Væske i kroppen


fnull
 Share

Recommended Posts

Tak for dit lange svar No. :4thumbup:

Så er jeg med igen... Men der er stadig nogle spørgsmål jeg føler er ubesvaret. Du siger - mere eller mindre inddirekte - at du kun er kommet af med det bløde fedt gennem hårde diæter! Men vil det sige, at der skal en ekstremt - som jeg fornemmer dig og Craw's er - diæt til for at komme det til livs?

Nej ... der skal ikke en ekstrem diæt til nærmere en fedtsugning, hvis det er et helt specifikt område der volder dig problemer!!

Du kan ikke selv styre hvor på kroppen din krop har primær fedtaflejring/frigivelse... og hvis eks. maven som hos mig er det primære aktive punkt, så vil den næsten til alle tider være lidt blød med mindre jeg er på et kostindtag hvor jeg hverken tager på eller taber mig --> her oplever jeg gang på gang at jeg bliver mere "fast i kødet" og når jeg så eks. stresser eller begynder at dyrke mere træning så bliver mit "ømme punkt" igen blødt :dry:

En ekstrem diæt vil klart tømme din fedtceller for fedt og derved i sidste ende gøre dig "tør" på området, men så snart du tager lidt på igen vil fedtcellerne fyldes op og derved er du tilbage til udgangspunktet!!

Ved en fedtsugning kan du få fjernet nogle af de mange, som jeg kalder dem, "hyper-aktive-fedtceller" hvorved du vil opleve en markant nedgang i væskeretention og deraf det bløde og ekstra-elastiske hud på området...

Har haft 2 klienter samt en god veninde som havde hhv. problemområde på inderlår og netop mave, som har været hos plastikkirurgen og fået fedtsugning med klart suverænt resultat!!

Min veninde er en lille nips på 45 kg som har trænet i 8 år før hun fik sin fedtsugning... hun havde bogstavligttalt ikke andet fedt tilbage på kroppen end 2 håndflade store bløde poser på inderlår, som hun havde kæmpet imod i 2 små år med alle mulige tilgangsvinkler og tilsidst så hun ekstrem usund ud fordi hun havde så lav fedt% på alle kropsdele bortset fra inderlår og det var dråben for hende...

Hun fik de løse lunser fjernet og har i dag nu en jævn fedt fordeling på flotte 50 kg og hvad synes som lige aktivt fedtvæv rundt om på kroppen :smile:

Men plastikkirurgi er ikke for alle og jeg VIL SLET IKKE ANBEFALE dig det før du har prøvet at være nede og "skrabe" overfladen for at se det efterfølgende resultat når du tager på igen... for hos mange er der blot tale om "hvalpefedt" som blot en gang for alle skal fjernes og derefter sjældent kommer igen med samme omfang som før :smile:

For mig er det efterhånden et ret stort komplex. Mest fordi det er åhh så frustrende at der ikke sker noget, ihvert fald ikke hen ad det resultat jeg ønsker. Nemlig en nogenlunde defineret six-pack (hvem vil ikke det?) og mest af alt stram hud...!
Du bliver simpelthen nødt til at fuldføre en fuld diæt hvor du kommer i god nok form til at du får den eftertragtede six-pack hvorefter du stille og roligt begynder at lukke flere kalorier ind i systemet igen for så at observere hvad der sker før du kan konkludere om du har et "problem-område"
Faktsik kan jeg selv på vingerne trække huden ud i meter lange baner, ikke noget tiltalende syn. Men et sted som benene, og især ved lægmusklerne, er der intet. Med andre ord, stram hud, blodåre og derud af... Det er sku stressende, og ikke mindst et evigt belastningsmoment...

Once again, tak for dit svar No :smile:

Ikke unormalt med den forskellige fordeling ... meget normalt at fedtet på overkroppen er mere "løst/aktivt" end på eks. underkroppen....

