Revision af træningsprogram


niels_g
 Share

Recommended Posts

Hej

Efter at have trænet 3 måneder i et center med instruktører, hvor jeg fik lagt et "allround program" med lidt forskellige øvelser, flyttede jeg til en ny by og genoptog efter et års stilstand træningen igen - denne gang uden instruktører. Jeg startede på allround programmet og suplerede/varierede hen ad vejen med lidt øvelser fra andre folk i træningslokalet. Det skal siges, at træningen er med henblik på muskelvækst.

Følgende øvelser har on/off været en del af mit træningsprogram 2-3 gange om ugen det sidste år (* er nuværende program):

* kondicykel

* romaskine

* "Crunch"

* "Vertical Leg-Hip Raise"

"Back Extension (45-degree)"

* "Lever Back Extension"

"Cable Rear Pulldown"

* "Cable Front Pulldown"

* "Dumbbell Lateral Raise"

* "Dumbbell Curl"

"Barbell Curl"

* "Dumbbell Pullover"

"Lever Incline Bench Press"

"Lever Bench Press"

* "Lever Chest Press"

* "Pec Deck Fly"

"Lever Seated Leg Curl"

"Lever Leg Extension"

"Sled Standing Calf Raise" (bentræningen er til tider helt udeladt, da jeg cykler 30 km om dagen)

I reglen kører jeg 1*opvarming samt 3*8 på alle undtagen mave og ryg (flere repetitioner).

Jeg er nu flyttet til et nyt lokale uden instruktører og vil i den anledning gerne have en revidering af mit træningsprogram (stadig 2-3 gange om ugen). Så fyr endelig løs, også gerne med nye øvelser :smile:

Jeg har dog også et par spørgsmål:

Er rækkefølgen af øvelserne optimal?

Er der en tommelfingerregel for antallet af forskellige øvelser pr. træningsgang?

Skal jeg skrue op for antallet af øvelser og i stedet splitte programmet op i to?

med venlig hilsen

Niels

Link to comment
Share on other sites

Velkommen på MOL!

Det er ustyrligt mange øvelser du laver du kan nøjes med at bruge bænkpress til bryst squat/dødløft/benpress til lårene og dumbell row/chins/træk til bryst til at træne ryggen med.

Selv kører jeg fullbody tre gange om ugen med max 5 øvelser.

Træn altid ben først fks dødløft da det er en meget hård øvelse.

Og drop pecdeck eller rettere peckwreck!

Link to comment
Share on other sites

Cheers folks!!!

:4thumbup:

Jeg havde godt nok lidt på fornemmelsen, at det var lidt for mange øvelser på én gang.

Men synes bare, at 5 forskellige øvelser er for lidt - men har selvfæølgelig heller ikke prøvet 5 sæt af hver i stedet for mine nuværende 3. Det må jeg prøve, tak for input.

Med venlig hilsen

Niels

Link to comment
Share on other sites

... + måske lidt biceps/triceps oveni.

Tillader mig lige at skyde endnu et spørgsmål ind i tråden:

Angående biceps – hvad er forskellen på curl med håndvægte, hvor hånden roteres en kvart omgang i bevægelsen, den lige vægtstang (af gode grunde uden rotation :wink: ), samt den "krøllede" vægtstang – jeg har tjekket øvelserne på exrx.net, men kan ikke lige hitte ud af det...

mvh

Niels

Link to comment
Share on other sites

Tillader mig lige at skyde endnu et spørgsmål ind i tråden:

Angående biceps – hvad er forskellen på curl med håndvægte, hvor hånden roteres en kvart omgang i bevægelsen, den lige vægtstang (af gode grunde uden rotation :wink: ), samt den "krøllede" vægtstang – jeg har tjekket øvelserne på exrx.net, men kan ikke lige hitte ud af det...

mvh

Niels

Forskellen er meget lille. Specielt for en fyr som dig der i forvejen træner et ret dårligt program. :smile: Snup en enkelt øvelse til biceps i slutningen af det fullbodyprogram (med få store øvelser) som du forhåbentlig vælger efter lidt læsning. Det er rigeligt.

