Begynderhjælp søges


Moskni
 Share

Recommended Posts

Siden jeg aftjente min værnepligt for godt 4 år siden og startede på universitet er det mildt sagt gået godt ned ad bakke med formen og figuren. Jeg har trænet lidt styketrænning i perioder, dog aldrig synderligt seriøst, og efter at have fulgt MOL's fora i et stykke tid virker det som et super sted at søge lidt hjælp/inspiration.

Som sagt er formen ikke helt i top for tiden og jeg er absolut ingen motions- eller styrketrænningsekspert. Jeg er dog i stand til at flytte lidt vægte, og har endelig fået lidt tid til at træne igen (3 gange ugentligt), samt meldt mig ind i et center for et stykke tid siden. Efter at have skimmet tidligere forslag og artikler på MOL (eller links herfra) synes jeg et fullbody program ser ud som en nem løsning. Ikke nem i den forstand at jeg kommer sovende til resultater, men tanken om 6-7 større basis øvelser virker dejlig overskuelig for en glemsom og til tider forvir... ehm, stresset person som mig. Under min værnepligt (dengang 10 mån.) trænede jeg både squat, dødløft osv. så rent teknisk skulle jeg nok være i stand til at udføre dem med lidt genopfriskning fra en instruktør i centeret.

Jeg har dog i den forbindelse lige et par spørgsmål:

1. Er et fullbody program en dum løsning når man er forholdsvis utrænnet? Jeg spurgte naturligvis om hvad de ville foreslå mig i centeret, men de er meget glade for programmer med 3258723587235 forskellige øvelser, og uden at afvise fullbody programmer virkede det lidt på dem som om det var den bedste trænningsmetode. Der er næsten heller ingen der træner squat eller dødløft dernede, så jeg ville lige have andres mening og sikre mig det ikke bare var stilen på det pågældene sted.

2. Hvordan skal jeg sammensætte mit program? Havde tænkt mig noget i stil af nedenstående:

Bænk

Squat

Død

Bent-over rows

Behind neck press

Dips

Er der ting jeg burde tage ud/putte ind som nybeynder? Er der muskelgrupper jeg ikke rammer med disse øvelser? Hvor mange reps/sets burde jeg starte med? Progression?

3. Jeg er fed!!! Næ, det er nu løgn, men jeg er en ret spinkel fyr med en begyndene ølmave, og uden at det er noget stort problem for mig ville de selvfølgelig være "federe" med et vaskebræt. Jeg kører lidt aggresivt skating af og til (ramper, gelændere og hvad der dertil hører) og selvom det er fin motion mens det varer er det alt for skiftende hvornår jeg kommer af sted og tydeligvis ikke nok til at trimme min figur. Er regelmæssig styrketrænning nok til at smide en smule overflødigt fedt, eller burde jeg smide noget cardio trænning ind et par gange om ugen? Ligeledes med opbyggelsen af mavemuskler, er et fullbody program nok til at skabe en strandløve ud af en opskyllet hval (svag overdrivelse), eller skal jeg overveje at medtage en el. flere specifikke maveøvelser?

Al kritik og kommentarer er velkommen.

På forhånd tak.

Edit: På Jacs opfordring kommer lige et par hurtige tilføjelser til øvelseslisten :) Målet med trænningen er helt basalt på lang sigt at blive noget større og få muskler der kan ses. Lige pt. er det ikke et spørgsmål om at øge antal kilo på stangen men primært om at få dannet en grundform jeg kan arbejde ud fra og se fornuftig (pisselækker) ud i bar overkrop fra næste sommer og frem. Senere bliver det måske mere aktuelt at kunne øge maxtrænningen.

Edited by Moskni
Link to comment
Share on other sites

Hej hej....

Det ser jo ud som om, du er godt på vej, men..... du snakker meget lidt om dine mål med træningen?? der bliver henvist lidt til nogle mavemuskler, men hvis du præciserer målene, er du meget nemmere at hjælpe...

