Hvad goer jeg forkert?


386
 Share

Recommended Posts

Aloha,

Da mit vaegttab er gaaet lidt i staa, ville jeg hoere om nogen herinde kunne foertaelle hva det jeg goer galt.

Jeg startede kuren da jeg paa grund af forkert kost og for lidt motion, desvaerre naaede op paa en vaegt af 92,5 kilo - min hoejde er omkring 1,82. Min vaegt har vaerieret meget gennem de seneste par aar, idet at jeg er god til at tabe, men endnu bedere til at tage paa! Da jeg af natur ikke er helt lille er min optimale vaegt nok paa omkring de 80-83 kilo, som jeg gerne vil ned paa igen. For halvandet aar siden have tabte jeg mig 10-13 kilo ved, ikke indtage kulhydrater og dyrke overdrevet meget motion, gennem en periode paa omkring 2-3 maaneder, men tog det hele paa lidt efter lidt igen bagefter- rent faktisk to jeg mere paa end jeg tabte mig.

For tre uger siden startede jeg saa paa min kur, og den gik udemaerket indtil for en uge siden. I de foerste to uger gik jeg fra 92,5 til 87,9 kilo (4,6 Kilo) hvilket jo maa siges at vaere udemaerket- for denne gang handler min kur ikke om at lide og have mangel paa kulhydrater, men via motion og sund kost gaa stille og roligt ned i vaegt. Jeg har aendret min kost meget though, og spiser nu hvad jeg vil kalde for sund kost og dyrker mere motion end foer.

Her er hvad jeg intager af mad:

Morgenmad: 2-3 moste bananer med havregryn og drikker vand til - Eller - 1-2 sandwiches af kernebroed (Ikke rugroed) med kalkunbryst og en skive ost.

Mellem morgen- og middagsmad drikker jeg gerne to friskpressede appelsin juice'er.

Middagsmad (mellem klokken 11:30-12:30): Meget Ris, Salat, grillet fisk - Eller - Sushi som jo bestaar af raa fisk og ris, dohh) - Eller - Kartoffelmos med salat og kylling.

Mellem klokken 15-16: En proteinbar

Mellem klokken 17-18: Maaske et let maaltid mad alt efter hvor sulten jer er.

Efter klokken 18:00 spiser jeg kun frugt og drikker vand.

Jeg gaar aldrig i seng sulten.

Mit traeningsprogram er enten mellem 30-60 minutters loeb eller 50 minutters svoemning. Dog tror jeg at jeg bliver noed til at holde pause med loebet, idet mine skindeben er begyndt at goere sygt nas! Men saa maa jeg jo svoemme eller gaa laengere ture.

Mit spoergsmaal er saa, goer jeg det rigtigt. Er der grund til at jeg den sidste uge er gaaet i staa med hensyn til at gaa ned i vaegt?

Edited by 386
Link to comment
Share on other sites

måske har du fået lidt muskler..og muskel vejer jo mere end fedt... det kunne være et bud.. så bar forsæt det skal nOK komme.

Visse vasse

Det er møj svært at gaine muskler under diæt, og ud fra hans indlæg tyder det ikke på personen har styr nok på sagerne til det. (no offence!)

Jeg kan anbefale dig at udregne dit energiforbrug, som gøres ved hjælp af stofskifteberegneren under "beregnere" på forsiden.

Herefter downloader du kostprogrammet KropKost på www.allnatural.dk (nederst), og taster ind hvad du spiser.

Hvis dit samlede energiforbrug viser sig at være 3000, skærer du ca. 500 kcals ned, så du ender på 2500. - dette styrer du så ved hjælp af kostprogrammet. (spørg mht. makroer når du har installeret det)

Du kan komme i kcal underskud på 2 måder: Enten ved at spise mindre (dog rigtigt = protein, gode kulhydrater, og fedt), eller ved at dyrke motion, hvorved du forbrænder kalorier og derved bringer dig i kcal overskud.

