Vægttab i detaljer


Romanbif
 Share

Recommended Posts

Hej jeg har lidt problemer med at gennemskue alle detaljerne ved et "accelereret" vægttab.

Her er lidt info om mig:

178cm høj

108kg vægt

37% fedtprocent

2342Kcal BMR

~40kg fedtmasse

~67,5kg FFM (ikke ny måling)

~50kg TBW

FFM = Fat Free Mass

TBW = Vand i kroppen

BMR = basal stofskiftet

Jeg har været overvægtig i lang tid og besluttede mig pludseligt, at jeg ville starte med at træne hårdt. Jeg har trænet i 5 uger nu, jeg får taget målinger en gang om ugen (sedlerne ligger på centeret så dette er udfra hukommelsen^^), jeg har kørt med en Kcal diæt (talte Kcal på alt, for at nå op på 2000-2300 Kcal om dagen), jeg har drukket protein shakes en gang om dagen (efter træning).

Uge 1: Træning 8 gange på 7 dage : 1kg fedt smidt + 700g muskler opnået.

1xtræning= 40-60min cardio puls 140-155 og 4 muskel øvelser

på de dage hvor jeg trænede rullede jeg også på rulleskøjter ca. 5-8km om dagen.

Uge 2: Træning 7 gange på 6 dage : 1kg fedt smidt + ?g muskler opnået.

1xtræning= 40-60min cardio puls 140-155 og 4 muskel øvelser

på nogle (3 gange om ugen) dage hvor jeg trænede rullede jeg også på rulleskøjter ca. 5-8km om dagen

Uge 3-5: Træning 4-5 gange på 7 dage: resultater kunne ses, men ikke huskes^^

1xtræning: enten 60min boksetrænning (fitnessdk style) eller 40-60min cardio puls 140-155 og 4-6 muskel øvelser

Ekstra motion 4-7dage med enten fodbold (2-3 timer) eller rulleskøjter.

_______________

Mit mål er at smide ALT mit overskydende fedt (ned til en 20% :4thumbup: ) og få en pæn krop med i købet. Jeg vil gerne accelerere vægttabet så meget som muligt.

Spørgsmål:

1: Hvad synes i om mit program + mål?

2: Er der andre måder jeg kan accelerere fedttabet på? (uden at tage efedrin eller lignende)

3: Ifølge min fedttabsgraf vil jeg kunne nå 25% fedtprocent om 2-3 måneder - er dette realistisk?

4: Jeg har nogle strækmærker på maven, kan de fjernes, eller vil de gå væk af sig selv (hvis de går væk af sig selv, hvorlang tid tager det normalt)?

5: Hvad er bedst til fedttab: maxvægt + få rep eller mellemvægt + mange rep?

På forhånd tak

Roman - Den utålmodige

Link to comment
Share on other sites

du træner i hvert fald hårdt og vil nok få svært ved holde det program, men hold ud så længe du kan.

du kunne jo evt. skære ned på kcal indtaget, 2300 er forholdsvis meget hvis man bare skal ned i vægt.

Du kunne evt. indtage 1500kcal på slap af dage. og 2000kcal på de hårde træningsdage.

For jeg vil næsten garanterer at du ikke kan holde dampen oppe mht trænings intensiteten. Men så kan du jo bare skære ned for kalorierne :4mewantfood:

Med den overvægt du har, kan du godt smide mere end 1kg om ugen, ved altså også at skære ned på kcal indtaget.

Link to comment
Share on other sites

1: Hvad synes i om mit program + mål?

DIt program kunne godt være mere struktureret, samt mere detaljeret forklaret for, at man kan hjælpe mere uddybende. Dit mål er i højeste grad muligt og mget realistisk. Nogen kører efter delmål, andre ikke. Det er derfor svært at sige, hvad der virker bedst for netop dig.

2: Er der andre måder jeg kan accelerere fedttabet på? (uden at tage efedrin eller lignende)

Øget motion og kalorieunderskud er de to bedst anvendelige måder, at opnå et vægttab på. Derefter kan du kigge på din NEPA (non exercise psycial activity), din timing af måtliderne samt den makroernæringsmæssige fordeling af dine måltider. (mængden af fedt, kulhydrat og protein i hert måltid etc.) Desuden kan du satse på, at lave motion som øger din hvilefobrænding (HIIT) og ellers bare øge din muskelmasse ( giver også en højere forbrænding da muskel er aktivt væv)

3: Ifølge min fedttabsgraf vil jeg kunne nå 25% fedtprocent om 2-3 måneder - er dette realistisk?

Ja. Tænk langsigtet, men også kortsigtet. SOm sagt før arbejder nogle godt med langsigtede mål, men andre bedre med kortsigtede mål. Mange har brug for instant gratification - hvilket er svært at få i netop denne "sport".

