Intervaltræning - hjælp ønskes.


Monty80
 Share

Recommended Posts

Hej.

Som ny bruger, ser jeg store muligheder ved denne side - ser ud til, der er mange kompetente mennesker, der kan rådgive.

Jeg skal til at igang med at løbe, og har nogle spørgsmål, som I måske kan hjælpe mig med.

Jeg har ikke løbet fast i et godt stykke tid. Har sat mig for det mål, at jeg inden en måneds tid, skal kunne løbe 3 km på ikke mere end 15 min. - er det realistisk?

Jeg har påtænkt at løbe hver 2. dag, så jeg kan restituere lidt også.

Jeg vil starte med noget intervaltræning a la opvarmning ---> x gange 800 m. med 1-2 min. mellem hver 800 m.

Det skal siges, at jeg er kraftig af bygning, og sidst jeg løb 3 km., gjorde jeg det i januar 2004, hvor jeg gjorde det på 15:45, med blot en uges træning forinden.

Skriv endelig gode råd, kommentarer osv.

På forhånd tak for hjælpen.

Edited by Monty80
Link to comment
Share on other sites

Hej Monty :)

Mht. din målsætning, så er det svært at vurdere om du kan nå det, men har du kunne løbe 3 km på 15.45 med en uges træning (som iøvrigt nok ikke har gjort den store forskel), er det vel også realistisk at løbe 3 km på 15 min. Det vigtigste er at du tror på det.

Kan forstå at du nok ikke har løbet så meget, så derfor tror jeg ikke at du skal ligge ud med interval-træning, i hvert fald ikke i traditionel forstand. Det vil nok give alt for stor risiko for skader, efter min mening.

Men hvad er målet ? 3 km på 15 min. fordi du 'skal' yde det i en test el.lign., eller er det fordi du bare gerne vil i gang med at løbe på fast basis ?

Mit råd vil helt sikkert være at, hvis du vil løbe relmæssigt, at starte stille og roligt ud, og løbe 2-3 gange om ugen, uden at løbe dig fuldstændig ud.

Men det er også afgørende om du er van til træning, for du skal have bygget dine ben op til at klare belastningen.

God fornøjelse,

/Jesper

Link to comment
Share on other sites

Hej Monty :)

Mht. din målsætning, så er det svært at vurdere om du kan nå det, men har du kunne løbe 3 km på 15.45 med en uges træning (som iøvrigt nok ikke har gjort den store forskel), er det vel også realistisk at løbe 3 km på 15 min. Det vigtigste er at du tror på det.

Kan forstå at du nok ikke har løbet så meget, så derfor tror jeg ikke at du skal ligge ud med interval-træning, i hvert fald ikke i traditionel forstand. Det vil nok give alt for stor risiko for skader, efter min mening.

Men hvad er målet ? 3 km på 15 min. fordi du 'skal' yde det i en test el.lign., eller er det fordi du bare gerne vil i gang med at løbe på fast basis ?

Mit råd vil helt sikkert være at, hvis du vil løbe relmæssigt, at starte stille og roligt ud, og løbe 2-3 gange om ugen, uden at løbe dig fuldstændig ud.

Men det er også afgørende om du er van til træning, for du skal have bygget dine ben op til at klare belastningen.

God fornøjelse,

/Jesper

Hej, og tak for svaret.

Nej, jeg har ikke løbet så meget de sidste år, men vil nu til at igang igen.

Jeg tænkte bare, at 3 km, 15 min. kunne vel være så godt et mål, som alle andre, så ikke noget yderligere bag de tal. Og ja, jeg vil igang med at løbe fast, som du spørger til.

Når jeg skriver intervaltræning, tænker jeg noget i retning af en god opvarmning selvfølgelig, og så 3-5 * 800 m. med 1-2 min. mellemrum, eller hvad man nu kan holde til.

Mht. træning, så er det, som nævnt, længere tid siden jeg har løbet (fast), men er dog vant til at bruge benmullerne, dog ikke til løb. Spiller jævnligt golf (ved godt det ikke er det samme), og bruger også benene en del på job.

Tak for dit svar - godt at se, folk herinde vil hjælpe.

/Monty

Link to comment
Share on other sites

Hej igen :)

Hvis jeg var dig, ville jeg sætte et mål om en distance, eller et antal minutter du vil løbe, og måske med en tidshorizont på lidt mere end en måned.

