Forsker: Strækøvelser uden effekt


Christian B
 Share

Recommended Posts

Forsker: Strækøvelser uden effekt

05-12-06: 17:02 | af: Anders B. Rasmussen

Flere idrætseksperter peger nu på at strækøvelser før og efter idrætstræning har ingen eller begrænset effekt. I øvrigt mener eksperterne at børnene bør bruge tiden på at blive bedre til den aktuelle sportsgren eller balance- og koordinationstræning.

"Det findes ingen dokumentation for, at strækkeøvelser nedsætter skader hos børn. Den påstand er en myte, og det kan ikke gå hurtigt nok med at aflive den", seniorforsker ved institut for idrætsmedicin på Bispebjerg Hospital, Henning Langberg.

"Til gengæld er der masser af dokumentation for, at balance og koor­dinationstræning nedsætter skadesrisikoen. Endelig vil færre skader og bedre motoriske færdigheder både fremme sundheden og øge børnenes chancer for succesoplevelser inden for idræt", tilføjer Langberg.

Edited by Christian B
Link to comment
Share on other sites

Vil da gerne læse noget mere om det, evt. hvis der var en der kunne finde hele artiklen. For det strider da imod min barnelærdom at man ikke skal strække ud...

Søg efter "stretching", "stretching and doms" osv. på PubMed

Link to comment
Share on other sites

Det var dog den værste gang "bavl" jeg længe har hørt.

Som Max Power rigtigt nok skriver er der meget stor forskel på

1: "strækøvelser uden effekt"

og

2: "strækøvelser nedsætter ikke risikoen for skader"

Men hvad forskerne vist glemmer at tage med i beregningerne er hvilken sportsgren der dyrkes; Snakker vi løb, fodbold, badminton, vægttræning, kampsport, gymnastik, eller hvad snakkes der om.

Inden for gymnastik og kampsport ved jeg af personlig erfaring at udstræk kan hjælpe. Mine lemmer er i hvert fald kommet i positioner til tider (ved uheld som f.eks. skrid på gulvet) hvor jeg tvivler på jeg var sluppet fra det hvis ikke jeg havde udøvet smidighedstræning. Korrekt, dette er selvfølgelig ikke et endegyldigt bevis på at smidighed forebygger skader, men

Jeg vil dog også mene at balance og koordination vil have større forebyggende virkning end udstræk, men som jeg ser det er udstræk til tider en "airbag" når balancen eller koordinationen fejler :4winkkiss:

Link to comment
Share on other sites

Det var dog den værste gang "bavl" jeg længe har hørt.

Som Max Power rigtigt nok skriver er der meget stor forskel på

1: "strækøvelser uden effekt"

og

2: "strækøvelser nedsætter ikke risikoen for skader"

Men hvad forskerne vist glemmer at tage med i beregningerne er hvilken sportsgren der dyrkes; Snakker vi løb, fodbold, badminton, vægttræning, kampsport, gymnastik, eller hvad snakkes der om.

Inden for gymnastik og kampsport ved jeg af personlig erfaring at udstræk kan hjælpe. Mine lemmer er i hvert fald kommet i positioner til tider (ved uheld som f.eks. skrid på gulvet) hvor jeg tvivler på jeg var sluppet fra det hvis ikke jeg havde udøvet smidighedstræning. Korrekt, dette er selvfølgelig ikke et endegyldigt bevis på at smidighed forebygger skader, men

Jeg vil dog også mene at balance og koordination vil have større forebyggende virkning end udstræk, men som jeg ser det er udstræk til tider en "airbag" når balancen eller koordinationen fejler :4winkkiss:

Har tidligere haft en lignende diskussion herinde hvor jeg oprindeligt havde samme holdning som dig - efter rimelig extensiv gennemgang af metaanalyser på pubmed blev det dog rimelig klart at det er ganske sjældent at studier har vist at udstrækning skulle beskytte mod skader, og at tendesen i disse få studier er ganske svag.

På forskningsmæssigt plan synes der i det mindste efterhånden konsensus om at udstrækning ikke rigtig hjælper mod profylakse af idrætsskader.

