Blodtryk og styrketræning


larsbo
 Share

Recommended Posts

Jeg fik målt mit blodtryk for en uges tid siden. Resultatet lød på 145/95, hvilket jo er lidt højt, men ikke særligt overraskende, da både min far og mor har forhøjet blodtryk.

Det skal lige siges, at det var et af de apparater man kan købe til håndleddet og at jeg ikke havde slappet af forinden, så det er måske nok lidt lavere end som så.

Men ikke desto mindre er mit spørgsmål om der kan tænkes at være en sammenhæng mellem tung styrketræning og blodtryksniveauet? Og mon ikke også kroppens størrelse og muskelmasse har indflydelse herpå. Alt andet lige må der skulle et højere blodtryk til at pumpe blodet rundt i en krop på 110 kg end i en på 80 kg. Eller hvad mener I?

Hilsen

larsbo

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik målt mit blodtryk for en uges tid siden. Resultatet lød på 145/95, hvilket jo er lidt højt, men ikke særligt overraskende, da både min far og mor har forhøjet blodtryk.

Det skal lige siges, at det var et af de apparater man kan købe til håndleddet og at jeg ikke havde slappet af forinden, så det er måske nok lidt lavere end som så.

Men ikke desto mindre er mit spørgsmål om der kan tænkes at være en sammenhæng mellem tung styrketræning og blodtryksniveauet? Og mon ikke også kroppens størrelse og muskelmasse har indflydelse herpå. Alt andet lige må der skulle et højere blodtryk til at pumpe blodet rundt i en krop på 110 kg end i en på 80 kg. Eller hvad mener I?

Hilsen

larsbo

Lige tværtimod, regelmæssig træning (være det dynamisk eller statisk) vil oftest sænke blodtrykket. Håndledsblodtryksmålere er fuldstændig ubrugelige, og de automiske målere er heller ikke ret gode.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik målt mit blodtryk for en uges tid siden. Resultatet lød på 145/95, hvilket jo er lidt højt, men ikke særligt overraskende, da både min far og mor har forhøjet blodtryk.

Det skal lige siges, at det var et af de apparater man kan købe til håndleddet og at jeg ikke havde slappet af forinden, så det er måske nok lidt lavere end som så.

Men ikke desto mindre er mit spørgsmål om der kan tænkes at være en sammenhæng mellem tung styrketræning og blodtryksniveauet? Og mon ikke også kroppens størrelse og muskelmasse har indflydelse herpå. Alt andet lige må der skulle et højere blodtryk til at pumpe blodet rundt i en krop på 110 kg end i en på 80 kg. Eller hvad mener I?

Hilsen

larsbo

at man har højere blodtryk under vægttræning betyder ikke at man har højere blodtryk i hvile, hvis man vægttræner. Faktisk virker vægttræning svagt blodtrykssændende.

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Det er måske derfor man bruger dem på hospitaler og hos praktiserende læger? :wink:

Nej - et er fordi sælgerne har været dygtige.

Der er flere undersøgelser der viser, at målerne er rigtigt ringe. Det er ligedan med øretermometre - de er elendige, men alle bruger dem alligevel :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Nej - et er fordi sælgerne har været dygtige.

Der er flere undersøgelser der viser, at målerne er rigtigt ringe. Det er ligedan med øretermometre - de er elendige, men alle bruger dem alligevel :crazy:

Nå, jeg kan se runnershigh er kommet med et af hans sædvanelige latterlige indlæg - jeg ignorerede manden for et år siden da det gik op for mig han ikke er interesseret i andet hidse folk op (et godt eksempel er hans "den-eneste-måde-man-kan-tabe-sig-på-er-HIIT-tråd) - det kaldes vidst nok flaming eller trolling.

