Kun forbud kan bremse fedme...


Mizzrasmussen
 Share

Recommended Posts

  • Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jo, jo.. men det kan et stigende befolknings-segment helt, helt åbenlyst ikke administrere, og så kan vi ikke bare sidde med hænderne i skødet og stiltiende se folk få en række sygedomme, forringet livskvalitet og ikke mindst påføre samfundet økonmisk tab som både direkte og indirekte følge af fedme.

Men måske vil det forbedre gen/arve-massen på lang sigt.. :)

Link to comment
Share on other sites

Gør det gratis at gå i fitness center? :blink:

det ville være lækkert. men for at lave en parrellel til uddannelse(som er gratis i dk, men megadyr i andre lande) så bliver der ikke uddannet flere i dk af den grund. jeg tror heller ikke at der ville være mange flere der ville gå i fitnesscenteret af den grund(jo, i starten, men ikke vedholdende)

Jeg syns det ville være fedt hvis de flyttede moms og afgifter fra frugt og grønt!

Og så sku der være madordning på ALLE skoler betalt over skatten! Det ville betale sig selv ind på sigt, med færre overvægtige!

igen ville det være lækkert. men en pose slik er stadig mere interessant end kyllingsalaten for de fleste(specielt fordi salat har en meget kort holdbarhed og bliver hurtig fesen)

Man burde betale skat efter ens fedt% :bigsmile::wink:

nok, det mest useriøse svar, men desværre den løsning der ville hjælpe mest...

angående tvangsoperationer, så var der på et tidspunkt en "dokumentar" om en gut som fik lavet sin mavesæk mindre(med en form for strips, hvilket han tabte sig af - i starten. for han fandt jo hurtigt ud af at han så kunne blive mæt af en pose chips og vupti tog han på igen. umiddelbart er det efter min mening en blød version af selvdestruktion. dokumentaren endte så med han fik lavet mavesækken til normal størrelse og forsøgte at tabe sig på normal vis.

Link to comment
Share on other sites

Hvis foreslaget om at gøre usund mad dyrere bør der indføres en licens. En mulighed for, at dem der kan holde vægten kan få en licens til at æde fed mad billigt. :cool: Her er jeg sgu egoist. Jeg ville være enormt utilfreds med at skulle rette mig efter nogle stramning, som skyldes problemer jeg ikke har. Her er jeg overhovedet ikke solidarisk. Der er sgu ingen der skal ta min mad. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hvis foreslaget om at gøre usund mad dyrere bør der indføres en licens. En mulighed for, at dem der kan holde vægten kan få en licens til at æde fed mad billigt. :cool: Her er jeg sgu egoist. Jeg ville være enormt utilfreds med at skulle rette mig efter nogle stramning, som skyldes problemer jeg ikke har. Her er jeg overhovedet ikke solidarisk. Der er sgu ingen der skal ta min mad. :tongue:

Burakratiet længe leve! :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Hvis vi kommer ud i noget med at "usund" mad blivere mærkbart dyrere ifht. "sund" mad, så er det bye bye DK for mig. Jeg vil simpelthen vælge selv! Jeg elsker "usund" mad og kan sagtens styre det :smile:.

Vi skal sætte ind over for den voksende fedme, helt sikkert, men ikke vha. ovenstående... Oplysning og bedre madvaner fra barnsben er vejen frem. Set fra mit lille mikro-niveau , så er vi da på rette vej. Jeg er for nyligt blevet ansat som vikar på den folkeskole, jeg selv var elev ved i 10 år. Dengang havde vi en bod, hvor vi solgte milk-shakes, pizza'er ol. Den er nu erstattet af en bod, hvor der sælges frugt, rugbrød ol. - endvidere kan de bestille et varmt måltid for en 20'er.

Det er vejen frem.

K

Edited by Kalkunen
Link to comment
Share on other sites

Jeg går ind for differentieret moms, så for min skyld måtte man gerne fjerne moms eller nedsætte den for basisvarer og sunde varer, og gøre den højere på tobaksvarer, spirritus, øl, sodavand og slik.

