Unaturlig høj makspuls/hvilepuls?


Lady M
 Share

Recommended Posts

Min kæreste, der bliver 43 i indeværende måned, er spinnerinstruktør - spinner/underviser 3 timer om ugen, samt styrketræner ca. 2 gange - en time ad gangen om ugen. Det, der undrer mig er, at han med relativt lethed kan få pulsen op på 204 slag pr. minut, samtidigt med at han har en hvilepuls på 80. Han er i temmelig god form, så jeg og han forstår ikke, hvorfor han ikke har en lavere hvilepuls. Hans makspuls er jo også "alt for høj", hans alder taget i betragtning.

Er min kæreste unormal? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Min kæreste, der bliver 43 i indeværende måned, er spinnerinstruktør - spinner/underviser 3 timer om ugen, samt styrketræner ca. 2 gange - en time ad gangen om ugen. Det, der undrer mig er, at han med relativt lethed kan få pulsen op på 204 slag pr. minut, samtidigt med at han har en hvilepuls på 80. Han er i temmelig god form, så jeg og han forstår ikke, hvorfor han ikke har en lavere hvilepuls. Hans makspuls er jo også "alt for høj", hans alder taget i betragtning.

Er min kæreste unormal? :tongue:

Det virker næsten latterligt at spørge om han har brugt andre puls ure, hvilket han nok har eftersom han har en meget aktiv livsstil. Men man kan godt genetisk have en høj hvilepuls. Og han kender sin krop godt, så han bør have "nemt" ved at opnå maxpuls. Men at den er 204 når han er 43 år gammel er jo rimlig sindsygt :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Max puls er meget individuelt. Jeg er 46 og min er 193. Min bror er 4 år yngre og har en på omkring 198, og en af dem jeg cykler sammen med - og som kører relativt stærkt, har en max puls på omkring 173, og han er først lige blevet 40. Pointen er vist, at det der med at slå max pulsen op i et skema ud fra alder, det kan man godt glemme alt om, det er totalt værdiløst.

Hvilepulsen tror jeg at jeg overlader til andre at kommentere på, men det er højt.

Edited by Stephan Bak
Link to comment
Share on other sites

Min kæreste, der bliver 43 i indeværende måned, er spinnerinstruktør - spinner/underviser 3 timer om ugen, samt styrketræner ca. 2 gange - en time ad gangen om ugen. Det, der undrer mig er, at han med relativt lethed kan få pulsen op på 204 slag pr. minut, samtidigt med at han har en hvilepuls på 80. Han er i temmelig god form, så jeg og han forstår ikke, hvorfor han ikke har en lavere hvilepuls. Hans makspuls er jo også "alt for høj", hans alder taget i betragtning.

Er min kæreste unormal? :tongue:

Hvilepulsen er i meget højere grad genetisk bestemt end af den egentlige form. Det samme er for øvrigt gældende for maxpuls. Dermed ikke sagt at hvilepulsen ikke påvirkes af træningstilstanden (modsat maxpuls)

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Tillader mig lige at hijacke lidt, håber det er ok!

Jeg skal ikke kunne kommentere på om det er højt eller lavt eller andet, men vil dog lige sige at jeg selv personligt har en hvile puls som er målt til omkring 42-45 (igennem en holtermonitorering, mener jeg det hed) og samtidig har jeg målt en max puls på 206 (under en spinning time), med et Polar 625x, underligt det vil jeg nok mene, bekymrende det skal jeg ikke kunne sige, jeg kan dog konstatere at hvergang min puls er i nærheden af max 195+ så ligger jeg med 99% garanti hovedpine efter sport.

Med hensyn til alder, ja så er jeg 30år.

Link to comment
Share on other sites

Tillader mig lige at hijacke lidt, håber det er ok!

Jeg skal ikke kunne kommentere på om det er højt eller lavt eller andet, men vil dog lige sige at jeg selv personligt har en hvile puls som er målt til omkring 42-45 (igennem en holtermonitorering, mener jeg det hed) og samtidig har jeg målt en max puls på 206 (under en spinning time), med et Polar 625x, underligt det vil jeg nok mene, bekymrende det skal jeg ikke kunne sige, jeg kan dog konstatere at hvergang min puls er i nærheden af max 195+ så ligger jeg med 99% garanti hovedpine efter sport.

Med hensyn til alder, ja så er jeg 30år.

Usædvaneligt med maxpulsen ja, men ikke ligefrem underligt. Hvilepulsen målt med skop er generelt rigtig lav, de to gange jeg har været monitoreret over flere timer har min puls til tider været under de 35 (der hvor bradykardialarmen ofte går ind), det er mere nøjagtigt sådan, men også sværre at sammenligne sig med andre der bare måler deres puls med et ur. Anyways, diskussion har været oppe før, hos de fleste vil hvilepulsen falde ved bedre træningstilstand, men god træningstilstand er omvendt ikke garanti for lav hvilepuls. Maxpulsen kan man for såvidt ikke bruge til det store.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Der kan også være tale om et overtræningsfænomen!

Hvis hvilepulsen er unormal høj kan det indikere, at kroppen er overtrænet. Hvis man dyrker spinning 3 gange om ugen og styrketræner 2 gange om ugen uden at bygge hvileperioder ind i sin træning, vil kroppen med tiden blive for hårdt belastet, specielt når man ikke er nogen årsunge længere.

Din historie melder ikke noget om evt. indbyggede periodiske pauser af 1-4 ugers varighed.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nu stille kraftig spørgsmål ved om hvilepuls afhænger mere af genetik end form.

F.eks. er jeg i relativ go form for tiden og har derfor en hvilepuls omkring 40. Når jeg er i knap så go form ligger den omkring 50, og når jeg er i dårlig form ligger den ml 60-70. Det er baseret på 10 års observationer af min egen hvilepuls.

At din kæreste skulle have en hvilepuls på 80 og samtidig træne så meget tyder mere på overtræning end på genetiske faktorer, selvom vi selvfølgelig ikke kan vide det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share