... det var så lidt :wink:

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Videnskabenlige kilder eller ej, så vil jeg satse alle 3 fødder på at Angle (og hendes modstykke Crawdaddy) har mere end godt styr på sagerne. De er trods alt VERDENSMESTRE, et faktum som må veje godt bag sagligheden i deres svar og arugmenter...
Det er åbenbart ikke tilfældet. Din argumentation er i øvrigt kanon - fordi en person har opnået noget, er alt der siges sandt! Heldigvis en argumentation de fleste herinde er uenig i.
Link to comment
Share on other sites

ahhhh ... endnu et giv-mig-en-videnskabelig-evidensbasretundersøgelse-der-underbygger-din-påstand-indlæg fra stubbe :crazy:

Stubbe er fra min side sat på ignore så kan ikke se hans indlæg og det generer mig IKKE det mindste :innocent:

... men Juvic min erfaring er også at de mennesker som rent faktisk prøver ting på deres krop i stedet for at sidde med hovedet i tykke bøger ofte har langt mere at have deres viden i da teori og praksis ofte er to forskellige ting :smile:

Dog er der mig bekendt heller ikke lavet den mindste forskning på området omkring hvordan kroppens fysiologiske karakteristika for de forskellige væv/væpvsområder ændre sig under diæt... men hvis du eks. snakker med en plastikkirurg som arbejder med fedtsugning, vil han kunne fortælle dig de samme observationer som jeg og størstedelen af alle de fitness/BB-atleter som gennem årene har været på diæt har også oplevet det sammen!! Kan uden problemer her skaffe en reference på omkring de første 30 personer som har stillet op og dermed gennemført en fuld diætperiode, og som kan nævne samme observation omkring fedtvævets karakteristika som jeg!

Det sted på kroppen hvor der sker den største frigivelse af fedt fra vævet vil der også være en større væskeansamling, hvilket skyldes de flere åbne kapillære --> fuldstædnig det samme som sker omkring den arbejdende muskel, den arbejde tarm... at der shuntes mere blod til området!!

Kroppen åbner netop flere af de små blodårer i og omkring det væv som skal arbejde, hvorfor der også presees mere mere væske ud i vævet omkring fedtceller fra blodet, hvorved vævet får sin bløde gummiagtige konsistens :smile:

Sjovt man skriver på et åbent diskutionsforum, som stræber efter et høj videnskabelig niveau, men bliver man spurgt efter evidens for det man siger, forsøger man at gøre grin med den interesserede læser som ønsker at læse nærmere om emnet og spiller tudefjæs. Trist holdning. Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Det er åbenbart ikke tilfældet. Din argumentation er i øvrigt kanon - fordi en person har opnået noget, er alt der siges sandt! Heldigvis en argumentation de fleste herinde er uenig i.

Tror sku vi taler forbi hinanden her Stubbe... !

Min mening med det, var bare at sige at det nok ikke var helt forkert at gå ud fra hun vidste noget om det.. Jeg sagde IKKE at hun vidste alt på området og alt hvad hun siger er lov. Men jeg stoler på mere på hvad hun siger, end den 13årige knægt der løfter en DB for frøste gang. Hvis du forstår.. !

Link to comment
Share on other sites

ANGLE:

Nu er det sådan at jeg har været nede og skrabe bunden mht. vægt. Jeg har tidligere kørt meget på cykel, og i 2005 var jeg nede og veje 64kg, og er altså 184cm høj (står også i min log :wink: ). Her var det tydeligt at jeg var rippet på ben, arme, ansigt og ved kravebenene. Men fra livet og op til brystet var det det samme billede. Altså en masse løs hud/fedt som bare blæverede i den retning som vinden nu blæste... Det så (og ser) helt forkert ud..