Men jeg ved ikke om det ville hjælpe synderligt, folk spiser vel det de kan lide

Link to comment
Share on other sites

Men jeg ved ikke om det ville hjælpe synderligt, folk spiser vel det de kan lide

Det er kun et spørgsmål om hvor højt man sætter afgiften for usunde ting og lemper afgiften for de sunde (eller giver tilskud).

Den dag en pose chips koster 50kr. vil du se Chipskongen Kim gå konkurs hurtigere end du kan sige "platte reklamer med en stodder-konge i hovedrollen".

Og den dag økologisk mælk koster 4 kr. og alm. mælk 8 kr. vil du se en dramatisk stigning i forbrug af økologisk mælk. Det er kun et spørgsmål om hvor meget man vil skrue på knapperne.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig skal folk ikke tvangsopereres.

Løsningen er at sætte ind ved kilden. Dvs fjerne usund mad fra forbrugerne, alternativt at gøre usund mad møgdyr, og sund økologisk mad billig.

Økologi er vist ikke det primære her.

Mht. fedme har økologien jo ikke specielt meget at skulle have sagt :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Sandt nok Phillip, men lad os da slå 2 fluer med et smæk nu vi er i gang, og tænke lidt i helheder. Alle fornuftige mennesker vil hellere fylde sig med mad fri for pesiticider og hormoner, specielt hvis det er billigere. På den måde får vi ikke kun bekæmpet fedmen, men samtidig en sundere og billigere mad. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Sandt nok Phillip, men lad os da slå 2 fluer med et smæk nu vi er i gang, og tænke lidt i helheder. Alle fornuftige mennesker vil hellere fylde sig med mad fri for pesiticider og hormoner, specielt hvis det er billigere. På den måde får vi ikke kun bekæmpet fedmen, men samtidig en sundere og billigere mad. :smile:

Det bliver sku værre og værre.

Økologisk mad koster langt mere energi at fremstille end konventionel mad. Hvad med den negative påvirkning af vores samfund? Og hormoner? Du finder ikke færre hormoner i økologiske madvarer.

Det viser bare hvor dumt det er at detaillovgive på det niveau, som mange i denne tråd ønsker at gøre. Hvis det er direkte farligt at indtage uden at have nogen fordele (f.eks. råddent kød, transfedtsyre osv.), så forbyd det totalt og ellers lad det være i fred. At gøre salg af færdigsmurte sandwich og cacaomælk ulovlig på tanken, men ok i Brugsen og smørrebrødsforretningen og at indføre afgift på ikke-økologisk madvarer, fordi det fra et synsvinkel er godt (men fra et andet bestemt ikke) øger detailindblandingen i hvordan vi styrer vores liv på en helt uacceptabel måde IMHO.

Problemet er også, hvor skal vi stoppe? Først madvarer, som folk, der bliver fede oftest spiser (men som mange andre, der enten genetisk eller viljemæssigt godt kan styre uden at skade samfundet), så økologiske fødevarer, dernæst afgifter efter hvor lidt vi kan lide dem (0% afgift for Norge, 10% for USA fordi nogen ikke kan lide krigen, 20% for Tyskland fordi de startede anden verdenskrig, 30% for svenskerne for fulderikkerne i Helsingør osv) og til sidst 1000% afgift på røde orange cykler, fordi de simpelthen er grimme.

Link to comment
Share on other sites

Hvor hård skal straffen så være, hvis man importerer frosne pizzaer fra Sverige. Halshugning?

Hvis det bliver vejen som "vi" vælger, så vil det da ende med at vi for et barn/voksen forhold mellem befolkningen og regeringen tilsidst. Det er da næppe noget der vil fremme f.eks. vores position i den internationale konkurrence, hvis ikke folk udvikler sig som voksne, selvstændige og beslutningsdygtige mennesker.

Der er selvfølgelig nogle der er blevet fede under uheldige omstændigheder, dem kan vi hjælpe med specifikke tilbud. Men lad da os andre spise flødeskumskage om søndagen hvis det er de vi nu synes om.

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Masser af gode indlæg og synspunkter i denne tråd! :4thumbup:

Den eneste kommentar jeg vil tilføje er, at idéen med tvangsoperationer er for langt ude! :crazy:

Og det af to årsager....

