Sign in to follow this  
MichaelEbeltoft

Beregning af kondital på forsvarets basiskrav?

Recommended Posts

Hey MOL'er

Har lige beregnet mit kondital udfra en cooper, og fået et ok resultat på 59,9 (har dog besluttet mig for at jeg skal ligge stabilt over 60!!) og en iltoptagelse på 5.03 med MOL's egen konditalsberegner.

http://www.motion-online.dk/konditionstrae...ters_loebetest/

Da jeg står foran at skulle udnævnes i Forsvars regi skal jeg gennemføre den obligatoriske træningstilstandsprøve (eller som nogen siger - træningsstilstandsprøve :blush: ). Den består af en 3000 meter test og 25 mave og rygøvelser (i en let variant). 3000 meter testen er klart den folk har flest problemer med, og kravet for personel under 30 år er 16 minutter for mænd og 18:30 for kvinder.

Nu lyder mit spørgsmål så: Hvilket kondital svarer hhv. 16 minutter for mænd og 18:30 for kvinder på 3000 meter. HVordan regner man dette ud, på en måde så man også kan indsætte kropsvægt, og dermed beregne iltoptagelse. Jeg er klar over at resultatet er vejledende, det samme gælder for MOL's test. Men det er da meget interessant hvor godt et kondital Forsvaret forlanger at langt størstedelen af Jens'er og Lotte'r skal præstere.

/Michael

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis man løber 3000 meter på 16 minutter i jævnt tempo, så har man løbet 2250 meter på 12 minutter. Hvis man kun skulle løbe i 12 minutter kunne man nok løbe lidt længere, så et fair sjus kunne være 2400 meter, hvilket er lig med det tidligere krav ud fra Coopertesten.

2400 meter på en Coopertest svarer til 42 ml/kg/min i kondital. Hvis du vil regne den maksimale iltoptagelse ud ud fra konditallet, skal du gange med vægten og dividere med 1000.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis du styrketræner jævligt så vil de 'muskelmæssige' prøver ikke være noget problem. Og mht. de 3000 meter på 16 minutter kan du jo teste dig selv, mål 1 km op på et kort og løb den hurtigst muligt (det skal helst være en flad strækning og i en slags omgang) så er det jo rimelig nemt at se om du består. Hvis du løber den mere end 3 gange så er du home free.

Desuden, hvis du er i nogenlunde løbeform så skal du ikke bekymre dig for de 3000 meter på 16 min, de er som nævnt tidligere i tråden ikke den helt store udfordring :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kommer også lige i tanke om at jeg på et tidspunkt så et skema på www.iform.dk over ligepræcis det du søger, det skulle vist være linket til et sted på deres side. Men jeg kan selvfølgelig ikke få adgang til siden lige nu da deres server er 'busy'. Men prøv at kigge hos dem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvis man løber 3000 meter på 16 minutter i jævnt tempo, så har man løbet 2250 meter på 12 minutter. Hvis man kun skulle løbe i 12 minutter kunne man nok løbe lidt længere, så et fair sjus kunne være 2400 meter, hvilket er lig med det tidligere krav ud fra Coopertesten.

2400 meter på en Coopertest svarer til 42 ml/kg/min i kondital. Hvis du vil regne den maksimale iltoptagelse ud ud fra konditallet, skal du gange med vægten og dividere med 1000.

Hej Morten

Tak for svaret, men den udregning kunne jeg godt selv ha' lavet :tongue: Næste gang du er inde på CFI for at holde kursus, eller på anden måde er i kontakt med "Firmaet", gider du så ikke lige høre hvorfor at mænd i alderen 20-29 klarer det tilfredsstillende hvis de har et kondital på 42, hvilket er i kategorien "lavt". Du har jo vejledt i andre henseender, så dit ord må da vægte lidt :wink:

Hvis du styrketræner jævligt så vil de 'muskelmæssige' prøver ikke være noget problem. Og mht. de 3000 meter på 16 minutter kan du jo teste dig selv, mål 1 km op på et kort og løb den hurtigst muligt (det skal helst være en flad strækning og i en slags omgang) så er det jo rimelig nemt at se om du består. Hvis du løber den mere end 3 gange så er du home free.