Kort sagt: Du kan ikke se om du taber dig, bare fordi du synes du spiser sundt. Bananer har f.eks. ca. 150 kcals pr stk. (self afhængig af størrelsen), hvilket hurtigt kan rende op hvis ens daglige energiindtag er på 2500 kcals / 17 bananer.

Du må finde ud af hvor lidt du skal spise for at tabe dig, og samtidig få nok proteiner (ca. 1.5 g. pr. kg. kropsvægt) til at du ikke mister (for meget) muskelmasse.

Spørg endelig igen hvis der er mere, eller hvis du ønsker noget uddybet.

Edited by Vuffi
Link to comment
Share on other sites

Visse vasse

Det er møj svært at gaine muskler under diæt, og ud fra hans indlæg tyder det ikke på personen har styr nok på sagerne til det. (no offence!)

Jeg kan anbefale dig at udregne dit energiforbrug, som gøres ved hjælp af stofskifteberegneren under "beregnere" på forsiden.

Herefter downloader du kostprogrammet KropKost på www.allnatural.dk (nederst), og taster ind hvad du spiser.

Hvis dit samlede energiforbrug viser sig at være 3000, skærer du ca. 500 kcals ned, så du ender på 2500. - dette styrer du så ved hjælp af kostprogrammet. (spørg mht. makroer når du har installeret det)

Du kan komme i kcal underskud på 2 måder: Enten ved at spise mindre (dog rigtigt = protein, gode kulhydrater, og fedt), eller ved at dyrke motion, hvorved du forbrænder kalorier og derved bringer dig i kcal overskud.

Kort sagt: Du kan ikke se om du taber dig, bare fordi du synes du spiser sundt. Bananer har f.eks. ca. 150 kcals pr stk. (self afhængig af størrelsen), hvilket hurtigt kan rende op hvis ens daglige energiindtag er på 2500 kcals / 17 bananer.

Du må finde ud af hvor lidt du skal spise for at tabe dig, og samtidig få nok proteiner (ca. 1.5 g. pr. kg. kropsvægt) til at du ikke mister (for meget) muskelmasse.

Spørg endelig igen hvis der er mere, eller hvis du ønsker noget uddybet.

Mange tak for svaret!

Hmm, okay.

Jeg downloadede programmet, men kunne ikke faa det til at fungere - tror de har laast for indtastningen eller noget!?

Dit svar var en udemaerket beskrivelse af hvordan man taber sig, men du svarede ikke paa mit spoersmaal. Derfor proever jeg lige igen, for vil gerne have svar fra én som dig, der virker til at have styr paa sagerne!

Kan du se ud fra min motions- og kostbeskrivelse om det jeg spiser er det rigtige, om jeg maaske skulle hive noget ud af madplanen?

paa forhaand tak!

Christian

Link to comment
Share on other sites

Nu sætter du ikke mængder på de fleste af de fødevarer du angiver, men umiddelbart ville jeg foreslå at bytte appelsinjuicen ud med appelsiner, de mange appelsiner der går på at give et glas frisk appelsinjuice mætter mere og har flere fibre end juicen.

Så ville jeg finde nogle flere grønsager, måske i stedet for noget af al den frugt du spiser (siden du ikke skriver et aftensmåltid, men bare frugt går jeg ud fra at du spiser pænt meget af det).

Og jeg ville også vælge rigtig mad i stedet for en protein bar (Kød, mælkeprodukter, bønner har alle højt protein indhold).

Link to comment
Share on other sites

Nu sætter du ikke mængder på de fleste af de fødevarer du angiver, men umiddelbart ville jeg foreslå at bytte appelsinjuicen ud med appelsiner, de mange appelsiner der går på at give et glas frisk appelsinjuice mætter mere og har flere fibre end juicen.

Så ville jeg finde nogle flere grønsager, måske i stedet for noget af al den frugt du spiser (siden du ikke skriver et aftensmåltid, men bare frugt går jeg ud fra at du spiser pænt meget af det).

Og jeg ville også vælge rigtig mad i stedet for en protein bar (Kød, mælkeprodukter, bønner har alle højt protein indhold).

Okay, jeg vil goere det med appelsinerne!

