Ny kostplan og sult


Bellini
 Share

Recommended Posts

Måske lyder det dumt, men ved ikke hvordan det ellers skal formuleres:

Hvad foretager kroppen sig, når jeg føler sult ? SULTER den overhovedet - eller er det blot en følelse i maven/hovedet ?

Jeg er netop (for 1 uge siden) startet på en kostplan, der skal hjælpe til, at få sænket min fedt% fra de nuværende 15-17 til omkring 10. Min vægt er pt. 104 kg.

Kostplanen er baseret på 6 måltider der indtages med ca. 3 timers mellemrum. Det samlede energiindtag er på 14000 KJ, og må muligvis justeres lidt (ned) hvis ikke det giver nok resultater. Jeg får ca. 220 g. proteiner (de 60 g. er whey protein) og 70 g. fedt (hvoraf de 40 g. ligeligt fordelt på solsikkeolie og majsolie) - resten er fortrinsvis fra komplekse kulhydrater. Jeg vil også mene at der skulle være nok fibre i maden, det får jeg bl.a. fra havregryn, groft brød, rugbrød og grøntsager.

Mit problem er sult. 1-1½ time efter jeg har indtaget et måltid, føler jeg sult - det starter i det små og bygges efterfølgende op så det minder om mavepine kort inden jeg spiser igen. Ikke nok med at det er ubehageligt, men det irritere mig også, da jeg så ikke vil mene min forbrænding er høj nok når jeg "sulter" . Derfor mit spørgsmål i starten: sulter kroppen når jeg føler sult ?? - og i såfald hvordan prioriterer den energi omsætningen ??

Sideløbende træner jeg et HST-inspireret program ugen igennem - jeg laver ingen cardio på nuværende tidspunkt.

Jeg har snart ikke flere forslag og ideer til mig selv, om hvordan jeg yderligere kan hjælpe på sult-fornemmelsen - det eneste skulle være at gå til lægen, og muligvis for noget sult-regulerende. Det er dog ikke at foretrække, da dette ikke blot skulle være en diæt eller kur om man vil, men nærmere en ny "mad-levestil".

Håber på lidt råd................. :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg aner ikke en bjælde om at cutte, men hvis du er i energiunderskud er det vel meget naturligt at du føler dig sulten?

Følgende hjælper for mig:

*drik masser (men det gør du jo allerede)

* spise langsomt - så måltidet varer så længe som muligt

*lave noget andet - når mine måltider er skemalagte kan jeg slet ikke tænke på andet end hvornår mit næste måltid er og så bliver jeg omgående sulten, men hvis jeg foretager sig et eller andet der kræver en vis koncentration går det nemmere.

:wave:

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er, at det tager lidt tid inden kroppen vender sig til den nye diæt... ca. 14-20 dage (dog uden at have noget videnskabeligt bevis for det)

Engang kunne jeg heller ikke blive mæt af frugt (specielt æbler, bananer eller appelsiner). Jeg fik bare ond i maven og blev endnu mere sulten.

Men jeg har en stædig natur og blev derfor muggen og besluttede mig for at holde ud.

Idag kan jeg godt bleve mæt af at spise frugt.... men kroppen skal ikke kun vendes til det, man skal også huske at hvis man ikke holder det ved lige, så vender situationen igen (er faldet lidt af på den, DAMN)

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Har selv haft lidt af den samme tanke - jeg tænkte nemlig på, om mavesækken ganske enkelt er "for stor" til at blive mæt af 6 mindre portioner.

Før denne diæt åd jeg fuldstændig som jeg ville - med det resultat at jeg har gainet omkring 5 kg. muskler og et enkelt kg. fedt siden efteråret - "bivirkningen" har måske været, at min mavesæk er noget større idag.

B)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ser din kostplan ud ? får du nok grøntsager ? jeg har selv cuttet et godt stykke tid, og gør det stadig.

Hvis jeg ikke spiser nok grøntsager bliver jeg SINDSYG sulten (især efter carbs) og så ender det som regel galt. De dage jeg "overholder" min plan og spiser godt med grøntsager og frugt, er jeg faktisk slet ikke sulten. Kun lige om morgenen når jeg står op, ellers er jeg faktisk aldrig sådan rigtig sulten.

Det er rigeligt med "nemme" grøntsager der kan nukes på 5-6 minutter.

en god omgang Blomkåls blanding med blomkål+broccoli+gulerødder sammen med en dåse tun/makrel/sardin/whatever mætter faktisk rimelig længe, og der er et meget begrænset antal kalorier i

Greenhouse blandingen (som JS fra getbig vist er vild med?) er også rigtig god.

Der er røde peber, gule peber, gulerødder, ærter, broccoli og majs i. Det er en satans god blanding og kan spises sammen med hvad som helst.

-Sammen med f.eks 280gram kyllinge filet mætter det sindsygt meget (og vi snakker måske 350 kcal på sådan et måltid)

Som mellemmåltid virker det også glimrende sammen med igen tun/makrel/whatever.

Nu ved jeg ikke om du allerede spiser mange grøntsager (det fremgår ikke klart af dit indlæg), hvis ikke, så prøv at spis flere!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også success med Litopsi's råd, med at fylde tiden ud med noget andet.

Kaster man sig over sin halve bolle med et salatblad - og derefter er klar over der er 3 timer til næste måltid, så kan man godt blive presset :) Derfor så bliver jeg temmelig aktiv i diætperioder, løber eller går en lang tur.

Men det er en god ting hele tiden at have en fyldt vanddunk eller sådan noget.

Nu ved jeg så ikke om det holder i diæt-regi, men jeg fylder mellemmåltiderne ud med en proteindrik med vand, det mætter altså ret betydeligt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har desværre ikke så meget tid her foran puteren mere - skal nok komme med et grundigere svar i morgen - men jeg kan da fortælle, at jeg totalt set spiser over 1 kg. grønt + frugt om dagen - der i er regnet 500 g. blandet til aftensmaden, 1 banan til morgenmad, 2 gulerødder til mellemmåltid1 og 1 stk frugt til mellemmåltid2 og 1 æble inden jeg går i seng.

Jeg skriver den fulde plan i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Cutte og cutte - er ikke så vild med det udtryk, da det snarere er en generel mad-ændring jeg (forhåbentlig) har foretaget.

14000 KJ er måske i overkanten, men hellere for meget til at starte med

end for lidt - som tidligere skrevet kan jeg jo senere ned-justere det totale indtag.

Dertil skal lægges, at jeg pt. vejer 104 kg. - er det så så galt med 14000 KJ ??

Den nøjagtige kostplan følger i morgen.

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

Her er så min fulde kostplan. Jeg skal lige tilføje, at sådan som planen ser ud nu - sådan har den ikke helt set ud i den forgangne uge. Jeg har pillet yderligere 1000 KJ af, så det samlede energi indag ny lyder på 13400 KJ ALT inkl.

Jeg er taknemmelig for de svar/gode råd jeg har fået, men mit oprindelige spørgsmål har ingen rigtig kunnet/ville svare på - altså det med om kroppen sulter når jeg føler sult - har det en negativ indvirkning på forbrændingen ?

/Bellini :)

Ps.: Jeg vil selvfølgelig gerne modtage andre råd og ideer til planen.

Control_your_cuts_and_gains_kost1.xls

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share