Reductil? Erfaringer evt?


GirlieOdense
 Share

Recommended Posts

Hejsa :bigsmile:

Har overvejet at snakke med lægen omkring slankepiller.. og ja.. ved godt, at det måske nok ikke er den bedste løsning da sund kost og masser af motion er det absolut bedste! ;o)

Har været en del herinde før, ført logbog osv.. forsøgt at få trænet.. men mit problem ligger i et knæ der desværre begrænser mig noget så gevaldigt! har altid været ret så aktiv med spinning, ridning, vandski, inliners, cykling, fitnessboksning osv.. men men men.. pludselig ville mit knæ ikke mere, og jeg har været til en del undersøgelser osv.. men har ikke rigtig kunnet få gjort noget..

( Har det problem der hedder chrondromalacia patellae)

Jeg gik derfor fra at dyrke i snit ca 5 timers aktivitet dagligt.. til.. næsten ingenting!

Selv en lang gåtur i normalt tempo giver smerter... at stå op i længere tid giver smerter.. cykling - rigtig mange smerter!! Har fået røntgen, mr scanning - og så os fået stillet diagnosen der jo.. de har sagt at det måske kunne blive bedre med tiden.. men.. nu har jeg ikke kunnet dyrke noget videre motion i 3,5 år! Og med de 3,5 år .. er der os røget ca 10 kg på :dropjaw:

Det går mig enormt meget på psykisk! Jeg lever ganske almindeligt - er absolut ikke typen der lever af mc mad og lignende! Det ligger til familien at have nemt ved at få lidt ekstra på sidebenene, så.. på en måde er jeg alligevel lidt stolt over, at jeg gik fra at lave så meget til ikke engang at kunne træne så jeg kunne svede lidt - også "kun" tog 10 kg på.. de kg kom relativt hurtigt, og har så holdt vægten der..

Nu er det bare sådan, at jeg er så ked af de kg der.. og eftersom mine madvaner i forvejen er relativt sunde, så mener jeg bare... hvordan i alverden skal jeg kunne tabe mig de 10 kg uden hjælp?

Mener... orker ikke at skulle låse mig inde i 3 måneder og leve kun af kød og grønt.. Har et udadvendt liv osv, så.. det er altså ret så svært!

Ved godt man anbefaler at piller ikk er løsningen, men... i dette tilfælde her.. kunne det så ikke måske være en god hjælp til at få smidt de 10 kg og holde vægten der (kan jo godt holde vægten, ellers havde jeg været meget større nu jo) .. er så ked af, at skulle gå rundt og være ked af min vægt/krop... Føler mig i forvejen halv klam fordi jeg slet ikk rigtig kan træne mere..

(ved godt jeg godt kunne dyrke noget styrketræning, og gør jeg os nogengange.. men ærligt...syntes det er det mest røvsyge... og går hjem med en tom følelse, fordi jeg ikk har været oppe at svede og få pulsen op på samme måde som ved f.eks spinning)

Jeg skal til undersøgelse igen i januar med knæet... regner ikke med noget nyt, men vil ikke bare lade stå til... er 23 år gammel... det kan ikke passe at jeg skal droppe alt aktivt...

Måtte endda sælge min hest fordi jeg ikk kunne cykle ud til den! :unhappy:

What to do??

Gode råd?

Og.. har prøvet therma power tidligere.. dum dum ting!

Dem jeg har i tankerne, er dem der hedder reductil og fåes igennem lægen...

(Tror godt jeg kan få dem, da de ved jeg intet motion kan dyrke rigtigt osv...plus at 10-12 kg af vægten jo vil lette mit stakkels knæ en del!!)

Er forresten 163 høj ca, og vejer 71 kg :blush:

Link to comment
Share on other sites

Surt med skaden. Jeg kender ikke de nævnte slankepiller, men på længere sigt tror jeg ikke det er løsningen. Du må finde frem til et reguleret madindtag, hvor din vægt er i balance eller så du kan tabe dig lidt. Ved godt det er næsten umuligt, hvis man ikke har det psykiske overskud.

Derfor tror jeg det er temmelig afgørende du finder dig en fysisk aktivitet, der både giver en pæn forbrænding på ugeniveau (også selv om du måske skal bruge mere tid på at nå den) samt den psykiske og fysiske tilfredsstillelse træningen giver.

Cykling

Der er nok meget stor forskel på hvor begrænsede bruskbeskadigelsen på knæskallen er. Du skriver du får meget ondt ved cykling, hvilket tyder på det primært er når knæet flekses meget. Let cykling er ellers en aktivitet, der oftest anbefales ved denne skade, da cyklingen kan udføres ved ret små belastninger (i starten). Nu ved jeg ikke hvor meget du har gjort ud af at udføre denne træning/genoptræning efter bogen, så her lidt anbefalinger (som du kan kassere, hvis du allerede har prøvet det).

1. Undgå hård stående cykling el. stående cykling i det hele taget, hvis dette giver smerter (dvs. spinningtimer duer nok ikke - i hvert fald i starten)

2. Sæt sadlen ret højt (så benene er mere strakte, men ikke overstrakte)

3. Køre i starten med en konstant kadance ala mellemtakt

4. Start med at træne med meget let belastning (så du er næsten helt smertefri evt. næsten uden belastning) og hold denne indtil du har øget træningstiden og er sikker på du kan øge belastningen.

5. Husk nedvarmning, stræk og evt. kuldebehandling efter cyklingen

Det bedste ville være en spinningcykel el. en motionscykel. Senere kan du supplere med udendørs cykling i starten i fladt terræn og meget fokus på den lave gearing. Cyklingen kan have den fordel at knæet trænes aktivt og kan måske via dette give en forbedring i leddet.

