Off-season program til Am. Football


Dixen
 Share

Recommended Posts

Af en eller anden grund ser det program dejlig hårdt og tiltrækkende ud! enkelt og alligevel næsten perfekt! :wub::smile:

Men øh, hvad er egentlig forskellen på GTG og ladders? troede faktisk at det var det samme. Hmm.. :blush:

Kunne være spændende, hvis du ville afprøve det? Det var bare noget jeg lige hurtigt baksede sammen.

Link to comment
Share on other sites

Kunne være spændende, hvis du ville afprøve det? Det var bare noget jeg lige hurtigt baksede sammen.

Jeg har faktisk gået og vendt og drejet det en del gange i hovedet de sidste par dage.. For jeg har besluttet mig for at begynde til noget kampsport igen her når jeg kommer hjem fra polen. Og dertil tror jeg at det ville passe ganske godt.. Kun tung bentræning én gang om ugen (så det ikke æder alle kræfterne fra condioning og selve kampsporten) og ikke så mange øvelser. Så man kan bruge energien på at fokusere på det væsentlige, uden at programmet ville æde alle ens ressourcer. Så nu går jeg bare og spekulerer over om der skal tweakes lidt hist og pist for at få det tilpasset kampsport (evt forslag?) eller om man bare skal tage det som det er.. :smile: (det er sådan en genfejl jeg har.. Alle programmer SKAL bare tweakes og gennemtænkes en tyve gange. hehe..)

Jeg har forresten besluttet mig for at købe en KB.. Regner med en 32'er. Tror du den vil være for tung for mig at starte med? Altså, jeg har pushpresset en 61kg håndvægt for reps, så tænker ikke så meget på vægten. Men aner jo ikke hvordan sådan en satan føles. hehe.. :smile: Og hvad for øvelser ville du mene ville være det bedste supplement til almindelig vægttræning? Vel primært Kb snatch? og måske også swings.. :smile:

Og trådstarten, beklager rigtig meget trådkapringen. Skal nok give en øl når du kommer til horsens engang.. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Takker for linkene.. :smile: Men som jeg har forstået det, så er ladders sådan set en form for grease the groove? Altså en specifik måde at træne "greese the groove" på. Hvor greese the groove mere er en overordnet trænings"filosofi". Er det helt ved siden af..?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk gået og vendt og drejet det en del gange i hovedet de sidste par dage.. For jeg har besluttet mig for at begynde til noget kampsport igen her når jeg kommer hjem fra polen. Og dertil tror jeg at det ville passe ganske godt.. Kun tung bentræning én gang om ugen (så det ikke æder alle kræfterne fra condioning og selve kampsporten) og ikke så mange øvelser. Så man kan bruge energien på at fokusere på det væsentlige, uden at programmet ville æde alle ens ressourcer. Så nu går jeg bare og spekulerer over om der skal tweakes lidt hist og pist for at få det tilpasset kampsport (evt forslag?) eller om man bare skal tage det som det er.. :smile: (det er sådan en genfejl jeg har.. Alle programmer SKAL bare tweakes og gennemtænkes en tyve gange. hehe..)

Jeg har forresten besluttet mig for at købe en KB.. Regner med en 32'er. Tror du den vil være for tung for mig at starte med? Altså, jeg har pushpresset en 61kg håndvægt for reps, så tænker ikke så meget på vægten. Men aner jo ikke hvordan sådan en satan føles. hehe.. :smile: Og hvad for øvelser ville du mene ville være det bedste supplement til almindelig vægttræning? Vel primært Kb snatch? og måske også swings.. :smile:

Og trådstarten, beklager rigtig meget trådkapringen. Skal nok give en øl når du kommer til horsens engang.. :tongue:

Hvad er det for noget kampsport, du har tænkt dig at begynde til? (Hvis det skal tweakes?)

