Slag styrke


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Hej.

jeg har flere gange prøvet disse Boksebolde, i tivolier og ligende.

Dog uden særlig gode resultater.

Hvordan træner man egentlig sin slag styrke?

jeg har faktsik prøvet flere gange at personer som aldrig har  rørt en vægt har kunne slå rimelig meget hårdere.

Det kan godt undre mig lidt.

Er det et spørgsmål om teknik?

Link to comment
Share on other sites

Yep, helt klart et spørgsmål om teknik, og så som i alle andre sportsgrene, eksplosionskraft.  

Jeg har selv boksetrænet, og dermed set små gutter på fx 55 kg, som kan slå lige så hårdt som en hest sparker. Det har intet med BB at gøre!!

Det er forresten en kanon sport til at træne kondition og råstyrke... man behøver jo ikke at bokse kampe og blive slået halvt ihjel :)

DBM

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jeg er selv meget kampsport/teknik intresseret, og har været det, det meste af mit liv.

Hvis du gerne vil lære at  explosive slag osv. og du ikke kender nogen der kan træne dig, så start med en tur på bibloteket. Bruce lee feks har skrevet nogle gode bøger som nok skal få dig på rette vej.

De fleste bb er meget langsomme, pga de kun træner de langsomme muskelfibere, som bruce skrev "det er som en lastbil der prøver at ramme en hare" og det vil jeg give ham 100% ret i.

Link to comment
Share on other sites

Efter min mening, så er slagstyrke kun et spørgsmål om teknik og hurtighed. Det er rent logik, at jo mere man øver sig på at slå, jo bedre bliver man til det. Om det er 100 % korrekt anvendelse, ved jeg ikke, men man kan jo anvende lidt fysik på det. Som nævnt før, så siger Newton´s anden lov, at kraft = masse x acceleration. Massen stemer meget godt overens med det faktum at sværvægtere slår hårdere end letvægtere. Der er altså mere masse bag slaget. Da de fleste boksere har en vægtklasse de skal overholde, så kan de kun øge deres slagstyrke ved at slå slag med større acceleration. Det vil sige jo hurtigere slaget er, jo hårdere vil det også være. Der er så kun 2 måder til at øge sin slagacceleration på. Først og fremmest ved boksetræning, og sekundært med tung og eksplosiv vægttræning. Eksplosiv vægttræning forbedre kraftrate udviklingen og giver de nødvendige neurale tilpasninger. Tung vægttræning opbygger max styrke (hvilket selvfølgelig også stimulere neurale tilpasninger, men som ikke er så effektivt for kraftrate udvikling, da Fmax opnåes sent), som er fundamentet for hvor eksplosiv man kan blive. Så vil man slå hårdere, så træn for hurtighed og eksplosion, primært via specifik slagtræning, sekundært via en kombination af eksplosiv og tung træning.

Hvad angår bokseres træning, så har jeg et link til en ret interessant artikel, hvor Fred Hatfield trænede Evander Holyfield. Fred Hatfield havde ikke meget til over for de gamle traditionelle bokse træningsmetoder.

http://www.sportsci.org/news/news9709/hatfield.html

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hmm ok, det undrer mig lidt at du siger at BB`ere er langsomme. For jeg mener ellers at have læst det modsatte her inde.

Men ok.

Ja jeg mente også at det var et spørgsmål om teknik. Nu var det ikke fordi jeg havde tænkt mig at kamp træne helt vildt, men det ville da være meget sjovt, at kunne lidt af det hele. Derfor ville jeg gerne forbedre min slag kraft.

Men jeg kan så forstå at det mest af alt er et spørgsmål om teknik, og så selvfølgelig også styrke, og den vægt der ligger bag.

Link to comment
Share on other sites

Bodybuildere behøver ikke nødvendigvis være langsomme, det kommer udelukkende an på hvordan de træner og hvordan deres muskelfiberfordeling er genetisk set. Generelt set er bodybuildere langsomme i forhold til deres store styrke og muskelmasse. Dette skyldes den måde de fleste bodybuildere træner på. Den neurale udvikling som skal til hvis man vil være hurtig og eksplosiv, maksimeres ikke med langsom udført bb træning. Hvis man vil være hurtig og eksplosiv, om det så gælder 100 meter løb, boksning, kuglestød, karate etc., så drejer det sig om at træne eksplosivt og ikke langsomt. Det er iorden at løfte langsomt i bodybuilding, da målet her er maksimal hypertrofi, men i eksplosive sportsgrene gælder det at "SPEED IS KING".