For det første er det mange år siden at man afskaffede både tvangskastrering og tvangssterilisering af "dem, som afviger fra normen" så det vil være et kæmpe tilbageskridt at indføre den slags tvang igen på alle områder overhovedet.

For det andet, er der i dag op til 2-3 års ventetid for de mennesker, der af egen fri vilje ønsker at blive opereret igennem det offentlige. Mange vælger selv at optage lån og betale de 70-100.000 det koster at får det udført på et privat hospital enten i Danmark eller udlandet. I stedet for tvang var det da meget mere gavnligt at øge ressourcerne og nedbringe ventelisterne for de mange, ønsker denne behandling, hvis man mener at operation er løsningen på problemet.

FG :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hvor hård skal straffen så være, hvis man importerer frosne pizzaer fra Sverige.

Et par år bag tremmer og tvangsmotion alle ugens dage må være rimeligt. :laugh:

lad da os andre spise flødeskumskage om søndagen hvis det er de vi nu synes om.

Så længe den er rigtig dyr, må du for min skyld proppe dig til du brækker dig. :smile:

Edited by RunnersHigh
Link to comment
Share on other sites

:laugh::laugh:

Milk anyone? :bigsmile:

Fint, jeg tænkte på kød og grøntsager.

Så lad os snakke om mælk. Hvor stort er det problem? Iflg. kræftens bekæmpelse ret lille:

http://www.cancer.dk/forskning/nyheder/mel...termedmade1.asp

Og hvor stort del af kosten består af mælk for normale mennesker? Ikke meget.

Og må økologiske landmænd ikke også bruge medicin med hormoner, når deres dyr er syge?

Samlet set foreslår du et omfattende indgreb i vores liv for en meget spekulativ og ensidig gevinst. Lad os dog i stedet bruge energien på at gøre folk klogere.

Link to comment
Share on other sites

Hvor hård skal straffen så være, hvis man importerer frosne pizzaer fra Sverige. Halshugning?

Hvis det bliver vejen som "vi" vælger, så vil det da ende med at vi for et barn/voksen forhold mellem befolkningen og regeringen tilsidst. Det er da næppe noget der vil fremme f.eks. vores position i den internationale konkurrence, hvis ikke folk udvikler sig som voksne, selvstændige og beslutningsdygtige mennesker.

Der er selvfølgelig nogle der er blevet fede under uheldige omstændigheder, dem kan vi hjælpe med specifikke tilbud. Men lad da os andre spise flødeskumskage om søndagen hvis det er de vi nu synes om.

Problemet er jo ikke at, der er nogle, der er blevet fede under uheldige omstændigheder, men at der er vildt mange, der er blevet det. Og hvis man kun hjælper dem, der allerede vejer for meget med specifikke tilbud, får vi jo ikke ramt den gruppe, der bliver fede lige om et øjeblik - altså det forebyggende arbejde. For antallet af fede i verden er jo ikke sådan umiddelbart på retur, så problemet løser måske ikke sig selv. Og hvis man kan forebygge er det altså lettere, billigere (i længden) og mere behageligt for alle. Det er da lettere ikke at blive for fed end at skulle tabe sig igen.

Og før du beder mig kløjs i min biodymamiske gulerod, så må jeg hellere sige, at jeg har ikke noget kvalficeret bud på, hvordan en forebyggelsesstrategi ser ud, men hvis der gøres en indsats nu, så virker den jo ikke umiddelbart.

Jeg ved ikke om prisregulering vil hjælpe - får stigende cigaretpriser folk til at holde op med at ryge eller er det mere de rygestoptilbud osv mange efterhånden får tilbudt på arbejde eller andre steder?

Pointen er jo ikke om du skal have lov til at spise flødeskumskager om søndagen - selvfølgelig skal du da det, hvis du har lyst til det. Men man kan vel bare konstatere at vi har tilegnet os madvaner, som er helt ude af trit med vores livsstil...vi spiser mere og mere (og dårligere og dårligere) og bevæger os mindre og mindre, og det er da et problem for folkesundheden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share