Gode råd/hjælp til hjemmetræning


makkersmart
 Share

Recommended Posts

Hej,

jeg er en gut på 25 der har håndvægte, stang og træningsbænk (med mulighed for incline/decline).

jeg ville gerne have lidt gode råd med på vejen, nu hvor jeg er gået fra at gå jævnligt i træningscenter til udelukkende at træne hjemme. Jeg er overvægtig, vejer 110 kg (190 høj), men dog uden at have ordentlig dunk på eller noget, men formålet med træningen burde naturligvis være at smide det overflødelige fedt, altså ikke så meget masse i starten dvs de næste måneder. Jeg har i den forbindelse en ældre motionscykel stående, som er alletiders. Jeg smider i øvrigt kilo, der ryger omkring ½-1 om ugen, så det er ikke noget jeg ser som et problem.

Nu har jeg aldrig gået så meget op i at smide så mange kilo som muligt på vægtstangen, men en af de sidste gange i centret bænkede jeg 70 kg flere gange uden de store problemer. Altså, ved godt det ikke er meget, men jeg har ikke gået efter masse, men vægttab ;-)

Jeg har til hver træning tænkt mig at cykle en 5-15 minutter.

Mine spørgsmål er:

1) hvilke øvelser der er hensigtsmæssige (jeg bruger øvelser på exrx.net)

2) hvis man træner eksempelvis bryst en dag, hvor mange øvelser skal jeg så lave? På exrx.net står der jo at alle brystøvelserne går i samme muskel med undtagelse af eksempelvis pullover. Altså, da jeg trænede med min makker i centret tog vi vel en 4 maskiner/øvelser til bryst, men nu bliver jeg i tvivl om det er så optimalt?!

3) Over hvor mange dage skal jeg splitte min træning, når hele kroppen skal trænes? altså "dag 1 trænes: bryst osv....", "dag 2 trænes: ryg, biceps osv...", eller hvordan det nu skal være :-)

Havde ellers flere spørgsmål, men kan ikke lige huske dem nu... :-)

Håber meget på nogle svar, så lad nu være med at skuffe mig drenge og piger ;-)

Link to comment
Share on other sites

Velkommen på MOL!

Du kan nøjes med at træne en øvelse pr muskelgruppe fks bænkpress til brystmusklerne,squat til benene hvis du ikke har muligehed til squat kan du lave dødløft den er fortræffelig til træning af lårene lænden skuldrene og rygmusklerne. og lave rotræk til at ræne rygmusklerne med.

Lav 2-3 sæt biceps og 2-3 sæt triceps af en bestemt øvelse til disse eks bicepscurl og franskpress.

Fullbody eks: Mandag onsdag og Fredag.

Split eks Mandag: Bryst skuldre triceps, Tirsdag: Ben ryg biceps (Ons fri) - Torsdag: Bryst skuldre triceps. Fredag: Ben ryg biceps.

Husk at træne mave og lænd.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok med en øvelse pr muskelgruppe fks bænkpress du vil ikke få noget ud af at træne eks tre øvelser til bryst for brystmusklerne tilhører faktisk en mindre muskelgruppe og har derfor ikke brug for mere end en øvelse, tjeck evt HST ud det er et fullbody program du kører tre gange om ugen progressivt- der er en artikel om det på forsiden.

Det er absolut misforstået når man ser unge og relativt uerfarne fyre stå og hamre det ene sæt af efter det andet og øvelser i den tro at de vokser mere af den grund- supersæt er kun for hardcore BBere som har mange års træning bag sig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share