Er kartoffel no-go?


Randi-Squash
 Share

Recommended Posts

Hej

Nu har jeg ikke spist kartofler i et års penge, da der har været så meget debat omkring stivelse i kartofler.

Jeg er dog helt sikker på, at kartofler mætter en masse. Og da jeg i forvejen får lidt for meget protein, og det er kødet der mætter (hos mig i al fald), vil jeg prøve at skifte kødet fra mit aftensmåltid ud med kartoffel.

Fodelingen i 100g kartoffel er: Prot: 1,9 Kulhydrat:18,3 fedt:0,3

Jeg vil så smække 50g hytteost i, så jeg får lidt protein. Men eller 200g kartoffel.

Spørgsmålet er bare. Er det godt at spise kartoffel under cutning? - har kroppen godt af det her stivelse? Er det underordnet, når det kun er 200g en aften?

Hvad mener I om det, er det noget der indgår i jeres kost?

Skal jeg veje dem før eller efter tilberedning?

/Randi

Link to comment
Share on other sites

Hva'? ... :blink:

Hvis du vil tabe dig, så skal du være i energiunderskud - end of story.

Så kan du spise lagkager, gulerødder eller salte fisk, hvis du vil. At det så kan være fornuftigt at spise godt med protein også for at bevare muskelmasse er noget andet.

Hr. K

Det ved jeg skam godt. Men ifølge fx Tor Nørretranders er kartofler bannet fra kostplanen pga. det høje indhold af stivelse.

Ligeledes tager Atkins, S.B, The Zone og lav glykæmisk-kostomlægning stærkt afstand til stivelse - også i form af kartofler.

Jeg prøver bare at finde ud af, om der er nogen, der har mærket en forskel på egen hud ang. det her med stivelse.

Hvis ikke, hvad er det så vi frygter i denne forbindelse?

Altså Tor Norretranders har en teori om, at stivelsen fra netop kartofler fx er "stressfremkaldende". Hvilket ville gøre, at denne derfor ikke burde egne sig til en sportshverdag. Men det er jo under forudsætning af, at det e r stressfremkaldende.

Altså nu har jeg læst, at seriøse BB'ere som fx Angle bruger masser af kartofler - Så jeg ville sådan set også bare høre, om der er andre i træningsverden, der også tager afstand til det her med stivelse.

Jeg er bare nysgerrig. Prøver at få en større forståelse for sammenhængen mellem kost og træningen.

/Randi

Edited by Randi-Squash
Link to comment
Share on other sites

Er jeg den eneste der undre mig over, hvad der kvalificerer Tor Nørretranders til at være kostguru?

Nej det er du absolut ikke. For dem der ikke lige er bekendt med navnet... Tor Nørretranders er forfatter (af populærvidenskabelige bøger). Hvad der kvalificerer ham til at melde sig ind i slankedebatten er mig stadig en gåde. Han har i hvertfald formået at skrive en bog om emnet. Så mon ikke han også udtaler sig i håb om at generere noget salg!?

Jeg så ham for nogen tid siden i en af de talløse slankedebatter i "Go' aften Danmark" eller "Dagens Danmark"... eller noget i den retning. Det virker som om han læner sig meget op ad Atkins. Masser af protein, og kulhydrat er fy-fy. Det kan man mene om hvad man vil. Personligt køber jeg den ikke. Men under alle omstændigheder stiller jeg mig altid tvivlende overfor folk som udtaler sig om et emne og samtidig har personlige økonomiske interesser på spil.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg har fået et kilo for meget, rører jeg heller ikke kartofler, da jeg ligesom Randi-squash opnår størst mæthed ved proteinindtag. Der skal dog lige spædes op med noget godt sundt fedt, så er jeg mæt i et par timer. Ligesom Tunen opnår jeg heller ikke nogen egentlig mæthed af kartofler. Jeg æder heller ikke pasta, men det er så grundet min gluten-intolerance.

En masse, for det meste rå, grøntsager, frugt og kød udgør min basiskost.

