fedtprocent?


kaare
 Share

Recommended Posts

PS. er der egentlig nogen som har noget evidens på hvor dårlige bioimpedans målere er i forhold til for eksempel fedttænger. En måling med fedttang er i sig selv ikke den bedste målemetode, men praktisk og billig.

Det eneste bevis jeg har er at den samme maskine målte mig til 14.1% en dag og 22.9% dagen efter.

Ydermere har jeg hørt at man skulle kunne måle sin bf% endnu mere præcist i et vandkar der er specielt designet til det, men det er jo de færreste der har det.

Og EM, bare fordi det står på en udskrift betyder det ikke at det er mere rigtigt.

Link to comment
Share on other sites

PS. er der egentlig nogen som har noget evidens på hvor dårlige bioimpedans målere er i forhold til for eksempel fedttænger. En måling med fedttang er i sig selv ikke den bedste målemetode, men praktisk og billig.

<{POST_SNAPBACK}>

Meget interessant spørgsmål. Du må endelig sige til, hvis du finder nogle undersøgelser. Leger med ideen om at købe en fedttang til min næste diæt, så jeg bedre kan holde øje med, hvad det er der ryger da.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste bevis jeg har er at den samme maskine målte mig til 14.1% en dag og 22.9% dagen efter.
Jeg er selv flere gange over et års tid målt med en af dem der holdes i hænderne og der ligger jeg ret stabilt omkring 9-10% den er steget lidt hvilket passer meget godt i min situation.

Vandmåling er meget præcis men desværre ikke særlig brugbar.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste bevis jeg har er at den samme maskine målte mig til 14.1% en dag og 22.9% dagen efter.
Jeg er selv flere gange over et års tid målt med en af dem der holdes i hænderne og der ligger jeg ret stabilt omkring 9-10% den er steget lidt hvilket passer meget godt i min situation.

Vandmåling er meget præcis men desværre ikke særlig brugbar.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm hvorfor er det lige, vandmåling ikke er særlig brugbar??

For et par år siden var min broder med i et fysiologi projekt, hvor han kom ned på under 6 %.... Han besvimede nu og da, fordi hans procent lå så lavt...

Det er selvfølgelig et enkelt stående tilfælde, men man er formentligt MEGET markeret.... hvis du har en på 3,5 %, hvis ikke nærmere på vej på skadestuen... Du skal spise hele tiden, fordi kroppen ingen energi lagre har at tære på.... 4% er essentielt fedt... blandt andet det, der ligger rundt om organerne, samt det der er placeret i hjernen...

Link to comment
Share on other sites

Det eneste bevis jeg har er at den samme maskine målte mig til 14.1% en dag og 22.9% dagen efter.
Jeg er selv flere gange over et års tid målt med en af dem der holdes i hænderne og der ligger jeg ret stabilt omkring 9-10% den er steget lidt hvilket passer meget godt i min situation.

Vandmåling er meget præcis men desværre ikke særlig brugbar.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm hvorfor er det lige, vandmåling ikke er særlig brugbar??

For et par år siden var min broder med i et fysiologi projekt, hvor han kom ned på under 6 %.... Han besvimede nu og da, fordi hans procent lå så lavt...

Det er selvfølgelig et enkelt stående tilfælde, men man er formentligt MEGET markeret.... hvis du har en på 3,5 %, hvis ikke nærmere på vej på skadestuen... Du skal spise hele tiden, fordi kroppen ingen energi lagre har at tære på.... 4% er essentielt fedt... blandt andet det, der ligger rundt om organerne, samt det der er placeret i hjernen...

<{POST_SNAPBACK}>

Vandmåling kan ikke foretages ret mange steder samt det er dyrt og besværligt.

Link to comment
Share on other sites

Vandmåling kan ikke foretages ret mange steder samt det er dyrt og besværligt.

<{POST_SNAPBACK}>

Interessant :smile:

Jeg troede egentlig bare det var et spørgsmål om at finde en balje med en måleskala, og så ellers tømme lungerne for luft og hoppe i.