Styrketræning

Anyway bør styrketræning være et must. Du kan kun lette smerterne ved at styrke din muskulatur og led gennem forbedret styrke i knæleddet såvel som lårmusklen. Uden træning og med passivitet svækkes dine knæ og lårmuskler, så du vil have endnu sværere ved at træne uden smerter. Du er derfor nødt til at bryde den onde cirkel ved at styrke leddet og musklerne. Det er klart du ikke fra start skal give dig i kast med tunge belastninger, men blot meget let styrketræning for leddet. Du skal holde dig inden for smertegrænsen eller på kanten af denne.

Der er selvfølgelig mange varianter af øvelser, så jeg nøjes med at henvise til www.sportnetdok.dk, hvor der for hver skade er genoptræningsøvelser. Måske vil det være godt du efter en start hjemme kom igang i et fittnesss-center med hjælp fra en instruktør. Så har du også adgang til frie vægte og maskiner, så du kan træne den øvrige krop op.

Anden aerob træning

Svømning skulle være en god form for træning uden stor belastning af knæet. Om nødvendigt kan man efter lidt øvelse træne med med plader etc. (hvor der trænes henholdsvis alene med arme og ben).

Ellers er der en række forskellige fittnesshold, der ikke indeholder high impact og ikke belaster knæene alt for meget (lige fra visse typer af yoga til step). Det er lang tid siden jeg har dyrket disse, så her har er jeg ikke opdateret, da holdtyperne skifter som moden. Fittness i vand er også en mulighed el. løb i vand.

Jeg har selv tidligere haft skaden og ved hvor svært det er at finde på idrætter, hvor knæet ikke overbelastes, men for mig har ovenstående nok været de bedste bud (fittness-hold, svømning og let cykling). Har også suppleret lidt med rolig badminton og kanoture.

Det har også hjulpet med strækøvelser, så knæskallen ikke blev alt for meget presset ind mod leddet.

Et alsidigt ugeprogram, hvor du ikke er afhængig af en aktivitetsform og som sikrer stor afveksling i træningen kan give dig en stor samlet træningsmængde på sigt og være mere robust overfor problemer med en af disse aktivitetsformer som følge af skaden.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Held og lykke med at overtale din læge til at udskrive Reductil (sibutramin) til dig.

Det er et præparat som normalt kun bruges til svært overvægtige, i kombination med en kostomlægning og motion - og hvis din læge giver dig en recept på det er han idiot.

Jeg har så selv prøvet præparatet uden at være svært overvægtig, så titlen som idiot må jeg altså også påtage mig selv.

Virkningen er en moderat nedsættelse af appetitten samt en let "speedet" følelse. Men for mig personligt varede virkningen ikke rigtig ved, efter 1-2 uger synes jeg at min appetit var helt normal igen. Hvis du har dårlige erfaringer med therma power tror jeg det er en endnu dårligere idé at begynde at tage dette præparat.

Det er muligt at du ved at tage sibutramin kan få et midlertidigt vægttab, men som du udemærket er klar over vil du tage de kilo på igen, måske endda med renter, når du stopper med pillerne eller de holder op med at virke.

Kostomlægning og/eller motion er den eneste vej frem til et permanent vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa - og tak for dit rigtig gode svar :bigsmile:

Ja det er super surt med skaden.. håber lidt at de ved den næste undersgøelse i januar, kan give mig nogen forhåbninger om træning igen! :bigsmile:

Ved godt, at de på længere sigt ikke vil være smarte, men det jeg havde haft i tankerne, var lige at tabe de kg jeg havde fået med mig .. går ikke og tager på mere nemlig som sådan, men ville så gerne smide det der lige var røget på i omstillingen :dry:

Det med den fysiske aktivitet... Du kan tro jeg har gjort alt!! :unhappy:

Har haft personlig træner i forbindelse med rådgivning fra en fysioterapeut også.. jeg har forsøgt mig med øvelser der skulle gøre tingene bedre.. jeg har prøvet specielt lavede støttebind osv til lige netop denne skade, men..ærligt, syntes jeg vare tingene blev værre og værre.. hver gang jeg havde trænet enten det ene eller det andet, så gjorde det indt i flere dage, som en konstant tandpine :unhappy: Selv når jeg ligger og skal til og sove ligger det og gør ondt..

Sådanne ting som burde være nemt at gøre har jeg altså svært ved, det gør ihvertfald ondt..

Træde koblingen i bund på bilen kan gøre ondt...

Cykling (hverken med højt sæde, lav belastning og lignende kan jeg holde til det ret længe - og uanset hvad gør det ret så indt bagefter - solgte jo min hest fordi jeg ikke måtte cykle ud til den længere fordi jeg så gik og havde absurd ondt hele tiden i knæet)

Aerobic er udelukket - har prøvet forskellige former - intet var godt! :blink:

Selv hvis jeg går en længere tur, så halter jeg til sidst og har en konstant smerte - og det er bare ved almindelig gang! ikke en gang powerwalk... :nonono:

Styrketræning.. jo.. men træner jeg ben.. så kommer den skærende smerte også igen..måske det bare er en fase jeg skal igennem... min fysioterapeut sagde, at jeg ikke måtte træne det hvis jeg fik rigtig ondt af det.. og.. det er desværre tilfældet (Og nej, jeg er ingen kylling! :cool: )

Har prøvet samtlinge konditionsmaskiner i centeret.. og efter ganske kort tid, så er smerten der..

Svømning har jeg prøvet af flere omgange os, senest for ca 14 dage siden.. hvor jeg så nærmest ikke kunne støtte på knæet samme dag og dagen efter (og svømmede kun 30 min stille og roligt)..

Er lidt i vildrede...

:blush:

Surt med skaden. Jeg kender ikke de nævnte slankepiller, men på længere sigt tror jeg ikke det er løsningen. Du må finde frem til et reguleret madindtag, hvor din vægt er i balance eller så du kan tabe dig lidt. Ved godt det er næsten umuligt, hvis man ikke har det psykiske overskud.

Derfor tror jeg det er temmelig afgørende du finder dig en fysisk aktivitet, der både giver en pæn forbrænding på ugeniveau (også selv om du måske skal bruge mere tid på at nå den) samt den psykiske og fysiske tilfredsstillelse træningen giver.