Desuden, hvis du er i nogenlunde løbeform så skal du ikke bekymre dig for de 3000 meter på 16 min, de er som nævnt tidligere i tråden ikke den helt store udfordring :)

Hej Yan

Nu siger du godt nok at jeg ikke skal bekymre mig om testen... Det gør jeg heller ikke :bigsmile: Jeg regner med at bruge 11 minutter eller deromkring, så "no sweat". Jeg styrketræner ikke jævnligt, faktisk styrketræner jeg som godt som aldrig, men "muskel" delen består som sagt af mave og ryg, så det volder heller ikke problemer. Jeg ser mest denne test som en måde at sortere multihandicappede fra på (det er ikke for at fornærme handicappede, jeg er bare meget forarget over fysiske krav til danske soldater).

/Michael

Share this post


Link to post
Share on other sites
Så fik jeg endelig adgang.. underlig server de har sig..

Her er linket

http://www.iform.dk/polopoly.jsp?d=794&a=6663

Men i følge skemaet er det et kondital på 38-44 der skal til for at bestå den prøve.

Aah, helt ærligt yan :crazy:

http://www.motion-online.dk/konditionstrae...ters_loebetest/

Tak for svaret, men den udregning kunne jeg godt selv ha' lavet :tongue: Næste gang du er inde på CFI for at holde kursus, eller på anden måde er i kontakt med "Firmaet", gider du så ikke lige høre hvorfor at mænd i alderen 20-29 klarer det tilfredsstillende hvis de har et kondital på 42, hvilket er i kategorien "lavt". Du har jo vejledt i andre henseender, så dit ord må da vægte lidt :wink:

Jeg troede at det var det du spurgte om. Det er fair nok at man kan klare det tilfredsstillende selvom man er i kategorien "Lavt". Hvis tilfredsstillende skulle være at man var over middel, ville man jo pr. definition afskære halvdelen af populationen. Der sker et fortsat arbejde rettet mod at have nogle generelle personelkrav, der ligeså meget har et sundhedssigte, og så nogle hårdere funktionsspecifikke krav til de grupper, hvor det er relevant (f.eks. Jægere og Frøer)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Walt & Wyndham:

VO2=-0,419+0,03257xTBW+0,000117xTBWXVxV

VO2=iltoptagelse

TBW=total legmesvægt i kg

V =løbehastighed km/time

estimat for atleter der løber på flad bane i længere tid.

Kilde: Paul-Erik Paulev - Løb for den trænede - men gør det afslappet (1979)

PW

Share this post


Link to post
Share on other sites
yan, du kan redigere i dine indlæg hvis du f.eks. ønsker at ændre i dem, og/eller tilføje lidt mere til dem :wink:

Oh yea.. my bad. Beklager for de mange posts lige efter hinanden, lagde vist lige hovedet et kort øjeblik der. :blush:

Jeg ser mest denne test som en måde at sortere multihandicappede fra på (det er ikke for at fornærme handicappede, jeg er bare meget forarget over fysiske krav til danske soldater).

Jeg må jo 'desværre' følge dig i den. Jeg har selv lige aftjent min værnepligt i firma grøn og jeg var mildest talt chockeret over hvor lav standarden er blandt dem som faktisk kunne bruge at være i god form :blink:

Edited by yan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Walt & Wyndham:

VO2=-0,419+0,03257xTBW+0,000117xTBWXVxV

VO2=iltoptagelse

TBW=total legmesvægt i kg

V =løbehastighed km/time

estimat for atleter der løber på flad bane i længere tid.