Tør slet ikke komme så lavt ned igen.. Det var virkelig ubehageligt. Jeg kunne lave afmærkninger i f.eks. en sofa efter mine "sidde knogler". Men havde stadig en mave der hang ud over bæltet. :dry:

Altså jeg har styrketrænet i 2½ år - men først det sidste år her har jeg prioteret styrketræningen over cyklingen. Hvilket da også har givet resultater. Men maven halter stadig. Nu er jeg så igang med mit 1. cut, og er MEGET spændt på hvad der sker. Og er da indstillet på, at jeg nok ikke opnår det ønskede resultat via 1. cut... Har da overvejet flere gange om jeg skulle undersøge om jeg kunne få en fedtsugning, netop fordi jeg selv mener jeg har gjort meget for det efterhånden. Har trods alt cyklet i 5 år, hvoraf de sidste 3 var rimelige seriøse. Helt op til 400km/ugen og sådan... Dog er det jo med cykelryttere, at de i vinterperioderne ofte tager en del på - pga. træningsmængden er nedsat, forså at tabe sig igen - oftest meget hurtigt - da cardio mængden igen skrues op. Denne svingning i kropsvægt har jeg mistænkt lidt for at medvirke til den besynderlige forskel mellem mave og resten af kroppen...!

Hvis det er iorden med dig - vil jeg da gerne vide hvad det kostede dine veninder at få en sådan fedtsugning? Er det noget man kan få tilskud til - gennem staten? - eller hvordan forgår det? Får man et stort ar eller ?

Igen mange tak for dit lange svar !

Joakim!

Link to comment
Share on other sites

Tror sku vi taler forbi hinanden her Stubbe... !

Min mening med det, var bare at sige at det nok ikke var helt forkert at gå ud fra hun vidste noget om det.. Jeg sagde IKKE at hun vidste alt på området og alt hvad hun siger er lov. Men jeg stoler på mere på hvad hun siger, end den 13årige knægt der løfter en DB for frøste gang. Hvis du forstår.. !

Ok, så misforstod vi hinanden.

Jeg siger ikke at alt det hun har sagt i tråden er forkert, men noget er og en del er tvivlsomt i forhold til min viden. Fordi alle vinkler på fedme interesserer mig, spørger jeg efter faglige kilder for at se om det skulle være underbygget. Baseret på hendes reaktion om at skulle dokumentere de påstande, tvivler jeg nu endnu mere på at det er sandt.

Derudover er det stadig sjovt at man på et "videnskabeligt"diskutionsboard nægter at understøtte det man siger.

Ps. Jeg håber ikke det er mig du sammenligner med en "13årige knægt der løfter en DB for frøste gang".

Link to comment
Share on other sites

Tror sku vi taler forbi hinanden her Stubbe... !

Min mening med det, var bare at sige at det nok ikke var helt forkert at gå ud fra hun vidste noget om det.. Jeg sagde IKKE at hun vidste alt på området og alt hvad hun siger er lov. Men jeg stoler på mere på hvad hun siger, end den 13årige knægt der løfter en DB for frøste gang. Hvis du forstår.. !

Juvic

Du kan sagtens regne med at jeg ved en hel del om hvordan kroppen reagerer på et vægttab i området 10-20 kg over et 4-5 måneders forløb, jeg ved også hvordan både fedtvævet og kroppens andre væv ændre karakteristiska undervejs i et vægttab af ovenstående karakter... det er også 100% at jeg ved en hel del mere om hvordan kroppen ændre sig i takt med et vægttab og både visuelt som håndgribeligt har erfaring der strækker sig langt ud over hvad man kan læse sig til i en bog eller en videnskabelig afhandling!!

som jeg skrev tidligere (som jeg ikke ved om stubbe valgte at overhøre) så findes der ikke mig bekendt nogen forskning på området omkring hvordan fedtvævet ændre sin fysiologi under et vægttab... og dette vel dybest set, fordi man kan tænke sig til det ud fra basal fysiologi og ikke fordi det er uinteressant men fordi det er så lige til og det derfor ville være et enormt spil af penge at understøtte dette med et helt forskningsprojekt

(ikke alle ting behøver at undergå en større grundforskning for at være sandhed, men nogle mennesker kan ikke rigtigt se ud over dette, hvorfor jeg i den grad også er træt af personer, som hver gang man skriver noget vil have det understøttet af en eller anden form for forskning... specielt noget som dette, der i den grad er en så åbenlys kropslig reaktion på vægttab, at jeg sletter ikke fatter hvordan man kan sætte spørgsmålstegn ved det! Hvilket blot viser mig at man må mangle noget fysiologisk forståelse.