Cykling

Der er nok meget stor forskel på hvor begrænsede bruskbeskadigelsen på knæskallen er. Du skriver du får meget ondt ved cykling, hvilket tyder på det primært er når knæet flekses meget. Let cykling er ellers en aktivitet, der oftest anbefales ved denne skade, da cyklingen kan udføres ved ret små belastninger (i starten). Nu ved jeg ikke hvor meget du har gjort ud af at udføre denne træning/genoptræning efter bogen, så her lidt anbefalinger (som du kan kassere, hvis du allerede har prøvet det).

1. Undgå hård stående cykling el. stående cykling i det hele taget, hvis dette giver smerter (dvs. spinningtimer duer nok ikke - i hvert fald i starten)

2. Sæt sadlen ret højt (så benene er mere strakte, men ikke overstrakte)

3. Køre i starten med en konstant kadance ala mellemtakt

4. Start med at træne med meget let belastning (så du er næsten helt smertefri evt. næsten uden belastning) og hold denne indtil du har øget træningstiden og er sikker på du kan øge belastningen.

5. Husk nedvarmning, stræk og evt. kuldebehandling efter cyklingen

Det bedste ville være en spinningcykel el. en motionscykel. Senere kan du supplere med udendørs cykling i starten i fladt terræn og meget fokus på den lave gearing. Cyklingen kan have den fordel at knæet trænes aktivt og kan måske via dette give en forbedring i leddet.

Styrketræning

Anyway bør styrketræning være et must. Du kan kun lette smerterne ved at styrke din muskulatur og led gennem forbedret styrke i knæleddet såvel som lårmusklen. Uden træning og med passivitet svækkes dine knæ og lårmuskler, så du vil have endnu sværere ved at træne uden smerter. Du er derfor nødt til at bryde den onde cirkel ved at styrke leddet og musklerne. Det er klart du ikke fra start skal give dig i kast med tunge belastninger, men blot meget let styrketræning for leddet. Du skal holde dig inden for smertegrænsen eller på kanten af denne.

Der er selvfølgelig mange varianter af øvelser, så jeg nøjes med at henvise til www.sportnetdok.dk, hvor der for hver skade er genoptræningsøvelser. Måske vil det være godt du efter en start hjemme kom igang i et fittnesss-center med hjælp fra en instruktør. Så har du også adgang til frie vægte og maskiner, så du kan træne den øvrige krop op.

Anden aerob træning

Svømning skulle være en god form for træning uden stor belastning af knæet. Om nødvendigt kan man efter lidt øvelse træne med med plader etc. (hvor der trænes henholdsvis alene med arme og ben).

Ellers er der en række forskellige fittnesshold, der ikke indeholder high impact og ikke belaster knæene alt for meget (lige fra visse typer af yoga til step). Det er lang tid siden jeg har dyrket disse, så her har er jeg ikke opdateret, da holdtyperne skifter som moden. Fittness i vand er også en mulighed el. løb i vand.

Jeg har selv tidligere haft skaden og ved hvor svært det er at finde på idrætter, hvor knæet ikke overbelastes, men for mig har ovenstående nok været de bedste bud (fittness-hold, svømning og let cykling). Har også suppleret lidt med rolig badminton og kanoture.

Det har også hjulpet med strækøvelser, så knæskallen ikke blev alt for meget presset ind mod leddet.

Et alsidigt ugeprogram, hvor du ikke er afhængig af en aktivitetsform og som sikrer stor afveksling i træningen kan give dig en stor samlet træningsmængde på sigt og være mere robust overfor problemer med en af disse aktivitetsformer som følge af skaden.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa - og tak for dit svar :smile:

Ved godt det normalt kun bruges til overvægtige med et bmi på 30 og op efter, men er der andre tillæggende grunde vil de os godt give det til folk med et bmi på 27.. (ved godt jeg ikke er helt deroppe, men stadig)

At jeg vil tage kg`ene på igen kan jeg så ikke give dig ret i!

Det ville jeg kunne give dig ret i hvis jeg levede specielt usundt, og havde taget de kg jeg snakker om på ganske løbende eller inden for kort tid - mit tilfælde er, at de røg på i en omstillings periode, hvor jeg gik fra at træne særledes meget, til at lave ingenting..

De kg der røg på der, sidder sørme fast! Og efter som jeg ikke kan dyrke noget motion af nævneværdig betydning, så når man altså et punkt hvor man bliver lettere frustreret..

Jeg er sikker på, at fik jeg smidt de kg der, så kunne jeg os godt holde min vægt nede - netop fordi jeg er et ganske almindeligt sundt menneske allerede på nuværende tidspunkt.. :smile:

Er godt klar over, at lever man usundt og tror dette er en mirakelpille, så er man på vildspor.. for hvis man fortsætter den usunde levestil (som jeg ikke vil mene jeg går ind under) så tager man naturligvis samtilige kg på igen.. så nej, giver dig ikke ret :bigsmile:

er godt klar over, at den rigtigt vej til vægttab er sund kost og motion.. men nu er det bare sådan, at det virkeli virkelig er svært at tabe sig uden noget motion som sådan.. og man når et punkt, hvor det virkelig er noget der går en på!

Specielt fordi jeg jo gerne vil træne! Men ikke rigtig kan...

Du kan sikkert ikke følge mig, og det er os okay ;o)

Tak for dit svar alligevel - alle tanker og overvejelser kommer i mine tanker :smile:

Held og lykke med at overtale din læge til at udskrive Reductil (sibutramin) til dig.

Det er et præparat som normalt kun bruges til svært overvægtige, i kombination med en kostomlægning og motion - og hvis din læge giver dig en recept på det er han idiot.

Jeg har så selv prøvet præparatet uden at være svært overvægtig, så titlen som idiot må jeg altså også påtage mig selv.

