Hvordan bliver man markeret?


Crunchy
 Share

Recommended Posts

Det er egentlig ret ukompliceret, omend ikke nødvendigvis let. :)

Der er kun 2 parametre at skrue på: Størrelsen på musklerne og fedtprocenten.

Så jo større muskler og jo mindre fedtprocent, jo mere markeret er man.

Klaus > Jeg tror nu spørgsmålet var lidt mere rettet mod hvordan man opnår det og ikke hvilke parametre som gør sig gældende.

Din beskrivelse er der lidt 'Black-box' over :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ramius<< Ens gener har nu meget og sige, hvor makeret man er istand til at blive. Ligesom ens gener har betydning for hvor stærk man kan blive, men jeg ved hvad du mener ;)

Mener også at generne har betydning for hvor ribbet man kan blive.

Ens viljestyrke ligger jo også delvist i generne (den evige diskussion omkring arv/miljø). Nogle personer har fra naturens side en rippet krop andre har en' lad os kalde det, mindre rippet krop :rolleyes:

Jeg kan f.eks tage på bare ved at stå og kigge ved bageren :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ice Eye<< Ja, det mener jeg faktisk! Det er ikke kun viljestyrke der spiller en rolle her! Jeg tvivler på at alle mennesker kunne blive lige så rippet som eksempelvis JS fra Getbig. Også selvom de havde viljestyrken og gjorde alt det rigtige i mange år!

Men alle kunne komme et god stykke hen ad vejen, efter min mening!

Du kan jo heller ikke blive lige så god til at spille fodbold som Zidane bare ved at træne rigtig i mange år!!

Link to comment
Share on other sites

uenig, klart... Alle kan da blive hvaler på næsten 200 kg, hvis de spiser helt hen i vejret i mange år uden at røre sig...

Børn bliver jo heller ikke født fede/rippede... Det handler om hvad de bliver fodret med og hvor meget de spiser... Når de så bliver lidt fede bliver det hårdere at dyrke sport, så begynder de at røre sig mindre og så bliver de bare federe og federe. Når de så når en hvis alder bliver de deprimerede og begynder at spise mere, får at tip om motion, motionerer (for lidt) en måned, mens de ikke passer på hvad de spiser, ser ikke resultater og holder op. En typisk historie... Det er jo bare tilfældigt om jeg er blevet en af de fede, eller ej... Alle kan blive rippede... Har du nogensinde set en pige med længerevarende anorexi der ikke var mere end rippet? Det tager dem jo ikke ret lang tid at blive selvom kroppen omstiller sig nogenlunde til den manglende næring... Jeg tror alle kan blive rippede... Omvendt er det klart ikke alle der kan blive lige store, eller alle der kan blive lige gode til et eller andet...

Link to comment
Share on other sites

Alle kan blive rippede...
Jeg er 100 % enig med Onkel T her. Vi skal selvfølgelig lige definere hvad vi mener med rippet. De fleste mener BB konkurrence form. Eller lidt ala det Jørgen Storm præsenterer på getbig. Og det er 100 % sikkert at alle IKKE kan opnå den grad af definition. Vi fødes alle med en varierende mængde fedtceller. Der er nogen som fra naturens hånd er meget defineret, mens andre er bløde uanset hvad det gør. Det er klart at alle kan blive mere "defineret" end de umiddelbart er p.t. Og mener man med rippet bare at kunne fremvise lidt sixpack, så kan alle nok godt opnå dette med lidt god diæt praksis og hård træning. Men decideret RIPPET, i BB forstand. Det er altså IKKE alle som har gener til dette.
Har du nogensinde set en pige med længerevarende anorexi der ikke var mere end rippet?

Ja, faktisk. Faktisk udviser anorexi piger ikke særligt god definition. Meget af deres vægttab kommer nemlig fra nedbrydelse af muskelvævet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Tjae... Når jeg siger "rippet" mener jeg som max bf 5%, men jeg kan nu ikke se hvordan der kan være noget med denne forskel... Mig bekendt er der ikke beviste større forskelle mellem forbrændning på folk, og derfor undrer det mig meget hvis der skulle være større forskelle her..

Hmm... Jeg ved ikke om du aldrig har mødt et skelet med skin, men der er godt nok ikke meget blødt at hente der... - men naturligvis er det rigtigt at deres vægttab hovedsagligt (og laaangt fra udelukkende) er svindende muskelvæv, da kroppen jo tærer på muskler og fedt...

Anorexi af propos... En af mine gode veninder har fået det lidt, hun spiser ikke dagen igennem, men rører kun en smule aftensmad så hendes forældre ikke finde ud af noget... Hun er flot og slank... Det har vist snart stået på en uge, men jeg er da noget bekymret... Hvad synes I jeg kan gøre? (Kender ikke hendes forældre overhovedet)

Link to comment
Share on other sites

Når jeg siger "rippet" mener jeg som max bf 5%
hehehe...reelt er der ikke engang nogen af de professionelle konkurrence bodybuildere som når så lav en fedtprocent. Det kan godt være den subcutane fedtprocent er så lav, men en reel fedtprocent på 5, er praktisk talt umulig at opnå. De fleste vil allerede under 10 fremvise OK definition og vaskebræt.
Mig bekendt er der ikke beviste større forskelle mellem forbrændning på folk, og derfor undrer det mig meget hvis der skulle være større forskelle her..

