sukker vil kroppen se det som en mulighed for at lagre ekstra fedt- og absolut ikke begynde at forbrænde allerede eksisterende fedt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du indtager store mængder sukker er det sidste kroppen vil gøre at brænde fedt af - du skal se fedt som et reserve energilager som kan omdannes til glukose (et slags basalt sukker) når kroppen har brug for det i faste tilstand. Kroppen bygger derfor lageret op ud fra den overskydende energi under normale forhold, og bruger derefter lageret under fasteforhold. Det er derfor klart at såfremt du indtager store mængder sukker vil kroppen se det som en mulighed for at lagre ekstra fedt- og absolut ikke begynde at forbrænde allerede eksisterende fedt.

Enig i din betragtning, at hvis man indtager store mængder sukker, vil en stor andel af den samlede forbrænding stamme fra nedbrydning af sukker, men det vil da altid være i kombination med fedtforbrædning, og ikke som du skriver først sukker, og senere fedt.

Kroppen forbrænder altid en kombination af fedt og sukker afhængigt af fødevareindtagelsen, evt arbejdsperiode, arbejdets intensitet, arbejdets varighed og den fysiske træningstilstand. Jo højere intensitet vi arbejder med, jo højere ligger RQ værdien, hvilket betyder, at kulhydrat bidrager relativt meget til den samlede forbrænding. Hvis et givent arbejde opretholdes i længere tid, vil RQ gradvist falde, hvilket indikerer, at fedtomsætnings andel af den totale energiomsætning stiger.

Link to comment
Share on other sites

Enig i din betragtning, at hvis man indtager store mængder sukker, vil en stor andel af den samlede forbrænding stamme fra nedbrydning af sukker, men det vil da altid være i kombination med fedtforbrædning, og ikke som du skriver først sukker, og senere fedt.

Kroppen forbrænder altid en kombination af fedt og sukker afhængigt af fødevareindtagelsen, evt arbejdsperiode, arbejdets intensitet, arbejdets varighed og den fysiske træningstilstand. Jo højere intensitet vi arbejder med, jo højere ligger RQ værdien, hvilket betyder, at kulhydrat bidrager relativt meget til den samlede forbrænding. Hvis et givent arbejde opretholdes i længere tid, vil RQ gradvist falde, hvilket indikerer, at fedtomsætnings andel af den totale energiomsætning stiger.

Nu var det ikke meningen at det jeg skrev skulle tolkes som en absolut udtalelse at kroppen KUN gør det ene eller andet (måske skulle jeg have tilføjet alt andet lige), men derimod var det et svar på hvorvidt sukker modvirker fedtforbrænding - til det er svaret at det er det sidste kroppen vil gøre hvis der er store mængder sukker.

Der er aldrig noget der er absolut i kroppen, men efter et netop stort indtaget kulhydrater vil lipolysen være voldsomt hæmmet, glukagon (der på alle måder stimulerer lipolysen) vil være på sit laveste, samtidig vil insulin være på sit højeste, insulin er en kraftig inhibitor af lipolyse pga. dets anabolske effekter på lipogenesen, så det er på ingen måde forkert at sige at et stort sukkerindtag kraftigt hæmmer lipolysen.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gerne lige have skåret det helt ud i pap.

Hvilken indgangsvinkel mener i vil være den mest hensigtsmæssige i bestræbelserne på at forbrænde fedt samtidig med at mest mulig muskelmasse bevares.

A: Moderat cardio (rask gang/powerwalk) på tom mave, dvs. inden morgenmaden.

B: Mere intens cardio (løb/cykling) på tom mave, dvs. inden morgenmaden.

C: Moderat cardio (rask gang/powerwalk) efter indtagelse af mad og på et hvilket som helst tidspunkt af dagen.

D: Mere intens cardio (løb/cykling) efter indtagelse af mad og på et hvilket som helst tidspunkt af dagen.

Og hvor længe mener i at denne cardio skal vare?

Link to comment
Share on other sites

  • 16 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share