Det ville være det samme, hvis man som læge, hver gang man diagnosticerede at nogen have lungebetændelse, og så skulle have dette understøttet af en røngtenundersøgelse eller lungebiopsi før folk valgte at tro på det og påbegynde antibiotikakur ... det ville jo i den grad være omsonst :blink: )

Link to comment
Share on other sites

ANGLE:

Nu er det sådan at jeg har været nede og skrabe bunden mht. vægt. Jeg har tidligere kørt meget på cykel, og i 2005 var jeg nede og veje 64kg, og er altså 184cm høj (står også i min log :wink: ). Her var det tydeligt at jeg var rippet på ben, arme, ansigt og ved kravebenene. Men fra livet og op til brystet var det det samme billede. Altså en masse løs hud/fedt som bare blæverede i den retning som vinden nu blæste... Det så (og ser) helt forkert ud..

Tør slet ikke komme så lavt ned igen.. Det var virkelig ubehageligt. Jeg kunne lave afmærkninger i f.eks. en sofa efter mine "sidde knogler". Men havde stadig en mave der hang ud over bæltet. :dry:

Altså jeg har styrketrænet i 2½ år - men først det sidste år her har jeg prioteret styrketræningen over cyklingen. Hvilket da også har givet resultater. Men maven halter stadig. Nu er jeg så igang med mit 1. cut, og er MEGET spændt på hvad der sker. Og er da indstillet på, at jeg nok ikke opnår det ønskede resultat via 1. cut... Har da overvejet flere gange om jeg skulle undersøge om jeg kunne få en fedtsugning, netop fordi jeg selv mener jeg har gjort meget for det efterhånden. Har trods alt cyklet i 5 år, hvoraf de sidste 3 var rimelige seriøse. Helt op til 400km/ugen og sådan... Dog er det jo med cykelryttere, at de i vinterperioderne ofte tager en del på - pga. træningsmængden er nedsat, forså at tabe sig igen - oftest meget hurtigt - da cardio mængden igen skrues op. Denne svingning i kropsvægt har jeg mistænkt lidt for at medvirke til den besynderlige forskel mellem mave og resten af kroppen...!

Hvis det er iorden med dig - vil jeg da gerne vide hvad det kostede dine veninder at få en sådan fedtsugning? Er det noget man kan få tilskud til - gennem staten? - eller hvordan forgår det? Får man et stort ar eller ?

Igen mange tak for dit lange svar !

Joakim!

hæ hæ ... kender alt for godt det med to knogleaftryk for sædeknoglerne :laugh::laugh:

(ikke piss fee :dry: )

Nu må du love mig at du ikke sætter dig fast på det med kirurgi som din eneste løsning!! Kirurgi er et INDGREB som der ALTID vil være forbundet visse risici med!!

Det lyder dog mere og mere for som om du fra naturens hånd har fået tildelt en ekstra mængde fedtceller på maven eller som jeg skev tidligere måske flere fedtceller af den "hyperaktive" type ... uanset hvad så ville jeg smutte fordi et par forskellige plastikkirurger og få nogle forskellige synspunkter på dit problemområde og sikkert også forskellige prisforslag :smile:

Med mindre det er et STORT psykisk problem for dig eller du kommer fra en massiv overvægt og vi snakker om det funktionelt kan være et problem med hudflappe, så kan du som mand ikke få støtte til en sådan fedtsugning / hudreduktion... men det kan du snakke med din egen læge om.