Det har såmen heller ikke noget med forskelle i forbrænding at gøre. Det har noget med antallet af fedtceller at gøre. Fedtceller forsvinder ikke (med mindre man får en fedtsugning). Det er kun størrelsen af fedtcellerne man kan gøre noget ved. Derfor vil en person med ufatteligt mange fedtceller have meget svært ved at opnå samme definition som en person med meget få fedtceller.

Jeg ved ikke om du aldrig har mødt et skelet med skin

Jo. Og netop da muskelvægten er så lille, så syner det ikke af en meter. Muskeldefinition har jo også at gøre med musklens udviklingsgrad.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Vi fødes alle med en varierende mængde fedtceller. Der er nogen som fra naturens hånd er meget defineret,

Thomas

TJ > Forholder det sig ikke sådan at man ikke kan nedbringe antallet af fedtceller, sådan at hvis man tager fedt på, så vokser fedtcellernes størrelse.

Man kan vist også risikere at få FLERE fedtceller ved vægtforøgelse forårsaget af fedt, men man kan ikke komme af med dem igen medmindre man for foretaget en fedtsugning som fysisk fjerner cellerne.

Er det helt noller ?

Redigeret : kan se at du har svaret på det....

Link to comment
Share on other sites

Hehe... Jeg tænkte da bare lige 5%... Det er da noget vær Jørgen, og alle de der "TV-shop fittness folk" med en fedtprocent på 10 eller over er det nu let at se at der er fedt, men man kan da sagtens se musklerne igennem, klart... Hvis en med en bf% på 5 sætter sig ned kommer der sq ingen deller frem, men brae nogle "streger" folder på langs, mens hos en med en bf% på 10 sætter sig vil der typisk være et par deller, dog ikke særlig store, og jeg erkender at jeg ikke har set en bb'er med deller, selvom han sad ned... Men det kan jo have noget af gøre med fedtcellernes placering på kroppen...

Jo. Og netop da muskelvægten er så lille, så syner det ikke af en meter. Muskeldefinition har jo også at gøre med musklens udviklingsgrad.

Den fik jeg ikke helt fat i...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke helt du fik fat i hvad jeg sagde. En fedtprocent på 5 er stort set umulig at opnå. Vil skyde på at de professionelle bodybuildere ligger på omkring 5-7 stykker i konkurrenceform, hvis man vejer dem hydrostatisk (hvorved man får hele den reele fedtvægt med, og ikke kun den subcutane). Det er klart at man men en fedtprocent-tang kan nå lavere værdier, men den måler reelt ikke den nøjagtige fedtprocent. Tror heller ikke at bio-impedance vægtene måler 100 % korrekt. Jeg kan ikke tro at disse vægte kan tage højde for det fedt der ligger mellem organerne osv.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

det gør jo en stor forskel om vi kun snakker den subcutane eller hele molevitten.. Jeg har aldrig hørt om nogen der har snakket om andet end den subcutane, så måske er der der forskellen ligger... 5-7 stykker er jo også vildt hvis vi tæller det hele med, for den ville da være markant lavere hvis nu kun tæller det "synlige" fedt hvis du forstår...

Link to comment
Share on other sites

Jo, men fedtprocenten er altså det hele. Fedtprocenten er IKKE kun det subcutane. Det er klart det andet er irrelevant for en bodybuilder. Faktisk er intramuskulært fedt kun en fordel, da det får musklen til at se mere fyldig ud.

I princippet er det måske også dumt at snakke specifikke procenter. Lad os bare konkludere at en konkurrence definition kan alle IKKE opnå. Det er temmeligt sikkert.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke helt du fik fat i hvad jeg sagde. En fedtprocent på 5 er stort set umulig at opnå.

Ja, det vil jeg også mene. Michael Colgan fra The Colgan Institute nævner også i sin bog at han enddnu ikke har set nogle atleter med en fedtprocent under 5.

Ca. 4,5 procent af kroppens fedtreserver er essentielle og bidrager til vitale organer m.m.

Link to comment
Share on other sites

Tjae... Når jeg siger "rippet" mener jeg som max bf 5%

Aye CARAMBA!!! :blink:

Jeg kender nu et par stykker som er temlig skarpe selvom de ligger helt oppe ( :jehon: ) omkring de 8%

En anden ting man skal tænke på med konkurrence BB'ere/Fitnessfætre er at det ikke kun drejer sig om fedtprocent, de er også drænet for væske så det batter!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share