Link to comment
Share on other sites

Har tidligere haft en lignende diskussion herinde hvor jeg oprindeligt havde samme holdning som dig - efter rimelig extensiv gennemgang af metaanalyser på pubmed blev det dog rimelig klart at det er ganske sjældent at studier har vist at udstrækning skulle beskytte mod skader, og at tendesen i disse få studier er ganske svag.

På forskningsmæssigt plan synes der i det mindste efterhånden konsensus om at udstrækning ikke rigtig hjælper mod profylakse af idrætsskader.

Effekten på bevægelighed er også ofte begrænset i diverse studier. Jeg tror grunden til dette er at statisk udstrækning kræver meget høj volumen for at have effekt.

Dynamisk udstrækning som en del af opvarmningen er jeg dog ved at få fremragende erfaringer med :xmas:

Link to comment
Share on other sites

Har tidligere haft en lignende diskussion herinde hvor jeg oprindeligt havde samme holdning som dig - efter rimelig extensiv gennemgang af metaanalyser på pubmed blev det dog rimelig klart at det er ganske sjældent at studier har vist at udstrækning skulle beskytte mod skader, og at tendesen i disse få studier er ganske svag.

På forskningsmæssigt plan synes der i det mindste efterhånden konsensus om at udstrækning ikke rigtig hjælper mod profylakse af idrætsskader.

Det er korrekt at der findes ganske få studier på dette område der påviser at udstrækning skulle have nogen skades forebyggende effekt. Dog mener jeg også at en meget vigtig faktor i dette er hvilken sport der udøves, for det er næsten logik for burhøns at udstræk virker mindre forebyggende for skader ved løbetræning end det gør ved f.eks. brydning eller kampsport, hvor risikoen for at havne i yderpositioner meget pludseligt er væsentligt højere, end ved løb.

De fleste studier jeg har set har omdrejningspunkt omkring mere 'gængse' sportsgrene som løb, fodbold, basketball, badminton el. lignende og med det i mente kan jeg godt forstå at resultaterne fra deres studier viser at effekten er begrænset.

Det kunne være interessant med nogle studier i sportsgrene hvor udøvere har højere tendens til at nærme sigyderstillinger. :-)

Link to comment
Share on other sites

Skal vi nu ikke lige slå koldt vand i blodet og tage indlægget for hvad det er?

Indlægget er sakset fra nettet og er sikkert en meget koncentreret udgave af Henning Langbergs forskning. Og det kan ikke koges ned på tre linier. Hvis man spurgte Langberg om mente at virkligt er så simpelt som det fremgår af tv2.dk, skulle jeg mene at han nok ville svare nej.

Det var dog den værste gang "bavl" jeg længe har hørt.

Som Max Power rigtigt nok skriver er der meget stor forskel på

1: "strækøvelser uden effekt"

og

2: "strækøvelser nedsætter ikke risikoen for skader"

Men hvad forskerne vist glemmer at tage med i beregningerne er hvilken sportsgren der dyrkes; Snakker vi løb, fodbold, badminton, vægttræning, kampsport, gymnastik, eller hvad snakkes der om.

Jeg mener ikke at "forskerne" glemmer hvilken sportsgren der dyrkes. Men de forholder sig ikke til det. Dermed ikke sagt at det ikke er vigtigt. Men slå nu koldt vand i blodet og tag det som det er: Et populærindlæg på tv2.dk. Han konkluderer jo bare at "Det findes ingen dokumentation for, at strækkeøvelser nedsætter skader hos børn." Det siger jo intet om udstrækning kontra sportsgren.

Link to comment
Share on other sites

Nu kan jeg ikke diske op med reference til undersøgelser, men jeg mener ikke det er første gang man har vist, at udstrækning ikke har nogen forebyggende effekt på skader.

Jeg løber primært og har fået to konkrete råd fra en træningsvejleder/coach og en massør; træningsvejleder (som er solidt forankret i og up to date med nyeste undersøgelser) sagde, at jeg skulle undlade udstrækning. Efter hård træning (så hård at man får små sprængninger i muskelfibrene) kunne det måske endda være skadeligt, fordi man groft sagt ikke skal 'hive' i muskler, der allerede er gået lidt i stykker.

