CDK DIÆT


Exxxon
 Share

Recommended Posts

jeg er egentligt bodyhousemedlem, men da jeg nu på opfordring fra diverse medlemmer derovre har strikket denneher artikel sammen ville jeg dele den med jer andre og håbe på at starte en debat :)

Here Goes:

CKD Diæt (cyclical ketogenic diet)

Forfatter: grimme Exxxon himself

Den fysiologiske baggrund for diæten:

I kroppen finder et ”lagringshormon”, nemlig insulin. Hver gang man indtager kulhydrater vil disse resultere i insulinfrigivelse fra leveren. Insulinen bevirker, at glykogen og aminosyrer (=protein efter nedbrydelse i fordøjelsessystemet) lagres i muskelcellerne. De overskydende kalorier fra måltidet vil insulinen ”skubbe” ud i fedtcellerne og lagre dem der .

Det er på denne baggrund, at det giver mening at droppe kulhydraterne fra diæten for at undgå denne lagring af fedt. Det giver jo sig selv, at man ikke kan smide fedt, når kroppen er i en ”lagringstilstand”. Dette gør dog også, at man ikke kan opbygge muskelmasse, når man ikke har insulin tilstede. Ingen insulin frigivelse bevirker, at glykogen og aminosyrer til en vis grad ikke kan lagres i musklerne og gøre dem større. Dette punkt vender jeg tilbage til, da det skal vise sig, at man godt kan opbygge muskelmasse med diæten.

Lad os se, hvad der sker, hvis en person er i ketosis, som tilstanden hedder, når man ikke længere har nogen glykogen tilbage i leveren:

Når man har nået ketosis vil katecholaminerne (et fedt mobiliserings hormon), kortisol (et nedbrydningshormon) og væksthormon stige. Kroppen opdager nu, at der ikke er flere kulhydrater at brænde af og kroppen derfor må finde en ny energikilde: FEDT!

Hvad er denne ketosis tilstand kroppen er i?

Når leveren opdager den er tømt for glykogen begynder den at producere ketoner (et biprodukt af fedtsyrer). Kroppen er dog ikke nødvendigvis i ketosis af den grund. Der er nemlig stadig glukose i blodet og det er først, når leveren har produceret nok ketoner til, at der er en højere koncentration af dem i blodet end glukose, at ketosis tilstanden indtræder.

Når ketosetilstanden er indtrådt vil den, selv på kort sigt, højne kroppens evne til at bruge fedt som brændsel. Flere studier viser desuden, at denne diæt vil være ideel for trænede personer, da den fører til en mindre grad af protein (muskel) nedbrydning end en diæt baseret på kulhydrater.

Det er her i denne forbindelse, der skal gøres en distancering mellem den diæt den kendte Dr. Atkins advokere og den vi taler om her, nemlig CKD diæten.

Dr. Atkins bog ” Dr. Atkins New Diet Revolution” taler for en diæt for ikke trænede mennesker, som holder lav kulhydrat dag ud og dag ind, uge ud og uge ind.

CDK står som i titlen nævnt for Cyclical Ketogenis Diet, altså en ”periodisk ketogenisk diæt”

Det er på dette punkt, at diæten er helt unik for bodybuildere og fitness folk.

Man skal for at undgå at nedbryde muskelmassen, sørge for at komme ud af ketosis hver 5. dag. Det er det, der virkede bedst for mig. Nogen siger 3 dage er nok, men jeg følte jeg havde brug for 2 ekstra dage i ketosis for at se ordentlige resultater. Man skal altså sigte efter at spise 0 gram (umuligt, men godt mål at sigte efter) kulhydrat i 5 dage, hvorefter man tager 2 dage med kulhydrat og så direkte tilbage i ketosis igen (deraf navnet periodisk)

Hvorfor komme ud af ketosis?

Dette er meget vigtigt, da man ellers kan risikere at sulte kroppen for meget og den vil begynde at tære på muskelvævet, hvilket man ikke ønsker. Ved at følge en normal kulhydrat diæt vil musklernes glykogendepoter være fyldt konstant. Under normale forbrændingstilstand kan en muskel indeholde ca. 350 gram kulhydrat. Når glykogenudtømning af musklerne forsaget af hård træning og 5 dage i ketosis bliver efterfulgt af højt kulhydrat indtag vil musklens evne til at holde kulhydrat næsten blive fordoblet .