5: Hvad er bedst til fedttab: maxvægt + få rep eller mellemvægt + mange rep? Tænk hellere, hvad er bedst til hypertrofi og generel styrke. Der er mange forskellige måder at træne på og mange veje til ROM. Hvis du bruger nogle af de mest anbefalede, går man ikke helt galt i byen - da der er konsensus opm deres effekt.

Du kune måske pinne ud, hvilken slags motion du laver, hvilke øvelser, sæt, gentagelser, % af 1RM etc.

Husk desuden at korrigere dit ligevægtsindtag. Jo mere du taber dig, jo mindre har du jo brug for, for at tabe dig yderligere. Her går mange galt i byen.

Husk ydermere, at have en hvis form for progression i både din vægttræning, men OGSÅ i din cardio hvis du vil undgå stagnation.

Link to comment
Share on other sites

Hej jeg har lidt problemer med at gennemskue alle detaljerne ved et "accelereret" vægttab.

Her er lidt info om mig:

178cm høj

108kg vægt

37% fedtprocent

2342Kcal BMR

~40kg fedtmasse

~67,5kg FFM (ikke ny måling)

~50kg TBW

FFM = Fat Free Mass

TBW = Vand i kroppen

BMR = basal stofskiftet

Jeg har været overvægtig i lang tid og besluttede mig pludseligt, at jeg ville starte med at træne hårdt. Jeg har trænet i 5 uger nu, jeg får taget målinger en gang om ugen (sedlerne ligger på centeret så dette er udfra hukommelsen^^), jeg har kørt med en Kcal diæt (talte Kcal på alt, for at nå op på 2000-2300 Kcal om dagen), jeg har drukket protein shakes en gang om dagen (efter træning).

Uge 1: Træning 8 gange på 7 dage : 1kg fedt smidt + 700g muskler opnået.

1xtræning= 40-60min cardio puls 140-155 og 4 muskel øvelser

på de dage hvor jeg trænede rullede jeg også på rulleskøjter ca. 5-8km om dagen.

Uge 2: Træning 7 gange på 6 dage : 1kg fedt smidt + ?g muskler opnået.

1xtræning= 40-60min cardio puls 140-155 og 4 muskel øvelser

på nogle (3 gange om ugen) dage hvor jeg trænede rullede jeg også på rulleskøjter ca. 5-8km om dagen

Uge 3-5: Træning 4-5 gange på 7 dage: resultater kunne ses, men ikke huskes^^

1xtræning: enten 60min boksetrænning (fitnessdk style) eller 40-60min cardio puls 140-155 og 4-6 muskel øvelser

Ekstra motion 4-7dage med enten fodbold (2-3 timer) eller rulleskøjter.

_______________

Mit mål er at smide ALT mit overskydende fedt (ned til en 20% :4thumbup: ) og få en pæn krop med i købet. Jeg vil gerne accelerere vægttabet så meget som muligt.

Spørgsmål:

1: Hvad synes i om mit program + mål?

2: Er der andre måder jeg kan accelerere fedttabet på? (uden at tage efedrin eller lignende)

3: Ifølge min fedttabsgraf vil jeg kunne nå 25% fedtprocent om 2-3 måneder - er dette realistisk?

4: Jeg har nogle strækmærker på maven, kan de fjernes, eller vil de gå væk af sig selv (hvis de går væk af sig selv, hvorlang tid tager det normalt)?

5: Hvad er bedst til fedttab: maxvægt + få rep eller mellemvægt + mange rep?

På forhånd tak

Roman - Den utålmodige

Hey Romanbif,

Det lyder godt det du er igang med, har selv haft det samme problem, jeg har selv været meget overvægtig, min vægt var 125 i 2003, nu er vægten på 85 og godt pumpet *GG*, men du skal lige tag højede for at du får meget løst mave skind og det er svært lige at få rettet op på, så jeg vil ikke øge mit vægttab alt for meget, da din krop også skal følge lidt med. Desuden er din hårde træning fint, men¨på et tidspunkt kan din krop gå lidt død og det samme med dit vægttab, så du skal passe lidt på du ikke overtræner. Men held og lykke med træningen og vægttabet.

Link to comment
Share on other sites

Hey Romanbif,

Det lyder godt det du er igang med, har selv haft det samme problem, jeg har selv været meget overvægtig, min vægt var 125 i 2003, nu er vægten på 85 og godt pumpet *GG*, men du skal lige tag højede for at du får meget løst mave skind og det er svært lige at få rettet op på, så jeg vil ikke øge mit vægttab alt for meget, da din krop også skal følge lidt med. Desuden er din hårde træning fint, men¨på et tidspunkt kan din krop gå lidt død og det samme med dit vægttab, så du skal passe lidt på du ikke overtræner. Men held og lykke med træningen og vægttabet.

Hvad med strækmærkerne? sådan nogle røde "streger", nogle erfaringer med dem?

