Inflammation i en sene


Thomas J
 Share

Recommended Posts

Har haft en diskussion med en gut i mit center, som døjer med noget inflammation i albueleddet. Han mener at varme er bedre end kulde, men jeg mener bestemt at jeg har læst at varme har den egenskab, at det holder inflammationen i senen kørende, og at kulde er bedre. Er der nogen som kan give en velbegrundet forklaring på hvad man skal anvende, hvis man døjer med inflammation i en sene. Dokumentation foretrækkes, da jeg gerne vil printe tråden ud til ham, når en konklusion er nået :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hey - kom lige forbi :cool:

Basalt set så er der een regel(Ved skader):

- hvis skaden er ny(0-2-3 dage) skal man køle (For ikke at fremme evt blødning)

- hvis skaden er gammel(3-14 dage), kan man anvende varme til at speede helingen op..

Klassiske muskulære dysfunktioner: Tennisalbue(yderside albuesmerter), golfalbue(inderside albue)

Hvis det derimod er en betændelsestilstand i leddet, er det lidt mere komplekst.

Skyldes smerten overtræning? Er problemet relateret til sene, knogle eller muskelvæv? Er der hævelse/rødme?

Ved kroniske inflammationer kan det ganske rigtigt nogle gange virke negativt at komme varme på. (Bl.a. fordi skaden jo på en måde her er akut)

Ydermere bør man jo selvf. identificere hvorfor skaden er opstået, og derefter undgå uhensigtsmæssig adfærd :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Hey - kom lige forbi :cool:

Basalt set så er der een regel(Ved skader):

- hvis skaden er ny(0-2-3 dage) skal man køle (For ikke at fremme evt blødning)

- hvis skaden er gammel(3-14 dage), kan man anvende varme til at speede helingen op..

Klassiske muskulære dysfunktioner: Tennisalbue(yderside albuesmerter), golfalbue(inderside albue)

Hvis det derimod er en betændelsestilstand i leddet, er det lidt mere komplekst.

Skyldes smerten overtræning? Er problemet relateret til sene, knogle eller muskelvæv? Er der hævelse/rødme?

Ved kroniske inflammationer kan det ganske rigtigt nogle gange virke negativt at komme varme på. (Bl.a. fordi skaden jo på en måde her er akut)

Ydermere bør man jo selvf. identificere hvorfor skaden er opstået, og derefter undgå uhensigtsmæssig adfærd :wink:

Måske en noob-kommentar, men kan man sige det på den måde, at hvis man lider af en længerevarende skade/inflammation i fx albuen er det en god idé at bruge is lige efter træning, men at man fx. før træning eller lign. med fordel kan benytte varme?

Link to comment
Share on other sites

Vi bruger køling efter træning og efter akutte skader, men ellers bruger vi bind for at holde leddet så varmt som muligt, ikke mindst for at bibeholde arbejdstemperaturen mellem sættene..

NSAID og bind til træningen er den fremgangmåde vi benytter og syntes at virke fint, så køler vi efter træning evt. dog begrænset med is og kulde..

Link to comment
Share on other sites

Jeg melder mig lige til flokken. Lægen siger jeg har fået mig en gang tendinitis i skulderen. - Det har stået på i 5-6 måneder efterhånden.

Nogen der har lidt gode råd der. - Fik besked på at 600mg ibuprofen om dagen indtil det var væk kunne speede det op, men lægen mente ikke jeg kunne gøre meget andet end det + hvile.

Kunne godt bruge lidt gode tips

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Jeg melder mig lige til flokken. Lægen siger jeg har fået mig en gang tendinitis i skulderen. - Det har stået på i 5-6 måneder efterhånden.

Nogen der har lidt gode råd der. - Fik besked på at 600mg ibuprofen om dagen indtil det var væk kunne speede det op, men lægen mente ikke jeg kunne gøre meget andet end det + hvile.

Kunne godt bruge lidt gode tips

Hej

Jeg har samme problem som dig og vil gerne høre om du er kommet om på den anden side. 5 måneder med betændelse i skuldersenerne og jeg er ved at blive vanvittig. Håber du kan hjælpe med lidt erfaringer.

Charlotte Dreier, Odense

Link to comment
Share on other sites

Der er sgu ikke meget andet at gøre, end at aflaste stedet hvor du har smerter. Sad but true. Eventuelt taget noget NSAID (Non-Steroide Anti-Inflammatoriske Drugs).

Citat, omkring albuesmerter fra min lærebog:

"Behandlingen sigter mod at nedsætte belastningen, og at patienten undgår de bevægelser, der giver smerte. En kompimerende bandage over muskulaturen proksimalt på underarmen (dvs. mod albuen i dette tilfælde) medfører en anderledes belastninge af muskelhæftet, og evt. gives antiinflammantorisk behandling."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share