Når det så er sagt, så ville jeg heller ikke stille min lid til Tor-drengen ang. kost. Men da der er flere der har omtalt stivelses-problematikken.. tja.. hmm.. Jeg har selv gode erfaringer med at prøve mig frem og se hvordan min krop reagerer på forskellige madvarer og indordne min kost efter dette. Fuldstændig uvidenskabeligt, DET er jeg klar over.. men det virker nu engang bedst for mig.

Folk reagerer ikke altid ens på de samme madvarer, så prøv dig frem og se hvad der fungerer for dig -hvis det virker for dig at spise kartofler, så gør du da bare det, hvis det ikke gør.. tjae.. så lad være :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det ved jeg skam godt. Men ifølge fx Tor Nørretranders er kartofler bannet fra kostplanen pga. det høje indhold af stivelse.

Ligeledes tager Atkins, S.B, The Zone og lav glykæmisk-kostomlægning stærkt afstand til stivelse - også i form af kartofler.

Ja, kulhydratforskrækkelse er godt nok på mode i disse tider. Kartofler smager dog godt og er ganske sunde, så bliv du bare ved med dem. Varieret kost og kalorieunderskud er og bliver den bedste metode for optimal sundhed når man vil smide vægt.

Peter :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

At sætte kartofler i båd med pasta er i mine øjne helt hen i skoven. Muligvis har de indholdet af stivelse til fælles, men så kan man lige så godt sætte pasta i bås med eksempelvis gulerødder.

Fakta er at kartofler er en billig, fiber- og vitamin-rig basiskost - faktisk burde vi spise meget mere af den.

At folk ikke føler sig mætte efter at have spist kartofler skyldes ofte at vi ikke spiser ret store portioner. Hvis man sætter 500g kartofler til livs (<400 kcal) så er jeg ret sikker på at de fleste vil føle sig mætte i et stykke tid.

Hvis man er ude efter at bruge kartofler og samtidig få proteiner, så er hjemmelavet kartoffelmos med æg og mælk et godt udgangspunkt.

Link to comment
Share on other sites

At sætte kartofler i båd med pasta er i mine øjne helt hen i skoven. Muligvis har de indholdet af stivelse til fælles, men så kan man lige så godt sætte pasta i bås med eksempelvis gulerødder.

Absolut.. som jeg også har skrevet, er det af andre grunde, jeg ikke spiser pasta :wink:

Link to comment
Share on other sites

En masse, for det meste rå, grøntsager, frugt og kød udgør min basiskost

Nu ved jeg meget lidt om dig, din træning, og kost viden, men jeg er selv MEGET grøn hvad angår kost sammensætning i relation til et vægt tab. Men er frugt ikke lidt "farligt" ? Jeg spiser selv meget frugt, men er lidt "bange" for at jeg får for meget "sukker" ind den vej.

Jeg synes frugt er et genialt og velsmagende mellemmåltid. Som er nemt og praktisk

Men jeg synes det er lidt blandet hvad folk mener

Link to comment
Share on other sites

At sammenligne Tor Nørretranders med Lene Hanson er helt hen i vejret... :crazy:

Jeg kan kun anbefalde hans bog, som måske er den mest veldokumenteret bog jeg længe har læst.

Dermed ikke sagt at jeg er enige i alle hans ideer, men den måde den er researched/skrevet på gør den da bestemt til en saglig stemme i "low carb/high carb" debatten.

Edited by Thunder
Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg meget lidt om dig, din træning, og kost viden, men jeg er selv MEGET grøn hvad angår kost sammensætning i relation til et vægt tab. Men er frugt ikke lidt "farligt" ? Jeg spiser selv meget frugt, men er lidt "bange" for at jeg får for meget "sukker" ind den vej.