Virkningen er en moderat nedsættelse af appetitten samt en let "speedet" følelse. Men for mig personligt varede virkningen ikke rigtig ved, efter 1-2 uger synes jeg at min appetit var helt normal igen. Hvis du har dårlige erfaringer med therma power tror jeg det er en endnu dårligere idé at begynde at tage dette præparat.

Det er muligt at du ved at tage sibutramin kan få et midlertidigt vægttab, men som du udemærket er klar over vil du tage de kilo på igen, måske endda med renter, når du stopper med pillerne eller de holder op med at virke.

Kostomlægning og/eller motion er den eneste vej frem til et permanent vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa - og tak for dit rigtig gode svar :bigsmile:

Ja det er super surt med skaden.. håber lidt at de ved den næste undersgøelse i januar, kan give mig nogen forhåbninger om træning igen! :bigsmile:

Ved godt, at de på længere sigt ikke vil være smarte, men det jeg havde haft i tankerne, var lige at tabe de kg jeg havde fået med mig .. går ikke og tager på mere nemlig som sådan, men ville så gerne smide det der lige var røget på i omstillingen :dry:

Det med den fysiske aktivitet... Du kan tro jeg har gjort alt!! :unhappy:

Har haft personlig træner i forbindelse med rådgivning fra en fysioterapeut også.. jeg har forsøgt mig med øvelser der skulle gøre tingene bedre.. jeg har prøvet specielt lavede støttebind osv til lige netop denne skade, men..ærligt, syntes jeg vare tingene blev værre og værre.. hver gang jeg havde trænet enten det ene eller det andet, så gjorde det indt i flere dage, som en konstant tandpine :unhappy: Selv når jeg ligger og skal til og sove ligger det og gør ondt..

Sådanne ting som burde være nemt at gøre har jeg altså svært ved, det gør ihvertfald ondt..

Træde koblingen i bund på bilen kan gøre ondt...

Cykling (hverken med højt sæde, lav belastning og lignende kan jeg holde til det ret længe - og uanset hvad gør det ret så indt bagefter - solgte jo min hest fordi jeg ikke måtte cykle ud til den længere fordi jeg så gik og havde absurd ondt hele tiden i knæet)

Aerobic er udelukket - har prøvet forskellige former - intet var godt! :blink:

Selv hvis jeg går en længere tur, så halter jeg til sidst og har en konstant smerte - og det er bare ved almindelig gang! ikke en gang powerwalk... :nonono:

Styrketræning.. jo.. men træner jeg ben.. så kommer den skærende smerte også igen..måske det bare er en fase jeg skal igennem... min fysioterapeut sagde, at jeg ikke måtte træne det hvis jeg fik rigtig ondt af det.. og.. det er desværre tilfældet (Og nej, jeg er ingen kylling! :cool: )

Har prøvet samtlinge konditionsmaskiner i centeret.. og efter ganske kort tid, så er smerten der..

Svømning har jeg prøvet af flere omgange os, senest for ca 14 dage siden.. hvor jeg så nærmest ikke kunne støtte på knæet samme dag og dagen efter (og svømmede kun 30 min stille og roligt)..

Er lidt i vildrede...

:blush:

Jeg tror du skal snakke med lægen om en strategi for dit knæ og ikke for din kropsvægt.

Prøv at opsøg en fysioterapeut med forstand på sagerne - det finder du hurtigt ud af!

Chondromalacia patella er en svær størrelse, men rigtig ofte har det sammen hæng med det som hedder Q-vinklen som er en betegnese for vinklen af det træk som din lårmuskel foretager på knæet og derigennem din knæskals (patella) belastning på lårbenets brusk.

Kvinder er særligt udsat for dette fænomen, men det findes der råd for. Den rette træning af muskulaturen omkring knæet og optapening af din knæskal + andre tiltag.

Men her må du selv tage kontakt til nogen der ved noget Fys/speciallæge. Det værste du kan gøre er at sidde stille. Men det kræver nok lidt hjælp til en start kan jeg forstå.

Derudover vil jeg da også mene at der må findes alternativer til slankepiller. (se tidl indlæg)

Bare af nysgerrighed hvor meget kontakt har du haft til Fysioterapi? Og hvad fik du ud af det?

Hilsen Gribben :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Gribben :bigsmile:

Har allerede gang i det med lægen med flere undersøgelser - netop fordi jeg ikk vil lade stå til..

Mit problem er bare lidt, er hver gang jeg forsøger at træne op (hvilket jeg har gjort ret mange gange efterhånden) så bliver det bare værre.. Så gør det mere eller mindre konstant ondt.. Og det gør så, at jeg efter en vis periode opgiver det igen..

Har haft kontakt med 2 fysser - den ene i træningscenteret - den anden en sportsfys. som jeg fik anbefalet (og som også var god - forklarende osv, men syntes bare igen, at det bare blev gjort værre - havde igen ondt hele tiden så)

Har flere gange overvejet at starte hos en fys igen, men.. er på su og som tingene er pt. er der altså ikke råd til det desværre..

Jeg har overvejet at gå i gang med stavgang, men igen fra tidligere erfaringer ved jo os godt, at når jeg ahr gået et vist stykke.. så gør det rigtig ondt igen..

Måske det bare er en ond cirkel--- altså at det skal begynde at gøre rigtig ondt igen i genoptræningsperioden før det bliver godt??

Med min kontakt til fyssen fik jeg en masse øvelser som jeg også lavede, jeg fik tapet knæet fast så det kørte rigtigt (og prøvede èn gang at træne uden smerter!Fedt!!) men støttebindet havde ikke denne samme effekt som vi håbede på.. har ikk mulighed for at få det tapet hver gang jeg skal træne, og det er vist ret så svært at tape på sig selv?

Opgav til sidst, både pga økokomi, men også fordi jeg ikk følte jeg rigtig kom nogen vegne..

Håber at høre fra dig igen :smile:

Jeg tror du skal snakke med lægen om en strategi for dit knæ og ikke for din kropsvægt.

