Raceindflydelse på muskelvækst


No6bach
 Share

Recommended Posts

  • Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er lidt pudsigt at mennesker af afrikansk afstamning totalt dominerer indenfor 100m, NFL, NBA, boksning etc. så lur mig om der ikke er en sammenhæng selvom det ikke er "bevist" uden for enhver rimelig tvivl.

Host host, nu ved jeg ikke så meget og NBA, og også meget lidt om boksning, men:

Johnny bredahl:

Nuværende titler: -

Tidligere titler:

WBA Verdensmester

IBO Verdensmester

WBO Verdensmester

IBC Verdensmester

WBU Verdensmester

EBU Europamester

EBA Europamester

Det var lige med boksning. Vil ikke til at dykke mere i det, men kan da huske at have set mange dygtige boksere som ikke var negere.

Og NFL

Peyton Manning er en af de største når man snakker amerikansk fodbold (NFL). Det samme er Brett Favre og ikke mindst Tom Brady. Ved da godt at Bussen (Jerome Bettis) Randy Moss og mange andre af de store er sorte.

Lige en sidenote. Mener det var oakland raiders offensiv der kunne stille op i stafet til OL hvis man tog udgangspunkt i deres personlige rekorder på 4 x 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange afrikanere er der i toppen af fx. vægtløftning?

Hvis de er så super meget stærkere end hvide mennesker, så burde de jo kunne begå sig i denne sportsgren.

Mig bekendt er det østeuropæere, tyrkere og kinesere som dominere denne sportsgren.

Link to comment
Share on other sites

Shulman:

Bare fordi menneskeracen imellem har forskellige fænotyper, er vi stadig én og samme race.
Hvad forstår du ved begrebet race? Det virke det som om du sidestiller art med race!?! Race/underart er jo netop kendtegnet ved at være samme art, men med geografisk fænotypisk forskelle.
Den gode Hr. Mendel har for efterhånden mange år siden leget med ærteplanter, hvor han delte rynkede og runde ærter op, indtil han opnåede 2 forskellige rene arter, indtil han havde rene linjer

Bare fordi de nu var delt op i forskelligt fysisk udseende, ligesom i dit eksempel, så tilhørte alle ærterne stadig den samme race

Ovenstående må være en skrivefejl. Hvis det lykkes at lave to rene arter (hvilket heller ikke skete), kan de selvsagt ikke være samme race! Måske mener du omvendt. Accepterer du heller ikke racebegrebet inde for hunde, katte, heste etc.?

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange afrikanere er der i toppen af fx. vægtløftning?

Hvis de er så super meget stærkere end hvide mennesker, så burde de jo kunne begå sig i denne sportsgren.

Mig bekendt er det østeuropæere, tyrkere og kinesere som dominere denne sportsgren.

Sorte er ikke stærkere end hvide det er faktisk nærmere omvendt, ihvertfald når det gælder om at løfte det tungeste. Men sorte dominere i de sportsgren hvor det generalt handler om at løbe :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange afrikanere er der i toppen af fx. vægtløftning?

Hvis de er så super meget stærkere end hvide mennesker, så burde de jo kunne begå sig i denne sportsgren.

Mig bekendt er det østeuropæere, tyrkere og kinesere som dominere denne sportsgren.

Sandsynligvis fordi at der er nogle generelle elementer omkring kropsarkitekturen, som er vigtigere end hurtigheden af vores muskler, samt at der stort set er nul tradition for olympisk vægtløftning i lande med primært negroid befolkning.

F.eks. regner man med at asiaters dominans i de lave vægtklasser i vægtløftning, skyldes at de har kortere ekstremiteter og generelt en større pennation i deres muskler. Det gør at de kan have optimale pennations forhold ved en lavere kropsvægt end en kaukasier i de lave vægtklasser. Omvendt siges forholdene omkring asiater pennation også at være skyld i at de er tilsvarende svagere i de højre vægtklasser.

Iøvrigt skal det siges at en hurtigere fibre ikke direkte sætter en i stand til at være stærkere, da hurtige og langsomme fibre producere den samme force. Dog kan hurtige fibre producere en langt højere power (=effekt), hvilket gør dem mere hensigtmæssige i hurtige bevægelser. Så på baggrund af fibertypesammensætningen isoleret skulle negere ikke være bedre end andre i en force sportsgren som styrkeløft, men i power sportsgrene som spring eller sprint skulle de (i princippet) være bedre. Til gengæld har hurtige fibre et større vækstpotentiale, så i alle sportsgrene hvor muskelmasse selvstændigt er en kvalitet vil det være en stor fordel med hurtige muskler.