Jeg synes frugt er et genialt og velsmagende mellemmåltid. Som er nemt og praktisk

Men jeg synes det er lidt blandet hvad folk mener

jeg bruger også det grønne meget især i cutte perioden!

frugt er en anelse "farlig" da man får mange kcal ind. derudover bliver jeg ikke særlig mæt af det i forhold til kcal og gram indtag. 150g bønner virker bedre på mig i forhold til 150g æble - derudover er der vist 100kcal til forskel...

men man kan jo spise alt med måde - frugt er bestemt ikke den værste synder. men fordi jeg ikke spiser ret meget frugt(det eneste jeg spiser er jordbær blandet med fromage frais, god prot kilde i øvrigt) kan jeg tillade mig at spise fx 20g chokolade hvilket kcal mæssigt udgør de 100kcal jeg sparer ved at spise bønner i stedet for fx æbler. bananer og rosiner er derimod en hel anden kategori. rosiner kan jeg spise udendelige mængder af men dets kcal indhold er jo nærmest på højde med slik - så jeg forsøger at undgå rosiner og bananer.

for at komme tilbage til topic har jeg ikke spist kartofler i over et år, hvilket primært skyldes der ikke er meget protindhold i men "mange" kulhydrater

Link to comment
Share on other sites

Der er 342 kj i 100 gr. kartofler. Det er ikke særlig energitungt. Tilligemed har kartofler et højt indhold af vitaminer og mineraler. Jeg ser ingen grund til ikke at spisekartofler, med mindre man er på low carp hysteriet. At stivelse skulle være stressfremkaldende lyder mærkeligt. Tidligere var kartoflen et hovedernæringsmiddel herhjemme. Så skulle vores bedste og oldeforældre og tidligere generationer gået rundt og været stressede hele tiden alene på grund af deres kost.

Link to comment
Share on other sites

Du kunne vel ikke droppe et link til hvor det står? Det lyder meget spændende!

Det kan jeg desværre ikke, da jeg har læst det i Tor Nørretranders bog - ikke fra nettet.

Men jeg vil godt nok sige, at jeg giver Thunder ret i, at det er enorm mængde research, der ligger bag den her bog. Han har sat sig ind i alle tænkelige proteinkurer samt dvs andre kurer - og deraf kommet med et forslag på en kostomlægning/levestil (jeg ved godt, at dette ikke er typisk BB-cutningsstil), hvilket udelukker nogen ting (fx kartofler), men det er de ting, der går igen i mange af disse slankekurer. Hvilket forhåbentligt bunder ud i erfaring - man kan vel håbe.

Men generelt gennemtænkt materiale.

Jeg regnede bare med, at den, som så mange andre af alle de her kurer, var udtænkt til folk, der i forvejen intet laver og spiser usundt i hvidt brød osv. Det er jo ikke lige dét, jeg gør i forvejen. Derfor ville jeg hellere høre mol-folkets erfaringer på dette punkt, hvis der var nogen.

/Randi

Link to comment
Share on other sites

Der er lavet mange tusinder af studier på kostområdet. At lave en ernæringsbog med videnskabelige referencer er ret nemt og er man lidt inde i studierne man kan næsten selv bestemme hvilken kost man vil have til at se sund ud. Det betyder imidlertid ikke at der er et godt grundlag for det der siges. Ofte benyttes studier som fejl- og/eller overfortolkes.

Kartofler, så længe de ikke friture steges, er en sund og nærende fødevare der samtidigt, generelt, mætter rigtigt godt. Der er ingen fornuftig faglig grund til ikke at indtage kartofler.

Link to comment
Share on other sites

Der er lavet mange tusinder af studier på kostområdet. At lave en ernæringsbog med videnskabelige referencer er ret nemt og er man lidt inde i studierne man kan næsten selv bestemme hvilken kost man vil have til at se sund ud. Det betyder imidlertid ikke at der er et godt grundlag for det der siges. Ofte benyttes studier som fejl- og/eller overfortolker

Dette er jo netop en af de problemstillinger Tor Nørretranders belyser i hans bog.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg desværre ikke, da jeg har læst det i Tor Nørretranders bog - ikke fra nettet.