Mht. KB er du jo en stærk gut, så selvom en 32'er er tung, tror jeg den vil være god at starte med. Jeg synes helt klart, at du skal give dig i kast med de øvelser som netop er fedest/anderledes med KB: Snatch, Turkish getups, C&P, swings og så smide lidt ekstra presseøvelser ind. Øvelser som TGU og swings er især gode, hvis din kampsport har en grappling del.

Kort forklaret: Princippet i ladders og GTG er det samme. En masse reps uden at nå failure. Ved GTG laver du en masse små sæt (fx 50% af max) fordelt ud over dagen. Ladders er bedre, hvis du ikke kan træne flere gange i løbet af dagen. Her kører du 1-2-3-4-5-6-7-8-9 (osv. og stopper et par reps før failure) så begynder du forfra. Til sidst laver du måske kun 1-2-3 reps.

Link to comment
Share on other sites

Det er sgu spændende det her. hehe.. :tongue:

Hvad er det for noget kampsport, du har tænkt dig at begynde til? (Hvis det skal tweakes?)
Jeg har gået en del år til judo førhen. Men regner med at starte til noget muay thai, da jeg altid har været fascineret af den sport. Gik til den en tre måneder for mange år siden, men dengang passede det ikke lige ind i skemaet. Men det gør det nu. hehe.. :bigsmile: Hvis jeg bliver bidt af det, skifter jeg måske til noget mma/shootfighting senere. Men i første omgang bliver det thai'en, der får opmærksomheden (selvfølgelig samtidig med ret stor vægt på vægttræningen.. :smile: )
Mht. KB er du jo en stærk gut, så selvom en 32'er er tung, tror jeg den vil være god at starte med. Jeg synes helt klart, at du skal give dig i kast med de øvelser som netop er fedest/anderledes med KB: Snatch, Turkish getups, C&P, swings og så smide lidt ekstra presseøvelser ind. Øvelser som TGU og swings er især gode, hvis din kampsport har en grappling del.

Er jeg enig med dig i.. TGU ville jeg nok inkludere som en mave/core øvelse. Snatch og swings ville umiddelbart være dem jeg har mest kig på, da jeg af en eller anden grund ikke tror at C&P med kb er ret meget anderledes end med håndvægte/stang? Flere presseøvelser med KB? ville db og bb ikke være mere hensigtsmæssige her? altså lettere at styre belastningen, istedet for at være låst af de 32 kg.. :smile:

Kort forklaret: Princippet i ladders og GTG er det samme. En masse reps uden at nå failure. Ved GTG laver du en masse små sæt (fx 50% af max) fordelt ud over dagen. Ladders er bedre, hvis du ikke kan træne flere gange i løbet af dagen. Her kører du 1-2-3-4-5-6-7-8-9 (osv. og stopper et par reps før failure) så begynder du forfra. Til sidst laver du måske kun 1-2-3 reps.

ahh. Selvfølgelig. Giver sigselv - efter at du har forklaret det. Gg.. :tongue: Men så kan man vel ikke rigtig køre GTG i pull-ups, når det er én gang på en uge? Skulle man så ikke køre en masse sæt på hver træningsdag? Man kunne måske køre weighted pull-ups (overhånd) på anden dagen, og så køre GTG unweighted chins (underhånds) som slutning på hver træningspas... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har kigget lidt på de forskellige artikler og har prøvet at stykke et program sammen til mig selv.

Tung dag:

Squat 5x5

Bench 5x5

Powercleans eller deadlift: 5x5

Let dag:

Squat 5x5

Military Press 5x5

High-pulls 5x5

Medium dag:

Squat 4x5, 1x3, 1x8

Bench 4x5, 1x3, 1x8

Powercleans eller deadlift 4x5, 1x3

Det udføres med princippet om at det femte set, skal være ens 5 rep max. På let dag dog under og på medium dag forøges vægten lidt på det femte set i forhold til det femte set på tung dag.

Vil også gerne have lidt maveøvelser ind, gode forslag modtages gerne.

På forhånd tak.

- Christoffer

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share