Kokosolie til stegning


nOOb
 Share

Recommended Posts

Er kokosolie godt til at stege i?! Med 'godt' mener jeg om det er så stabilt at det ikke udvikler alskens giftigheder ved stegetemperaturer.....

Jeg har ladet mig fortælle at smør og kokosolie netop skulle være det bedste at stege i........

Nu har jeg søgt lidt her på forummet - og læst en hel masse og er egentlig ikke blevet meget klogere på netop kokosolie. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Skal man stege på traditionel vis i en pande, så er den sundeste olie man kan anvende uraffineret kokosolie eller uraffineret palmeolie. Læg endelig mærke til ordet uraffineret! Raffinerede og hærdede olier bør altid helt undgås.

Der findes en god kokosolie med en helt neutral smag (Cocosa Pure Coconut Oil), som er en mættet olie med gode sundhedsmæssige egenskaber. Denne olie tåler endnu højere temperaturer end både de flerumættede olier og olivenolierne, og kan derfor anvendes til pandestegning.

Smør er også velegnet til pandestegning, men smør består af længere molekylekæder end kokosolie, og er derfor sværere at forbrænde.

Hvis man sammenligner vores celler med en brændeovn, så ved de fleste at store ukløvede stykker brænde er sværere at få ild i, og brænder langsommere end små stykker fintkløvet træ. Kokosolie virker i cellerne ligesom fintkløvet træ gør i brændeovnen – det brændes hurtigt af og giver hurtig energi. Smør derimod virker som de store stykker ukløvet brænde som er sværere at få ild i og som langsomt brænder af.

Endelig er der de fedtstoffer som aldrig bør ses i husholdningen, simpelthen fordi de er direkte sundhedsskadelige. Det gælder alle margariner og planteolier som er raffinerede. Det vil sige de fleste af de produkter som man finder på hylderne i fødevareforretningerne.

Grunden til at de er skadelige er, at de er fremstillet at olier som indeholder de ellers sunde, flerumættede fedtstoffer, men i fremstillingsprocessen udsættes de for varme og kemiske behandlinger. Herved omdannes de ellers sunde flerumættede olier til skadelige fedtstoffer og transfedtsyrer som er bevist sundhedsskadelige.

Let forståelig dansk og fedtsyrer :smile:

Jeg bruger selv cocosa til mit kødstegning i wok ... specielt under mine diæter da jeg finder at mit energiniveau bliver bedre :w00t:

Tørsteger aldrig kød... det er sgu for røvsygt :innocent:

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan da godt se at tørstegning - eller helt undlade stegning sandsynligvis er den aller-bedste løsning..... meeen når nu det SKAL være mht. at benytte fedtstoffer ved stegninger ville det være rart at vide hvad der var mindst skadeligt :) Nogle gange må man jo indgå kompromisser.....

Angel - super svar og link! Det var netop cocosa jeg evt. ville benytte

Edited by nOOb
Link to comment
Share on other sites

..hmm efterhånden er jeg forvirret på et højere niveau :crazy:

Jeg så forresten det der interview med Udo Erasmus på dansk TV her den anden dag.. og hvis jeg ikke husker helt galt så udtalte han at skulle man stege skulle det være i smør eller kokosolie.....

Ikke at manden absolut har ret i alt hvad han siger.. men det biddrager da til yderligere forvirring (hos mig)

Link to comment
Share on other sites

..hmm efterhånden er jeg forvirret på et højere niveau :crazy:

Jeg så forresten det der interview med Udo Erasmus på dansk TV her den anden dag.. og hvis jeg ikke husker helt galt så udtalte han at skulle man stege skulle det være i smør eller kokosolie.....

Ikke at manden absolut har ret i alt hvad han siger.. men det biddrager da til yderligere forvirring (hos mig)

Der er ingen der ved hvad det "optimale" er at bruge til stegning, men på baggrund af den nuværende viden er olivenolie og rapsolie to fornuftige bud.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg har ved et tilfælde fundet jeres forum på nettet her - og besluttet mig for at bruge et par minutter af min tid denne flotte morgenstund.