Ved at fylde leveren og musklerne med glukose hver 5 dag vil man undgå nedbrydning af disse og samtidigt vil forbrændingen gå amok, da den pludselig får noget nyt at arbejde med, altså dobbelt op på noget af det gode

Bivirkninger ved CDK diæten:

En af de i teorien største bivirkninger skulle være træthed. Jeg oplevede det ikke selv af mærkelige årsager. Måske min krop tilpassede sig til diæten hurtigt?

Hjernen skulle også have problemer, da den hovedsagligt skulle få energi fra kulhydrater skal den nu vende sig til at få det fra ketonerne. Hjernen skulle have sværere ved at tilpasse sig den nye energikilde end kroppen og derfor skulle man være lidt mindre mentalt skarp. Dette oplevede jeg heller ikke. Tværtimod synes jeg at have mere energi både til krop og hjerne end tidligere. Diæten kørte jeg under eksamensperioden og karaktererne var fine, så intet problem med hovedet

Dårlig ånde skulle også være et problem. Kan ikke lige sige om jeg havde det, men der var da ikke nogen reprimander fra mine medmennesker i perioden.

En stor bivirkning er klart kolesterol indholdet i blodet. Den fede kost burde have en negativ indvirken på kolesterol indholdet. Jeg fik dog aldrig tjekket mit kolesteroltal efter diæten, så jeg kan ikke sige om dette heller ikke holdt i virkeligheden.

Den praktiske del af diæten:

Der er en del ting du skal have fat i før du går i gang. Den vigtigst er nok ”keto-glukose sticks”. Disse er brugt af diabetikere til at måle glukose indholdet i blodet, men kan samtidigt måle ketoner i blodet, hvis ingen glukose er tilstede. Disse skal altså bruges til at ”måle” om man er i ketosis. Alt hvad man skal gøre er at tage en af de små ketosticks og stikke den ind i pistrålen, når man står over lokummet og aflæse om man har ketoner i blodet 30 sekunder senere. Er man i kraftig ketosis kan det det ses med det samme ved at indikatoren bliver stærkt lilla.

En anden ting der er god at have ved hånden er et proteinpulver med lavt kulhydrat indhold. Det er utroligt vigtigt ikke at lade sig ”sparke” ud af ketosis bare fordi man skal have en proteinshake før sengetid. Af mærker jeg kan anbefale er: Designer Protein fra Next Nutrition, VP2 fra AST Nutrition og nok mest af alle Promax fra Maximuscle

Noget jeg oplevede på diæten er, at man i løbet af ugen, hvor man kører nul kulhydrater ikke kan få en god solid tur på toilettet. Man er altså kraftigt forstoppet, som følge af mangel på kulhydrater på diæten. Dette kan kommes til livs ved at tage magnesiumoxid. Dette vil holde en sund bevægelse af maden gennem systemet.

Kreatin kan bruges med stor fordel i kulhydratfasen. Her kan det medvirke til at lagre mere i den udtømte muskel. Jeg brugte det ikke selv, men det giver god mening at bruge det.

Noget man ikke skal bruge på i nul-kulhydratsfasen er glutamin. Det vil gå direkte i leveren og blive omdannet til glukose og du vil derfor blive sparket ud af ketosis.

Sådan gør du:

De madvarer du kan spise er følgende: æg, kød, mayonnaise, ost og olie.

Det er dette der gør diæten så simpel og let at holde sig til. Man kan nemlig ikke lige overbevise sig selv om, at man lige kan napper et stykke chokolade eller en is og så bare skære ned på fødeindtagelsen ved næste måltid. Man kan stort set ikke afvige fra disse 5 ting. Gør man dette vil diæten blive en sand bombe og man vil blive fed. Altså fedtet kan sagtens indtages, så længe der ikke er kulhydrat tilstede i kosten.

Diæten vil også kun virke, hvis du ligger under dit daglige kalorieforbrug, men det giver jo næsten sig selv. Desuden er det ikke svært, da indtagelsen af alt fedtet gør en meget mæt og sætter sulten vildt ned.

Et eksempel på diætsammensætning:

Morgenmad: 2 hele æg og 2 blommer scrambled med 4 skiver fed ost og 2 stykker svinebacon stegt i olie.

Frokost: en dåse tun i olie (ikke tømt for olie) med mayonnaise (ikke slanke mayo!!! fuld fed mayo!!) + evt lidt purløg til at gøre det mere spændende.

