Artikel - Drop kartofler og pasta


JPetersen
 Share

Recommended Posts

Her er artiklen:

http://www.berlingske.dk/artikel:aid=203558/

Jeg synes ikke det lyder fornuftigt ikke at spise gode varer som kartofler og ris, men jeg ved trods alt ikke alverden. Hvad siger I?

"Jo længere tid, man motionerer, jo bedre. Dén ændring er meget vigtigere end at brænde nogle få kalorier af på at galoppere derudad i et kvarter," siger han. Lange gåture på golfbanen, i skoven og med hunden er dermed fine til at få stofskiftet på plads igen.

Det lyder altså som om han ligefrem ikke anbefaler løb, men derimod anbefaler gang? Eller hvad?

Jeg vil meget gerne høre jeres mening.

Tak :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved for lidt om kost til at kommentere den del. Mht motion synes jeg han tilsyneladende er gal på den - set i forhold til den forskning dereller er lavet de senere år. Nu er der også mange ting imellem 3 timer på oglfbanen og 15 min.... ikke så nuanceret det han bliver refereret for...

Link to comment
Share on other sites

tja, det hele lyder lidt ala en bog, der kunne være skrevet en gang i 80'erne.

En hortonom, der skriver en slankebog?

-minder lidt om historien om artiklen, i "Lægesekretær Nyt"

-Kartofler indeholder helt sikkert komplekse og langsomt optagelige kulhydrater.

-"Men Niels Ehlers erfaringer viser noget andet" .... javel ja :D

Sjovt nok vil han så have os til at spise bønner og linser, som typisk indeholder 3 gange flere kulhydrater end protein.

"Problemet er det samme med light-sodavand. Selv om sodavanden ikke indeholder særlig meget sukker, så reagerer kroppen ensartet på det rigtige sukker og det kunstige sødestof, og dermed ryger blodsukkeret alligevel i vejret"

-hmm, det vil altså sige, at det faktisk ikke skulle være sukkeret, men kroppens reaktion på sukkeret, der får blodsukkeret til at stige?

Han overser også, at alle forsøg tyder på, at en ad libitum kulhydrat-diæt fører til vægttab.

Mht. motionen, så er det da fint med meget lavintensiv motion - det forbrænder energi og man kan holde det ud i lang tid - så hvis man har tiden til det, er det godt.

Jeg vil ikke ind på endnu en diskussion omkring MOL's "motion, der fører til vægttab", det er efterhånden blevet dabateret mange gange :)

Link to comment
Share on other sites

Drop kartofler og pasta

Det er kulhydraterne fra pasta, ris, brød og kartofler, der er med til at gøre os fede.

Er det ikke efterhånden sådan at offentligheden i almindelighed og pressen i særdeleshed kun ser på slank eller fed og ikke erkender at overvægt kan være muskler ?

Mon ikke denne artikel snart skal frem i lyset igen. Jeg er vild med den ! :banana:

http://www.motion-online.dk/inactivity.htm Den konkluderer:

Konklusion:

I nogle af undersøgelserne er det værst at være slank og inaktiv - i andre er det værst at være overvægtig og inaktiv. I alle undersøgelserne er det værre at at være slank og inaktiv, end det er at være overvægtig og aktiv!

Det er langt farligere at være i dårlig form, end det er at have et BMI på over 27.

Der er altså meget der tyder på at det ikke er fedmen i sig selv der er det værste, men derimod det, der ofte er skyld i fedmen, nemlig inaktivitet.

Så jeg mener ikke vi skal tage os af de artikler, der vil have ot til at tabe i vægt, når vi nu en gang er interesseret i at tage på muskler naturligvis.

Henning

Link to comment
Share on other sites

"Jo længere tid, man motionerer, jo bedre. Dén ændring er meget vigtigere end at brænde nogle få kalorier af på at galoppere derudad i et kvarter," siger han. Lange gåture på golfbanen, i skoven og med hunden er dermed fine til at få stofskiftet på plads igen.

Det lyder altså som om han ligefrem ikke anbefaler løb, men derimod anbefaler gang? Eller hvad?

Modsiges han ikke i den artikel i det gule felt ?

http://www.motion-online.dk/vaegttab.htm

Henning :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

ikke direkte.

MOL's artikel går ud fra, at man har samme tid til rådighed, mens hans artikel, går ud fra, at man kun forbrænder "få" kalorier ved at "galoppere derudad i et kvarter" mens, at man derimod har mange timer til rådighed, hvis man vælger at gå.

Vi kan jo ikke være uenige i: "Jo længere tid, man motionerer, jo bedre."

MOL's artikel skriver også længere nede: "Man BEHØVER ikke at træne med høj intensitet. Almindelige dagligdags aktiviteter, såsom at cykle til arbejde og gå traveture er aldeles udemærket."

Link to comment
Share on other sites

Uden på nogen måde at påstå at det er videnskabelige data kan jeg lige tilføje til det med lightprodukterne at jeg i den sidste uge har drukket op mod 3 l light saftevand/iste om dagen og at alt tyder på at jeg alligevel taber det planlagte kg. Hvis det skulle passe at det er kroppens reaktion på sukker og ikke sukker i sig selv, burde jeg faktisk have taget på!

Men jeg synes bare det er endnu et eksempel på at man kan få lov til at skrive hvad som helst om vægttab og den bidrager til den vilde forvirring der i forevejen findes i offentligheden omkring vægttab. Desuden synes jeg det er helt malplaceret at sætte kartoftler og pasta i samme bås når man snakker væggtab da energiindholdet i disse to fødevarer nærmest ligger i hver sin ende af skalaen.

Link to comment
Share on other sites

Yikes!! Feder light saftevand??? Jeg har drukket det med god samvittighed i laaaaang tid og troede kun det var light sodavandsprodukter der var et problem!!

Øhhhhhhhhhhh, laver du sjov ?!?!?!?!?!?! Selvfølgelig feder hverken light safte- eller sodavand. :huh:

Link to comment
Share on other sites

GRRR........hvis bogen er usaglig og uvidenskablig, hvorfor f***** skal han han så have lov til at få den udgivet???

Den henvender sig, som jeg kan se det, til rødvinsdrikkende, ostespisende, golfspillende højere middelklasse borgere, som formenlig vil lappe det i sig :retard: :angry: :(

What a suckerpunch-way to sell a book

Link to comment
Share on other sites

Hmmmmm, gider vi den diskussion her. Der er så mange tråde med den.

Artiklen er bare useriøs, uvidenskabelig, unuanceret og vildledende. Altså spild af tid.

enig :)
GRRR........hvis bogen er usaglig og uvidenskablig, hvorfor f***** skal han han så have lov til at få den udgivet???

Den henvender sig, som jeg kan se det, til rødvinsdrikkende, ostespisende, golfspillende højere middelklasse borgere, som formenlig vil lappe det i sig  

What a suckerpunch-way to sell a book

Usaglighed ig uvidenskabelighed er trods alt tilladt. Så derfor har han lov at udgive bogen...

Vi er heldigvis bedre vidende her på MOL :)

Henning

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share