Hovedpine ved korrekt kost?


Lonny
 Share

Recommended Posts

Hej til alle i kloge hoveder

Jeg håber, at en er jer kan komme med en løsning på følgende problem.

Jeg er gået i gang med et vægttabsforløb hvor jeg spiser 1.350 kalorier om dagen (jeg er kvinde og vejer 72 kg) og jeg føler også at jeg bliver mæt af denne kaloriemængde, men jeg får simpelhent så ondt i hovedet.

Min kost er fordelt på følgende måde:

42% kulhydrat

20% fedt

38% protein

Jeg spiser 6 små måltider fordelt ud på hele dagen og jeg spiser ikke efter kl. 19.00

Jeg håber at i ligger inde med en visdom der kan hjælpe mig af med mit problem, for hvis jeg ikke slipper af med denne hovedpine er jeg bange for at jeg ikke kan opretholde projekt "bliv slank" :(

På forhånd tak

Lonny

Ps. Hvis jeg går over til at spise som jeg plejer, det vil sige: Uregelmæssigt, for lidt vand, for meget fedt og for meget sukker. Ja, så forsvinder hovedpinen med det samme :huh:

Link to comment
Share on other sites

Det var godt nok et hurtigt svar :D

Men som jeg skrev så ved jeg godt hvornår min hovedpine kommer (og derfor ved jeg at det ikke er stress eller mangel på søvn :) ) men at det har noget helt specifikt med min mad at gøre, idet at så snart jeg vender tilbage til at spise som jeg plejer, så går det væk...

Jeg overvejede om det kunne være mangel på kulhydrater, men så vidt jeg kan se så er der mange andre der spiser færrere kulhydrater end jeg gør og det uden problemer.

Men du skal da have tak for dit hurtige svar

:wave:

Lonny

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser ikke efter kl. 19.00 fordi at jeg så vidt muligt skal have alle indtagne kalorier forbrændt inden jeg går i seng, da jeg har læst at dette forhøjer chancen for at tabe sig og så vidt jeg kan se, så virker det også

Du skal huske at jeg ikke primært går efter at få muskler, men primært går efter at tabe mig også samtidig forsøge at opbygge noget muskelmasse som kan forhindre mig i at tage det hele på igen :)

Link to comment
Share on other sites

En mulighed kunne jo være, at du grundet nedsat kalorieindtag = nedsat indtaget mængde føde, ikke får væske nok. Forstået på den måde, at jo mindre føde du indtager, jo mindre væske indtager du, da der ikke er så meget der skal "skylles ned"

Personlig har jeg det nøjagtig sådan, at når jeg spiser meget, så drikker jeg meget.

Men jeg ved jo ikke om det er tilfælde for dig, men det er vel vær' at overveje ;)

Link to comment
Share on other sites

Ideen med manglende væske var også det første jeg tænkte på, men når jeg ikke spiser "sundt" så drikker jeg meget lidt og når jeg spiser "sundt" så sørger jeg for at drikke 2-3 liter vand om dagen. Så det kan jo ikke være væskeunderskud, selvom jeg vil give dig ret i at det er noget af det første der falder en ind :)

Link to comment
Share on other sites

Anbefalet fordeling af energien iflg. de fleste vare deklarationer:

> 10 % protein

< 30 % fedt

ca. 60 % kulh.

Jeg ved ikke om kulh. mangel kan give hovedpine, men hvis det kan det så tror jeg da at du har fundet synderen.... + jeg tror der er noget om det supersonic siger.

Link to comment
Share on other sites

Xjyden spørger og jeg svarer:

De 1.350 kcal er bare taget ud i den blå luft også ville jeg korrigere hvis jeg blev sulten.

Jeg forsøger at dyrke både styrketræning og cardio, men da det er nyt for mig at dyrke motion foregår alt på et meget lavt niveau.

jeg vedlægger en oversigt over hvad jeg spiser på en almindelig dag

dagskost.xls

Link to comment
Share on other sites

Litopsi spørger og jeg svarer:

Jeg ved godt at den fordeling du beskriver er den anbefalede, men den er svær at holde sig inden for når man samtidig for oplyst at man skal have ca. 1,2 gram protein pr. kg. hvis man skal forsøge at opbygge/vedligeholde muskler samt at man skal have minimum (ifølge en diæstist) 30 g. fedt om dagen. Så bliver der altså ikke meget tilbage til kulhydrater når man kun har 1.350 kcal at gøre godt med :unsure:

Link to comment
Share on other sites

hmm, vi fik ikke helt svar på xjyden's spg :)

hvornår startede du med kuren og hvornår startede dine hovedpiner?

hvornår i løbet af dagen har du dem?

Er det hver dag?

Spiser du det samme hver dag?

Er der noget i kuren, som du ikke har indtaget før kuren?

Har du fået målt dit blodtryk under kuren og specielt efter hovedpinerne begyndte?

Har du stadig regelmæssig menstruation?

Evt. andre symptomer udover hovedpine?

Det er utroligt lidt energi du indtager, måske var det ikke en dum ide at prøve at spise lidt mere i fx. en uge og se, hvad der sker :)

Får du nok søvn? En banen kl.5 er tidligt - selv for en banen :D

Hvis din hovedpine ikke forsvinder efter manipulation af din kur bør du konsultere din egen læge :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg startede på kuren for 3 uger siden og jeg har såmænd ikke holdt den helt strikt, men til gengæld er alt i min kost ændret.