Prøv at opsøg en fysioterapeut med forstand på sagerne - det finder du hurtigt ud af!

Chondromalacia patella er en svær størrelse, men rigtig ofte har det sammen hæng med det som hedder Q-vinklen som er en betegnese for vinklen af det træk som din lårmuskel foretager på knæet og derigennem din knæskals (patella) belastning på lårbenets brusk.

Kvinder er særligt udsat for dette fænomen, men det findes der råd for. Den rette træning af muskulaturen omkring knæet og optapening af din knæskal + andre tiltag.

Men her må du selv tage kontakt til nogen der ved noget Fys/speciallæge. Det værste du kan gøre er at sidde stille. Men det kræver nok lidt hjælp til en start kan jeg forstå.

Derudover vil jeg da også mene at der må findes alternativer til slankepiller. (se tidl indlæg)

Bare af nysgerrighed hvor meget kontakt har du haft til Fysioterapi? Og hvad fik du ud af det?

Hilsen Gribben :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa - og tak for dit rigtig gode svar :bigsmile:

Ja det er super surt med skaden.. håber lidt at de ved den næste undersgøelse i januar, kan give mig nogen forhåbninger om træning igen! :bigsmile:

Ved godt, at de på længere sigt ikke vil være smarte, men det jeg havde haft i tankerne, var lige at tabe de kg jeg havde fået med mig .. går ikke og tager på mere nemlig som sådan, men ville så gerne smide det der lige var røget på i omstillingen :dry:

Det med den fysiske aktivitet... Du kan tro jeg har gjort alt!! :unhappy:

Har haft personlig træner i forbindelse med rådgivning fra en fysioterapeut også.. jeg har forsøgt mig med øvelser der skulle gøre tingene bedre.. jeg har prøvet specielt lavede støttebind osv til lige netop denne skade, men..ærligt, syntes jeg vare tingene blev værre og værre.. hver gang jeg havde trænet enten det ene eller det andet, så gjorde det indt i flere dage, som en konstant tandpine :unhappy: Selv når jeg ligger og skal til og sove ligger det og gør ondt..

Sådanne ting som burde være nemt at gøre har jeg altså svært ved, det gør ihvertfald ondt..

Træde koblingen i bund på bilen kan gøre ondt...

Cykling (hverken med højt sæde, lav belastning og lignende kan jeg holde til det ret længe - og uanset hvad gør det ret så indt bagefter - solgte jo min hest fordi jeg ikke måtte cykle ud til den længere fordi jeg så gik og havde absurd ondt hele tiden i knæet)

Aerobic er udelukket - har prøvet forskellige former - intet var godt! :blink:

Selv hvis jeg går en længere tur, så halter jeg til sidst og har en konstant smerte - og det er bare ved almindelig gang! ikke en gang powerwalk... :nonono:

Styrketræning.. jo.. men træner jeg ben.. så kommer den skærende smerte også igen..måske det bare er en fase jeg skal igennem... min fysioterapeut sagde, at jeg ikke måtte træne det hvis jeg fik rigtig ondt af det.. og.. det er desværre tilfældet (Og nej, jeg er ingen kylling! :cool: )

Har prøvet samtlinge konditionsmaskiner i centeret.. og efter ganske kort tid, så er smerten der..

Svømning har jeg prøvet af flere omgange os, senest for ca 14 dage siden.. hvor jeg så nærmest ikke kunne støtte på knæet samme dag og dagen efter (og svømmede kun 30 min stille og roligt)..

Er lidt i vildrede...

:blush:

Ja det lyder lidt sort. Spørgsmålet er dog om du har startet tilstrækkeligt let og med de rigtige øvelser, der passer til din skade og skadens sværhedsgrad. Når vi taler om let træning er det i starten uden eller næsten uden belastning. Jeg er med på det godt kan give smerter bagefter, men ved helt at undlade og skåne benet helt er du sikkert i en endnu værre situation.

Fx. m.h.t. svømning er 30 min. måske en rimelig almindelig-lidt hård distance at starte på uden skader. Jeg har prøvet at starte på 300-400 meter med ben-kork-dims, så jeg ved crawl og "bryst"-svømning alene bruge armene. Hammerhårdt i starten og krævede mange pauser undervejs.

Det lyder som meget lidt og meget tidskrævende, men i længden er det det værd. Kommer man lidt videre så med meget lette benspark over kort tid.

I forhold til styrketræning skal du måske starte med øvelser uden vægt eller statiske øvelser ved muskelspænding. Ved sidstnævnte fastholdes en position og knæet bøjes hverken mere eller mindre og burde kunne udføres i stort set alle tilfælde.

Cykling skal være stort set uden belastning i starten og kun i kort tid. Det vil som regel i starten ikke gå med din udendørs-cykel. Du skal op på helst en spinningcykel eller en motionscykel.

Almindelige aerobichold er for hårdt. Du skal her start med fx. yoga (afhænger er formen), Callanetic el. lign. Er desværre ikke opdateret her, da det er år siden jeg selv har været på sådanne hold, så prøv at få råd. Der findes hold rundt omkring hvor øvelserne er tilpasset folk med skader, fysiske problemer mv.

Og hvad med træning for resten af kroppen. Du kan i hvert fald godt styrketræne både ryg, mave, arme, fodled mv.

Jeg kender godt følelsen af at det ser håbløst ud, men du bliver nødt til at tage udgangspunkt i at du vil og skal træne. Blot at vente på en forbedring, der kommer af sig selv er et frustrende og måske håbløst projekt. Min erfaring er også det giver en vis psykisk overtag over sitautionen selv at tage initiativet til et træningsprogram og at gennemføre den. Der kommer helt sikkert nogle tilbagefald og man må i starten hele tiden justere programmet for ting man ikke kan og erstatte det med andre øvelser man finder frem. Det er lidt af en kamp, men det gør ikke at man skal opgive på forhånd.