Hvis man sætter et "tempo"-mål fra starten, kommer man nemt til at give den for meget gas.

Du kan nok godt løbe intervaller, en enkelt gang om ugen. Men husk at lyt til din krop, for hvis man bare starter ud med 5x800 m intervaler, med fuld gas, så bliver du meget nemt skadet. I hvert fald hvis du løber dem i "interval-tempo"....

De fleste opstartsprogrammer kører med x min. løb, og x min. gang, så på den måde er det godt nok, bare du ikke løber dig 100% ud... :)

/Jesper

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej, og tak for svarene.

Her en lille opdatering:

Jeg startede ud med noget intervaltræning, men droppede det hurtigt til fordel for "alm." løb på kortere ruter.

Jeg startede ud med en rute på 2 x 1,8 km., som jeg så løb 2-3 gange i den første uge, dog med stop efter hver runde, hvor jeg lige fik vejret og strak ud.

Idag gav jeg den så lidt mere gas, og jeg løb 4 km. på, hvoraf de første 3 km. var i tiden 15 minutter.

Kan oplyse, at jeg er kraftig af bygning med 170 cm. i højden og en vægt på knap 87 kg., så det er vel meget godt løbet, er det ikke?

Edit: "tyrkfejl".

Edited by Monty80
Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke starte med at løbe intervaller nu. Risikoen for skader er alt for stor i forhold til det udbytte du vil få med din nuværende træningstilstand.

Idag gav jeg den så lidt mere gas, og jeg løb 4 km. på, hvoraf de første 3 km. var i tiden 15 minutter.

Kan oplyse, at jeg er kraftig af bygning med 170 cm. i højden og en vægt på knap 87 kg., så det er vel meget godt løbet, er det ikke?

Jo det er fint :tongue: - 'godt løbet' er jo relativt, så du skal bare fokusere på om du forbedrer dine egne tider. Om vi andre mener det er godt er jo vældig ligegyldigt :wink:

Du kunne sikkert have gavn af at følge et løbeprogram med fornuftig progression, så du bygger langsomt op og ikke render ind i skader - det går så langsomt med at komme i god form, hvis man hele tiden bliver sat tilbage pga skadespauser :wink::tongue:

Kig eventuelt på www.dourun.com og se om nogle af den sides programmer passer dig.

Link to comment
Share on other sites

Hej Monty80

Vil lige støtte Mariannes opfordring til at du får vendt hovedet om, så du ikke i starten fokuserer på tidsforbedringer.

Skal man blive en god og hurtig løber (med tiden) er der mange forudsætninger der skal falde på plads. En af disse er den mentale indstilling.

Tro mig jeg har også set rigtigt mange nystartede (har selv engang være det også), der starter med alene med at fokusere på tidsforbedring her gang i max. tempo. Det går også strygende de første uger, men så kommer skaderne hurtigt snigende. Efter et stykke tid løber man også hurtigt ind i det problem at man ikke kan presse tiden længere ned fra gang til gang og nogle mister derfor motivationen og interessen for løb.

For at blive en god løber gælder det om modsat at have en meget stor tålmodighed med målsætninger, træningseffekt og indstilling af forventninger til forbedringer. Det tager måske 4-5 år før du kan nå det maksimale præstationsniveau, vel at mærke hvis man træner meget systematisk og struktureret. Det første år bruger man typisk på at sener og led er vænnet til belastningen. Herefter kan man øge intensitet og mængde de næste par år inden man kan skumme fløden.

Det ikke sagt for at nedgøre dit mål og indstilling om at opnå hurtige resultater, men mere fordi det er lidt spild energi og måske talent at starte forkert op, for så efter den første skade at droppe ud igen af løbetræningen.

De fleste (også gode løbere) har selv betalt dyre lærepenge ved at gå for hurtigt frem.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene indtil videre.

Jeg løber nu 3 gange i ugen, og det på en rute, der er 4 km. lang.

Engang imellem tager jeg dog et par km. længere.

Jeg er ikke så fokuseret på de 3 km. kontra 15 min., da jeg ved, at jeg kan dette, men nu blot på at få vænnet kroppen til at løbe, og komme i bedre form.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share