Mellemmåltid: snack på lidt osteskiver eller noget 3-stjernet salami med mayo.

Efter træning: en proteinshake med MAX 30 gram protein

Aftensmad: En stor fed oksekødsbøf (18-20% fedt) med ost på eller mayo.

Før sengetid: en proteinshake med MAX 25 gram protein

Her vil alle normale mennesker rynke deres bryn og sige ”ja ok vi har forstået, at fedtet ikke vil sætte sig, så det er berettiget, men hvorfor er der ”max” proteingrænser??”

Såre simpelt!! Når protein indtages og der ikke er brug for det hele til muskelgenopbygning vil det blive omdannet til glukose i leveren og det er ikke noget man ønsker, når man er på CDK diæt. Dette vil, som vi så under de foregående afsnit, føre til, at insulin frigives og det fedt man har i kroppen og senere vil indtage vil blive sendt til fedtcellerne i stedet for at blive afbrændt i ketosetilstanden.

Det er derfor der er så utroligt vigtigt at holde sig i ketosis!!!! Bryder man reglerne vil hele ideen med diæten forsvinde og man vil få den modsatte effekt, nemlig fedme!

Den ovenstående diæt bør holdes søndag morgen til fredag eftermiddag. I denne periode er man altså i ketosis . Indtil fredag hvor man efter træning begynder at indtage store mængder af kulhydrat. Jeg plejede bare at spise almindeligt efter at have indtaget et stort måltid lige efter træning med en stor proteinshake og masser af havregryn med frugt så som ananas, syltede ferskner og rosiner.

Man vil faktisk kunne mærke sit forbrændingssystem går amok, når man begynder at indtage kulhydraterne. Jeg begyndte at svede vildt og blev nærmest forpustet, når jeg sad og spiste.

Derefter begyndte jeg som sagt at spise en normalt dog stadig med mange små måltider. De indeholdt dog alle kulhydrat i en eller anden form. Dette kulhydrats orgie ville så stoppe, når jeg gik i seng lørdag nat og jeg ville så gå tilbage på CDK søndag morgen.

Det smarte ved denne konstruktion er, at man kan have lidt liv i weekenderne og gå ud og spise el lign.

Kardio træning:

Jeg har altid været glad for kardiotræning før morgenmaden. Dette skulle jeg dog ikke lave hver dag, da dette vil gå hen og tære for meget på mine muskler. Derfor lavede jeg ”kun” 20-25 minutters kardio 4-5 dage om ugen i stedet for alle 7, som jeg plejer, når jeg re på en almindelig kulhydrat diæt. De fleste gange var det bare min kondicykel, der måtte stå model til morgentorturen, men andre gange gik jeg ned i en nærliggende park og lavede lidt spurtintervaltræning eller gik i træningscenteret og gik en god ½ time på en løbebånd, som jeg havde ”inclinet”.

I simpel form:

Få fat i:

· Keto-Diabur-Test 5000 fra Roche. Fås på ethvert velassorteret apotek. Dette bruges til at teste om du har ketoner i blodet.

· Et protein pulver som har et lavt kulhydratindhold

· Magnesia DAK tabletter 500 mg fra Nycomed (så du kan holde fordøjelsen godt i gang)

Søndag til fredag eftermiddag spises eksempelvis dette:

Morgenmad: 2 hele øg og 2 blommer scrambled med 4 skiver fed ost og 2 stykker svinebacon stegt i olie.

Frokost: en dåse tun i olie (ikke tømt for olie) med mayonnaise (ikke slanke mayo!!! fuld fed mayo!!) + evt lidt purløg til at gøre det mere spændende.

Mellemmåltid: snack på lidt osteskiver eller noget 3-stjernet salami med mayo.

Efter træning: en proteinshake med MAX 30 gram protein

Aftensmad: En stor fed oksekødsbøf (18-20% fedt) med ost på eller mayo.

Før sengetid: en proteinshake med MAX 25 gram protein

Fredag eftermiddag indtager du efter træning masser af kulhydrat og gode 20 gram kreatin, hvis du har det.

Resten af fredagen og lørdagen spiser du ”normalt” (stadig høj protein!!)

Søndag morgen er du så tilbage på diæten!!

Dette burde være nok til, at smide de overflødige kilo! Der er mulighed for at variere diæten, men begynd først at eksperimentere, når du har styr på den ovenstående diæt og dens virkning på dig.