Jeg kan se og læse mig til at der hesker stor forvirring vedrørende stegekvaliteter af olier.

Her en lille kort oversigt.

Bedste valg er ubetinget en økologisk certificeret jomfru kokosolie

Dernæst olien fra en nød som hedder macadamia nød - deraf macadamia olie

Tredie bedst naturligt smør

På fjerde pladsen - olivenolie.

Stegekvailitet bedømmes udfra en given olies varmestabilitet, som Angel også har berørt.

Olier opdeles i fedtsyrer - tre hovedgrupper.

Mættede

Enkelt umættede

Fler-umættede

Sidst næste fler-umættede indeholder, det der teknisk kaldes en cis-form. Denne kan ikke tåle varme. Da der ved opvarmning dannes transfedtsyrer.

Mængden af fler-umættede fedtsyrer i de nævte olier.

økologisk certificeret jomfru kokosolie: 2 %

macadamia olie 2 %

naturligt smør 2 %

olivenolie. 9 %

Macadamia olie er en tand bedre end smør, fordi den har et lavere indhold af enkelt umættede fedtsyre.

På det danske marked findes flere kokos olie/fedt typer.

I den senere tid er der desværre fremkommet kokos produkter baseret på "copra". Disse er deordiseret og raffineret og jeg fraråder på det kraftigste af at bruge den type.

Den bedste på marked - hedder... Ups - det må jeg ikke skrive - men hvis I går efter en som er økologisk dansk certificeret, altså med dansk rødt-hvidt øko-mærke - skulle det ikke være svært at finde..... Øhh og dog den er udsolgt det fleste steder i danmark.

Det forlyder dog fra pålidelig kilde at den kvalitetskokosolie skulle komme til landet igen ca. 1/6..

NB.. For god ordens skyld skal næves at jeg til daglig underviser i fedtsyrer og antioxidanter.

mvh Jedisteen

Link to comment
Share on other sites

Jamen godmorgen til dig

Det du skriver ser ud til at være fuldstændig i tråd med en artikel jeg fandt sent igår fra hjerneaktiv.dk. Jeg er dog stadig lidt forvirret over rapsolien, da den er blevet ophøjet til den bedste at stege i, i lang tid. Hvorfor er den mon så det? I den artikel jeg fandt igår står raps desværre to steder, hvilket nok er en fejl, men rimelig irriterende fejl, da jeg jo netop gerne ville vide hvilken "gruppe" parsolie tilhører og hvorfor den mon har fået status som det bedste at stege i, selvom de du nævner, også nævnes som de bedste i artiklen...?!

Jeg har ved et tilfælde fundet jeres forum på nettet her - og besluttet mig for at bruge et par minutter af min tid denne flotte morgenstund.

Jeg kan se og læse mig til at der hesker stor forvirring vedrørende stegekvaliteter af olier.

Her en lille kort oversigt.

Bedste valg er ubetinget en økologisk certificeret jomfru kokosolie

Dernæst olien fra en nød som hedder macadamia nød - deraf macadamia olie

Tredie bedst naturligt smør

På fjerde pladsen - olivenolie.

Stegekvailitet bedømmes udfra en given olies varmestabilitet, som Angel også har berørt.

Olier opdeles i fedtsyrer - tre hovedgrupper.

Mættede

Enkelt umættede

Fler-umættede

Sidst næste fler-umættede indeholder, det der teknisk kaldes en cis-form. Denne kan ikke tåle varme. Da der ved opvarmning dannes transfedtsyrer.

Mængden af fler-umættede fedtsyrer i de nævte olier.

økologisk certificeret jomfru kokosolie: 2 %

macadamia olie 2 %

naturligt smør 2 %

olivenolie. 9 %

Macadamia olie er en tand bedre end smør, fordi den har et lavere indhold af enkelt umættede fedtsyre.

På det danske marked findes flere kokos olie/fedt typer.

I den senere tid er der desværre fremkommet kokos produkter baseret på "copra". Disse er deordiseret og raffineret og jeg fraråder på det kraftigste af at bruge den type.

