cutte: dagen med kulhydrater ?


FittSmoker
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg har nu i lidt over en uges tid kørt lidt cutning, og jeg har administreret det sådan, at jeg har sørget for at få en masse proteiner, og meget lidt kulhydrater samt fedt. De kulhydrater jeg har fået er primært indtaget om dagen.

Og jeg kan tydeligt se det på bla. maven, er sgu ved at få et rigtigt ripped vaskebrædt - det er fedt :):)

Men, der er en dag hvor man skal have kulhydrater ? - hvordan skal man spise her ?

PS: Og, det er faktisk slet ikke så slemt mht. kosten som jeg havde regnet med.

Link to comment
Share on other sites

Min carb-dag var ganske simpel!

Jeg fulgte bare en normal diæt dag, hvor jeg spiste carbs til alle måltider, dog i moderate mængder, men stadig mere end en normal diæt-dag.

Især aftensmaden var himmelsk!:

Lavede hjemmelavet burger, med let miracle whip og ketchup...... ikke remoulade og den slags, og med store bøffer og kalkun bacon! Mums! :cheeburga:

Og så om aftenen røg der gerne en pose vingummier ned!

Dette gjorde jeg om lørdagen og når man kører i carb underskud en hel uge... så er man fyldt med energi til søndagens træning :)

Link to comment
Share on other sites

Tak bb :)

Jamen, jeg tager en fyld-op dag imorgen :)

Sidespørgsmål.

Jeg har tænkt på noget, hvad nu hvis jeg i teorien propper mig med proteindriks - og holder almindelig fyldig føde til kun tun + salat eks ? - er dette sundt ?

kroppen bruger energi på at omdanne protein, så det må vel sætte forbrændingen op ?

Link to comment
Share on other sites

Fornuften siger nej, men i teorien, jo!

Men det er jo dyr energi kun at bruge protein!

Der er garanteret et eller andet med vigtig vedr. kulhydrat i denne sag....... håber at Thomas J eller en anden kyndig kigger forbi tråden her!

Jeg har tænkt på noget, hvad nu hvis jeg i teorien propper mig med proteindriks - og holder almindelig fyldig føde til kun tun + salat eks ?

For med det proteinindhold og de få carbs lyder det som en Keto-kur og de er vist ikke er så sunde!

Link to comment
Share on other sites

>Typen

Jeg kan ikke give nogen videnskabelig forklaring hvorfor det fysisk er godt med en carb-dag!

For mig var en stor del af det psykologisk, jeg så virkelig frem til den carb dag og gjorde at jeg ikke løb sur i diæten!

Videnskabeligt: Tja..... jeg har læst mange steder at det bruges af mange BB'er under deres cutte periode og Thomas J anbefalede det, men lige præcis hvorfor, det kan jeg ikke svare på!

Jeg ved ikke om du har prøvet at "cutte", men efter en hel uge med carb underskud, så kan man faktisk mærke hvordan man får energi, især hvis man træner dagen efter, de sidste sæt og reps bliver igen overkommelige.

Link to comment
Share on other sites

Man carb-loader for at give stofskiftet et boost og for at fylde glykogen depoterne op så ens træning ikke bliver helt til grin.

Efter kort tid på en ketone diæt nedregulerer kroppen kropstemperaturen fordi den bliver presset. Det kan man undgå ved at carbe op når ens kropstemperatur falder.

Det betyder så at man skal måle sin temperatur og tage en carb up dag når det er nødvendigt.

Link to comment
Share on other sites

Nu må I altså stoppe jeres ketogeniske diæter.

Selvom jeg er mere til traditionelle metoder, så er der altså noget om snakken. Ketogeniske diæter har vist sig effektiv for mange mennesker. Dr. Atkins har i mange år sagt at det er kulhydrater som feder, og masser af mennesker har tabt sig og stabiliseret deres kolesterol tal på hans diæter. "Eksperterne" og lægerne har grint af ham og kaldt hans praksis for vås. Men det tyder på at de ligeså langsomt begynder at trække i land. Der er lige blevet lavet en undersøgelse i USA, som faktisk understøtter det Atkins hele tiden har sagt. Selv den stædige Arne Astrup måtte trække lidt i land i nyhederne da han skulle kommentere resultaterne. Så jeg vil ikke umiddelbart afskrive diæter med højt protein indtag, medium fedt indtag og lavt kulhydrat indtag. Jeg vil følge nøje med i de undersøgelser som sikkert følger i kølvandet på den amerikanske undersøgelse. Jeg synes nemlig teorierne bag disse diæter lyder meget fornuftige. Der er jo ingen som siger at man skal skære kulhydraterne så langt ned at kroppen begynder at lave ketoner. Man kunne nøjes med bare at holde dem "lavt".