Noget andet er at jeg ikke helt forstår hvordan det kan være så præcist, som folk siger. Ting som knogledensitet er jo individuelt, og eftersom det må blive regnet ind i en eller anden formel, så er måleusikkerheden der allerede, kontra en dexa scanning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg troede egentlig bare det var et spørgsmål om at finde en balje med en måleskala, og så ellers tømme lungerne for luft og hoppe i.
Stort set. Man skal have en præcis skala, vandet stå helt stille og estimat for luft i lungerne, så det kan næsten klares i badekaret :wink:
Noget andet er at jeg ikke helt forstår hvordan det kan være så præcist, som folk siger. Ting som knogledensitet er jo individuelt, og eftersom det må blive regnet ind i en eller anden formel, så er måleusikkerheden der allerede, kontra en dexa scanning.
Der er ingen metoder der er helt præcise. Jeg ved ikke om DEXA er blevet bedre ellers er de vist mindst lige så upræcise som undervandsmåling. Hvad betyder knogledensiteten for FFM-densiteten? FFM-densiteten skulle være ret tæt på 1,1g/cm3.
Link to comment
Share on other sites

Der er ingen metoder der er helt præcise. Jeg ved ikke om DEXA er blevet bedre ellers er de vist mindst lige så upræcise som undervandsmåling. Hvad betyder knogledensiteten for FFM-densiteten? FFM-densiteten skulle være ret tæt på 1,1g/cm3.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu har jeg googlet lidt, men det er ikke lykkedes mig at finde et tal for knogledensitet. Men umiddelbart skulle man da tro, at knogler var tungere end fedt, så derfor ville tallet for FFM variere fra individ til individ, hvis man ikke har den nøjagtige knogledensitet.

Edit: Men hvis knogledensiteten ligger meget tæt på 1.1, ligesom resten af FFM, så er det selvfølgelig ikke så vigtigt, med et nøjagtigt tal :smile:

Edited by Limited
Link to comment
Share on other sites

Her står noget omkring densiteten. Den er lavere hos trænede personer, men har ikke den store betydning for resultatet hvis formlen som densiteten sættes ind i er justeret til at passe og man er klar over dette. Det bedste estimat fås ved at kombinere flere af de gode målemetoder som undervandsvejning, måling af vandindhold, måling af kaliumindhold, DEXA.

Her står lidt om de forskellige målemetoder og fordele/ulemper. Dette er kun en overfladisk gennemgang.

Link to comment
Share on other sites

BMI <_< Ifølge mit BMI skulle jeg være glad hvis jeg overhovedet nåede op på skadestuen, før jeg faldt død om. Maskinen anbefalede mig at søge læge STRAKS :D Der stod at jeg nok havde sukkersyge,forhøjet blodtryk og alt muligt andet godt :)

Som Mass siger, så er de ikke meget værd til trænede mennesker.

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe jamen det er da sikkert rigtigt :tongue:

Fedtet på din krop sidder bare utrolig godt, og det får dig dermed til at se sund ud... Men som alle ved, så lyver spejlet, og guidenslines som BMI virker på ALLE!!!

Synes du skulle tage til lægen christian, ville gerne høre hvad han sagde :laugh:

Link to comment
Share on other sites

I Exercise physiology er der nævnt wrestlere der har en fedt% på 1,2 og marathonløbere angives at ligge ved/fra 3,3. Det er helt sikkert ikke sundt, men ikke umuligt.

PS. er der egentlig nogen som har noget evidens på hvor dårlige bioimpedans målere er i forhold til for eksempel fedttænger. En måling med fedttang er i sig selv ikke den bedste målemetode, men praktisk og billig.

<{POST_SNAPBACK}>

cykelryttere ligger også meget lavt - 3-4% - når de er i topform (fx under TdF), og de overlever jo :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er der ikke nogle piller man kan tage for at få sin fedtprocent ned, som ingen bivirkningner har? Jeg kan ikke finde ud af at cutte, jeg træner hver dag. Jeg vil egentligt gerne kunne se mine mave muskler, men der er lige en lille hånd fuld fedt der irriterer mig!

<{POST_SNAPBACK}>

Søg og du skal finde :smile: Læs FAQ under vægttab og under kost og kosttilskud.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
exercise -> ro på :smile:

Hvis vi forstår dig ret, så er den type fedtprocentmålere meget upræcise, og da resultatet er helt ekstremt, mere end antyder det at maskinen tog fejl.

Derfor spørger simon om du fik det målt på anden vis, der kunne dokumentere at det første tal passede. Som Hessel skriver, så er det omkring 4% der er den livsnødvendige fedtmængde, så hvis dit tal skulle passe har det været decideret livstruende.

Han skrev også at han blev syg af det. Så det kan jo egentlig godt passe.

-Axe

Link to comment
Share on other sites

Han skrev også at han blev syg af det. Så det kan jo egentlig godt passe.

-Axe

Har MaxPower påpeget tidligere i topic at han godt var klar over, men det lyder stadig vanvittigt.

Jeg burde måske se om jeg kan finde min tang efter jeg er flyttet. Kunne være lækkert med en måling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share