Endnu et plus er, at dit kostbudget vil blive sprængt i nedadgående retning. Det er sindssygt billigt at leve som ovenfor beskrevet. Ikke noget med at købe dyrt oksekød med lav fedtprocent. Det hele skal være så fedt som muligt!!! 18-20 % kød koster ingenting!!!!

Kilder:

Lyle McDonald: The Ketogenic Diet: A Complete Guide for the Dieter and Practitioner.

“Sal” fra Anabolex boarded (lærte mig meget da jeg startede med diæten)

Plus alt det man lærer ved at sidde og læse poster igennem på diverse boards. Man kan bare aldrig huske hvorfra man har det bagefter.

Link to comment
Share on other sites

Hej Exxxon (hvor mange x´er var det nu det var) ;)

Velkommen til MOL.

Jeg vil starte med at sige at det er en udemærket artikel du har skrevet. Du får dog nok dine hænder fulde med at forsvare den her på MOL, da de fleste her er temmeligt anti når det drejer sig om ketogene diæter (jarvig :wave: )

Jeg synes dog ketogene diæter er spændende, og der er jo øjensyneligt mange som får ekstremt gode resultater ved brugen af dem. Der er dog ikke den eneste effektive måde at cutte på.

Men jeg vil dog alligevel tage mig tid til at kommentere nogen ting i artiklen, når jeg alligevel har taget mig tid til at læse den.

De overskydende kalorier fra måltidet vil insulinen ”skubbe” ud i fedtcellerne og lagre dem der .
Såvidt jeg ved har insulin ikke noget med den funktion at gøre. Det er muligt det høje insulin niveau man har ved stort kulhydratindtag, har en inddirekte effekt på fedtdeponeringen, men helt overordnet set er det man snakker om her jo lipogenesen. Hvis man har et kalorieoverskud i kulhydrater, så bliver disse omdannet til fedt i leveren via den biokemiske proces man kalder lipogenese. Det kan iøvrigt også ske ved et overskud af aminosyre.
Det er på denne baggrund, at det giver mening at droppe kulhydraterne fra diæten for at undgå denne lagring af fedt.

Det er vel egentlig ikke en gyldig argumentation. For den omtalte lagring af fedt sker jo kun fordi der er et OVERSKUD af kalorier. Dette er jo i forvejen ikke hensigtsmæssigt hvis man er interesseret i at cutte. Hvis det er målet, så bør man skabe et kalorieUNDERSKUD. Og ved kalorieunderskud er lipogenesen ikke relevant. Lipogenesen træder jo kun i kraft, når man har et markant kalorieroverskud.

Det giver jo sig selv, at man ikke kan smide fedt, når kroppen er i en ”lagringstilstand”.
Nej, og lagringstilstand er kroppen kun i når man har et kalorieoverskud. Derfor er kunsten ikke at fjerne kulhydraterne (selvom det dog er dem som skal skæres i for at skabe kalorieunderskuddet), men at skabe et kalorieUNDERSKUD, for derved at forhindre lagringstilstanden.
Flere studier viser desuden, at denne diæt vil være ideel for trænede personer, da den fører til en mindre grad af protein (muskel) nedbrydning end en diæt baseret på kulhydrater.

Så er det du skal henvise til de specifikke undersøgelser ;) For længere oppe siger du at kroppen udskillelse af kortisol øges ved ketose, og kortisol har lige netop en meget KRAFTIG katabolsk effekt på muskelmassen.

En stor bivirkning er klart kolesterol indholdet i blodet.
Faktisk har jeg set flere folk ytre at de har kunnet SÆNKE deres kolesterol tal på ketogene diæter, til trods for et stort indtag af mættet fedt. Så det er jo lidt tankevækkende.
Diæten vil også kun virke, hvis du ligger under dit daglige kalorieforbrug, men det giver jo næsten sig selv.

Yep, som ved alle andre typer af diæter er kalorieunderskudet essentielt. Intet underskud, intet vægttab.

Lyle McDonald: The Ketogenic Diet: A Complete Guide for the Dieter and Practitioner

Når du angiver Lyle McDonald som kilde, så skal man selvfølgelig huske at han har en økonomisk interesse i ketogene diæter. Derfor var det måske bedre at henvise til uvildige undersøgelser.

Det var lige hvad jeg havde af løst og småt. Jeg er spændt på hvad de andre har at bidrage med.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Baggrunden bag ved ketogene diæter kan der ikke rigtigt diskuteres noget om, for de har været kendt i over 100år især til behandling af epilepsi, så fænomenet er der videnskabligt belæg for.

