5x5 Intet værd !


farsover
 Share

Recommended Posts

Det tror jeg tilgængæld godt kan være tilfældet. Prøv at finde nogle rigtigt gamle træningsdinosauer ude i klubberne. De kan tit fortælle nogle virkelig hårrejsende ting om træning "på trods" af at de har været i gamet i flere årtier. Særligt motionister, der aldrig har været i berøring med personer med bare en trævl af teoretisk indsigt. Styrkefolk har tit et lidt bedre fundament, idet der overordnet set findes mange flere kompetente folk man kan komme i klinch med i de sportsgrene.

Rommel

Hmm tjoo. Det kan naturligvis godt være sandt. Ommed jeg ikke synes det indlæg der bliver quoted oven over bærer præg af at være skrevet af en der er gammel nok til at have trænet i 25år. Så er man minimum 40år. Ingen af de indlæg i denne tråd bærer præg af at være skrevet af en 40årig.

Men ud over det kan du naturligvis have ret. Ommed jeg troede de var ved at være en uddød race.

Mit udsagn skal ses i lyset af helheden. Altså også det faktum at jeg absolut ikke mener indlæget og hele den holding der ses i tråden fra skribenten bærer præg af at være en person på plus 40år.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hmm tjoo. Det kan naturligvis godt være sandt. Ommed jeg ikke synes det indlæg der bliver quoted oven over bærer præg af at være skrevet af en der er gammel nok til at have trænet i 25år. Så er man minimum 40år. Ingen af de indlæg i denne tråd bærer præg af at være skrevet af en 40årig.

Men ud over det kan du naturligvis have ret. Ommed jeg troede de var ved at være en uddød race.

Mit udsagn skal ses i lyset af helheden. Altså også det faktum at jeg absolut ikke mener indlæget og hele den holding der ses i tråden fra skribenten bærer præg af at være en person på plus 40år.

jeg tror simpelthen ud fra mange ting i denne tråd at vi har med en freak at gøre, han er sikkert ikk andet end en teenager, men tingene er gået stærkt, men er gået ham godt og dermed er de 25 års erfaring kommet hurtigt...

Tror det er en sag for operation x :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ked af at der ikke er interesse for "hva andre har erfaringer med.."

Men hvis der ikke er nogen med egne erfaringer i denne tråd som kan bidrage med indlæg,

så er spild af tid! :crazy:

Der er generelt stor interesse for hvad andre folk har af erfaringer på dette forum. Hvis du er interesseret i andres erfaringer kunne du prøve at starte et indlæg med at spørge om dem i stedet for at teste et program beregnet på store basisøvelser på mindre isolationsøvelser, for derefter at konkludere at det er noget bras. Jeg har kun gode erfaringer med 5x5 i squat, bænk og dødløft.

Link to comment
Share on other sites

Tsk tsk tsk...

Egne erfaringer kan du stikke skråt op...

Det var da en højst besynderlig kommentar. Betyder det, at hvis jeg har haft gode erfaringer med en bestemt måde at træne på, så er den værdiløs, hvis ikke den er anerkendt af en flok selvudnævnte eksperter på MOL?

Tror nok jeg taler for flertallet når jeg siger at de fleste herinde har det nærmest modsat af dig, de vil hellere se noget der er dokumenteret end høre hva andre har erfaringer med..

Og hvad er så "dokumentation", hvis ikke det er nogens erfaringer? Er det "dokumentation", hvis Louis Simmons eller Fred Hatfield pludselig tager det sidste skridt over i den aldersbetingede senilitet og offentliggør et nyt træningssystem, som går ud på, at man skal træne squat kun iført en kande vand på hovedet, et lyserødt kondom uden glidecreme og et tændt stearinlys i munden? Mon ikke konkrete opnåede resultater er lidt mere værd som dokumentation end ren teori.

Det tror jeg tilgængæld godt kan være tilfældet. Prøv at finde nogle rigtigt gamle træningsdinosauer ude i klubberne. De kan tit fortælle nogle virkelig hårrejsende ting om træning "på trods" af at de har været i gamet i flere årtier. Særligt motionister, der aldrig har været i berøring med personer med bare en trævl af teoretisk indsigt. Styrkefolk har tit et lidt bedre fundament, idet der overordnet set findes mange flere kompetente folk man kan komme i klinch med i de sportsgrene.

Jamen, så er det da godt, at vi her på MOL er så gevaldigt kloge. Men er vi også allesammen større og stærkere end alle dem, som vi i vores uendelige visdom ved er idioter?