Den bedste på marked - hedder... Ups - det må jeg ikke skrive - men hvis I går efter en som er økologisk dansk certificeret, altså med dansk rødt-hvidt øko-mærke - skulle det ikke være svært at finde..... Øhh og dog den er udsolgt det fleste steder i danmark.

Det forlyder dog fra pålidelig kilde at den kvalitetskokosolie skulle komme til landet igen ca. 1/6..

NB.. For god ordens skyld skal næves at jeg til daglig underviser i fedtsyrer og antioxidanter.

mvh Jedisteen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ved et tilfælde fundet jeres forum på nettet her - og besluttet mig for at bruge et par minutter af min tid denne flotte morgenstund.

Jeg kan se og læse mig til at der hesker stor forvirring vedrørende stegekvaliteter af olier.

Her en lille kort oversigt.

Bedste valg er ubetinget en økologisk certificeret jomfru kokosolie

Dernæst olien fra en nød som hedder macadamia nød - deraf macadamia olie

Tredie bedst naturligt smør

På fjerde pladsen - olivenolie.

Stegekvailitet bedømmes udfra en given olies varmestabilitet, som Angel også har berørt.

Olier opdeles i fedtsyrer - tre hovedgrupper.

Mættede

Enkelt umættede

Fler-umættede

Sidst næste fler-umættede indeholder, det der teknisk kaldes en cis-form. Denne kan ikke tåle varme. Da der ved opvarmning dannes transfedtsyrer.

Mængden af fler-umættede fedtsyrer i de nævte olier.

økologisk certificeret jomfru kokosolie: 2 %

macadamia olie 2 %

naturligt smør 2 %

olivenolie. 9 %

Macadamia olie er en tand bedre end smør, fordi den har et lavere indhold af enkelt umættede fedtsyre.

På det danske marked findes flere kokos olie/fedt typer.

I den senere tid er der desværre fremkommet kokos produkter baseret på "copra". Disse er deordiseret og raffineret og jeg fraråder på det kraftigste af at bruge den type.

Den bedste på marked - hedder... Ups - det må jeg ikke skrive - men hvis I går efter en som er økologisk dansk certificeret, altså med dansk rødt-hvidt øko-mærke - skulle det ikke være svært at finde..... Øhh og dog den er udsolgt det fleste steder i danmark.

Det forlyder dog fra pålidelig kilde at den kvalitetskokosolie skulle komme til landet igen ca. 1/6..

NB.. For god ordens skyld skal næves at jeg til daglig underviser i fedtsyrer og antioxidanter.

mvh Jedisteen

Hvilken faglig baggrund er der for at anbefale kokosolie som den "bedste" ?

Generelt anses kokosolie som en af de absolut dårligste olier (se nedenfor) - hvordan kan det være at langt de fleste forskere/eksperter er galt på den ?

Elevated blood cholesterol is the strongest risk factor for coronary artery disease, and dietary excess of saturated fats is its largest contributor. Contrary to common belief, the contribution of dietary cholesterol to blood cholesterol is small. As a matter of fact, one need not consume cholesterol to have high blood cholesterol. Most vegetable cooking oils are low in saturated fats and are "heart healthy" with the important exception of tropical oils, such as coconut and palm oil, which are very rich in saturated fats. Though these oils contain no cholesterol, their cholesterol-raising potential is similar to or higher than most animal fats. Liberal use of these oils should be discouraged.
An intake of 400 g/day fruit, vegetables and legumes, mustard or soybean oil (25 g/day) instead of hydrogenated fat, coconut oil or butter in conjunction with moderate physical activity (1255 kJ/day), cessation of tobacco consumption and moderation of alcohol intake may be an effective package of remedies for prevention of CAD in Asians.
Link to comment
Share on other sites

Om du skal skifte olivenolien ud med kokosolie, er jo din egen beslutning, men jeg ville ikke tøve det mindste.

Prøv at sætte dig mere ind i undersøgelserne omkring kokosolie og hvordan det er opbygget. Så har du et bedre grundlag for at tage en beslutning.