Nevertheless, når han bliver citeret bliver jeg jo nød til at forholde mig til hans bras :smile: - håndledsmålere er som jeg skrev ekstremt upålidelige - men de automatiserede er heller ikke gode. I diagnotiske tilfælde vil en diagnose med forhøjet blodtryk som regel altid stilles efter en manuel blodtryksmåling (m. sphygmomanometer) - når det så er diagnosticeret vil man som regel bruge de automatiske apparater til rutinemæssigt at tjekke blodtrykket - måles døgnblodtrykket (typisk 3 gange om dagen) over en længere periode kan de automatiske godt bruges til en grov vurdering af trykket - det samme er tilfældet for folk der er indlagt på hospitalet hvor et billede af den generelle perfusion skal bruges. I de fleste tilfælde hvor blodtrykket er af akut natur vil man ofte i stedet bruge en invasiv metode.

Problemet med måling af blodtryk er at de mest præcise måder er ret invasive, og den bedste non-invasive kun kan måles af læger (eller sygeplejersker, I guess :cool: ) - og hvis en hypertensiv person skal følges uden for sygehuset er de automatiske cuff målere temmelig meget det eneste der findes.

Anyways til tråd-starter - hvis de automatiske skal bruges til noget fornuftigt er der en række forhold der som minimum skal opfyldes - du skal sidde ned (cuffen skal være i højde med hjertet), være afslappet (gerne måle det om morgenen) et godt stykke tid forinden - cuffens bredde skal tilpasses din armbredde, og sidst men ikke mindst, trykket skal måles mange gange - eventuelt 2-3 gange om dagen igennem et par dage - så kan man efterhånden danne sig et indtryk af dit normale blodtryk. Forhøjet blodtryk hos relativt unge og aktive mennesker er for øvrigt ret sjældent (den mest udbredte årsag til hypertension er arteriosclerose som først bliver markant langt senere næsten uanset hvor dårligt folk spiser, og hvor lidt motion de dyrker og hvor meget genetisk disponerede de nu er). Når det er sagt er der mange der automatisk får en blodtryksstigning på 10-20mmHg når deres tryk måles - det sker i hvert fald for mig selv - ikke fordi jeg er nervøs - men sådan er det bare - vil tro det også er det der spiller ind hos dig.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

at man har højere blodtryk under vægttræning betyder ikke at man har højere blodtryk i hvile, hvis man vægttræner. Faktisk virker vægttræning svagt blodtrykssændende.

... og det at træne generelt betyder for øvrigt ikke altid højere blodtryk under træningen heller - pga. en massiv kardilation i skeletmuskulaturen vil den systemiske vaskulære resistance ofte falde så betydeligt at der kun ses små ændringer i middeltrykket trods store ændringer i slagvolumina og puls. Nu er vægttræning jo nok et dårligt eksempel på dette da det alt andet lige kan få trykket til at stige en pæn portion :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nå, jeg kan se runnershigh er kommet med et af hans sædvanelige latterlige indlæg - jeg ignorerede manden for et år siden da det gik op for mig han ikke er interesseret i andet hidse folk op (et godt eksempel er hans "den-eneste-måde-man-kan-tabe-sig-på-er-HIIT-tråd) - det kaldes vidst nok flaming eller trolling.

Hr. stud. med.

For det første skal du skrive pænt til mig. For det andet skal du ikke beskylde mig for alt muligt og samtidig holde dig for god til ad hominem argumenter.

Hilsen hr. Høj :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nevertheless, når han bliver citeret bliver jeg jo nød til at forholde mig til hans bras - håndledsmålere er som jeg skrev ekstremt upålidelige - men de automatiserede er heller ikke gode. I diagnotiske tilfælde vil en diagnose med forhøjet blodtryk som regel altid stilles efter en manuel blodtryksmåling (m. sphygmomanometer) - når det så er diagnosticeret vil man som regel bruge de automatiske apparater til rutinemæssigt at tjekke blodtrykket - måles døgnblodtrykket (typisk 3 gange om dagen) over en længere periode kan de automatiske godt bruges til en grov vurdering af trykket - det samme er tilfældet for folk der er indlagt på hospitalet hvor et billede af den generelle perfusion skal bruges. I de fleste tilfælde hvor blodtrykket er af akut natur vil man ofte i stedet bruge en invasiv metode.