Link to comment
Share on other sites

Host host, nu ved jeg ikke så meget og NBA, og også meget lidt om boksning, men:

Johnny bredahl:

Nuværende titler: -

Tidligere titler:

WBA Verdensmester

IBO Verdensmester

WBO Verdensmester

IBC Verdensmester

WBU Verdensmester

EBU Europamester

EBA Europamester

Det var lige med boksning. Vil ikke til at dykke mere i det, men kan da huske at have set mange dygtige boksere som ikke var negere.

Og NFL

Peyton Manning er en af de største når man snakker amerikansk fodbold (NFL). Det samme er Brett Favre og ikke mindst Tom Brady. Ved da godt at Bussen (Jerome Bettis) Randy Moss og mange andre af de store er sorte.

Lige en sidenote. Mener det var oakland raiders offensiv der kunne stille op i stafet til OL hvis man tog udgangspunkt i deres personlige rekorder på 4 x 100 meter.

Mth. boksning er det måske mere præcist at sige sværvægtsboksning. Her kan man vist rolig tale om dominans fra etniciteter af afrikansk afstamning. Selvfølgelig er der hvide mennesker der klarer sig godt i NFL og NBA for den sags skyld, men du glemmer at justere procentvis for den samlede befolkning. Sorte er som bekendt en minoritet i USA, hvorfor man med nogen ret kan tale om dominans i NFL og især NBA.

Så er der selvfølgelig kulturelle/sociale årsager til de forskellige etniske gruppers dominans. Som det nok også er bekendt er afro-amerikanere overrepræsenteret i de laveste sociale lag (læs: ghettoer). Her er der gode muligheder for at træne basketball (fordi adgangen til basketbaner er god og det er billigt), men ikke ishockey f.eks. hvilket kan aflæses direkte i deres basket og ishockey-ligaer.

Sådan kunne man blive ved. Det er ikke kun et etnisk spørgsmål, men ligeså høj grad kulturelt og socioøkonomisk.

Link to comment
Share on other sites

Spændende diskussion.

En ting jeg har undret mig over i rigtige mange år, og som der måske er nogen der kan hjælpe mig til at finde svaret på er:

Hvorfor er der ingen negroider i svømmesporten?

Når der nu lige er blevet konstateret at de er overlegen i rigtig mange sportsgrene. Atletik, løb, basket, you name it.

Inden for svømmesporten er der både sprintere og langdistance svømmere, så de forskellige muskelfibre sammensætninger burde kunne anvendes. Men jeg har aldrig set en svømmer af afrikansk afstamning.

Jeg synes at mange måske har haft et lidt for simplistisk billede i dette emne indtil videre og har ikke overvejet i hvor høj grad kulturer, subkulturer og socioøkonomiske forskelle vejer ind. I Amerika f.eks er visse sportsgrene vejen ud af fattigdom for sorte. Desuden har sorte idoler også stor betydning for tilslutningen til visse sportsgrene(Muhammed Ali f.eks.). Som andre har nævnt har det også stor betydning hvilke sociale forskelle der hører til hvilke sportgrene. Der er mange grunde til dette, men hovedsageligt kan nævnes at især løb og basketball ikke kræver de store resourcer for at komme igang med. I den anden ende finder vi golf, hvor medlemskab ofte koster uhyrlige summer.

Jeg mener at langt de fleste forskelle grunder i miljøets påvirkning, men der kan selvfølgeligt indgå visse genetiske forskelle. Jeg husker en reportage i nyhederne for nogle år siden der omtalte en hypotese om at sorte ofte førte an i discipliner som løb på grund af en noget anderledes opbygning af deres ben. Jeg mener at det havde noget at gøre med at deres lægge var tyndere en hvide menneskers hvilket gjorde den minimale forskel der adskiller løbere efter større distancer.

Peter :smile:

Link to comment
Share on other sites

Og NFL

Peyton Manning er en af de største når man snakker amerikansk fodbold (NFL). Det samme er Brett Favre og ikke mindst Tom Brady. Ved da godt at Bussen (Jerome Bettis) Randy Moss og mange andre af de store er sorte.

Hm, nu er de tre hvide, du nævner jo så quarterbacks, og her er der klart flest hvide i NFL.

Men kigger du på de pladser, hvor behovet for en god kombination af hurtighed og styrke er størst, er der en overvægt af sorte.

Ser man så på de offensive linjespillere og defensive tackles osv., hvor en ordentlig dunk og et ondt udseende er næsten lige så vigtigt som hurtighed, så er der en mere ligelig fordeling...

Link to comment
Share on other sites

Lige en sidenote. Mener det var oakland raiders offensiv der kunne stille op i stafet til OL hvis man tog udgangspunkt i deres personlige rekorder på 4 x 100 meter.