Thomas

Link to comment
Share on other sites

En simpel måde at få eksplosive muskler på er armbøjninger. De skal tages helt inde under skulderne, helt ned at røre og husk at lave et så eksplosivt afsæt så muligt.

Har trænet kampsport i cirka 3 år. Tager selv 10 gange 12 armbøjninger, med 15 sekunders mellemrum, hver anden dag. DET VIRKER

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Husk også(og det er nok det vigtigste) at slagstyrken ikke ligger i armen.. det er i kroppen og vriddet i hoften der giver det "slam" der skal til... jeg har selv boksetrænet og det er helt utroligt så meget mer ekraft man får på når man lærer den rigtige teknik...

Venlig hilsen Blackmoore

Link to comment
Share on other sites

Blackice...

Sådan har jeg det også...

Jeg ville gerne prøve boksning er flere grunde. Mest for konditionen og disciplinen. Jeg har altid været fascineret af boksning men har aldrig fået taget mig sammen til at prøve...måske lidt bange? Men nu har jeg fundet en klub der ligger i nærheden...nu skal jeg lige finde en eftermiddag hvor jeg kan tjekke det ud.

Kristian

Link to comment
Share on other sites

Hmm ja. Der er mange ting jeg godt kan lide ved det også. Men jeg bryder mig ikke om de mange fysiske og meget usunde skader det medfører. Og der er mange boksere som ikke har særlig pæne kroppe. Det er ikke lige min stil. Det er svært at være i god form, samtidig med at man prøve at gaine muskel masse. Det må blive bagefter. jeg ville ellers også gerne. Tid, tid tid, vi har alle brug for mere af det.

Link to comment
Share on other sites

Hehe KristianS. Problemer med selvværet?

...men kunne ikke døje mig!?
Du kunne ikke dy dig, det var, hvad du ikke kunne. Det du skrev betyder faktisk, at du ikke kunne udstå dig selv... :bojo:

Ved godt jeg kan være pedantisk, men sproget bliver altså misbrugt på de mest obskure måder i dette, ellers udmærkede, forum.

Morten Flueknepper

Link to comment
Share on other sites

Thomas J -> Jeg har ingen forstand på slagstyrke, men jeg vil mene man skal være varsom med at bruge Newtons 2. lov. Som du selv nævner, er det hastigheden (sammen med massen) der bestemmer slagets styrke. Hastighed er ikke det samme som acceleration, derimod et produkt af acceleration og tiden (v=a*t). Hvis du vil bruge mekanisk fysik, må det være den kinetiske energi i slaget der skal findes: E=1/2*m*v2. Som det ses vil en lille forøgelse  i hastigheden give en stor forøgelse i energien (stiger på kvadratet). Som sagt har ingen forstand på slagstyrke, så det er bare en betragtning jeg ikke er 100% sikker på.

Link to comment
Share on other sites

Hastigheden betyder enormt meget for slagstyrken.. det er også det man lærer når man går til Boksning... Tænk på at ramme sandsækken med så meget fart som du kan..ikke med så meget kraft. Hvis man hele tiden prøver at slå "tungt og hårdt" og kun bruger armene.. sker der ikke det store udover man bliver meget træt. Hvis man bruger hele kroppen, accelerer hele vejen gennem ben, hofte og arm, går det hurtigt, man rammer hårdt, og det er mindre fysisk hårdt for en selv..

prøv boksetræning... det er hårdt og meget sjovt

Venlig hilsen Blackmoore

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke ligefrem ekspert i fysik, men jeg er godt klar over at acceleration ikke er det samme som hastighed. Jeg forsøger hellere ikke at anvende fysiske formler, i korrekt overenstemmelse med fysikkens love, men for at illustrere en pointe.

Jeg ser på det i forhold til hvordan en muskel udvikler kraft. Jo større kraft en muskel kan udvikle, jo større "impact" vil slaget have. En muskel udvikler kraft på primært 2 måder. Jo større byrde en muskel skal arbejde imod, jo flere motoriske enheder bliver der aktiveret, og jo større kraft udvikles der. Når alle motoriske enheder er aktiveret, så kan kraften yderligere øges ved frekvensøgning. Hvis musklen istedet for at modtage eks. 10 nerveimpulser pr. tidsenhed, modtager 20 nerveimpulser pr. tidsenhed, så er musklen istand til at udvikle større kraft. Dette skyldes at musklen ikke når at komme tilbage til udgangslængde, før næste nerveimpuls modtages. Sendes der tilstrækkeligt mange impulser, udvikles der det som kaldes en fuldstændig tetanisk kontraktion.