Hvis jeg skal komme med lidt ekstra til artiklen (som iøvrigt er rimlig god):

Dårlig ånde skulle også være et problem.
Det skyldes at en af de ketoner der bliver dannet er acetone, og denne vil kunne lugtes gennem ånden af folk der er på ketogene kure. De fleste der oplever at stinke af acetone har faktisk sukkersyge....det er jo næsten samme princip :)
QUOTE  

Det er på denne baggrund, at det giver mening at droppe kulhydraterne fra diæten for at undgå denne lagring af fedt.

Det er vel egentlig ikke en gyldig argumentation. For den omtalte lagring af fedt sker jo kun fordi der er et OVERSKUD af kalorier. Dette er jo i forvejen ikke hensigtsmæssigt hvis man er interesseret i at cutte. Hvis det er målet, så bør man skabe et kalorieUNDERSKUD.

Nej det er ikke gyldig argumentation, men det er rigtigt nok alligevel. Argumentet burde istedet have været det åbentlyse: ellers er man jo ikke i en ketogen tilstand.

QUOTE  

Flere studier viser desuden, at denne diæt vil være ideel for trænede personer, da den fører til en mindre grad af protein (muskel) nedbrydning end en diæt baseret på kulhydrater.

Så er det du skal henvise til de specifikke undersøgelser  For længere oppe siger du at kroppen udskillelse af kortisol øges ved ketose, og kortisol har lige netop en meget KRAFTIG katabolsk effekt på muskelmassen.

Det er helt sikkert også en reference jeg ville læse hvis den kom :)

Sørg for at drikke rigligt med vand for en af bivirkningerne er dehydrering. En anden er desværre risiko for nyresten. Hvis der er nogen der er interesseret i mere materiale om de biokemiske principper bag ketogene diæter findes der MEGET om emnet ude på internettet.

Gruden til at den også bruges imod epilepsi er bla. at koncentrationen af GABA menes at stige (ingen grund til at bruge penge på det når man kan få det gratis). Et lille overblik over hvad der rent faktisk foregår kan ses her.

Link to comment
Share on other sites

Heysan!! Jo tak god feedback!! Lad mig se om jeg kan hjælpe med info omkring kritik punkterne :)

Her er den mest søgte af referencerne:

"Flere studier viser desuden, at denne diæt vil være ideel for trænede personer, da den fører til en mindre grad af protein (muskel) nedbrydning end en diæt baseret på kulhydrater".

"-Mark Hargreaves, ed. Exercise Metabolism. Champaign, IL: Human

Kinetics 1995.

Det er dog et stort splidsspørgsmål i det hele taget!! Nogen studier viser, at protein nedbrydes kraftigere i ketosistilstanden end ved en "alm" diæt og andre viser de modsatte. Den reference jeg har givet taler for en lavere grad af proteinnedbrydelse i ketosis.

med hensyn til Lyle McDonalds objektivitet må jeg sige, at jeg ikke rigtigt kan se det skulle være et stort problem. Han har tonsvis af videnskablige referencer, som jo selvfølgelig ikke har kigget igennem allesammen, men materialet ser solidt ud!

Jeg har også hørt, at diæten faktisk skulle sænke kolesteroltallet, men jeg turde næsten ikke begynde på den argumentation, da jeg ikke rigtigt havde noget konkret på den.

Jeg skulle nok også have gjort det klart fra start, at hovedbetingelsen for denne diæt eer som alle andre, nemlig at man dagligt indtager færre kalorier end kroppens veligeholdelsesniveau. Det er selvfølgelig en fejl, at jeg har sat det så langt nede i artiklen og samtidigt ikke rigtigt brugt det i den videnskabelige argumentation.

Jeg prøvede selv diæten 6-7 uger her i foråret. Jeg startede på 90,5 kg og gik ned på 87,5 kg. Det lyder måske ikke af så meget, men jeg byggede faktisk noget muskel på samtidigt og blev mærkeligt nok en hel del stærkere. Grunden til at vægttabet ikke er så stort er, at jeg i forvejen ikke havde vildt meget fedt. Kun noget stædigt fedt, som altid har været der og ikke var til at slippe af med. Jeg har været rundt og prøve forskellige diæter, men intet virkede så godt som denne og den var så let at holde. Jeg vejede ikke min mad og spiste, når jeg følte det var på tide.