Min massør siger jeg skal strække ud, fordi mine muskler bliver så korte, at det hæmmer løbebevægelsen. Godt så :nissetunge:

Jeg synes jeg kan mærke på min krop at begge ting som sådan er rigtige; efter et marathon har jeg fx overhovedet ikke lyst til at strække ud. Mine ben er for kvæstede til at det føles særligt sundt. Men jeg kan mærke at jeg skal strække ud en gang imellem, fordi jeg især på baglårene bliver så kort, at jeg kan mærke det.

Så jeg vælger en mellemting; udstræk efter let eller 'almindelig' træning og ingen udstræk efter rigtig hård træning (fx interval eller tempoløB).

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun undre mig!!!

Jeg læser igen og igen at strækøvelser er spild af tid - konklusion fra forskellige studier.

Men MIN erfaring på egen krop er en HELT anden...

Når jeg har trænet udholdenhedstræning, og mine ben er VIRKELIG ømme når jeg kommer hjem (og jeg har den der karakteristiske "jeg har lige skidt i bukserne gang") - Så er udstræksøvelser VIRKELIG effektive til at løsne musklerne og lette muskelømheden. Desuden synes jeg at have en MARKANT bedre restitutionsevne til dagen efter, hvis jeg strækker ud.

MEN forskningen er åbenbart uenig...

Link to comment
Share on other sites

tjaaaa.... kan kun sige at da jeg helt holdt op med at strække vandt jeg VM!!!

SÅ jo... i min verden er strækøvelser absolut uden effekt :nissetunge:

(undskyld det useriøse indlæg!! Men kunne ikke lade være da det faktisk er rigtigt nok :innocent: )

Kan så sige at mit velbefindende efter strækøvelser er markant i forhold til hvis jeg undlader... men en direkte effekt på min træning/skadespotentiale har jeg aldrig oplevet... skulle dog lige være skuldersmidighed i forhold til powersquat hvor stangen ligger langt nede af ryggen, men det er jo nok også en anden sag!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun undre mig!!!

Jeg læser igen og igen at strækøvelser er spild af tid - konklusion fra forskellige studier.

Men MIN erfaring på egen krop er en HELT anden...

Når jeg har trænet udholdenhedstræning, og mine ben er VIRKELIG ømme når jeg kommer hjem (og jeg har den der karakteristiske "jeg har lige skidt i bukserne gang") - Så er udstræksøvelser VIRKELIG effektive til at løsne musklerne og lette muskelømheden. Desuden synes jeg at have en MARKANT bedre restitutionsevne til dagen efter, hvis jeg strækker ud.

MEN forskningen er åbenbart uenig...

Umiddelbart ville jeg tro at du kunne opleve den samme effekt ved eks. en let powerwalk... tror i den grad at det er et spørgsmål om mobilisering og øget blodgennemstrømning til det man strækker der kan afhjælpe den værste stivhed ... både her og nu ... som senere :smile:

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart ville jeg tro at du kunne opleve den samme effekt ved eks. en let powerwalk... tror i den grad at det er et spørgsmål om mobilisering og øget blodgennemstrømning til det man strækker der kan afhjælpe den værste stivhed ... både her og nu ... som senere :smile:

JEG tror faktisk du kan have ret - det kan i hvert fald være noget af forklaringen. Forskellen er, at jeg kan ligge varmt og dejligt inde foran tv'et og strække ud - hvorimod en powerwalk kræver at jeg skal op og igang igen (hvilket måske ikke ALTID er lige det jeg har mest lyst til hvis jeg er træt ovenpå træningen).

Link to comment
Share on other sites

Det er korrekt at der findes ganske få studier på dette område der påviser at udstrækning skulle have nogen skades forebyggende effekt. Dog mener jeg også at en meget vigtig faktor i dette er hvilken sport der udøves, for det er næsten logik for burhøns at udstræk virker mindre forebyggende for skader ved løbetræning end det gør ved f.eks. brydning eller kampsport, hvor risikoen for at havne i yderpositioner meget pludseligt er væsentligt højere, end ved løb.