Indlægget falder måske lidt udenfor rammerne af trådens oprindelige emne. Men det er altså utroligt, så kloge vi er her på MOL, bare fordi vi kan læse, hvad de andre MOL-boer skriver. Vi er vist så kloge, at værdien af vores teorier langt overgår virkeligheden, det billige skidt, som kun bygger på praktiske erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Indlægget falder måske lidt udenfor rammerne af trådens oprindelige emne. Men det er altså utroligt, så kloge vi er her på MOL, bare fordi vi kan læse, hvad de andre MOL-boer skriver. Vi er vist så kloge, at værdien af vores teorier langt overgår virkeligheden, det billige skidt, som kun bygger på praktiske erfaringer.

Jeg forstår ærlig talt ikke din konklusion. Hvad er det du har set sig vred på?

Har du læst hvordan tråd starten ligger ud? Har du set referencen til hans andre indlæg her på forummet?

Du får det virkelig til at lyde som om MOL er et teoretisk forum for folk uden praktisk erfaring. Det store antal DM, SM, JM Atleter taget i betragtning er der vidst noget der ikke stemmer.

Ligeledes får du svært ved at påstå at vi ikke har rigtig mange, rigtig erfarne løftere her på sitet.

Men at påstå at kost tilskud , feks kreatin tager toppen af ens præstationer?? Undskyld mig, ser du slet ikke meningen i at påstå at så har trådstarteren et forkvaklet forhold til virkeligheden.

Lige så vel som det ingen mening giver at kritisere et helt program, i en vægttabs kategori, efter at have kørt det kun på biceps i 9 måneder, uden at fortælle et ord om ens kost, trænings erfaring og yderligere trænings program.

Sorry jeg synes du rammer lidt forbi. Ommed din øvrige kritik er ganske passende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ærlig talt ikke din konklusion. Hvad er det du har set sig vred på?

Har du læst hvordan tråd starten ligger ud? Har du set referencen til hans andre indlæg her på forummet?

Du får det virkelig til at lyde som om MOL er et teoretisk forum for folk uden praktisk erfaring. Det store antal DM, SM, JM Atleter taget i betragtning er der vidst noget der ikke stemmer.

Ligeledes får du svært ved at påstå at vi ikke har rigtig mange, rigtig erfarne løftere her på sitet.

Men at påstå at kost tilskud , feks kreatin tager toppen af ens præstationer?? Undskyld mig, ser du slet ikke meningen i at påstå at så har trådstarteren et forkvaklet forhold til virkeligheden.

Lige så vel som det ingen mening giver at kritisere et helt program, i en vægttabs kategori, efter at have kørt det kun på biceps i 9 måneder, uden at fortælle et ord om ens kost, trænings erfaring og yderligere trænings program.

Sorry jeg synes du rammer lidt forbi. Ommed din øvrige kritik er ganske passende.

Trådens oprindelige emne om ni måneders 5 x 5 træning af biceps betragtede jeg egentlig kun som underholdning, så mit indlæg relaterer sig slet ikke til den diskussion.

Det, som tænder mig af, er den enorme arrogance, som man nogen gange oplever her på MOL, når det gælder viden om træning. Jeg savner fuldstændig en ydmyghed overfor andre meninger end ens egne, som ville være passende for skribenter, som for 99,9% vedkommende ikke har noget særligt at bygge deres holdninger på.

Det er da helt fint, at man f. eks. er elitestyrkeløfter. Ikke desto mindre har mange "elitestyrkeløftere" indenfor det seneste halve år totalt ændret mening m.h.t. brugen af træning med bælte. Var de så berettigede til at være skråsikre i deres holdning tidligere? En holdning, som de nu ikke længere har. Og hvorfor skal man tro, at hvad de siger nu er den endegyldige sandhed?

Et andet eksempel: I en interessant tråd i august påpegede Thomas J, at "elitestyrkeløfterne" her på MOL havde misforstået indholdet i eksplosiv træning. Dermed var en hel bunke "eksperters" skudsikre anbefalinger m.h.t. god træning pludselig skudt ned. Altså hvis man tror mere på Thomas J end på flertallet af "eksperter". Det gør jeg, men det kan jo godt vise sig at være forkert.

Pointen er, at der efter min mening er uendeligt få her på MOL, som har den kombination af teoretisk viden og praktisk erfaring, at de kan tillade sig at udtale sig skråsikkert om, hvad der er rigtigt eller forkert. Og pudsigt nok, så er det også dem, som er omhyggelige med netop ikke at lancere en bestemt vej, som den eneste rigtige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg læste for en del år tilbage om et træningsprincip som går ud på at træne

5 sæt af 5 gentagelser med rigtig tunge vægte.

