Risisci forbundet med højt indtag af sukkerfrit..


LIND
 Share

Recommended Posts

Hej.

Efter jeg er holdt op med at ryge og samtidig forsøger at holde vægten nede, har jeg fået et temmeligt højt forbrug af sukkerfri sodavand, tyggegummi, pastiller osv. LÆS: spiser ca. 2 stk tyggegummi om dagen, 2 l. sodavand om ugen samt en pakke pastiller på to uger.

Jeg har hørt, at grunden til, at det skulle være usundt med alt det sukkerfrie, er at det indeholder en såkaldt phenylalaninkilde.

Er der nogen der ved noget derom, samt hvordan ser mit indtag ud?

Med venlig hilsen LIND

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt, at grunden til, at det skulle være usundt med alt det sukkerfrie, er at det indeholder en såkaldt phenylalaninkilde.

Er der nogen der ved noget derom, samt hvordan ser mit indtag ud?

Med venlig hilsen LIND

Phenylalanin er en aminosyre og er kun usund, hvis man lider af Fölling's sygdom/PKU (en relativt sjælden sygdom hvor man mangler det enzym som omsætter phenylalanin til tyrosin, og som alle nyfødte testes for). Du ville have bemærket hvis du ikke kunne tåle phenylalanin, da man tidligt bliver dybt retarderet hvis man ikke holder en streng phenylalaninfri kost :wink:

Edited by Armoured female
Link to comment
Share on other sites

Hmm, stødte ind i et eksempel i dag hvor der var en der mente at fx. Cola Light pillede ved ens stofskifte og blodsukker så at køre Cola Light når man var på diæt, var det samme som hvis man drak normal Cola - altså skidt.

Hvad mener i om det?

Link to comment
Share on other sites

Det kunne sagtens være sandsynligt, har selv tænkt tanken ofte.

Jeg ved ikke om det nogensinde er afkræftet, om kunstige sødemidler har en insulinstimulerende effekt på bugspytkirtlen som sukker har det. I så fald bremser indtag af kunstige sødemidler fedtforbrændingen, og byder muskler og fedtvæv at gå i anabolt stadie - og så går det sq langsomt med vægttabet, hvis man fylder aspartam i hovedet dagen lang :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg tabt godt 50 kg, mens jeg drak masser af cola light. Så på mig har det i hvert fald ikke haft den omtalte effekt på stofskiftet.

Jeg har også selv netop lige søgt på Pubmed og fandt en artikel, hvor jeg ud fra abstract, kunne læse at aspartam umiddelbart ikke påvirker det gastrointestinale system.

Jeg er logget ind via KU men kan desværre ikke få fuld adgang til hele artiklen :mad:

/Update: OK, havde ikke lige set artiklen var fra 1980. :bigsmile: Må kunne lade sig gøre at finde noget nyere :smile:

Edited by Insaniac
Link to comment
Share on other sites

påvirkninger af blodsukkeret kommer kun hvis man anvender sødestoffer der er baseret på sukkeralkoholer (alle dem der ender på ...ol) resten kan man anvende efter sin samvittighed.

Jeg synes ikke de er så rare, men de er i min vægttabsfase bedre end sukker da jeg er meget følsom for svingninger i mit blodsukker.

Link to comment
Share on other sites

påvirkninger af blodsukkeret kommer kun hvis man anvender sødestoffer der er baseret på sukkeralkoholer (alle dem der ender på ...ol) resten kan man anvende efter sin samvittighed.

Jeg synes ikke de er så rare, men de er i min vægttabsfase bedre end sukker da jeg er meget følsom for svingninger i mit blodsukker.

Har du evt nogen henvisninger til hvor man kan læse mere om det? Synes det er et ret interessant emne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke forestille mig, at aspartam påvirker insulinniveauet - så ville det jo være no-no for sukkersygepatienter at drikke cola-light? Jeg mener, at Arne har skrevet lidt om emnet før...?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share