Men jeg vil godt nok sige, at jeg giver Thunder ret i, at det er enorm mængde research, der ligger bag den her bog. Han har sat sig ind i alle tænkelige proteinkurer samt dvs andre kurer - og deraf kommet med et forslag på en kostomlægning/levestil (jeg ved godt, at dette ikke er typisk BB-cutningsstil), hvilket udelukker nogen ting (fx kartofler), men det er de ting, der går igen i mange af disse slankekurer. Hvilket forhåbentligt bunder ud i erfaring - man kan vel håbe.

Men generelt gennemtænkt materiale.

Jeg regnede bare med, at den, som så mange andre af alle de her kurer, var udtænkt til folk, der i forvejen intet laver og spiser usundt i hvidt brød osv. Det er jo ikke lige dét, jeg gør i forvejen. Derfor ville jeg hellere høre mol-folkets erfaringer på dette punkt, hvis der var nogen.

/Randi

Tor Nørretranders har tabt en masse kilo ved at lade være med at spise det de kalder dårlige kulhydrater. Deraf mener han at han er blevet ekspert hvor han i virkeligheden måske bare skulle holde sin mund. Manden har angiveligt spist mange kartofler førhen og ved ikke at spise dem har han så tabt sig.

Sådan vil det altid gå hvis man helt lader være med at spise noget man spiste meget af førhen. Det er samme princip der gælder for folk der spiser efter deres blodtype. De taber sig men ikke på den baggrund de tror de taber sig.

Det som jeg personligt har svært ved med kartofler er at føle mig mæt gennem længere tid og derfor kan jeg nemt komme til at spise mange af dem. Ligesom med pasta og ris. Men hvis man måler helt nøjagtigt af hvor meget man spiser og ellers kan holde det, tror jeg kartofler er et fornuftigt supplement. Ved ikke om der er forskel på før og efterkogning med hensyn til vægt men umiddelbart tror jeg ikke der er den store forskel. men vej hellere før.

Link to comment
Share on other sites

Tor Nørretranders har tabt en masse kilo ved at lade være med at spise det de kalder dårlige kulhydrater. Deraf mener han at han er blevet ekspert hvor han i virkeligheden måske bare skulle holde sin mund. Manden har angiveligt spist mange kartofler førhen og ved ikke at spise dem har han så tabt sig.

Sådan vil det altid gå hvis man helt lader være med at spise noget man spiste meget af førhen. Det er samme princip der gælder for folk der spiser efter deres blodtype. De taber sig men ikke på den baggrund de tror de taber sig.

Det som jeg personligt har svært ved med kartofler er at føle mig mæt gennem længere tid og derfor kan jeg nemt komme til at spise mange af dem. Ligesom med pasta og ris. Men hvis man måler helt nøjagtigt af hvor meget man spiser og ellers kan holde det, tror jeg kartofler er et fornuftigt supplement. Ved ikke om der er forskel på før og efterkogning med hensyn til vægt men umiddelbart tror jeg ikke der er den store forskel. men vej hellere før.

Hmm det kan der helt sikkert være noget om.

Altså fx. så tager jeg på under en WW-kur, da jeg kværner en helvedes masse grøntsager(som ikke giver point), mens man bruger en masse af disse hersens "point" på kødet - så man får ikke ret meget af det. Det er bare ikke en kur/diæt for sportsfolk. Tilgengæld er jo mange serøst overvægtige, der mener, at dette er livs-kuren, men deres kontrast til at leve af alle de grøntsager, man kan spise, er at leve af pizza (overdrivelse fremmer forståelsen). Der kan jeg sagtens følge dig.

Jeg ved ikke, det må være et spørgsmål om at prøve sig frem. De 200g jeg spiser mætter dog ikke vildt, men bliver hjernen mæt, så er lidt rumlen måske lettere at overse - det er bare ikke den rigtige madindstilling :nonono::laugh:

Er stivelsesmængden i ris og kartofler egentlig den samme?

/Randi

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share