Kilde: Paul-Erik Paulev - Løb for den trænede - men gør det afslappet (1979)

PW

Og hvordan definerer de "længere tid"

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aah, helt ærligt yan :crazy:

http://www.motion-online.dk/konditionstrae...ters_loebetest/

Jeg troede at det var det du spurgte om. Det er fair nok at man kan klare det tilfredsstillende selvom man er i kategorien "Lavt". Hvis tilfredsstillende skulle være at man var over middel, ville man jo pr. definition afskære halvdelen af populationen. Der sker et fortsat arbejde rettet mod at have nogle generelle personelkrav, der ligeså meget har et sundhedssigte, og så nogle hårdere funktionsspecifikke krav til de grupper, hvor det er relevant (f.eks. Jægere og Frøer)

Hey Morten.

Jo, det var naturligvis det jeg spurgte om, men svaret jeg gerne ville have ligner det som Peter W gav. Thanks anyway... Jeg er dog nødt til at kommentere på din holdning til hvad der er tilfredsstillende. Jeg læser lidt dit svar, som om at du tror jeg er i den anden grøft, og stiller urimelige og urealistiske krav. Dette er ikke tilfældet. Jeg mener dog at kravet skal ændres. Løbekravet er gradueret på alder og køn. Det "strengeste"krav er for mænd til og med 29 år, og hedder 16 minutter på 3000 meter. Der mener jeg at man skal stramme skruen en anelse, og sige 15 minutter. Jeg går jo i miljøet til daglig, og oplever hvordan folk de forbereder sig til den årlige idrætstest. Det er meningen at man til hver en tid skal kunne honorere de 16 minutter, men for mange er det et udtryk for 2 måneders forberedelse, og dermed årets topform de fyrer af på testen. Det bliver så til en tid på 15:50 eller lignende, og derefter slapper de af i 10 måneder. Ved at stramme kravet tvinger man dem til at holde et rimeligt niveau året igennem, da det vil være alt for stejl en træningsbakke at skulle op ad hver gang der testes. Der er alligevel ikke ressourcer (hverken tid eller personel) til at holde træningstilstandprøve mere end en gang om året (jeg så gerne at det var en månedtlig begivenhed), og den er altid planlagt og varslet i god tid. Derfor er der mening i at man fastsætter et højere "peak" en gang om året, for at holde et rimeligt niveau året igennem. Jeg kunne tale langt om længe om dette emne, og komme med mange horrible eksempler, men vil lade det ligge for nu... Det er nok kun indtil den første soldat bliver slået ihjel som følge af manglende "konditionering", at der kommer mere fokus på det. Mht. funktionskrav, så er det naturligvis en god ide, men jeg så gerne at flere personelgrupper blev berørt.

Jeg tror jeg stopper her. Jeg skal iøvrigt selv løbe 3000 meter test på mandag, og planlægger at løbe den "baglæns" i protest. Ved ikke helt hvor hurtigt det går, men det skal testes i morgen. Alternativt bliver det "bare" i kampuniform og støvler...

/Michael

Edited by MichaelEbeltoft

Share this post


Link to post
Share on other sites

-789

Det er et direkte citat fra bogen - men

Poul-Erik Paulev bruger Walt & Wyndham til at estimere Max-VO2 for en atlet der løber 20km på en time

-Ebeltoft

Et forsigtigt forsøg på at anvende – Walt & Wyndham

TBW=84KG (Ebeltoft)

V =11,25km/t (3000m/16min)

Indsættes i Walt & Wyndham

VO2=3,56l/m dvs. det koster netto 3,56l/m at løbe 3000m på 16min.

Veltrænede Ebeltoft kan løbe på 97% af Max-VO2

3,56l/m/0,97=3,67l/m dvs. Ebeltoft skal (mindst) have Max-VO2 3,67l/m eller 43,7ml/kg

PW

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det korte af det lange: du skal ikke være i særlig god løbeform for at klare 3000m på 16 min! Med 5 min per km er du i mål efter 15 min og det skal man ikke være Kipketer for at klare!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this