Det princip har jeg fulgt specielt til mine biceps, og kun biceps, siden januar

2006, altså knap 9 måneder.

Det virker ikke - overhovedet. :nonono:

Der skal flere gentagelser til for at det skal have en effekt på biceps.

Om det virker på andre muskelgrupper ved jeg ikke, har ikke prøvet.

Nu er jeg gået tilbage til min gamle trænings rutine, med 4 sæt af 10 - 14.

Jeg maa saa undre mig over, at du, paa trods af en tilsyneladende stor erfaring, ikke tidligere i forlobet bider maerke i den manglende effektivitet af 5x5 biceps-traeningen. Jeg mener 9 mdr. er sgu' lang tid. Du har tidligere ytret, at 2 mdr. med fullbody gav bedre resulater end 6 mdr. med et splitprogram. Hvis du tidligere har kunnet se resultater efter 2 mdr., hvorfor stoppede du saa ikke tidligere med 5x5 traeningen?

Link to comment
Share on other sites

Trådens oprindelige emne om ni måneders 5 x 5 træning af biceps betragtede jeg egentlig kun som underholdning, så mit indlæg relaterer sig slet ikke til den diskussion.
Ja ok. Det kunne man fristes til at tro. Men skribenten forsøger tilsyneladende senere at påvise at han altså er seriøs. Derfor mine indlæg, som jeg egentlig er ganske seriøs omkring.
Det, som tænder mig af, er den enorme arrogance, som man nogen gange oplever her på MOL, når det gælder viden om træning. Jeg savner fuldstændig en ydmyghed overfor andre meninger end ens egne, som ville være passende for skribenter, som for 99,9% vedkommende ikke har noget særligt at bygge deres holdninger på.

Det kan være sandt. Ommed jeg ikke synes dette er tråden at tage debatten i. Da tråd starten absolut ikke ligger op til en saglig dialog.

Det er da helt fint, at man f. eks. er elitestyrkeløfter. Ikke desto mindre har mange "elitestyrkeløftere" indenfor det seneste halve år totalt ændret mening m.h.t. brugen af træning med bælte. Var de så berettigede til at være skråsikre i deres holdning tidligere? En holdning, som de nu ikke længere har. Og hvorfor skal man tro, at hvad de siger nu er den endegyldige sandhed?
Det var ikke essensen af den udtalelse. Det var blot at du "postulerede" at folks viden var relateret til hvad andre påstå. Det kan næppe være tilfældet for alle de elite løftere vi trods alt har.
Et andet eksempel: I en interessant tråd i august påpegede Thomas J, at "elitestyrkeløfterne" her på MOL havde misforstået indholdet i eksplosiv træning. Dermed var en hel bunke "eksperters" skudsikre anbefalinger m.h.t. god træning pludselig skudt ned. Altså hvis man tror mere på Thomas J end på flertallet af "eksperter". Det gør jeg, men det kan jo godt vise sig at være forkert.

Enig

Pointen er, at der efter min mening er uendeligt få her på MOL, som har den kombination af teoretisk viden og praktisk erfaring, at de kan tillade sig at udtale sig skråsikkert om, hvad der er rigtigt eller forkert. Og pudsigt nok, så er det også dem, som er omhyggelige med netop ikke at lancere en bestemt vej, som den eneste rigtige.

Det er som sådan også sandt. For hvem er i virkeligheden i stand til det. De fleste med en relativ bred trænings erfaring når jo til den konklusion at kroppen responderer på det meste, og at progresionen/variationen i sig selv er det væsentlige. At der så er nogle metoder der lader til at være mere eller mindre effektive end andre er der noget om.

Jeg synes dog stadig essensen er at trådstarten skriver et indlæg i et vægt tabs forum, og udbasunerer at 5 x 5 er et skod system, fordi han har prøvet det i 9 måneder til biceps øvelser og det er der ikke sket noget af.

At vi intet hører om hvordan det 5 x 5 er sammensat, hvad vedkommende spiser, hvor tit vedkommende træner, hvad hans øvrige trænings erfaring er osv osv, er blot med at til at forstærke det useriøse i tråden.

Personligt er jeg relaitivt sikker på at man sagtens kan få udbytte af 5 x 5 i et biceps program. Dog mener jeg at det langt fra er det mest optimale, men det afhænger jo meget af hvad man træner efter. Lige ledes mener jeg også at det er relativt sjævt at vurdere 5 x 5 ud fra en biceps øvelse.