Jeg synes diæten var vældig interessant og derfor gik jeg i gang med den. Jeg synes, det er vældigt interessant at eksperimentere med kroppen og se hvordan man reagerer :retard: haha

Link to comment
Share on other sites

Det er vel egentlig ikke en gyldig argumentation. For den omtalte lagring af fedt sker jo kun fordi der er et OVERSKUD af kalorier. Dette er jo i forvejen ikke hensigtsmæssigt hvis man er interesseret i at cutte. Hvis det er målet, så bør man skabe et kalorieUNDERSKUD. Og ved kalorieunderskud er lipogenesen ikke relevant. Lipogenesen træder jo kun i kraft, når man har et markant kalorieroverskud.

Mon ikke lipogenese kan træde i kraft ved indtagelse af flere kalorier ved fx et måltid, selvom kalorieindtaget i løbet af en dag stadig er under vedligeholdelsesniveau? I så fald ville det være afgørende at hvert måltid skulle være lille nok til at det ikke kunne lade sig gøre at tage på? Insulin kan vel ikke være helt ligegyldigt i den sammenhæng? Måske igangsætter det ikke en lagringseffekt, som du postulerer, men det forhindrer igangsætningen af vægttab hvis insulin er for høj. Uanset hvad, så lader det til at give god mening at kontrollere insulin/blodsukkeret.

Mht fedtindtaget, så kan jeg ikke se at det skulle være nødvendigt at proppe sig med mættet fedt, istedet for at spise noget sundere fedt. Nogle kommentarer Exxon?

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til Exxxon. En god artikel, min opfattelse af hvorfor man skal cykle diæten er pga leptin niveauet. Læs evt følgende:

http://www.theministryoffitness.com/mof/li...s/article18.htm

Som desuden skriver at det er individuelt hvor længe man skal være i den ketogene fase.

De 350 g kylhydrat er vist for alle kroppens muskler og ikke for hver enkelt muskel ;)

Desuden hvor har du fra at man kan overloade med 100 %. De kurver jeg har set indikerer at man kan overloade med 30-40%.

Er det ikke et problem at man ved høj-fedt diæter risikerer at man opnår resistens overfor leptin (som i hvert tilfælde er konstateret i rotter, se http://www.obesity-news.com/abs03-01.htm). Så man risikerer det de kalder "diet-induced obesity".

Link to comment
Share on other sites

xax> jeg tror ikke du kan bruge neurale tilpasninger som forklaring på hvorfor 6-7 ugers kostomlægning for en hærdet BB'er øger styrken ;)

Forklaringen er nok snarere det ekstra fedt indtags indvirkning på protein-syntesen og så den formindskede kardio som alt andet lige tillader kroppen at fokusere på muskelopbygning i stedet for et mix af styrke/kardio.

Exxxon> jeg kan ikke lige se hvorfor du mener at kulhydrat-overloading er nødvendig fremfor en ganske almindelig refill-dag?

Før denne nye diæt kørte du så en ultralav-fedt, høj protein diæt? I så fald kan jeg godt forstå din success med den nye diæt!

Link to comment
Share on other sites

Nu forekommer neurale tilpasninger selve når man ikke træner forholdsvist tungt, dog ikke i samme grad, men de forekommer stadig. Problemet er mange bruger styrken som et argument for at kunne opbygge muskelmasse og tabe fedt samtidig.

Det som var min egentlig pointe, var at styrken er ikke nødvendigvis en god indikator for hvorvidt en diæt er vellykket eller ej, hvilket I nok ikke vil være uenige med mig i :lol:

Det kan også godt være at der måske har ligget en stor styrkeforøgelse, som blot kom i mange ryk, og så lige kom på det rigtige tidspunkt. Jeg udelukker hellere ikke at fedt har noget at sige i denne henseende. Jeg forbeholder mig dog retten til at være skeptisk, men vil selvfølgelig ikke udelukke det...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk enig med Crawdaddy her. Det er nok meget tvivlsomt at det skyldes pludselige neurale tilpasning, med mindre exxxon lige pludselig er skiftet til et lav-rep styrkeløftsprogram. Faktisk hører man ofte om styrkefremgang ved folk som øger deres fedtindtag, så det er der ikke noget nyt i. Hvorfor dette sker, kan man så diskuttere.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

xax vidste du ikke at padder er en uddøende race. Mon ikke Thomas faktisk også finder tilbage til hans naturlige leje som BB'er på et tidspunkt B)

Jeg har set at han både kommenterer billeder på BH og engang imellem kører curls ;) Du er selv ved at "cutte" så .... det er vel kun et spørgsmål om tid før I har overskud til at få diæten på plads :D

Link to comment
Share on other sites

Og lige så mange bodybuildere, som gerne vil kunne løfte noget tungt

Enig! Jeg tror ikke at der findes en bodybuilder der er ligeglad med om han har styrkefremgang eller ej (meget få, hvis nogle overhovedet). At se ens styrke blive forbedret er vel et motivations boost for alle folk der træner med vægte....