Med udgangspunkt i ovenstående, ser jeg således på det. Da din arm ikke lige pludselig kan blive 10 kg tungere (ser lige nu bort fra at en tungere bokser vil have mere tyngde bag slaget), så har man kun en mulighed for at øge den motoriske enhedsrekruttering og øge nerveimpuls frekvensen, for at øge slagets styrke. Nemlig at øge accelerationen i slaget. Jo større acceleration, jo større slagstyrke (det det drejer sig om at atletens eksplosive styrke. Den eksplosive styrke siger nemlig noget om evnen til at accelerere. Jo hurtigere man når Fmax, jo bedre eksplosiv styrke har man). Grunden til at jeg bruge hastighed og acceleration synonymt, er egentlig ikke fordi jeg ikke kan skelne fysisk mellem de 2. Jeg er godt klar over at acceleration ikke er det samme som hastighed, men accelerere du igennem en bevægelse, så stiger hastigheden også. Det vil sige, jo større acceleration musklen udvikler, jo større kraft udvikles der, og jo større hastighed og impact styrke rammes der med. Resultaten er knockout power :)

Som sagt kan jeg ikke 100 % stå inde for at mine forklaringer overholde fysikken 100 %, men det illustrere vigtigheden af at man skal bevæge sig lynhurtigt, hvis man vil slå hårdt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg var sådan set heller ikke tvivl om at du kendte forskel. :) Og du har selvfølgelig ret i, at det gælder om at accelere så kraftig som muligt gennnem hele slaget, for at opnår høj slaghastighed. Men det er da interresant at en fordobling af massen medfører en fordobling af slagstyrken. Mens en fordobling af hastigheden firedobler slagstyrken. Der får man da virkelig noget for "pengene". :)

Link to comment
Share on other sites

Slagstyrke kan også anskues ved hjælp af impulssætningen (f x t = m x v). Læs f.eks. Hvad er eksplosiv styrke?

Mht. den effektive masse i slaget, så er stivheden i hele systemet meget vigtig (som blackmoore er inde på). Dvs. lige i kontaktøjeblikket skal der være stor spænding i samtlige fremaddrivende muskler, der findes i den kæde, der er mellem højre fod i gulvet og højre hånd på trynen.

Det er simpelthen forskellen på at blive ramt med 40 km/t af Tysons afskårne hånd eller af Tysons hånd med Tyson bagved.

Link to comment
Share on other sites

Morten> det med spænding i kontaktøjeblikket, slog Bruce Lee meget på i hans beskrivelser af hvordan man opnår maksimal slagstyrke. Hvis jeg husker korrekt, så anså han det for yderst vigtigt at man ikke indledte et slag ved at spænde op i kroppen. Man skulle være afslappet, og så indlede slaget hurtigt, eksplosivt og med god hofterotation (som beskrives som en vigtig del af slagstyrken). Opspændingen skulle først ske lige før man rammer modstanderen/objektet. En anden vigtig ting i at slå hårdt, er armens position. Rammer man med halvstrakt arm, så vil slaget ikke have maksimal slagkraft. Man skal helst ramme med næsten helt udstrakt arm (selvfølgelig ikke overstrakt), da man herved får en længere accelerationslængde, og dermed større hastighed og kraft. Det er sikkert en af årsagerne til at folk med lange arme tit slår hårdt. De har en lang accelerationslængde.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det er helt korrekt. Man tænker meget på at det er de sidste 10 cm at man for alvor hamrer styrken igennem..indtil da gælder det om hurtigheden...

beskrivelsen af spændingen gennem hele kæden, fra foden, gennem kroppen og ud i armen gælder især når man laver det lige stød. Der starter eksplotionen i det skridt man tage frem, fortsætter gennem vriddet i kroppen, og accelerationen af armen..og så spænder man armen og hånden helt lige før man rammer...SLAM :)

Det er lidt anderledes med de tætte slag inde ved kroppen.. Men her gælder det også at slagene ikke kommer fra armene, men fra kroppens bevægelse, og armene kun giver det sidste.

Jeg har set boksere der vejer det halve af mig, der har så meget bedre teknik og fart at de får mine slag til at virke som...ingenting...

venlig hilsen Blackmoore

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share