Snakker vi kun fedtsugning får du INGEN ar, snakker vi også hudreduktion vil der komme et mindre ar som dog over nogle år i reglen forsvinder næsten helt (dette ar lægges dog ofte i din hårgrænse hvorfor man overhovedet ikke vil se det!!)

Kostprisen inklusiv 2 dages ophold på klinikken var for min veninde 22.000 for sølle sammenlagt 350 ml fedt... så billigt er det ikke!!

Mener kostprisen for sugning på maven for den ene af mine klienter var omkring de 16.000 kr ... tror aldrig jeg har fået den andens omkostning af vide :smile:

--> mener dog at priserne i dag er en del lavere! Lav en googlesøgning og du vil helt sikkert finde nogle prisoverslag :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Juvic

Du kan sagtens regne med at jeg ved en hel del om hvordan kroppen reagerer på et vægttab i området 10-20 kg over et 4-5 måneders forløb, jeg ved også hvordan både fedtvævet og kroppens andre væv ændre karakteristiska undervejs i et vægttab af ovenstående karakter... det er også 100% at jeg ved en hel del mere om hvordan kroppen ændre sig i takt med et vægttab og både visuelt som håndgribeligt har erfaring der strækker sig langt ud over hvad man kan læse sig til i en bog eller en videnskabelig afhandling!!

som jeg skrev tidligere (som jeg ikke ved om stubbe valgte at overhøre) så findes der ikke mig bekendt nogen forskning på området omkring hvordan fedtvævet ændre sin fysiologi under et vægttab... og dette vel dybest set, fordi man kan tænke sig til det ud fra basal fysiologi og ikke fordi det er uinteressant men fordi det er så lige til og det derfor ville være et enormt spil af penge at understøtte dette med et helt forskningsprojekt

(ikke alle ting behøver at undergå en større grundforskning for at være sandhed, men nogle mennesker kan ikke rigtigt se ud over dette, hvorfor jeg i den grad også er træt af personer, som hver gang man skriver noget vil have det understøttet af en eller anden form for forskning... specielt noget som dette, der i den grad er en så åbenlys kropslig reaktion på vægttab, at jeg sletter ikke fatter hvordan man kan sætte spørgsmålstegn ved det! Hvilket blot viser mig at man må mangle noget fysiologisk forståelse.

Det ville være det samme, hvis man som læge, hver gang man diagnosticerede at nogen have lungebetændelse, og så skulle have dette understøttet af en røngtenundersøgelse eller lungebiopsi før folk valgte at tro på det og påbegynde antibiotikakur ... det ville jo i den grad være omsonst :blink: )

Jamen giver dig ret...! Jeg stoler på hvad du siger, og som jeg skrev før så kan du jo ikke undgå at vide meget om emnet eftersom du jo er topatlet. Jeg understregede bare for Stubbe, at JEG valgte at stole på dig, unaset om der er et eller andet videnskabeligt forsøg der bekrafter dine ord...!!! Det er en helt anden sag at Stubbe ikke finder det tilstrækkeligt, og derfor finder det nødvendigt at bede om videnskabenlig data...!

Også er det vist færdig diskuteret:: Angle: Jeg tror på dig, hvilket jo også er derfor jeg konstant spørger dig om ting og sager...! Hvorfor er Jorden rund, og hvordan kan det være at vandet er vådt. Ting du sikkert også kan svare på :tongue:

Hvis det er i orden, ved du så hvad din veninde måtte give for en sådan fedtsugning? Og var der tilskud til det - gennem staten. !?!?!

Venlig hilsen

Joakim - the beliver :laugh::laugh:

*EDIT*

Så ikke du havde svaret to gange!