Problemet med måling af blodtryk er at de mest præcise måder er ret invasive, og den bedste non-invasive kun kan måles af læger (eller sygeplejersker, I guess ) - og hvis en hypertensiv person skal følges uden for sygehuset er de automatiske cuff målere temmelig meget det eneste der findes.

Anyways til tråd-starter - hvis de automatiske skal bruges til noget fornuftigt er der en række forhold der som minimum skal opfyldes - du skal sidde ned (cuffen skal være i højde med hjertet), være afslappet (gerne måle det om morgenen) et godt stykke tid forinden - cuffens bredde skal tilpasses din armbredde, og sidst men ikke mindst, trykket skal måles mange gange - eventuelt 2-3 gange om dagen igennem et par dage - så kan man efterhånden danne sig et indtryk af dit normale blodtryk. Forhøjet blodtryk hos relativt unge og aktive mennesker er for øvrigt ret sjældent (den mest udbredte årsag til hypertension er arteriosclerose som først bliver markant langt senere næsten uanset hvor dårligt folk spiser, og hvor lidt motion de dyrker og hvor meget genetisk disponerede de nu er). Når det er sagt er der mange der automatisk får en blodtryksstigning på 10-20mmHg når deres tryk måles - det sker i hvert fald for mig selv - ikke fordi jeg er nervøs - men sådan er det bare - vil tro det også er det der spiller ind hos dig.

Tak for det svaret. Ja, man skal nok passe på med at male fanden på væggen, men jeg må indrømme, at jeg blev lidt forskrækket over de høje tal. Sortiarius påpeger en række forhold, der skal være på plads før man kan bruge de automatiske målere til noget fornuftigt, og jeg må jo indrømme, at jeg ikke opfyldte nogle af dem, der målingen blev foretaget.

Er du læge Sortiarius? Du skriver noget langhåret. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Sv. larsbo

Lige på par kommentar angående blodtrykket.

Kroppens blodtryk er bestemt efter hvor meget blod hjertet sender ud pr. min. Og den samlet modstand i blodkarrene. Der kan som før nævnt være flere gode grunde til at dit eventuelle forhøjet blodtryk – en af dem kunne være det arvelige gen! Du nævner selv at både din mor og far har forhøjet blodtryk. Der er tildens til at forhøjet blodtryk er arveligt.

En anden grund kunne være din trænings tilstand – Overtræning er skyld i forhøjet blodtryk da din hvile puls bl.a. stiger. Puls har direkte indvirkning på minutvolumen.

Tilsidst er der som nævnt måle som dit blodtryk blev målt på men dette er vist blevet uddebatteret i denne tråd.

Link to comment
Share on other sites

Tak for det svaret. Ja, man skal nok passe på med at male fanden på væggen, men jeg må indrømme, at jeg blev lidt forskrækket over de høje tal. Sortiarius påpeger en række forhold, der skal være på plads før man kan bruge de automatiske målere til noget fornuftigt, og jeg må jo indrømme, at jeg ikke opfyldte nogle af dem, der målingen blev foretaget.

Er du læge Sortiarius? Du skriver noget langhåret. :tongue:

Ikke endnu desværre :smile:, men har skrevet det der tilsvarer min bacheloropgave rundt omkring hypertension.

Sv. larsbo

Lige på par kommentar angående blodtrykket.

Kroppens blodtryk er bestemt efter hvor meget blod hjertet sender ud pr. min. Og den samlet modstand i blodkarrene. Der kan som før nævnt være flere gode grunde til at dit eventuelle forhøjet blodtryk – en af dem kunne være det arvelige gen! Du nævner selv at både din mor og far har forhøjet blodtryk. Der er tildens til at forhøjet blodtryk er arveligt.