Og groentsagerne!

- Bliver bare noed til at spise den protein bar dér, det sgu' det eneste der bare smager lidt af chokolade - hvilket jeg er afhaenging af! Heh...

Mange tak for dit svar!

Link to comment
Share on other sites

- Bliver bare noed til at spise den protein bar dér, det sgu' det eneste der bare smager lidt af chokolade - hvilket jeg er afhaenging af! Heh...

Mange tak for dit svar!

Det var så lidt :)

Læste lige dit oprindelige indlæg igen, og du spørger hvorfor mon dit vægtab er gået i stå. Nu er over 4 kg på to uger rigtig meget, så jeg ville ikke bekymre mig over at der så er en enkelt uge hvor vægten står stille.

Nu ved jeg ikke noget om dit køn eller bygning etc, men formoder at du husker at veje dig under samme omstændigheder hver gang? Selv morgen vægt er ikke 100% pålidelig da den stadig kan være afhængig af, om man har trænet eller ej dagen før, om man har spist normalt osv.

Mht. til dine ben, så ved jeg ikke om du har husket at trappe stille og roligt op så dine led og sener har haft tid til at vænner sig til belastningen. Skinnebenbetændelse er ikke sjovt, og kan tage meget lang tid at komme af med når det rigtig har sat sig. Jeg ved ikke hvor gamle dine løbesko er, men hvis de har nogle år på bagen kan det være, at det er tid til en udskiftning. De rette sko kan virkelig hjælpe.

mmm...chocolade. Jeg ville overveje at tage et lille stykke rigtig god chocolade og noget rigtig mad i stedet for protein baren, hvis du har brug for chocolade. Jeg synes ihvertfald en lille bid rigtig god mørk chokolade (lindt 85% fx) giver (næsten) lige så meget som halv plade mælkechokolade, mht. chokoladetrangen anyway :)

Link to comment
Share on other sites

kender godt det med chokoladen. men selv om jeg nogle dage er nede på 2000kcal har jeg stadig plads til et stykke chokolade - 20g = 110kcal. man lærer at nyde chokoladen ved at spise lidt mindre ad gangen :blush:

jeg synes en proteinbar er en dårlig idé fordi den ikke mætter nær så meget som kød og nogle grøntsager - en proteinbar gælder jo for et halvt måltid kaloriemæssigt, men mætter ca kun som en 5del...

edit: hehe, jeg er slående enig med maggishness. angående skinnebensbetændelse er det noget fandens noget. det er vigtigt at du får masser af det rigtige fedt(olivenolie). ja nogle gode sko er også vigtigt. en løbestilsanalyse er nok en god idé!

Edited by apprenti
Link to comment
Share on other sites

Du må lige prøve at se om du ikke kan få krop og kost til at virke. Det er meget lærerigt at taste alt hvad man spiser ind. Jeg har lige tastet det du nævnte som en typisk dagskost ind og vedhæftet det som en billedfil. Er ny her - ved ikke om det virker.

post-10739-1149620018_thumb.jpg

Det giver i hvert fald 2541 kcal uden aftensmad!!. Hvis vedhæftningen virker kan du selv se hvad der er "dyrt" i regnskabet. Ex. bananer, proteinbar og ris. Det er måske lidt overraskende men man kan faktisk hurtigt bruge mange kalorier på for eksempel ris og pasta - for slet ikke at tale om lyst brød!!

Jeg synes selv at noget af det som giver mig størst mæthed pr. energienhed er magert kød. Steg noget kyllingefilet eller kog en hamburgerryg og spis 200 g til frokost med 3 skiver rugbrød. Så får du også en masse protein. :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Det at dit vægttab er stoppet kan hænge sammen med at du har tabt dig. Dit energiforbrug hænger sammen med hvor meget du vejer, så når vægten går ned, så gør dit energiforbrug det også. Hvis du så spiser præcist det samme som du gjorde, da du vejede 4 kg mere, så er det klart der ikke sker noget.