Edited by Juvic
Link to comment
Share on other sites

Kan man fjerne væskeophobninger i kroppen? Jeg træner 3-4 gange om ugen (30-45 min), hvilket man umiddelbart skulle tro ville resultere i et vægttab.. Jeg spiser nok en anelse mindre end jeg burde her for tiden, men det er ikke sådan jeg sulter. Alligevel oplever jeg, at jeg til tider bliver blødere på maven, området lige under navlen og omkring. Jeg tror virkelig ikke fedt bare kan gå og komme på den måde, desuden kan jeg slet ikke se hvor det fedt skulle komme fra. Kan det være væske der samler sig, og evt hvorfor? Kan man gøre noget ved det? Jeg prøver at træne det væk, men det lader til at ignorere mit slid!

Havde overvejet et indlæg i den lange diskussion ang. typer af fedtlagre, da jeg ikke rigtigt synes den kommer ind til kernen i spørgsmålet og den undren Fnull stiller.

Det mest nærliggende må være at måle livvidden i spejl, målebånd mv. for at kunne vurdere om der rent faktisk sker et fedttab på maven eller der modsat afsættes mere fedt. Her nytter det vel ikke meget at mærke hårdheden i fedtet (selv om dine hypoteser er interessante Angel). Som du selv er inde på er man ikke herre over hvor fedtet tages fra.

At vægten er den samme viser jo ikke nødvendigvis at fedtprocenten er den samme. Ved motionsstart kan der ske en øgning i muskelvægt og anden kropsmasse (blod mv.).

1½-3 timers træning pr. uge er en god start, men absolut ingen garanti for fedttab, hvis kosten ikke begrænses eller omlægges. 2 timers motion forbrænder formentlig kun 1/5 kg pr. uge for en gennemsnitsperson ved intensiv træning (forudsat man ikke spiser tilsvarende mere). Vi andre kan opleve samme status quo med måske den femdobbelte motionsforbrænding. Man kan samtidig riskere at stofskiftet sænkes under kuren, så vægten næsten står stille alligevel.

Link to comment
Share on other sites

Havde overvejet et indlæg i den lange diskussion ang. typer af fedtlagre, da jeg ikke rigtigt synes den kommer ind til kernen i spørgsmålet og den undren Fnull stiller.

Det mest nærliggende må være at måle livvidden i spejl, målebånd mv. for at kunne vurdere om der rent faktisk sker et fedttab på maven eller der modsat afsættes mere fedt. Her nytter det vel ikke meget at mærke hårdheden i fedtet (selv om dine hypoteser er interessante Angel). Som du selv er inde på er man ikke herre over hvor fedtet tages fra.

At vægten er den samme viser jo ikke nødvendigvis at fedtprocenten er den samme. Ved motionsstart kan der ske en øgning i muskelvægt og anden kropsmasse (blod mv.).

1½-3 timers træning pr. uge er en god start, men absolut ingen garanti for fedttab, hvis kosten ikke begrænses eller omlægges. 2 timers motion forbrænder formentlig kun 1/5 kg pr. uge for en gennemsnitsperson ved intensiv træning (forudsat man ikke spiser tilsvarende mere). Vi andre kan opleve samme status quo med måske den femdobbelte motionsforbrænding. Man kan samtidig riskere at stofskiftet sænkes under kuren, så vægten næsten står stille alligevel.

Åh, nu mister jeg helt modet.. For jeg kan næsten ikke presse mere træning ind i mit skema. Det skal også lige siges, at jeg spiser betydeligt sundere (dvs. mange små måltider oftest bestående af grøntsager og kød).. Men der sker ikke rigtig noget, så det er åbenbart ikke godt nok. Jeg er kun blevet "blødere" af min træning. Måske jeg bare skulle droppe det igen. Det gavner mig slet ikke, tværtimod..

Link to comment
Share on other sites

Men hvor meget skal man så op på? Fem-seks timer ugentligt?

Det er jo kosten, der er det vigtigste. Motionen kan bidrage med en vis forbrænding så dit ligevægtsindtag ligger lidt højere (og man kan spise lidt mere), men du skal have reguleret din kost, så du er i kalorieunderskud.