En anden grund kunne være din trænings tilstand – Overtræning er skyld i forhøjet blodtryk da din hvile puls bl.a. stiger. Puls har direkte indvirkning på minutvolumen.

Tilsidst er der som nævnt måle som dit blodtryk blev målt på men dette er vist blevet uddebatteret i denne tråd.

Lige to ting der bør pointeres. Der er ikke et gen (eller flere) der direkte disponerer for forhøjet blodtryk, men der er en arvelig komponent. Puls har indvirkning på blodtrykket ja, men højere puls giver ikke nødvendigvis højere blodtryk.

Link to comment
Share on other sites

Ikke endnu desværre :smile:, men har skrevet det der tilsvarer min bacheloropgave rundt omkring hypertension.

Lige to ting der bør pointeres. Der er ikke et gen (eller flere) der direkte disponerer for forhøjet blodtryk, men der er en arvelig komponent. Puls har indvirkning på blodtrykket ja, men højere puls giver ikke nødvendigvis højere blodtryk.

Sv. 'Sortiarius'

Angående omkring om der er en direkte disponerer for forhøjet blodtryk, viser nyere forskning at hypertension faktisk kan være arveligt! Folk en speciel type gen har større tildens for hypertension.

Når vi snakker om puls er det jo kun interessant at snakke om hvile pulsen! Ens max puls kan ej trænes men til gengæld hvis ens hvile puls falder, falder blodtrykket også og omvendt!

Link to comment
Share on other sites

Sv. 'Sortiarius'

Angående omkring om der er en direkte disponerer for forhøjet blodtryk, viser nyere forskning at hypertension faktisk kan være arveligt! Folk en speciel type gen har større tildens for hypertension.

Når vi snakker om puls er det jo kun interessant at snakke om hvile pulsen! Ens max puls kan ej trænes men til gengæld hvis ens hvile puls falder, falder blodtrykket også og omvendt!

Læs mit indlæg igen, jeg skriver ikke at hypertension ikke indeholder et arveligt element (faktisk lige det modsatte), blot at der ikke findes enkelte eller flere gener der direkte går ind og bestemmer blodtrykket.

Fordi hvilepulsen falder, falder blodtrykket ikke nødvendigvis (jf. Starlings hjertelov). Hvilepulsen er udtryk for vagal tonus der både reguleres genetisk og og afhængig af træningstilstand, alder, køn mm.

For øvrigt er der ingen der har nævnt max puls (andet end dig selv)

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Læs mit indlæg igen, jeg skriver ikke at hypertension ikke indeholder et arveligt element (faktisk lige det modsatte), blot at der ikke findes enkelte eller flere gener der direkte går ind og bestemmer blodtrykket, netop fordi essentiel hypertension altid er multifaktorielt.

Ok… var lidt for hurtig på aftrækkeren :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Måske jeg også udtrykte mig lidt uklart i den oprindelige post, nu jeg sidder og læser det igennem et par gange, lad mig omformulere:

Det jeg mente var at der ikke findes et "blodtryksgen" eller flere, der direkte regulerer blodtrykket.

Jeg skriver noget i retning af at der ikke findes noget gen eller flere der direkte går ind og disponerer for forhøjet blodtryk, det er måske nok noget upræcist idet der netop findes gener der disponerer for hypertension (men ikke nødvendigvis giver hypertension senere i livet) så hvis du udskifter disponerer med medfører så skulle indlægget give mere mening.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Gammel tråd... med jeg sad bare og undrede mig over, at øget muskelmasse ikke påvirker blodtrykket. Den øgede muskelmasse må vel give et øget tryk på blodkarrene. Og en sportstrænet person har jo ca. 1 liter blod mere end utrænede personer. Vil den øgede blodmængde ikke kunne påvirke blodtrykket ? og er min teori om muskelmassens tryk på blodkarrene helt tosset ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share