Gribben er lidt inde på at knæskallen for nogle kan være presset mere ind mod knæleddet (skal ikke kunne sige om dette kan afhjælpes operativt). Her kan det dog hjælpe lidt at få strakt senen og lårmusklen lidt ud (selvfølgelig ved at være ret varsom ved strækket), da presset forhåbentligt mindskes.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa - og tak for dit svar :smile:

At jeg vil tage kg`ene på igen kan jeg så ikke give dig ret i!

Det ville jeg kunne give dig ret i hvis jeg levede specielt usundt, og havde taget de kg jeg snakker om på ganske løbende eller inden for kort tid - mit tilfælde er, at de røg på i en omstillings periode, hvor jeg gik fra at træne særledes meget, til at lave ingenting..

De kg der røg på der, sidder sørme fast! Og efter som jeg ikke kan dyrke noget motion af nævneværdig betydning, så når man altså et punkt hvor man bliver lettere frustreret..

Jeg er sikker på, at fik jeg smidt de kg der, så kunne jeg os godt holde min vægt nede - netop fordi jeg er et ganske almindeligt sundt menneske allerede på nuværende tidspunkt.. :smile:

Er godt klar over, at lever man usundt og tror dette er en mirakelpille, så er man på vildspor.. for hvis man fortsætter den usunde levestil (som jeg ikke vil mene jeg går ind under) så tager man naturligvis samtilige kg på igen.. så nej, giver dig ikke ret :bigsmile:

At du ikke vil tage kiloene på igen, kan jeg så ikke give dig ret i!! :tongue:

Alt den snak om at leve sundt eller usundt er fuldstændig irrelevant i denne sammenhæng. Sundt og usundt er individuelt definerede begreber, som i høj grad varierer fra person til person.

Når vi har med vægt at gøre er der to ting, der betyder noget.

Energiindtag og energiforbrug.

Lige nu er din vægt stabil. Ergo svarer dit energiindtag til dit energiforbrug.

Efter du fik din skade var dit energiindtag højere end dit energiforbrug, og din krop lagrede altså den ekstra energi, som 10 kg. (fedt).

Hvis du tager disse slankepiller, og vi formoder, at de giver dig et vægttab på 10 kg. vil du skulle indtage mindre energi, end du gør nu for at holde den 10 kg. lavere vægt.

Vægtstabilitet handler altså ikke om sundt eller usundt, men om energiindtag og energiforbrug.

Link to comment
Share on other sites

Gribben er lidt inde på at knæskallen for nogle kan være presset mere ind mod knæleddet (skal ikke kunne sige om dette kan afhjælpes operativt). Her kan det dog hjælpe lidt at få strakt senen og lårmusklen lidt ud (selvfølgelig ved at være ret varsom ved strækket), da presset forhåbentligt mindskes.

Link to comment
Share on other sites

Den er altså helt gal, når du vil til at tage (meget usunde) piller for en lille overvægt, som ikke er væsentligt sundhedsskadelig.

Selvfølgelig vil du godt af med de 10 kg igen, men det kan sagtens lade sig gøre gennem kosten alene. Om du selv finder ud af noget, går til en diætist eller melder dig ind i et af de kommercielle foretagender er imo ligemeget, når bare du får en lødig og afbalanceret kost med et dagligt underskud på ca. 500 kcal - så bør du tabe ½-1 kg om ugen.

Træningen er jeg slet ikke kvalificeret til at blande mig i - men det er der tilsyneladende andre der er.

PS har selv tabt over 20 kg ved omlægning fra "sund" til "sund og lidt for lidt" - uden at motionere væsentligt før mit BMI var under 25. Det er muligt - og den bedste løsning.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg er selv meget aktiv som elite - idrætsudøver, og er selv klar over hvor hurtigt man kan tage en hel del kg. på i forbindelse med en pause...

Som de andre har påpeget er slankepiller IKKE vejen frem. Problemet (som jeg ser det) er, at man - når man HAR været meget aktiv, stadig har ideen i baghovedet om at et vægttab sker mest effektivt ved at øge træningsmængden.

Men i din situation er du nød til at indstille dig på at du må til at sætte dig mere ind i din kost hvis du vil tabe dig... SELVFØLGELIG kan det lade sig at gøre at tabe sig uden eller med meget begrænset motionsmængde. Men det kræver at du bliver mere opmærksom på dine mængder når du spiser.

Det er godt at høre at du spiser sund mad - men det kan man altså sagtens BÅDE tabe/tage på af - i sidste ende handler det om Kcal ind/ud.

Du siger du HAR prøvet, men du bliver nok nød til at gå HELT systematisk til værks med din kost. Du har jo masser af tid - hvis du er vandt til at bruge lang tid på fysisk aktivitet hver dag...

Find et kostprogram (der er en del gratis ark, osv. - kan vidst findes her på siden) og gå så igang med at finde ud af hvor meget du normalt spiser... Spis som du plejer - det lyder let, men man skal være MEGET opmærksom på at man følger de samme spisemønstre som normalt. Vej og notér ALT hvad spiser hver dag i 3 dage.

Derefter finder du et gennemsnit - og så er det ellers om at opstille nogle retningslinier for hvor meget du kan spise til de forskellige måltider - det hele handler om at lære HVOR MEGET du kan spise dagligt - og stadig være i energiunderskud. Sats på et dagligt underskud på 2000 kJ / 500 kCal. Hvis dit vægttab går i stå - må du så nedregulere dit energiindtag igen.

Du kan finde en MASSE gode kostråd her på siden - men i sidste ende handler det meget ENKELT om at være i energiunderskud. DET virker med 100% sikkerhed - det kan være RIGTIGT svært at udføre i praksis, men det er ofte et spørgsmål om at ændre gamle vaner til nye vaner.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej alle :bigsmile:

Tak for alle de fine indlæg - har suget alt til mig, og valgte den mest fornuftige tanke er jeg ret sikker på.. droppede at be om pillerne, og vil nu give mig i kast med at smække endnu mere lys over mine kostvaner!

