Min tur til at blive rettet lidt ind af de kloge, tak.


Randi-Squash
 Share

Recommended Posts

Hejsa I kloge mol'boere :bigsmile:

Nu ligger det sådan, at jeg har været syg osv. en hel del siden jeg begyndte at cutte for et par uger siden, så jeg har vekslet mellem ikke at spise noget og vist bare spise, hvad der nu var. Træningen har kørt på medium-low. Det har ikke været skidt, men de dage jeg normalt ville hoppe på en ekstra spinningtime eller lign. har jeg ikke orket det pga. mangel på luft igennem næsen :blush: - det er sgu anstrengende :crazy:

Nåeh men nu gider jeg ikke rigtigt det her længere. Det er begyndt at kede mig det med ikke at lave noget, så nu har jeg smækket min kostplan sammen, men den skal self. ikke sættes igang uden et par kloge ord med fra atleterne herinde :wink:

Jeg kører pt: (al squash er Hit-træning med gennemsnitspuls på min. 83-85%)

Mandag: 1½t. 105min squashtræning (med en ca. forbrænding på 800-1100kacl)

Styrketræning: 30-45min bentræning.

Tirsdag: 1½t. squash - ren kamptræning (800-1100)

Onsdag: Pt kun en times slagtræning hver anden uge(ca300kacl), men jeg vil enormt gerne igang med min spinning igen, når jeg er rask (det er savnet).

Torsdag: En times slagtræning morgen. Hver anden uge ligges der en times ekstra skolerelateret idræt til. Squash aften med holdet 2t. ( - her kommer jeg op omkring 1500-1700kacl)

Fredag: Styrketræning, arme, skulder, ryg + 20min cardio (5-600kacl)

Lørdag - søndag er fri nu, men vil gerne få gang i noget hold hygge-træning (spinning, step eller måske bare køre styrke en af dagene)

Det sker så også, at jeg har turnering fre-søn. Lør-søn. Eller holdkamp hele søndag. Det varrierer meget.

Men dette er sådan en "ikke-syg" træningsuge.

Til kosten

Jeg kører jo mest cardio, så jeg har valgt at ligge på ca 75g protein - det passer nogenlunde med min vægt. Derudover er procentfordelingen 20%prot, 61%kulh. og 19%fedt.

Lidt fakta. Højden er 178cm, vægten er ca. 74kg, ønsker at smide ca 5-7kg. Alder er 18år. Jeg er skolegænger ved siden af, her står jeg bla. for noget af idrætsundervisningen - det giver mig tiden til de par slagtimer om ugen, da squash er indlagt i skemaet - så jeg kan stå og lege, mens de andre spiller.

Sidespring.

Kostplanen er som følger, og nogen vil nok mene, at den ligger lavt kacl-mæssigt, men ja - ret mig. Jeg kan bare ikke helt se, hvor meget jeg skal have - især da jeg ikke er fuldt aktiv lige nu. Det gør det lidt svært at overskue.

Men som jeg har snakket med nogle af bb'tøserne herinde om, så er det vist lige så meget tanken, man skal vænne sig til. Derfor vil jeg lige på rette spor ved at spørge :smile:

Forsat go' dag - ser frem til lidt guldkorn :w00t:

/Randi

post-7930-1164270147_thumb.jpg

Edited by Randi-Squash
Link to comment
Share on other sites

Få noget rigtigt kød kvinde:)

Men ellers ser det rigtig godt ud.. Tror du holder en god forbrænding med de ting du spiser:)

Ville normalt ha anbefalet mere motion når du har et så lavt indtag, men det er jo svært;)

Jeg er nærmest vegetag - spiser max noget fisk. Så jeg kan godt hive laks ind til aftensmad.

Mere motion.. hmm mja. Det bliver nok svært at få presset ind i skemaet. Men nu kommer der jo nok lidt mere på, når influenzaen er smidt.

Men hvis jeg skulle dyrke mere motion, så må det jo være udtryk for for højt indtag? - synes dog ikke det virker i overkanten.

Men yes. Åben for forslag :smile:

/Randi

Edited by Randi-Squash
Link to comment
Share on other sites

Hejsa igen :smile:

Det jeg har her et helt friskt.

Jeg har ikke kørt efter nogen "plan" indtil nu. Jeg har været sådan on/off meget lavt kacl indtag vs. meget højt.

Men det gider jeg pt ikke rigtigt længere. Så nu vil jeg bare fastsætte en kostplan og køre efter den - både for at spare tid og for at det passer med min træning. Altså at jeg får netop nok til, at min træning kører optimalt.

Man kan self. sige, at hvis jeg er for træt på banen, så skal der skrues kalorier på. Længere er den vist ikke. Dette er også grundlæggende, hvorfor jeg har sat de her ekstra kg. Mit spil har ganske enkelt været bedre i "overskud".

Men nu vil jeg gerne smide dem igen. Det var meningen de skulle være smidt til DM, men så hurtigt skal det ikke gå - desuden har det på det seneste vist sig ikke at have nogen effekt, om jeg er 5kg lettere end nu - progressionen har været der på trods af vægtøgning.

Men håber da på, at der vil komme lidt flere kommentarer og feedback på programmet herindefra :blink::blush:

Go' aften

/Randi

Link to comment
Share on other sites

Hej min ven :bigsmile:

Starter lige med at sige, at jeg ikke er den store tilhænger af kostplaner, da jeg tror de fleste har for svært ved at følge dem i længden og da jeg mener kostindtaget nemt bliver for enformigt og rigidt.