Jeg synes du burde måle livvidden løbende for at konstatere om du taber fedt eller ej. Er vægten den samme og hvis du først for nyligt er startet træningen er der størst sandsynlighed for at du kan have tabt lidt fedt og taget lidt muskler/blod mv. på grundet træningen. Så måske har du ikke noget problem. Som Angel også skriver kan det være du er blevet blødere netop fordi du taber fedt.

Ang. tid til træning kan man vel sige at det også er et spørgsmål om fantasi og prioritering. Man kan jo uden eller med et begrænset tidsforbrug motionere som transport (cykling og løB), hvis man vil.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo kosten, der er det vigtigste. Motionen kan bidrage med en vis forbrænding så dit ligevægtsindtag ligger lidt højere (og man kan spise lidt mere), men du skal have reguleret din kost, så du er i kalorieunderskud.

Jeg synes du burde måle livvidden løbende for at konstatere om du taber fedt eller ej. Er vægten den samme og hvis du først for nyligt er startet træningen er der størst sandsynlighed for at du kan have tabt lidt fedt og taget lidt muskler/blod mv. på grundet træningen. Så måske har du ikke noget problem. Som Angel også skriver kan det være du er blevet blødere netop fordi du taber fedt.

Ang. tid til træning kan man vel sige at det også er et spørgsmål om fantasi og prioritering. Man kan jo uden eller med et begrænset tidsforbrug motionere som transport (cykling og løB), hvis man vil.

Hmm, ja.. Det kan godt være det som sagt bare er væske eller blod eller sådan.. Det undrer mig bare lidt, da jeg selv synes jeg har trænet i lang tid (to måneder). Men jaja, jeg må jo bare give det lidt tid endnu

Link to comment
Share on other sites

Angel - At du ikke tør kommentere mine indlæg direkte til mig, men i stedet for kommenterer dem inddirekte er direkte selvcensur. At du tror du ved hvad jeg har af praktisk som teoretisk erfaring er selvcensur - at du samtidigt prøver at nedgøre mig derigennem er selvcensur.

Dette er et videnskabeligtboard, hvis man ikke her må spørge efter referencer på emner man er uenig eller uvidende om, uanset hvor logiske de end måtte være for andre, hvilken kvalitet har boardet så?

Hvis den fysiologiske reaktion var så simpel, havde det jo været piece of cake for dig at forklare mig hvordan det hang sammen. Det er åbenbart ikke tilfældet.

Hvis "teorien" er sand vil fedtvævet være løsere efterfølgende et måltid end resten af dagen, det vil være løsere om morgenen end om aftenen og det vil være løsere efter fysisk aktivitet end før, grundet ændringer i blodtilførslen. Fedtvævet vil også teoretisk være løsere når der opbygges væv end når der nedbrydes.

Energibalancen er, i varierende grad, i under/overskud gennem døgnet. Hvorved fedtopbygning og nedbrydning vil variere tilsvarende.

Med andre ord - det vil svinge enormt gennem hele døgnet. Hvor sansynlig er hypotesen og i givet fald, hvad kan den bruges til?

ps - for at lade tvivlen komme til gode, vil jeg skrive til et par fedmeforskere og høre om deres mening.

Link to comment
Share on other sites

Kan dette blod/væske/aktive fedt/hvad det så end er være andre steder på kroppen end maven? Fx armene og lårene

Hvordan træning og især træningsstart kan påvirke vægten kan du læse i følgende MOL-artikel. Nu er det jo ikke voldsomme mængder du træner, men det er i artiklen estimeret at øget blodvolumen og sukkerdepoter kan give en vægtøgning på mere end 2 kg. Dertil kommer lidt ekstra muskelmasse. Nok i overkanten for dig, men alligevel et fingerpeg om at en uændret vægt ved motionsstart ofte er tegn på at vægten er omfordelt dvs. lidt mindre fedt.

Disse ekstra kg er fordelt på hele kroppen.

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...on_og_vaegttab/

M.h.t. fedt er det jo kroppens egen prioritering, hvor fedtforbrændingen hentes fra. Typisk vil man tabe fedt først de steder man senest har taget på ved og dette uanset om man mener det kan kaldes aktivt eller ikke-aktivt fedt.