Lige så vel som jeg ikke kan vurdere Sheiko , hvis jeg kun bruger det til wrist curls.

Link to comment
Share on other sites

"hvor brugerne har en relativ stor viden om hvad de laver"

Jeg er da ikke glad for at blive beskyldt for ikke at have erfaring / viden.

Jeg har trænet siden 1981, og mener, at have en smule erfaring med egen og andres erfaring, både teoretisk og praktisk fra dem jeg har trænet sammen med i mange år. :unhappy:

Jeg tror ikke at der er mange af dem som skriver i motiononline, der har helt så stor erfaring

hvad træningsår angår.

Så jeg skulle mene at jeg ved hvad jeg taler om, og det er baseret på erfaring - og ikke en masse indlæg i forskellige debatgrupper på nettet, som ellers kan være fornuftige nok !

"30 års erfaring består ofte af 1 års erfaring og 29 års gentagelse"

Link to comment
Share on other sites

Det er altid interessant at læse om dit syn på tingene Bruno! :smile: Men jeg har ret svært ved at følge dine argumenter helt til dørs...

Hvis man i mange år træner som motionist med en selv og sine kammerater som eneste inspirationskilde, vil jeg vove den påstand at man (vidt begreb) meget ofte vil komme frem til "konklusioner" omkring træning, der er meget inoptimale set ud fra hvad man gennem indsigt i fysiologien ville være kommet frem til. BB myter er jo kommet et sted fra. Jeg siger ikke at man skal fornægte egne erfarringer, men disse erfarringer bør IMO være gjort inden for rammerne for hvad vi ved er fornuftigt. Der er simpelthen ingen grund til at kaste sig ud i tåbelig træning med det ene formål at gøre sig "erfarringer" med det. Selvfølgelig er der nogen der reagerer bedst på fx højvolumentræning ala Sheiko kontra højintensitets træning ala WSB, men begge systemer er fornuftige. Du skriver, at der er mange af dino'erne der er større og stærkere end mange MOL hoveder og det er da givetvis også rigtigt. Men det viser i min verden mere at hårdt arbejde gennem mange år er lige så vigtigt som kvalitets-træning.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

De eksempler du taler om er ikke sort/hvide.

Der kommer nuancer på tingene istedet :wink:

Belastning vs dynamisk:

45-55% er for lavt, med mindre det baseres på udstyrsmax og for erfarne atleter.

Derudover skal det være med bands.

For eliteatleter inden for styrkesport er det ikke usædvanligt at de ikke aner hvad deres raw max er, eller at denne er noget lavere end man skulle tro pga tab af bundstyrke.

Hvordan man tilpasser balstningen er også noget der påvirker hvor tung vægt der skal bruges.

Hvilket løft har også betydning.

Eksempel fra min egen træning:

Speed dødløft. Max i udstyr 240, uden 220.

Almindelig træningsvægt dynamisk gennemsnitteligt 140.

Når det er med bands 125-130kg.

Speed bænk, helt op til 95kg, max 120. udstyrsmax 150-160.

Med bands: 70kg + bands ganske fint.

Strength speed, speed strength, LA training, circa maximal hvad skal der til for hvem hvornår?

Igen forskellige belastninger.

Bælteproblematik: Jeg har lært at high box squats uden bælte er godt.

At træne bælteløst offseason fungerer godt for at styrke min mave og "mærke efter" om funktionen er optimal. Men op imod konkurrencer er der vigtig at træne med bæltet, ellers mister jeg evnen til at udnytte bæltet.

Igen nuancering :wink:

Det betyder ikke at det var forkert, hvad der blev skrevet tidligere :smile:

Link to comment
Share on other sites

jeg bruger 4sæt af 8 gentagelser når jeg træner biceps, og også de andre muskler.. er det ikke godt nok? eller skulle jeg prøve med 5*5 til de store basic-øvelser? :)

4 sæt x 8 rep er en hel fin reprange. :smile: Hvis du fx stagnerer i det nuværende system kan du da godt skifte til 5x5 i de store øvelser.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Personligt er jeg relaitivt sikker på at man sagtens kan få udbytte af 5 x 5 i et biceps program. Dog mener jeg at det langt fra er det mest optimale, men det afhænger jo meget af hvad man træner efter.

Pletskud ! Det afhænger nemlig 100% af hvd ens trænings formål er.

Jeg har relativ stor erfaring med 5x5, hvilket også inkludere biceps, og har ud fra hvad jeg prøver at opnå reageret efter hensigten. <-- persolig erfaring!