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg er jo selvfølgelig bare uenig. :D

Givet det pres man lægger på kroppen, så skal man selvfølgelig have de proteiner man behøver. Men derudover er det selvfølgelig bare inoptimalt at benytte proteiner som brændstof. Fedt og kulhydrater er kroppens primære energikilder og af disse er kulhydrater langt det bedste brændstof. Sådan er det bare, sorry. B)

Link to comment
Share on other sites

Men derudover er det selvfølgelig bare inoptimalt at benytte proteiner som brændstof. Fedt og kulhydrater er kroppens primære energikilder og af disse er kulhydrater langt det bedste brændstof. Sådan er det bare, sorry.

Nej, sådan er det bare ikke. Pointen er jo netop ikke at proteinerne skal bruges som brændstof. Man skal vende kroppen til at forbrænde fedt. Det er DET som er teorien bag disse diæter. Og fedt er faktisk et langt bedre brændstof end kulhydrater, selvom kulhydrater er lettere at anvende.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Okay, nu går der koks i diskussionen.

Pointen er jo netop ikke at proteinerne skal bruges som brændstof. Man skal vende kroppen til at forbrænde fedt
Selvfølgelig skal proteinerne ikke anvendes til brændstof, men det vil de blive alligevel, når der ikke er kulhydrater at tage af. Kroppen vil primært gå efter kulhydrater som energikilde, dernæst proteiner (hvis mængden af protein i fødeindtaget er større end det der kræves til proteinsyntesen mm.) og først til sidst fedt. Jeg ved godt, at pointen i en ketogenisk diæt, er, at vende kroppen til at forbrænde fedt. Men diverse undersøgelser giver ikke entydigt billede af at dette er tilfældet - snarere tværtimod.
Og fedt er faktisk et langt bedre brændstof end kulhydrater, selvom kulhydrater er lettere at anvende.

En strid om ord, men bestemt vigtigt:

Fedt = langt bedste energikilde, fordi fedt indeholder megen energi og hurtigt kan lagres. Derimod er fedt ikke nogen god brændstofkilde, fordi den (næsten) ikke kan tilpasses kroppens øjeblikkelige energibehov

Kulhydrater = Ikke så god energikilde, fordi, kulhydrater ikke indeholder sammen mængde energi som fedt. Men langt det bedste brændstof fordi (1) Kroppen kan fuldstændigt kontrolabelt anvende præcist mængde kulhydrater, som den behøver her og nu (2) Optagelsen af (komplekse) kulhydrater er langt mere glidende og dermed fordelagtigt.

Link to comment
Share on other sites

Kan man opnå ketose ved en meget proteinrig diæt?

Bliver proteinerne ikke nedbrudt og omdannet til glukose?

I mine øje bør en ketonisk diæt have en højt fedtindhold, et lavt kulhydrat indhold og et proteinindhold svarende til ca. 1.4-1.8g pr. kg FFM.

Jeg ved det ikke, da jeg ikke selv har prøvet en sådan diæt, men måske nogle af dem der har prøvet kan give et svar!

Link to comment
Share on other sites

Lige et spørgsmål: disse ketogeniske diæter minder umiddelbart meget om den kur, der i gamle dage var meget populær og som nu er meget udskældt: "rigshospitalets stofskiftekur". Den er også næsten støvsuget for kulh. og sprængfyldt med proteiner (så vidt jeg husker) og hamrende effektiv på kort tid. Så er det lige jeg spørger: hvorfor ved man ikke om det er godt med sikkerhed når det nu var "datidens" slankekur. Der må da være masser der har prøvet den.

Per B. Mikkelsen (ernæringsekspert (selverklæret??))siger om :

Dr. Atkins diæt

Dr. Atkins diæt er blevet utrolig populært i USA og utrolig udskældt fra ekspertside. Kuren går stort set ud på, at man skal spise det modsatte af, hvad de officielle anbefalinger ellers fortæller. Man skal i praksis spise mere fedt, også det ellers usunde mættede fedt, og samtidig spise mindre kulhydrater. Det lyder som det rene volapyk og det er det også. Med mindre man samtidig tæller kalorier eller spiser meget ensformigt, så er det usandsynligt, at man vil tabe sig på denne diæt. Tværtimod vil de fleste tage på af Dr. Atkins kostsammensætning.

Derudover kan diæten ikke dække alle kroppens behov for vitaminer og mineraler, og den indeholder alt for meget mættet fedt, der øger blodets indhold af kolesterol.

Anti-kulhydrat diæten

Denne diæt ligner i praksis meget Dr. Atkins kur. Den er baseret på en misforstået frygt for kulhydrater og deres evne til at stimulere frigørelsen af hormonet insulin.

I USA er kuren blevet et stort hit, siden den populære talkshow vært Oprah Winfrey begyndte at støtte kuren offentligt. Kuren giver ganske rigtigt et stort vægttab de første dage, da man i starten tømmer kulhydratdepoterne, hvori der også er lagret meget vand. Men det er ikke fedt, man taber.