Men vil selvfølgelig gerne lige smide lidt kommentarer alligevel, jeg ved jo at du er en fornuftig pige med benene plantet på det rigtige sted, så mon ikke også du med tiden variere lidt mere :4thumbup:

Først vil jeg sige (som du selv er inde på) at 1500 kcal nok er lige i underkanten for en pige på 74 kg og med dit aktivitetsniveau, men så er der selvfølgelig også plads til at du kan putte lidt ekstra på hen af vejen :4mewantfood:

Morgen: 50 gram havregryn svarer til ca. 1½ dl, hvilket ikke er ret meget til morgenmåltidet (din højde og vægt taget i betragtning) Hvis det kniber med appetitten om morgenen, kan du evt. drysse lidt rosiner eller frugtstykker ud over, for at få lidt mere energi fra morgenen af.

Formiddag: Det ser umiddelbart fint ud. Du kunne med fordel skifte æblet ud med en ½-1 grovbolle eller et par stykker knækbrød, for at opnå en større mæthedsfornemmelse.

Frokost: Du siger at du ikke spiser så meget kød, men at fisk kan gå an. Jeg synes du skal bestræbe dig på at få fisk til frokost. Det er lige meget hvilken slags. Du kan evt. lave din egen æggesalat (Kogt æg + hytteost + salt og peber) Tomat og agurk er "fine" grøntsager der ikke indholder så mange fibre. Det er fint som tilbehør/pynt, men prøv at lave lidt råkostsalat i en lille bøtte, som du også kan spise til frokost, for at få noget der fylder og mætter i længere tid.

Eftermiddag: Rigtig godt at du sørger for at få nogle forskellige nødder/mandler, så du får nogle af de gode olier. Hvis yoghurten ikke mætter nok, så drys evt lidt havregryn over.

Soyamælk: Jeg må indrømme at jeg faktisk ikke ved så meget om soyamælk, men hvis det er til at indtage lige efter træning, vil jeg sige at alm. skummetmælk er lige så godt og billigere. Køb evt. de der små kakaomælk og ha´i sportstasken. Sørg for at drikke den ½-1 time lige efter træning, da din glykogen deponering går hurtigere i dette tidsrum.

Aften: :eh: Ja jeg ville jo gerne have set lidt kød også, men godt at du sørger for at spise nogle bønner i stedet for. Vælg pasta, ris eller kartofler hver dag. Igen er ærter en af de "fine" grøntsager, det er godt at spise det, men prøv at få lidt mere groft ind også. Eks. kogt blomkål og broccoli. Nu hvor du godt kan lide lidt fisk, så prøv evt. at lave en lakse - broccoli - tærte. Rigtig lækkert og nemt. Eller lav en tærte med pastabund og valgfrit fyld og hæld sammenpisket æg og hytteost (+ evt. lidt revet ost) hen over :4thumbup:

Sen aften: Godt med noget groft inden sengetid. Du kan variere pålægget efter temperament, så det ikke bliver for ensformig. Put evt. æblet fra om formiddagen ind her. Det med sojamælken har jeg kommenteret :wink:

Håber du kan bruge det til lidt :bigsmile:

Knus Pia (Bambi)

Edited by Bambi1981
Link to comment
Share on other sites

Som en anden skrev, få noget kød/protein lagt til kosten. Selvom du er vegetar, så er det muligt at få protein nok.

Er ikke helt enig med Bambi om, at en kostplan hurtigt blir' for ensformig. Det bestemmer man jo selv.

Ved du, hvor meget kulh., protein og fedt du skal ha', er det ikke svært at få blandet nogle ting. Der findes masser af gode grøntsager,og efterhånden meget magert og forskelligt kød.

Du nævner et sted noget om DM. Så er det yderst nødvendigt at strikke en ordentlig kost- og træningsplan sammen.

Go' fornøjelse

Betina

Link to comment
Share on other sites

Som en anden skrev, få noget kød/protein lagt til kosten. Selvom du er vegetar, så er det muligt at få protein nok.

Er ikke helt enig med Bambi om, at en kostplan hurtigt blir' for ensformig. Det bestemmer man jo selv.

Ved du, hvor meget kulh., protein og fedt du skal ha', er det ikke svært at få blandet nogle ting. Der findes masser af gode grøntsager,og efterhånden meget magert og forskelligt kød.

Du nævner et sted noget om DM. Så er det yderst nødvendigt at strikke en ordentlig kost- og træningsplan sammen.

Go' fornøjelse

Betina

Jeg tror bambi mener at det er træls med én enkelt kostplan. Man kan jo ikke spise grøntsager med kalkun HVER aften, hver uge, hver måned i hele perioden man ønsker at tabe sig :blush:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror bambi mener at det er træls med én enkelt kostplan. Man kan jo ikke spise grøntsager med kalkun HVER aften, hver uge, hver måned i hele perioden man ønsker at tabe sig :blush:

Det var nemlig lige præcis hvad jeg mente :bigsmile: De fleste vil løbe sur i en kostplan hvor der står præcis hvad man skal spise til morgen, formiddag, middag osv osv. Jeg er udemærket godt klar over, at man så "bare" kan variere det fra dag til dag, men det kræver alligevel et vist kendskab til de forskellige fødevarer, før man bare lige kan udskifte rugbrødet med havregryn o.lign. Hvis man sagtens kan det, så er der slet ingen grund til at få lavet en kostplan, for så har man så godt styr på sin kost, at man selv kan administrere det.

- Pia (Bambi) :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share