Har man viden/indsigt i hvordan nervesystemet virker, er dit udsagn lettere idiotisk farsover!

Kroppen reagere jo ikke ens for forskelligt stimuli..Nu siger jeg ikke at du ikke har erfaring, det kan sku godt være du har det, men erfaring inden for hvad ?? og betyder det automatisk at du så ved du hvad du snakker om??

Som nævnt tidligere er der ikke mange dinos tilbage, men de er der!! har et par stykker hvor jeg træner :crazy: Det er simpelthen en latter rejse frem og tilbage til månen at snakke træning med dem.

Men folk lytter fordi de er store = så må de vide hvad de snakker om for de er store og har erfaring!! See my point ??

Personligt tror jeg du spiste for meget kreatin imens du trænede biceps.. nok derfor du ikke fik resultater :tongue:

Edited by Achilles
Link to comment
Share on other sites

Det er altid interessant at læse om dit syn på tingene Bruno! :smile: Men jeg har ret svært ved at følge dine argumenter helt til dørs...

Hvis man i mange år træner som motionist med en selv og sine kammerater som eneste inspirationskilde, vil jeg vove den påstand at man (vidt begreb) meget ofte vil komme frem til "konklusioner" omkring træning, der er meget inoptimale set ud fra hvad man gennem indsigt i fysiologien ville være kommet frem til. BB myter er jo kommet et sted fra. Jeg siger ikke at man skal fornægte egne erfarringer, men disse erfarringer bør IMO være gjort inden for rammerne for hvad vi ved er fornuftigt. Der er simpelthen ingen grund til at kaste sig ud i tåbelig træning med det ene formål at gøre sig "erfarringer" med det. Selvfølgelig er der nogen der reagerer bedst på fx højvolumentræning ala Sheiko kontra højintensitets træning ala WSB, men begge systemer er fornuftige. Du skriver, at der er mange af dino'erne der er større og stærkere end mange MOL hoveder og det er da givetvis også rigtigt. Men det viser i min verden mere at hårdt arbejde gennem mange år er lige så vigtigt som kvalitets-træning.

Rommel

Jeg er også overbevist om, at læsere og skribenter på MOL er langt bedre rustet til seriøs træning, end dem, som først skal til at opfinde alting forfra gennem trial-and-error. Så grundlæggende er vi højst sandsynligt enige.

Min irritation gik på den arrogante "vi-ved-alting-bedre-for-vi-har-nemlig-læst-en-bog" holdning, som kombineret med en formulering som "egne erfaringer kan du stikke skråt op" slog hovedet på sømmet.

Som ptpoul helt rigtigt skriver i ovenstående indlæg, er der nuancer på stort set alting. Det harmonerer også udmærket med det du skriver om dino'ernes hårde arbejde gennem lang tid. Der er flere veje frem til et mål, og nogen gange er det måske ham, som vælger en ikke-optimal vej, som kommer frem. Fordi den vej måske af en eller anden grund passer til hans helt personlige forudsætninger. Det bør man tænke på, inden man begynder at latterliggøre folk for at mene noget, som ikke er i overensstemmelse med flertallets mening p.t.

Om der er tale om en troll-tråd eller om en seriøs tråd ved jeg ikke. Sandsynligheden er vel 50-50. Men mit indlæg refererede til svarene på det første indlæg. Det handler grundlæggende om, hvordan man ser på andre meninger end sine egne.

Afslutningsvis vil jeg godt indrømme, at jeg efter at have læst dit indlæg igen nok ikke burde have taget det med i denne sammenhæng. Beklager.

Edited by Bruno J
Link to comment
Share on other sites

Der er nu også et stort element af sandhed.

Tingene går i bølger og man må aldrig lade sig forføre til at tro at der er én bedste metode :smile:

Man må heller aldrig tage det for en endegyldig sandhed, bare fordi TJ eller en anden meget vidende og erfaren person skriver det :wink:

Anygays back on topic :cry:

For mig har bicepstræning med 3-4 sæt 2gange om ugen med 6reps og planlagt progression virket bedst. Men kun på et fundament af MANGE ugentlige sæt rows med 6-12reps.

Ok chokolade, virkeligt meget chokolade og kreatin

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at 5x5 er et ret godt system til biceps. Jeg bruger det systemet i ez-curls og i cable preacher curls (okay måske bliver det kun til 4x5 i preacher) med lidt fokus på den eccentriske del af løftet. Nu kan jeg ikke lige huske det præcise tal, men det har givet ca. 3,5 cm om overarmen i den tid jeg har kørt 5x5.

Edited by salt
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share