Vægt forøgelse per uge?


hephaa
 Share

Recommended Posts

Hey igen!!

Så har jeg trænet lidt over en måned, og har i den andledning lige lidt flere spørgsmål.. (begynder træning)

- Ville lige høre hvor meget det er normalt at gå op i vægte.. Altså hvor mange % går man op per uge sådan cirka.. Syntes jeg har svært ved at smide flere kilo på stængerne og stadig tage dem 3*8..

- Har læst man skal være i kcal overskud for at få mere masse.. Vil det sige det bare gælder om at spise en masse?? (altså "sunde" ting)

Håber i kan hjælpe.. Det behøver ikke være så fine svar, bare sådan rough.. (tak for svarene i den sidste tråd)

T K

Link to comment
Share on other sites

Det er meget individuelt hvor meget man kan tage på om ugen: stofskifte, fødeindtag, alder - hvis man er over de 30 ca så er stofskiftet lidt langsommere end da man var 20 og det vil sige at man lettere tager på men desværre ikke kun muskler men det gælder dog alle.

Hvis du er helt ny indenfor styrketræning/bodybuilding så er den første måned ikke en måned hvor man gør de største fremskridt hva angår muskleudvikling da det første der sker i musklerne er oprettelse af nervebaner som senere sender signaler rundt til musklerne om at de bliver udsat for stress gennem træning og at de skal vokse.

Kalorieindtag er alfaomega for uden de nødvendige kalorier kan kroppen ikke bygge muskler en af de største fejl jeg selv gjore var ikke at æde nok og samtidig overtræne det er en "downward spiral".

Jeg begyndte at træne igen i Februar efter flere års fravær far løfte jern verdenen og har taget ca 8kg på både muskler og fedt, fedt er noget du ikke kan undgå.

Jeg vil regne med at du kan tage 1 kg om måneden hvis du spiser tæner og sover fornuftigt.

Kør ikke for tungt de første måneder da du risikerer skader kør mellem 10-15 pr sæt, kør tungt efter ca 3 måneder så er nervebanerne i musklerne klare og dine muskler vil reagere bedrer på den tunge træning og dine led og sener vil også være mere istand til at klare presset.

Prøv evt en gang HST her øges ens vægt på stangen hvergang man træner med ca 1-3kg i mit program men det er hulens svært at sige hvor meget du kan øge om ugen da ovennævnte faktorer spiller ind.

God træning

Edited by Iggy
Link to comment
Share on other sites

Det er umuligt at sige præcis hvor hurtigt en person vil stige i styrke.

En nybegynder vil dog ofte kunne øge vægten på stangen måske hver eller hver anden uge i starten.

Stigningen i starten kommer mere af at lære den nødvendige koordination og får styr på teknikken, end at du som sådan bliver stærkere eller større. De ting sker formentlig også, men lige i starten betyder det første bare så meget mere.

Jeg var vist omkring et år om at gå fra 10x40 til 10x70 i bænkpres. Derefter kørte jeg nogle HST-cyklusser hvor jeg måske steg 5kg for hver 8 uger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share