Min kæreste er lige begyndt at arbejde et sted med frugt og grønt nu, så det kommer der endnu mere af i huset nu! *Smiler* Gør det endnu nemmere (*og sjovere)!

Så vil jeg forsøge at træne 2 gange om ugen igen, stille og roligt selvfølgelig - kan ikke andet - men lidt har også ret :smile:

Efter jul vil jeg melde mig ind i WW`s point systems program (Gør det ikke op til jul, ved jeg ikke kan holde det - ingen grund til at kaste sig ind i noget man ved med sig selv er umuligt at overholde, bare et nederlag så) :blush:

Kryds fingre for mig og min rygrad :superman:

Link to comment
Share on other sites

Sikke et dejligt positivt indlæg GirlieOdense

Godt at du har droppet ideen om piller - jeg krydser også fingre for at du kommer godt igang med en kostomlægning :4thumbup:

Enig!

Kan du ikke prøve at give lidt info om hvordan det går med din træning. Jeg er da lidt nysgerrig om du kan komme igang igen.

---Og god jul :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hej igen :bigsmile: - og tak for de søde ord på min vej :smile:

Gribben: Det kan jeg jo! :4thumbup: Tror faktisk jeg opretter en ny logbog... smiler..

Det vil nok ikke være den vilde opstart jeg får, men det er jo så heller ikk meningen (desværre!)

Jeg har arbejdet her mandag og tirsdag efter skole, så har ikk haft nogen mulighed for træning, men maden er det gået ganske fint med - har ikke talt point eller lignende, bare spist almindeligt sundt.

(Ris, kylling, grønt, frugt)

Maden idag kan jeg skrive ind her:(Jeg må få 20 point pr dag hvis jeg skal tabe mig ifølge WW - vil følge det så godt jeg kan, også igennem julemåneden - hellere starte nu, end vente til der er røget mere på! (hvilket der nu ikke gør, men.. det er stadig bedre bare at komme i gang) :superman:

Morgen: 1 clementin (stod sent op, skulle møde sent i skole) ( 0 point)

Middag: 50 g ris, 1 kyllingebryst og 175 g. fedtfattig chilisovs ( 8 point)

Eftermiddag: 3 clementiner (0 point)

Aften: risret, samme som middag (8 point)

2 clementiner (0 point)

snack :blush: 40 g. chokolade ( 5 point) - dumme point! Men.. os kvinder.. vi.. er jo lidt ekstra chokolade-glade sådan engang imellem :crazy:

Sammenlagt: 21 point idag, som første dag hvor der tælles point igen... Syntes det er en okay opstart.. i morgen holdes den under de 20! :devil:

Vægten vejes i morgen tidlig :blush:

Træningen kommer også igang fra i morgen af - skal træne med min veninde kl 17.30 - glæder mig til at komme ned og lave lidt - godt nok kun en times tid jeg kan holde til det og ikke vildt overdrevet puls jeg kan komme op på, men.. holder nu stadig på at det er bedre end ingenting... både for krop og sjæl! :wink:

Opretter en ny log nu - og tilføjer dette emne som første indlæg! :tongue:

Edited by GirlieOdense
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Hejsa :bigsmile:

Har overvejet at snakke med lægen omkring slankepiller.. og ja.. ved godt, at det måske nok ikke er den bedste løsning da sund kost og masser af motion er det absolut bedste! ;o)

Har været en del herinde før, ført logbog osv.. forsøgt at få trænet.. men mit problem ligger i et knæ der desværre begrænser mig noget så gevaldigt! har altid været ret så aktiv med spinning, ridning, vandski, inliners, cykling, fitnessboksning osv.. men men men.. pludselig ville mit knæ ikke mere, og jeg har været til en del undersøgelser osv.. men har ikke rigtig kunnet få gjort noget..

( Har det problem der hedder chrondromalacia patellae)

Jeg gik derfor fra at dyrke i snit ca 5 timers aktivitet dagligt.. til.. næsten ingenting!

Selv en lang gåtur i normalt tempo giver smerter... at stå op i længere tid giver smerter.. cykling - rigtig mange smerter!! Har fået røntgen, mr scanning - og så os fået stillet diagnosen der jo.. de har sagt at det måske kunne blive bedre med tiden.. men.. nu har jeg ikke kunnet dyrke noget videre motion i 3,5 år! Og med de 3,5 år .. er der os røget ca 10 kg på :dropjaw:

Det går mig enormt meget på psykisk! Jeg lever ganske almindeligt - er absolut ikke typen der lever af mc mad og lignende! Det ligger til familien at have nemt ved at få lidt ekstra på sidebenene, så.. på en måde er jeg alligevel lidt stolt over, at jeg gik fra at lave så meget til ikke engang at kunne træne så jeg kunne svede lidt - også "kun" tog 10 kg på.. de kg kom relativt hurtigt, og har så holdt vægten der..

Nu er det bare sådan, at jeg er så ked af de kg der.. og eftersom mine madvaner i forvejen er relativt sunde, så mener jeg bare... hvordan i alverden skal jeg kunne tabe mig de 10 kg uden hjælp?

Mener... orker ikke at skulle låse mig inde i 3 måneder og leve kun af kød og grønt.. Har et udadvendt liv osv, så.. det er altså ret så svært!

Ved godt man anbefaler at piller ikk er løsningen, men... i dette tilfælde her.. kunne det så ikke måske være en god hjælp til at få smidt de 10 kg og holde vægten der (kan jo godt holde vægten, ellers havde jeg været meget større nu jo) .. er så ked af, at skulle gå rundt og være ked af min vægt/krop... Føler mig i forvejen halv klam fordi jeg slet ikk rigtig kan træne mere..