Væskeophobninger og årsager til dette skal jeg ikke gøre mig klog på, men vel mest relevant, hvis kroppen ikke fungerer optimalt (fx. sygdom) eller har udsat kroppen for en ubalance. Det jeg mener er at for en normal sund og rask person med et godt kredsløb, optimal kost og træning etc. burde der ikke være ekstraordinære væskeophobninger. Måske stubbe her kunne være mere præcis og mindre kryptisk.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Hvordan træning og især træningsstart kan påvirke vægten kan du læse i følgende MOL-artikel. Nu er det jo ikke voldsomme mængder du træner, men det er i artiklen estimeret at øget blodvolumen og sukkerdepoter kan give en vægtøgning på mere end 2 kg. Dertil kommer lidt ekstra muskelmasse. Nok i overkanten for dig, men alligevel et fingerpeg om at en uændret vægt ved motionsstart ofte er tegn på at vægten er omfordelt dvs. lidt mindre fedt.

Disse ekstra kg er fordelt på hele kroppen.

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...on_og_vaegttab/

M.h.t. fedt er det jo kroppens egen prioritering, hvor fedtforbrændingen hentes fra. Typisk vil man tabe fedt først de steder man senest har taget på ved og dette uanset om man mener det kan kaldes aktivt eller ikke-aktivt fedt.

Væskeophobninger og årsager til dette skal jeg ikke gøre mig klog på, men vel mest relevant, hvis kroppen ikke fungerer optimalt (fx. sygdom) eller har udsat kroppen for en ubalance. Det jeg mener er at for en normal sund og rask person med et godt kredsløb, optimal kost og træning etc. burde der ikke være ekstraordinære væskeophobninger. Måske stubbe her kunne være mere præcis og mindre kryptisk.

Så no matter what tager man på af træning (altså, ser større ud)? nu er jeg ret ligeglad med min vægt, det er mere hvad spejlet viser... :(

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Er det af afgørende betydning om man indtager mange kulhydrater? Har hørt et sted at ét gram kulhydrat binder fire gram vand

Kulhydrat binder vand svarende til 3-4 gange sin egen vægt så vidt jeg lige kunne finde ud af, men set over en længere periode er væskebindingen fra kulhydrat uden betydning for dit vægttab og helt uden betydning for dit fedttab. Vandet bindes af den mængde glykogen du har i muskler og lever samt de kulhydrater du har i fordøjelsessystemet. Der sker altså ikke en løbende ophobning af vand pga højt kulhydratindtag.

Link to comment
Share on other sites

Så no matter what tager man på af træning (altså, ser større ud)? nu er jeg ret ligeglad med min vægt, det er mere hvad spejlet viser... :(

Nej, selvfølgelig ikke hvis du samtidig taber det samme eller mere i fedtvæv. Ovenstående er kun set ift. uændret fedtmasse.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Hej Fnull

Hvad spiser du til dagligt. Du skriver grøntsager og kød. Får du slet ingen komplekse kulhydrater, såsom rugbrød, ris, brune ris, grov pasta eller kartofler?

Jo, jeg spiser især havregryn. Men ellers prøver jeg at holde igen med det. Jeg synes også man bliver oppustet af det nemlig!

Link to comment
Share on other sites

Ok, så du får havregryn til morgenmad og ellers ingen kulhydrater, eller er det havregryn flere gange om dagen? Hvor mange gram ca spiser du? Kulhydrater vil/kan binde væske i kroppen, men det er også vigtigt at du får nogle komplekse kulhydrater op af dagen. Nu du skal tabe dig skal det selvfølgelig ikke være alt for mange, men det er med til at holde din krops forbrænding oppe. Hvis du får alt for få kalorier og ingen kulhydrater reagerer din krop ved at holde på fedtet fordi den er i en sulttilstand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share