Løbetræning hver morgen!


CopenhagenV
 Share

Recommended Posts

Min plan er løbe ca. 5 km hver morgen.

Er det sundt at gøre det hver dag, eller kun hver anden

dag, så kroppen kan nå at restituerer sig?

Det samme spørgsmål: Hvis jeg først går 5 km og lige efter løber 5 km.

Er det så også sundest kun at gøre det hver anden så, så kroppen kan nå

at restituerer sig?

På forhånd tak for hjælpen!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke ekspert angående løbetræning men jeg vil sige til dig at løbetræning er hårdt for kroppen og den skal have hviledage ind imellem så løb måske tre gamge om ugen fks man ons tors.

Løb og anden motion tidligt om morgenen er ikke så sundt som man engang troede fordi kroppen skal have tid til at vågne gerne en time eller to, risikoen for infektioner fks forkølelse er øget hvis man motionerer kort tid efter at man er stået op.

Noget andet jeg kommer til at tænke på er mon du kan bibeholde motivationen hele året rundt? nu er det snart efterår og det bliver mørkt og der kommer regn og slud mon så du vil ud at løbe?

Nå men god træning. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke er vant til at løbe vil jeg heller ikek mene det er smart at lægge ud med at løbe hver morgen. Start med 3 gange om ugen og nøjes evt med at gå de andre dage

Når din krop vænner sig til at løbe regelmæssigt kan du godt stille og roligt øge til 5-6 dage om ugen så længe du ikke presser dig på alle turene.

Men husk at konditionen forbedres hurtigt, men muskler, sener og led er meget længere om at vænne sig til belastningen

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Hej CphV

Træning handler om at gøre en lille smule mere end du plejer. Så hvis du slet ikke løber, skal du passe på. Laver du for meget, nedbryder du din krop.

En afprøvet tommelfingerregel siger, at du kan øge din løbetræningsvolumen med:

*24 minutters ugevolumen per måned*

Så hvis du slet ikke løber, bør du starte med 2x12 minutter om ugen ! Lyder som lidt, men det er nok.

Trap volumen langsomt op, så du efter en måned er oppe på totalt 48 minutter, fx. 23-10-15 minutter

Du kan evt hente inspiration i dette begynderprogram (nederst på siden):

http://hjem.get2net.dk/333/running/running-programme-dk.html

Ha' et fint løb

Morten

Edited by mortenhass
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share