Ja og Dennis Rommedal kan løbe 100m på 11 sekunder på græs i fodboldstøvler? Den slags rygter er løgn, eller i bedste fald sandheder med modifikationer.

Nu nævnes vægtløftning som et eksempel på et sted hvor sorte burde være dygtige, men ikke brillierer. Det er nok mere pga. tradition for sporten hvor de sorte bor end genetiske fordele/ulemper. Jeg har aldrig set en afrikansk vægtløfter, og jeg tror ikke sporten er særlig udbredt dernede. I USA er vægtløftning generelt ikke særlig populært og folk dyrker jo som regel de sportsgrene der er populære i deres land, se bare på fodbold og håndbold i DK, vi excellerer jo i håndbold fordi sporten slet ikke dyrkes i de fleste lande, og hvor den så gør er det en lille sport.

Hurtigløb på skøjter har fået, så vidt jeg ved, deres første sorte medaljetager her ved OL på 500m, der er sportens sprinterdistance. Det blirver nok ikke den sidste af slagsen, især fordi "de" nu får øjnene op for sporten. I de senere år er der også kommet flere sorte profiler i ishockey, og det tilskriver jeg også at der generelt er begyndt at komme flere sorte i sporten.

Gode gener er en fin ting, men hvis man ikke dyrker en sportsgren bliver man jo aldrig verdensmester i den. Uanset gener vil det i de aller fleste tilfælde være tradition, prestige og lyst der bestemmer hvad folk dyrker.

Link to comment
Share on other sites

Ja og Dennis Rommedal kan løbe 100m på 11 sekunder på græs i fodboldstøvler? Den slags rygter er løgn, eller i bedste fald sandheder med modifikationer.

Nu nævnes vægtløftning som et eksempel på et sted hvor sorte burde være dygtige, men ikke brillierer. Det er nok mere pga. tradition for sporten hvor de sorte bor end genetiske fordele/ulemper. Jeg har aldrig set en afrikansk vægtløfter, og jeg tror ikke sporten er særlig udbredt dernede. I USA er vægtløftning generelt ikke særlig populært og folk dyrker jo som regel de sportsgrene der er populære i deres land, se bare på fodbold og håndbold i DK, vi excellerer jo i håndbold fordi sporten slet ikke dyrkes i de fleste lande, og hvor den så gør er det en lille sport.

Hurtigløb på skøjter har fået, så vidt jeg ved, deres første sorte medaljetager her ved OL på 500m, der er sportens sprinterdistance. Det blirver nok ikke den sidste af slagsen, især fordi "de" nu får øjnene op for sporten. I de senere år er der også kommet flere sorte profiler i ishockey, og det tilskriver jeg også at der generelt er begyndt at komme flere sorte i sporten.

Gode gener er en fin ting, men hvis man ikke dyrker en sportsgren bliver man jo aldrig verdensmester i den. Uanset gener vil det i de aller fleste tilfælde være tradition, prestige og lyst der bestemmer hvad folk dyrker.

Vil ikke til at finde facts, simpelthen fordi jeg er doven :innocent:

Men jeg ved at mange at nogle af de folk der er med i NFL også kunne være med på det olympiske hold for USA pga. deres hurtighed.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke til at finde facts, simpelthen fordi jeg er doven :innocent:

Men jeg ved at mange at nogle af de folk der er med i NFL også kunne være med på det olympiske hold for USA pga. deres hurtighed.

Jeg synes det er lidt naivt at tro på, at folk der slet ikke træner 100m dedikeret skulle kunne opnå OL niveau, og så endda OL-niveau i USA. Det bliver kun værre af at der så er tale om hele fire mand fra samme hold, kan du ikke selv se det lugter langt væk af røverhistorier? Det næste bliver vel det var liniemænd?

Hvis du finder facts skal jeg nok æde mine ord, men det har jeg på fornemmelsen du ikke gør.

Link to comment
Share on other sites

På den anden side er der jo mange vægtløftere der ville kunne klarer sig glimrende i styrkeløft.

En kuglestøder som Joachim B. Olsen ville sikkert også være en af landest bedste styrkeløftere hvis han konventerede til det. :smile:

Ganske givet, men nu er Danmark for det første en B-nation i styrkeløft, og styrkeløfts generelle niveau er ikke tårnhøjt grundet den lave interesse. Der er også forskel på at klare sig glimrende og så at være på OL-niveau.

Link to comment
Share on other sites

Ganske givet, men nu er Danmark for det første en B-nation i styrkeløft, og styrkeløfts generelle niveau er ikke tårnhøjt grundet den lave interesse. Der er også forskel på at klare sig glimrende og så at være på OL-niveau.