Desuden kender jeg ikke lige dine forkortelser for to-tre af øvelserne...!!

BNP = Brutto national produkt... er det noget økonomerne laver bag skrivebordet??

BOR = tjaa jeg har ikke engang et forslag :blush:

Du kan sagtens træne full body som "nybegynder", så længe du bare starter som nybegynder, og tager det stille og roligt med kiloene (progressionen).

Hvis du vil træne 2-3 gange ugentligt er fullbody bedst for både forbrænding og styrke/hypertrofi efter min mening... Split-programmer/isolations øvelser er kun relevante, hvis du vil træne oftere eller har nogle mere specifikke mål...

Hygge, Jac

Edited by Jac
Link to comment
Share on other sites

Desuden kender jeg ikke lige dine forkortelser for to-tre af øvelserne...!!

BNP = Brutto national produkt... er det noget økonomerne laver bag skrivebordet??

BOR = tjaa jeg har ikke engang et forslag :blush:

Ok, jeg kan se, du har rettet det... ser fint ud!! med øvelsesvalg!! mange ville forslå militari-press (staveplade) fremfor BOR....

Jeg tror ikke, du taber dig nævnværdigt af styrketræning alene... cardio af en art ville være klasse ellers sæt kalorie-indtaget ned!

Hygge, jac

Link to comment
Share on other sites

Synes det ser meget fornuftigt ud, både med øvelsesvalget og med dine må og forvendtninger til træningen. IMO er fullbody det bedste valg for én der er ny i gamet, og så passer det godt til træning 3 gange om ugen.

Men som Jac skriver så vil vægttræning (alene) ikke få dig til at det uønskede fedt du måtte ha, det kommer udelukkende an på dit kcal indtage kontra hvor meget du forbrænder.

Jeg ville muligvis også tilføje nogle chins til programmet (alternativt træk til bryst indtil styrken er til at du kan lave chins) og evt en maveøvelse (med belastning naturligvis).

Mht til sæt/rep kunne HST måske være noget for dig.

Link to comment
Share on other sites

Dit program ser fint ud, der er intet der ikke bliver ramt. Det er et kanon begynder program - bare et par enkelte ting:

Du mangler chins eller i det mindste træk til bryst

Behind neck press bør skiftes ud med military press da denne har stort skades potentiale.

Og jeg ved ikke hvad jac mener med at mange ville foreslå military press frem for bor, jeg håber at han mener "bnp" ellers er han da helt hen i vejret :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg kan se, du har rettet det... ser fint ud!! med øvelsesvalg!! mange ville forslå militari-press (staveplade) fremfor BOR....

Ved ikke helt hvorfor folk vil foreslå Military Press fremfor Bent over Rows da den første er en overhead presse øvelse og den sidste er en trække øvelse til overkroppen.

Link to comment
Share on other sites

Tak for de gode råd

Vil nok skifte Behind Neck Press med Military hvis skadespotentialet her er mindre og checke HST som model for antal reps. Chins lyder også som et populært valg, så vil overveje dem senere. Synes dog allerede nu programmet ser lidt overvældende ud men hvis jeg føler der mangler noget bliver det helt sikker næste valg. Ellers var det måske muligt at lade enkelte øverser erstatte hinanden fra gang til gang for lidt variation?

Kigger også lidt på kost da jeg ikke før har givet det nogen speciel tanke, så evt. links til begynder info her er også meget velkomne. Hvis der findes deciderede "du vejer x og er y høj, spis f.eks. z af dit og w af dat om dagen" er det jo lige noget for en doven rad som mig, ellers må jeg til at spørge min pizzamand om han har fedtfattig ost!

Edited by Moskni
Link to comment
Share on other sites

Ved ikke helt hvorfor folk vil foreslå Military Press fremfor Bent over Rows da den første er en overhead presse øvelse og den sidste er en trække øvelse til overkroppen.

Min fejl.... jeg mente selvfølgelig BNP (Behind neck press)!!! De der forkortelser var jeg ikke lige på god fod med....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share