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg læst Exxxon's artikel og hørt på den her vidunderkur fra et par venner..hmmm...Jeg tror bare ikke at det er en sund måde at leve på.

Nu ex.mine venner der har været både til fordrag, kurser osv om den her kur de har jo så fået at vide at det er en livsstil at de skal leve sådan resten af deres liv, de må godt nok efter en periode uden kulhydrater komme op og få 50 g kulhydrater om dagen, men ellers skal de spise ALT det fede som vi andre undgår (jeg gør ihvertilfald) som de vil om dagen.

Skal lige side at jeg ikke kan se den store virkning på dem selv om de siger at de aldrig har haft det bedre fysisk og psykisk..hmm.(de dyrker ikke motion overhovedet)

Så undre det mig at exxon skriver at man ikke må få kulhydrater sammen med alt det fede for så bliver man FED.

Et andet spørgsmål til Exxxon hvorlænge skal du fortsætte sådan ???

Hvad så når/hvis man stopper og man begynder at spise normalt igen tager man så på??

Har jo så også læst (kan desværre ikke huske hvor) at det ikke er sundt for ens nyre at leve sådan, og at hvis man har en sygdom kan denne forværes efter et stykke tid.

Tilsidst vil jeg så sige at hvorfor ikke bare leve normalt?? For nu kan jeg jo forstå på Exxxon at så skal man huske det ene og det andet for forstoppelse osv.

Jeg går til styrketræning og løber jeg vejer 55 kg. og min vægt ligger stabilt jeg spiser fedtfattig, men jeg sidder ikke og piller fra at det må jeg ikke få osv jeg spiser alm. og jeg tror at det er den rigtige måde at spise en god og varieret kost dyrke noget motion så kommer det helt af sig selv.

Vi har selvfølgelig alle vores meninger omkring de forskellige diæter, nogen syntes de ikke virker på dem og andre syntes de er super, men jeg syntes bare at på netop denne kur kan man da nemt komme op over sit daglige behov for proteiner kan man ikke?? jeg mener da at hvis man får flere proteiner end kroppen har brug for så bliver de vil også omdannet til fedt gør de ik?

Link to comment
Share on other sites

Tilsidst vil jeg så sige at hvorfor ikke bare leve normalt?? For nu kan jeg jo forstå på Exxxon at så skal man huske det ene og det andet for forstoppelse osv.
Hvis man skal leve "normalt" er der ingen grund til overhovedet at komme ned og træne. At man interesserer sig for hvad man putter i munden og går op i hvordan man træner er IKKE normalt. Hvad er i det hele taget normalt? At arbejde og bagefter lave sofasidning til spisetid og så fortsætte sofaaktiviteten? Ja der er ulemper ved at være ekstrem med kost og motion, men belønningen er også langt større end hvad man kan forvente, ved at lave det man plejer.
Så undre det mig at exxon skriver at man ikke må få kulhydrater sammen med alt det fede for så bliver man FED.

Fedt er svært at lagre, sålænge det ikke indtages i forbindelse med kulhydrater. Pointen med diæten er jo netop at kroppen skal vænnes til at bruge fedt som primær energikilde istedet for kulhydrater. Det er ikke muligt hvis den bliver tilført så mange kulhydrater at den kommer ud af ketosen.

Jeg tror bare ikke at det er en sund måde at leve på.

Mig bekendt er det ikke en livsstilsdiæt, men en diæt der skal bruges med henblik på vægttab. Den kan nok fint bruges som livsstilsdiæt, men den er nok for hård at følge for langt de fleste mennesker. Om den er sundere eller mindre sund end andre diæter er et spørgsmål, som jeg ikke lige er istand til at vurdere. Men jeg mener at have læst at folk på lavkaloriediæter rent faktisk har en højere gennemsnitsalder end dem på almindelige diæter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share