SÅ kan man tale om at være MASSIV :devil:

Link to comment
Share on other sites

Ganske givet, men nu er Danmark for det første en B-nation i styrkeløft, og styrkeløfts generelle niveau er ikke tårnhøjt grundet den lave interesse. Der er også forskel på at klare sig glimrende og så at være på OL-niveau.

Det har du helt da ret i! Men eksempelvis er 11sek. i 100meter løb vel heller ikke OL Niveau. Det er jo hundredele der skiller her. Er dog ikke helt sikker.

Men ser det dog ikke helt urealisktisk når det var i Tv for nogle år siden, at forskellige idræts udøvere skulle konkurrere i 100meter løb.

Her løb Søren Anderensen (Dengang Aab'er vidst nok) vidst 100meter omkring de 12sek.

Husk at forboldspillere stort set ikke laver andet end at sprinte. For en angriber er det jo essentielt at være hurtig på benene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er lidt naivt at tro på, at folk der slet ikke træner 100m dedikeret skulle kunne opnå OL niveau, og så endda OL-niveau i USA. Det bliver kun værre af at der så er tale om hele fire mand fra samme hold, kan du ikke selv se det lugter langt væk af røverhistorier? Det næste bliver vel det var liniemænd?

Hvis du finder facts skal jeg nok æde mine ord, men det har jeg på fornemmelsen du ikke gør.

Nu er jeg selv stort NFL fan og derfor må jeg lige hoppe ind i snakken..

Self vil de ikke kunne gå direkte ind i en OL stafet og vinde, men faktum er at mange af NFL spillerne er tidligere atletik stjerner eller bare simpelthen bare fremragende atleter!

Hurtige tider på et 40 yard løb ligger på omkring 4,35 sec. hvilket vil give en tid på omkring 11 sekunder for 100m. Og det må man sige er ret hurtigt for en der ikke træner direkte mod at løbe 100m.

Fx. så var en stor del af wide recievers(WR) i sidste draft tidligere 100m løbere som sluttede i absolut toppen af deres stat mesterskaber, da især WR's bliver dømt på deres hurtighed.

Der er så sindsygt meget pres på Amerikansk fodbold spillere og det er så hårdt for kroppen, at de intet andet alternativ har end at være i super form konstant.. ellers er der altid en der er hurtigere eller bedre klar til at tage over.

Så ja, self lidt overdrevet, men det er ikke langt fra.

Link to comment
Share on other sites

Hurtige tider på et 40 yard løb ligger på omkring 4,35 sec. hvilket vil give en tid på omkring 11 sekunder for 100m. Og det må man sige er ret hurtigt for en der ikke træner direkte mod at løbe 100m.

11 sek. på 100m er hurtigt, men det er sneglefart på OL-niveau hvor fremgang og succes måles i 100-dele af at sekund under 10 sek.

Link to comment
Share on other sites

11 sek. på 100m er hurtigt, men det er sneglefart på OL-niveau hvor fremgang og succes måles i 100-dele af at sekund under 10 sek.

Prøv nu at læs hvad jeg skriver!

Er godt klar over de ikke kan gå direkte ind i en OL stafet og vinde! Men vi taler om tider hvor de løber på en Amerikansk fodbold bane(div. underlag), ingen speciel start halløj til at stille fødderne på og få et godt afsæt og hvor de ikke træner kun til at løbe en 100m...

Edited by Lynx
Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig set en afrikansk vægtløfter, og jeg tror ikke sporten er særlig udbredt dernede.

Jeg har set en ordentlig mutherfucker fra nigeria tror jeg. Mener han kom i top 5 ved et VM/OL. Men jeg tror i øvrigt du har ret der er vist ikke lige den mest populære idræt i afrika:

Link to comment
Share on other sites

Som runnershigh skriver er 11 sekunder direkte langsomt i IAAF regi, så sent som i går så jeg Aarhus Games og der blev 100m'eren vundet på 10.3x af én ingen af os har hørt om før.

En ting folk tit (altid?) glemmer mht. sprint tiderne i NFL er, at de ikke starter efter et signal, men at tiden starter når de begynder at løbe, det gør en STOR forskel. At man kan løbe en bestemt tid på en 40 yard betyder slet ikke man kan opretholde den hastighed over de sidste 64m, langt fra. At de tider vi snakker om skulle være sat på græs passer ikke, se f.eks. her fra combinen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har set en ordentlig mutherfucker fra nigeria tror jeg. Mener han kom i top 5 ved et VM/OL. Men jeg tror i øvrigt du har ret der er vist ikke lige den mest populære idræt i afrika:

Ja det er rigtigt, ham kan jeg også huske, men én svale gør ingen sommer :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share