Link to comment
Share on other sites

Att: Eruption

Desuden kan du satse på, at lave motion som øger din hvilefobrænding (HIIT) og ellers bare øge din muskelmasse ( giver også en højere forbrænding da muskel er aktivt væv)

hvilken slags motion øger hvileforbrændingen?

Du kune måske pinne ud, hvilken slags motion du laver, hvilke øvelser, sæt, gentagelser, % af 1RM etc.

lige nu kører jeg med 2gange boksetræning (60min) og 2-3 gange cardio+muskler: 2-3x 20min cardio puls 140+ , 3x30gange 50-60kg mave (den hvor man læner sig frem), 3x 8-12 35-45kg brystpress, 3x12 40kg ryg (den hvor man trækker 2 stænger mod kroppen.

ellers laver jeg også andre øvelser, men det varierer jeg en del.

Husk desuden at korrigere dit ligevægtsindtag. Jo mere du taber dig, jo mindre har du jo brug for, for at tabe dig yderligere. Her går mange galt i byen.

Forstår ikke hvad du mener

Husk ydermere, at have en hvis form for progression i både din vægttræning, men OGSÅ i din cardio hvis du vil undgå stagnation.

hvilken slags progression i cardio taler du om?

Link to comment
Share on other sites

Att: Eruption

Desuden kan du satse på, at lave motion som øger din hvilefobrænding (HIIT) og ellers bare øge din muskelmasse ( giver også en højere forbrænding da muskel er aktivt væv)

hvilken slags motion øger hvileforbrændingen?

F.eks. HIIT, som jeg skrev

Du kune måske pinne ud, hvilken slags motion du laver, hvilke øvelser, sæt, gentagelser, % af 1RM etc.

lige nu kører jeg med 2gange boksetræning (60min) og 2-3 gange cardio+muskler: 2-3x 20min cardio puls 140+ , 3x30gange 50-60kg mave (den hvor man læner sig frem), 3x 8-12 35-45kg brystpress, 3x12 40kg ryg (den hvor man trækker 2 stænger mod kroppen.

ellers laver jeg også andre øvelser, men det varierer jeg en del.

Få lavet et ordentligt vægttræningsprogram. Søg på siden under forummet træningsprogrammer. Der er MASSER. :smile:

Husk desuden at korrigere dit ligevægtsindtag. Jo mere du taber dig, jo mindre har du jo brug for, for at tabe dig yderligere. Her går mange galt i byen.

Forstår ikke hvad du mener

I dag vejer du 108 kilo og har derfor et ligevægtsindtag på x. Om et par måneder vejer du måske 100 kilo og dit ligevægtsindtag er derfor y. Du bliver derfor nødt til, at korrigere dit indtag hen ad vejen. Det er nok ikke relevant lige forløbelig, men som tiden går og du taber dig mere og mere.

Husk ydermere, at have en hvis form for progression i både din vægttræning, men OGSÅ i din cardio hvis du vil undgå stagnation.

hvilken slags progression i cardio taler du om?

Hvilken som helst. Det kunne være højere intensitet, eller længere tidsforbrug eller begge dele. Mulighederne er mange.

Go' træning.

Link to comment
Share on other sites

Hvad med strækmærkerne? sådan nogle røde "streger", nogle erfaringer med dem?

ja dem er har jeg en del af ved skulderne, men ellers har jeg bare nogle mere hvide strækmærker, men hvis du kommer ud i stærk sol, bliver de meget følsomme. Man kommer jo aldrig af med dem på en naturlig måde. Men ved at gå langsomt men sikkert frem med vægttab, vil huden også følge bedre med og dermed kan man måske udgå nogle strækmærker.

Link to comment
Share on other sites

Mht. HIIT: Kan det virkelig passe at HIIT er så godt som nogle skriver det er? Jeg plejer selv at lave lidt interval, men kun for at få pulsen op når den er lav. Er det ikke bedre at gøre det så hurtigt man kan i længst tid muligt?

Hvis der er nogen der ved en del om HIIT og som har messenger/irc, skriv en pm plz^^

Link to comment
Share on other sites

Samler lige de nye spørgsmål:

1. jeg er 19 år gammel, gør dette nogen forskel mht. programmet/målet/mærkerne?

2.Mht. HIIT: Kan det virkelig passe at HIIT er så godt som nogle skriver det er? Jeg plejer selv at lave lidt interval, men kun for at få pulsen op når den er lav. Er det ikke bedre at gøre det så hurtigt man kan i længst tid muligt?

Hvis der er nogen der ved en del om HIIT eller som har erfaringer med et lignende vægttab som det jeg er i gang med og som har messenger/irc, skriv en pm plz^^

Link to comment
Share on other sites

1. nej, andet end at du nok kan oparbejde en højere workkapacity end en på 40:P

2. Hvilket netop er pointen i HIIT, da det ikke er muligt at løbe langt i højt tempo, bider du det over i intevaller af høj intensitet -> den samlede tid på høj intensitet forøges.

HIIT = High Intensive Interval Training.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share