Rommel

Edited by Rommel
Link to comment
Share on other sites

Forskellen er meget lille. Specielt for en fyr som dig der i forvejen træner et ret dårligt program. :smile: Snup en enkelt øvelse til biceps i slutningen af det fullbodyprogram (med få store øvelser) som du forhåbentlig vælger efter lidt læsning. Det er rigeligt.

Rommel

Ikke helt enig, med preacher curl må hovedagonisten siges at være m. brachialis fremfor m. biceps brachii der i højere grad fungerer som synergist - mens situationen er omvendt med dumbell curls. En meget vigtig funktion af biceps er netop supination af hånden (hvor håndryggen i en bevægelse vendes nedad, mens håndfladerne vendes opad) - denne ret essentielle funktion af biceps er overhovedet ikke med i preachers.

Dermed ikke sagt man skal træne to biceps øvelser seperat - men hvis man alligevel har een isoleret biceps øvelse i sit program synes jeg man bør tilvælge øvelsen med rotataion (supination), eller i hvert fald skifte mellem evt. en barbell curl og så dumbell curl hvis det er et 2-split.

Link to comment
Share on other sites

Forskellen er meget lille. Specielt for en fyr som dig der i forvejen træner et ret dårligt program. :smile: Snup en enkelt øvelse til biceps i slutningen af det fullbodyprogram (med få store øvelser) som du forhåbentlig vælger efter lidt læsning. Det er rigeligt.

Rommel

hov hov, har faktisk indført ændringer i min træning med henblik på de input jeg har fået i denne tråd og ved surf på resten af MOL :smile: Skal bare lige afprøve lidt forskellige øvelser, før jeg lægger mig fast på et program...

men du mener måske forslagene er dårlige? :tongue:

mvh

Niels

Edited by niels_g
Link to comment
Share on other sites

Ikke helt enig, med preacher curl må hovedagonisten siges at være m. brachialis fremfor m. biceps brachii der i højere grad fungerer som synergist - mens situationen er omvendt med dumbell curls. En meget vigtig funktion af biceps er netop supination af hånden (hvor håndryggen i en bevægelse vendes nedad, mens håndfladerne vendes opad) - denne ret essentielle funktion af biceps er overhovedet ikke med i preachers.

Med hvad er ideen med den krøllede vægtstang i forhold til den lige? Giver de let-drejede hænder en anderledes belastning?

mvh

Niels

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt enig, med preacher curl må hovedagonisten siges at være m. brachialis fremfor m. biceps brachii der i højere grad fungerer som synergist - mens situationen er omvendt med dumbell curls. En meget vigtig funktion af biceps er netop supination af hånden (hvor håndryggen i en bevægelse vendes nedad, mens håndfladerne vendes opad) - denne ret essentielle funktion af biceps er overhovedet ikke med i preachers.

Dermed ikke sagt man skal træne to biceps øvelser seperat - men hvis man alligevel har een isoleret biceps øvelse i sit program synes jeg man bør tilvælge øvelsen med rotataion (supination), eller i hvert fald skifte mellem evt. en barbell curl og så dumbell curl hvis det er et 2-split.

Ja, ja..Du har jo ret, men jeg tænker bare sjældent på så små detaljer.... :smile: Og for den utrænede person, der aldrig har trænet tungt i de store øvelser, har det en meget lille betydning hvad man vælger af biceps-øvelse IMO.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Ja, ja..Du har jo ret, men jeg tænker bare sjældent på så små detaljer.... :smile: Og for den utrænede person, der aldrig har trænet tungt i de store øvelser, har det en meget lille betydning hvad man vælger af biceps-øvelse IMO.

Rommel

Jo selvfølgelig - synes bare ligeså' godt man ka' vælge en god funktionel biceps øvelse hvis man egentlig vil køre curls isoleret thats all :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share