Jeg spiser meget mere protein nu end før. Jeg spiste aldrig grøntsager før. Jeg spiste kun ca. 2 gange om dagen før og en 3. gang hvor måltidet bestod af chokolade :D Også har jeg heller aldrig trænet før, hverken stykretræning eller cardio, men dette gøres til gengæld også på absolut begynderniveau (begge dele) Så, jo man kan godt sige at jeg gør noget jeg ikke gjorde før, men denne ændring skulle jo netop forbedre mit helbred og ikke forværre det :huh:

Ja jeg har hovedpine hver dag, lige fra jeg vågner. Men den bliver lidt mildere når jeg "falder i" og spiser noget sukker/fedt, deraf tanken om at jeg måske manglede kulhydrater.

Jeg har fået målt mit blodtryk, som rent faktisk er steget en lille bitte smule.

Om jeg stadig har regelmæssig menstuation, jamen hvad er det dog for nogen spørgsmål du stiller :lol: Nej jeg har ikke haft min mens i 2 år, så dette er ikke en ændring.

Jeg har ingen symtomer ud over hovedpine og selvfølgelig en hvis træthed som vist er en fuldkommen normal bivirkning ved at have hovedpine hele tiden.

Energimængden vil jeg lige vente med at regulere, simpelhen fordi jeg ikke er sulten, så umiddelbart vil jeg ikke tro at det skulle være grunden eller hvad?

Bananen kl. 5 bliver altså nød til at stå tidligt op for det gør jeg :) Min mand møder kl. 6 så jeg har valgt at stå op sammen med ham også træne om morgenen, så jeg spiser bananen lige før jeg går igang med at træne, bare så jeg har lidt energi at træne på. Men det skal lige siges at jeg går i seng ved 22-23 tiden, så det skulle give mig søvn nok.

Men det kan selvfølgelig godt være at min krop bare er dybt chokeret over hvad jeg gør ved den og derfor vil protostere vildt og inderligt en overgang indtil den affinder sig med den nye måde at leve på :D

Link to comment
Share on other sites

ja, nogle af mine spg. lyder måske malplacerede, men vi bliver jo nødt til at tænke på det hele :)

Du har ikke menstruation i 2 år?

Hvis din profil passer, er du ca. 30år, så hvorfor har du ikke mens? :unsure:

Problemet er højst sandsynlig dit meget lave energiindtag - du behøver vel omkring 9.000KJ/dag og får kun 5.000, men derfor kan man ikke afvise andre mulige forklaringer - specielt ikke, da hovedpinen åbenbart skal være til stede i lang tid - så skal man jo være sikker på, at man ikke overser en alvorlig grund til symptomet :)

Selvom hovedpine er meget almindeligt, er det bestemt ikke noget, man skal have hver dag.

Hvor sidder den i hovedet? bagtil, fortil, ensidig?

Du kan evt. sende mig en personlig besked(PM) istedet for at skrive i dette offentlige forum :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Lonny

Du skriver selv at du aldrig har været vant til at dyrke motion, så du har øget træningsmængden betydeligt. Det kan betyde at du lider af saltmangel, det kan nemlig sagtens give hovedpine.

Mit råd er at finde ud af om kost er for salffattig, evt. kunne du under træning drikke vand, hvori, der er blandet en lille smule salt og en lille smule sukker.

Held og lykke med slankekuren

Link to comment
Share on other sites

Jeg har måske også selv fundet et forslag til problemet, nemlig dette uddrag fra en artikel på Getbig:

KULHYDRATER (energi) Kulhydrater giver energi. Hvis De ikke får nok kulhydrater, vil kroppen bruge protein til energi. Dette resulterer i en langsommere proces, og De føler Dem træt og irritabel. Humørsvingninger kunne også antyde at De ikke får nok kulhydrater.

Der findes to former for kulhydrater: Der findes de simple, som giver hurtig energi og de komplekse som giver længerevarende energi.

(Citat slut)

Og jeg glemte vist i mine tidligere indslag at nævne at jeg i den forløbne 1-2 uger har syntes at alle i hele verden kun var ude på at genere mig og generelt bare skulle have nogen bank

:D

Så jeg har bestemt mig for at jeg nu vil prøve at hæve kcal til 1.500 og den øgede mængde skal bestå af kulhydrater. Så håber jeg at det virker :)

Hvis i har andre forslag er de meget velkomne og jeg siger rigtig mange tak for al den respons jeg har fået indtil nu.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får hovedpine i et par bestemte situationer:

1) Hvis jeg i en periode har drukket meget kaffe, og så ophører med dette, så får jeg nogle gange hovedpine. Skyldes måske at koffeinen i en periode har hjulpet glukosen med at komme ind i cellerne, som så umiddelbart ikke får nok glukose den første tilvænningsperiode efter ophør med koffein.

2) Nogle gange, hvis jeg mangler både væske og kulhydrater, og presser mig selv med hård cardio (hårdere end styrketræning). Denne hovedpine er sejlivet og skal som regel soves/medicineres væk efter indtagelse af væske + kulhydrater. Da jeg i tidernes morgen startede med at spille undervandsrugby (temmelig hård cardio) havde jeg den efter hver træning. Nu er det sjældent.

Håber det gav stof til eftertanke :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share