vægtab uden motion


Duddi Baloo
 Share

Recommended Posts

Jeg er på vej ned i vægt og i bedre form, og havde egentligt planlagt, at det skulle ske gennem mere motion og afstemt kost. Derfor havde jeg planlagt primært at løbe og supplere med andre former for motion, samt regulering af kulhydrat/protein indtaget. MEN nu har jeg været så ”heldig” at en kirurg har været i nærkontakt med min mave, og derfor må jeg begrænse min motion drastisk, faktisk helt stoppe i et par uger eller fire.

Nu vil jeg gerne høre om der er nogen der har nogle idéer til, hvordan jeg kan skure et dagligt madforbrug sammen, der evt. kan medføre lidt vægttab eller i det mindste undgå vægtøgning. Dette til trods for et yderst afdæmpet dynamisk forløb af dagen, der Indtil videre går med at lunte lidt rund, ligge i sengen eller sidde stille. Nogle gode råd hvad jeg kan gøre, indtil jeg kan kom i gang med at dyrke motion igen?

Link to comment
Share on other sites

Du kan nogenlunde estimere hvor mange kcal du forbrænder på en dag fra løb og så spise tilsvarende mindre. Men der er jo ikke meget andet at gøre end at prøve sig frem en uges tid og hvis de tager på, så sæt kcal indtaget ned og taber du dig for meget, så sæt det op.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal op til idræt i eksamen her engang i næste uge og der læste jeg at man ved motion kun taber ca 0,10 kg pr uge hvorimod man ved diæt kan tabe helt op til et kilo ugentligt. Så så længe din kost spiller så skal du nok tabe dig, men jeg kan desværre ikke fortælle dig mere om kosten da jeg ikke ved så meget om emnet.

Held og lykke :]

Link to comment
Share on other sites

God bedring...

Du kan prøve at finde dit ligevægtsindtag. Der er en beregner på forsiden af MOL.

Et vægttab kan sagtens lade sig gøre uden motion - nogen siger endda at det er lettere uden, da en øget aktivitet også giver en øget appetit. Men til gengæld er motion meget nyttigt til at vedligeholde et vægttab.

Hvis du ikke vil bruge tiden på at tælle kalorier og blot vil undgå et vægtøgning grundet din midlertidige "inaktivitet" skal du bare spise "fornuftigt og velafbalanceret" uden de store madorgier.

Nu ved vi jo ikke hvad din normale indtagelse af mad er, men hvis man ikke rører sig, er der ikke plads til de store udskejelser med fast food, alm sodavand, kage, chips eller slik. Der må nogle flere grøntsager, fedtfattigt kød og groft brød til.

Mvh Kibo

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal op til idræt i eksamen her engang i næste uge og der læste jeg at man ved motion kun taber ca 0,10 kg pr uge hvorimod man ved diæt kan tabe helt op til et kilo ugentligt. Så så længe din kost spiller så skal du nok tabe dig, men jeg kan desværre ikke fortælle dig mere om kosten da jeg ikke ved så meget om emnet.

Held og lykke :]

Sådanne diffuse ting kan som "motion" og "diæt", kan man ikke bare sætte værdier på på den måde. Det afhønger af så mange faltorer. Mængden af motion og typen af motion. Hvor stort ens kalorieunderskud er, hvornår man indtager sine måltider, Makroernæringssammensætningen af måltiderne etc.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share