På længere sigt er kuren ret ulidelig at følge, da både hjernen og musklerne foretrækker kulhydrater som energikilde.

Rigshospitalets stofskiftekur

Denne slankekur har cirkuleret i årevis. Kuren har intet med Rigshospitalet at gøre, den forbedrer ikke stofskiftet, den er tværtimod underlødig med hensyn til en lang række næringsstoffer.

Kuren har cirkuleret de sidste 20 år og består af en 13 dages kostplan, der sædvanligvis er sammensat af magert kød, hårdkogte æg og sort kaffe. Ernæringsrådet har vurderet kurens ernæringsmæssige kvalitet. Den har et lavt indhold af kalorier og kulhydrater, så man taber sig ligesom man gør på alle andre kure. Men kostplanen dækker ikke kroppens behov for en række vitaminer og mineraler heriblandt kalk, jern, og B-vitaminer. Den lægger heller ikke op til bedre spisevaner.

Kunne aldrig drømme om at lægge hans ord til grund for noget som helst (uden anden opbakning altså), men er der nogen der har en kommentar til det?

Link to comment
Share on other sites

Hele pointen ved en ketogenisk diæt er jo netop at kroppen pga et lavt insulinniveau frigiver fedtsyrer til blodet som kroppen kan bruge som energi ISTEDET for kulhydrater. Hvis ens kulhydrat indtag er for højt til at kroppen kommer til at bruge fedt som energikilde, taber man sig ganske enkelt ikke.

Jarvig13> En af grundene til at protein indtaget skal øges under sådan en diæt er at kroppen skal kanibalisere så lidt af muskelmassen som muligt. Så jo i en stor udstrækning vil proteinet blive brugt som energi og netop fordi det er en dårlig energikilde vil kroppen frigive fedt for at opveje underskuddet. At protein ikke er kroppens foretrukne energikilde kan være ligegyldig i denne sammenhæng.

Litopsi>Der findes mange måder at lave en ketogensik diæt på, ¨å man er ikke nødvendigvis nødsaget til at følge hverken Atkins eller rigshospitalet. Hvis man mener diæten ikke bør have et højt indhold af mættet fedt,kan man jo bare udskifte det med noget umættet. Atkins diæt var jo oprindelig gearet til "almindelige" mennesker og ikke sportsfolk. Som udøver er der andre alternativer. Fx Mauro di Pasquales "anabolic diet" eller Dan Duchaines "Bodyopus" for bare nævne et par stykker. Der findes et væld af varianter udover de to.

Faktum er at ketogeniske diæter virker også for dem der ikke får meget ud af en højkulhydratsdiæt ala dem de danske eksperter har foreslået i de sidste mange år.

Link to comment
Share on other sites

Jo, men når nu "den gammeldags måde" er videnskabeligt bevist, hvorfor så ikke benytte sig af det i stedet for noget nyt og populistisk, som man måske senere finder ud af er rent nonsens.

Hvorfor tage chancer når man kan nå sikkert frem til målet.

Træning er jo en anden historie da målet er for de fleste er uendeligt.

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke ret meget nyt i ketogeniske diæter. De blev benyttet af BB'ere helt tilbage til Steeve Reeves tid og hos Arnold og Franco. Rent faktisk blev det først moderne at spise mange kulhydrater i 80'erne, så udfra et diakront perspektiv er lavkulhydrat diæten ældre end højkulhydrat metoden.

Om man tager chancer ved at spise lavt kulhydrat må du gerne uddybe. Hvad skulle disse risici være?

Jeg ved ikke om ret mange vil tilslutte sig til at målet med deres træning er uendeligt. Tjah jeg har egentlig svært ved at se hvad det skal sige? Målet er vel indenfor rækkevidde, men det forskubber sig vel i takt med at man når målet, så man kan sætte nye mål etc. I den henseende kan man ligeså godt bare træne, istedet for at bruge programmer osv. Det er klart at man når målet langsommere, hvis man overhovedet når det. På nøjagtig samme måde forholder det sig med diæter. Der er vel ikke noget underligt i at man forsøger at finde en optimal måde at tabe sig på, ligesom man gør med træning?

Link to comment
Share on other sites

De blev benyttet af BB'ere helt tilbage til Steeve Reeves tid og hos Arnold og Franco. Rent faktisk blev det først moderne at spise mange kulhydrater i 80'erne, så udfra et diakront perspektiv er lavkulhydrat diæten ældre end højkulhydrat metoden.

Ja, lav-kulhydrat diæter var bodybuildernes ven helt tilbage i 40érne. 50érne og 60érne. Jeg kan huske en artikel af George Turner hvor han snakker om gluconeogenesen som værende deres "ven" ;) Det var normal praksis dengang at man skar kulhydraterne væk, når det var tid til at smide fedtet. Så der er ikke noget nyt i det. Bodybuildere har brugt det med succes igennem mange, mange år.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share