(ved godt jeg godt kunne dyrke noget styrketræning, og gør jeg os nogengange.. men ærligt...syntes det er det mest røvsyge... og går hjem med en tom følelse, fordi jeg ikk har været oppe at svede og få pulsen op på samme måde som ved f.eks spinning)

Jeg skal til undersøgelse igen i januar med knæet... regner ikke med noget nyt, men vil ikke bare lade stå til... er 23 år gammel... det kan ikke passe at jeg skal droppe alt aktivt...

Måtte endda sælge min hest fordi jeg ikk kunne cykle ud til den! :unhappy:

What to do??

Gode råd?

Og.. har prøvet therma power tidligere.. dum dum ting!

Dem jeg har i tankerne, er dem der hedder reductil og fåes igennem lægen...

(Tror godt jeg kan få dem, da de ved jeg intet motion kan dyrke rigtigt osv...plus at 10-12 kg af vægten jo vil lette mit stakkels knæ en del!!)

Er forresten 163 høj ca, og vejer 71 kg :blush:

Prøv Reductil alligevel

Reductil virker faktisk effektivt, men det er jo en forudsætning som andre også er inde på, at man tilpasser sin kost og at man motionerer. Du kan jo have ret i, at det ikke er løsningen at spise piller, men du skal huske på, at et middel som Reductil virker ved at fastholde og forstærke det vægttab, du opnår ved ændringer i din livsstil. Det er et spørgsmål om motivation og tålmodighed. Så er der nogle, der indvender, at det er dyrt at bruge Reductil over de måneder, der skal til for at det er effektivt. Dertil vil jeg sige, at Reductil netop her i foråret er blevet sat ned i pris til det halve, så pengene altså ikke længere bør være den store belastning. Når du spørger om erfaringer, vil jeg altså sige, at du skulle prøve Reductil, netop sammen med de omlægningter af dit liv, som du er i gang med. Og nu er Reductil oven i købet ikke længere dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Prøv Reductil alligevel

Reductil virker faktisk effektivt, men det er jo en forudsætning som andre også er inde på, at man tilpasser sin kost og at man motionerer. Du kan jo have ret i, at det ikke er løsningen at spise piller, men du skal huske på, at et middel som Reductil virker ved at fastholde og forstærke det vægttab, du opnår ved ændringer i din livsstil. Det er et spørgsmål om motivation og tålmodighed. Så er der nogle, der indvender, at det er dyrt at bruge Reductil over de måneder, der skal til for at det er effektivt. Dertil vil jeg sige, at Reductil netop her i foråret er blevet sat ned i pris til det halve, så pengene altså ikke længere bør være den store belastning. Når du spørger om erfaringer, vil jeg altså sige, at du skulle prøve Reductil, netop sammen med de omlægningter af dit liv, som du er i gang med. Og nu er Reductil oven i købet ikke længere dyrt.

Hehe du skulle ikke tilfældigvis arbejde for producenten af Reductil? :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil også lige give mit besyv med i den her tråd. Det er godt at du har bestemt dig for at gå igang igen og droppe tanken om pillerne. Jeg mener også at din læge er idiot hvis han vile udskrive dem til dig. Som jeg læser det du skriver, så er den primære begrænsning ikke fysisk, men i dit hovede, i dit billede af dig selv og din omverden. Du fokuserer på hvad du ikke kan. Og når man har fokus på hvad man ikke kan, er det næsten umuligt at se muligheder, fordi man filtrerer alt det fra som ikke støtter ens holdning. Så jeg vil være ret direkte i det følgende:

Du siger at du ikke kan svømme... Min mor har haft polio i venstre arm (hvorfor den næsten ingen muskulatur har) og er over 50; hun kan svømme, selvom armene er det vigtigste i svømning. Se på handicap svømning. Der er gutter og gutinder som svømmer uden arme og med en halvt ben. Og så kommer du og siger at du ikke kan svømme? Hvorfor kan de så? Fordi de ikke ser begrænsningen men muligheden. I dit tilfælde har du fire lemmer og kan nøjes med en plade mellem benene, for at kunne svømme, så hvad er det lige du tuder over?

Du skriver også at du ikke kan styrketræne. I min verden kan du styrketræne alt andet end der hvor du skal bøje knæet og det er faktisk en hel del af kroppen du derfor kan træne.

Du har derfor to muligheder: Du kan sætte dig ned og have ondt af dig selv pga. alle de ting du ikke kan, din vægt, dit knæ osv og vælge de "nemme" løsninger, som ikke er så nemme når regnskabet skal gøres op, eller du kan tage skeen i den anden hånd, tørre dine øjne og starte med at tage ansvar for dig selv. Sige at det skal blive en gammel løgn, fordi du både kan og vil.

Jeg skal love dig en ting. Når man vælger den sidste løsning så betyder det også noget mentalt. Fordi man vælger at tage ansvar for sig selv og det er en proaktiv handling. Det giver mentalt overskud at vide at man har gjort noget selv, at man har vundet over sig selv og så har man sat gang i en positiv cirkel.

Det er dit liv og det er dit valg - nu ved du at du har det. Så hvad venter du på? :smile:

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Og lige en ting mere: Du skriver at du ikke kan tabe dig gennem din kost. Som andre har påpeget i tråden, er det lodret forkert.

Er din energiindtag højere end dit forbrug tager du på og er det lavere taber dig dig. Man kan gøre det emne meget kompliceret, men det er stadigvæk humlen i vægttab/forøgelse. Selvom man spiser mad fra McD gælder det stadigvæk. Så der er ingen fysiologisk/fysisk begrænsning i om du og alle andre kan tage på eller tabe sig...

Så selvfølgeligt kan du tabe dig alene gennem din kost. Men igen: Du har bestemt dig for at det kan du ikke og så kan jeg godt se at det er svært. Men det er igen en mental begrænsning - ikke en virkelig.

Iøvrigt var der en eller anden skør fyr fra NZ der trillede op til toppen af Everest for nogle år siden. Det er der mange der har gjort, så det er ikke noget specielt længere. Det specielle ved netop ham, var at han kun havde et ben... :crazy:

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share