Mht kosten, så er jeg enig med de andre: fjern appelsinjuicen, skær ned på frugten om aftenen, mindre ris og mere kød og grøntsager.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen, og tak for de mange svar!

Jeg har regnet mig frem til at jeg pr. dag indtager omkring 2600 Kcal., men ved ikke om det holder da jeg ikke kunne finde maengderne paa foedevarerne. F.eks. da jeg skulle beregne hvor mange kalorier der er ris, saa var der kun en mulighed, nemlig: Ris - 364 Kcal. Netop derfor ved jeg ikke om min beregning er noejagtig.

For tiden ser mit traeningsprogram saadan her ud:

Svoemning - ca. 2000 meter paa 50 minutter.

Loeb/gang - 20-40 minutter. Jeg kan se paa loebebaandet hvor mange Kcal. jeg smidder, og det bliver ca. til 250 pr. gang.

Styrketraening - 20 minutter. Det mest maveboejninger og lidt baenkpres- for chillern's skyld.

Og saa gaar jeg ogsaa lidt frem og tilbage i loebet af dagen.

Hva' siger i, er det fint nok?

Ved ikke om jeg har tabt mig i denne uge, men syntes sgu' det gaar frem ad, tror jeg er begyndt at faa lidt muskler og saadan. Det haenger i hvert fald ik' saa meget mere. Men det sgu' nitten hvis jeg begynder at tage paa i muskler, for jeg vil jo bare tabe mig!

Link to comment
Share on other sites

men ved ikke om det holder da jeg ikke kunne finde maengderne paa foedevarerne. F.eks. da jeg skulle beregne hvor mange kalorier der er ris, saa var der kun en mulighed, nemlig: Ris - 364 Kcal. Netop derfor ved jeg ikke om min beregning er noejagtig.

Dette er energiindholdet for 100 gram af varen.

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke om jeg har tabt mig i denne uge, men syntes sgu' det gaar frem ad, tror jeg er begyndt at faa lidt muskler og saadan. Det haenger i hvert fald ik' saa meget mere. Men det sgu' nitten hvis jeg begynder at tage paa i muskler, for jeg vil jo bare tabe mig!

Det der er ligefrem dumt! Hvis du bare vil tabe dig og er helt ligeglad med muskler, så prøv en måneds faste... Men det er pænt usundt og det er ikke noget du får en flot krop af. Hvad jeg her prøver at sige er at det ikke er vægten du skal fokusere på, men udseendet. Det er da betydeligt pænere at veje 90 kg med en fedt% på 10 end at veje 85 med en fedt% på 20.

Du kan prøve at måle dig med et målebånd og se hvor du taber dig henne, hvis du er som flertallet af overvægtige mænd, så har du dit primære fedtdepot på maven, hvis den bliver mindre, tja så går det den rigtige vej ligemeget hvad vægten siger.

Link to comment
Share on other sites

Det der er ligefrem dumt! Hvis du bare vil tabe dig og er helt ligeglad med muskler, så prøv en måneds faste... Men det er pænt usundt og det er ikke noget du får en flot krop af. Hvad jeg her prøver at sige er at det ikke er vægten du skal fokusere på, men udseendet. Det er da betydeligt pænere at veje 90 kg med en fedt% på 10 end at veje 85 med en fedt% på 20.

Du kan prøve at måle dig med et målebånd og se hvor du taber dig henne, hvis du er som flertallet af overvægtige mænd, så har du dit primære fedtdepot på maven, hvis den bliver mindre, tja så går det den rigtige vej ligemeget hvad vægten siger.

Jeg fik nok formuleret mig en smule forkert da jeg skrev, at jeg ikke ville tage paa i muskler! Jeg har i denne uge oplevet at jeg er gaaet ned i vaegt, men samtidigt er begyndt at faa en fastere krop, saa ka' godt se det at det ville vaere trist hvis musklerne forsvandt.

Ja, selv om jeg nu ikke betegner mig selv som en overvaegtig mand, saa kan jeg godt se, at fedtdepotoet paa maven er ved at blive mindre, mens at mine arme vokser og min brystkasse er fastere.

Det sgu' bangin!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share