Kokosolie er hovedsageligt opbygget af fedtsyrer der har en skadelig effekt især mhp hjertekarsygdom og diabetes. Kokosolie forringer desuden fedtsyreforholdet i kroppen der også synes at have en skadelig effekt på en række sygdomme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må tilslutte mig til de forvirredes rækker (ikke noget nyt der!) :blush:

Jeg har jomfruolive til at stege i, økologisk samme til dessinger nogle gange rapsolie.

den økologiske kokosolie er røget på hylden på grund tvivlen - og har stået der i et par måneder...

Men så vidt jeg husker er der forskellige varmepunkter hvorved at de forskellige fedtstoffer bliver mere eller mindre skadelige.

et af smertepunkterne er så vidt vides ca 180 grader.

Jeg prøver lige at se om jeg kan finde noget på det...

Phallas coco(or not) Athene

Link to comment
Share on other sites

Mættede fedtsyrer (SFA)

Mættede fedtsyrer har ingen dobbeltbinding og har derfor en høj resistens overfor ilt, varme og

lys. De oxideres ikke nemt og er derfor velegnede som stegeolier, hvor der kræves en høj

stegetemperatur. De har en fast konsistens ved stuetemperatur.

Animalske kilder: kød, smør, ost og mælkeprodukter.

Vegetabilske kilder: Palmeolie, kokosolie og kakaosmør.

Monoumættede fedtsyrer (MUFA):

Den monoumættede fedtsyre oliesyre (OA), (C18:1 n-9), har én dobbeltbinding placeret ved det 9.

C-atom og kaldes derfor omega-9. Den er derfor mere følsom overfor ilt, varme og lys end SFA,

men den er langt mere resistent end de polyumættede fedtsyrer. Olivenolie er den bedste OA-

kilde og den bedste madolie vi har. Den tåler opvarmning, men dog ikke meget høje

stegetemperaturer. Olivenolie sænker LDL kolesterol og hæver sandsynligvis HDL. Den

forhindrer iltning af PUFA og modvirker brystkræft, og sandsynligvis også cancer i tyktarm og

prostata. Den medvirker til at forebygge osteoporose.

OA konkurrerer med SFA om indplacering i fosfolipidmolekylet og har en fin indvirkning på

cellemembraners fluiditet og elasticitet og på prostaglandinsyntesen.

Og genrel opsurmering

KOST

Fedt bør max. udgøre 30% af energiindtaget, fordelt med nogenlunde lige dele mættet,

monoumættet og polyumættet fedt. For de flestes vedkommende betyder det, at indtaget af

mættede fedtsyrer bør reduceres be-tragteligt, mens MUFA og PUFA bør øges. Ved at

formindske kostens indhold af animalsk fedt, reduceres samtidig indtaget af arakidonsyre,

hvilket medfører en bedre omega-3/omega-6 balance.

Mættet fedt og AA findes især i okse-, svine- og lammekød og i mælkefedt. Kødindtaget bør

minimeres, der bør kun anvendes magert kød, og evt. fedtbræmme skæres fra. Skift en stor del af

det røde kød og kødpålæg ud med bedre proteinkilder som fisk og skaldyr, æg, fjerkræ, vildt,

bønner, linser, bælgfrugter, nødder og kerner.

Mælkefedt er mættet og indeholder trans-fedtsyrer. Smør og fed ost er de stærkeste kilder. Skift til

skummetmælks- og letmælks-produkter, og skift de fede oste ud med lettere typer, samt hytteost

og kvark. På brødet kan anvendes et tyndt lag smør, eller endnu bedre olivenolie som i nogle

middelhavslande, hvis det overhovedet er nødvendigt at smøre. Evt. margarine bør være fri for

transfedtsyrer.

Til stegning anvendes fortrinsvis olivenolie, ved meget høje stegetemperaturer smør, palmeolie

eller kokosolie. Anvend aldrig stegefedtet i madlavningen, f.eks. i skysovs.

fra http://64.233.183.104/search?q=cache:ROHpI...lient=firefox-a

Phallas only coco for hot Athene

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share