De fleste studier jeg har set har omdrejningspunkt omkring mere 'gængse' sportsgrene som løb, fodbold, basketball, badminton el. lignende og med det i mente kan jeg godt forstå at resultaterne fra deres studier viser at effekten er begrænset.

Det kunne være interessant med nogle studier i sportsgrene hvor udøvere har højere tendens til at nærme sigyderstillinger. :-)

Jeg erindrer da at have læst et par studier på atletikfolk og gymnaster... Vil lige prøve at finde dem

Det, som der IMHO glemmes, er:

1) Træning med henblik på at øge bevægeudslaget skal altid sættes i forhold til hvor stor udøverens fleksibilitet er, relativt til den fleksibilitet, som kræves i en given idrætsdiciplin. Meget udstrækning kan påvirke kraftlængde forholdet, så musklen bliver ringere til at stabilisere led i de relevante stillinger, betinget af at den forsøger at blive bedre til at virke yderst i bevægeudslaget. Det er altså vigtigere at have den rigtige grad af fleksibilitet end det er at at være fleksibel i sig selv.

2) Udstrækning er meget sjældent den bedste måde at øge bevægeudlaget, omend i nogle situationer den letteste. Almindelig bevægelighedstræning er næsten altid egentlig udstrækning overlegen. Hvis du gerne vil have god fleksibilitet i et spark er den bedste måde at optræne en relevant fleksibilitet at lave spark at progressivt stigende intensitet, bevægeudslag, sværhedsgrad osv.

3) Udstrækning forbedrer ikke restitutionen! Den kan forbigående fjerne stivhed forbundet med foregående træning, men kan ikke påvirke hvor lang tid det tager for musklen at restituere. Ofte vil andre former for bevægelser iøvrigt virke lige så godt, jf. Angel PW bemærkning

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

3) Udstrækning forbedrer ikke restitutionen! Den kan forbigående fjerne stivhed forbundet med foregående træning, men kan ikke påvirke hvor lang tid det tager for musklen at restituere. Ofte vil andre former for bevægelser iøvrigt virke lige så godt, jf. Angel PW bemærkning

Ang. dit sidste punkt... bør smidighedstræning i sig selv ikke anses for træning??

Det er vel trods alt en belastning for musklen at blive trukket og strukket i?

Link to comment
Share on other sites

Jeg strækker altid ud efter træningen i badet i en 5 minutters tid, hovedsageligt skulderen, både for almen velvære, men også fordi at jeg oplevede en gradvis forringelse af smidighed i netop skulderen, da jeg undlod det. Efter et stykke tid fik jeg smidigheden igen i skulderen, og det bevirker, at jeg har den sygeste ROM i incline dumbbell press, som jeg har set nogen have :nissetunge: .

Jeg kan virkelig komme HELT i bund i presset, og jeg har ALDRIG haft den mindste antydning af en skulderskade.

Jeg vil ikke sige andet med det, end at jeg har oplevet en brugbar fremgang i smidighed ved kort tids udstrækning efter træning, som har en positiv overførsel til min vægttræning.

Link to comment
Share on other sites

Nu kan jeg ikke diske op med reference til undersøgelser, men jeg mener ikke det er første gang man har vist, at udstrækning ikke har nogen forebyggende effekt på skader.

Jeg løber primært og har fået to konkrete råd fra en træningsvejleder/coach og en massør; træningsvejleder (som er solidt forankret i og up to date med nyeste undersøgelser) sagde, at jeg skulle undlade udstrækning. Efter hård træning (så hård at man får små sprængninger i muskelfibrene) kunne det måske endda være skadeligt, fordi man groft sagt ikke skal 'hive' i muskler, der allerede er gået lidt i stykker.

Min massør siger jeg skal strække ud, fordi mine muskler bliver så korte, at det hæmmer løbebevægelsen. Godt så :nissetunge:

Jeg synes jeg kan mærke på min krop at begge ting som sådan er rigtige; efter et marathon har jeg fx overhovedet ikke lyst til at strække ud. Mine ben er for kvæstede til at det føles særligt sundt. Men jeg kan mærke at jeg skal strække ud en gang imellem, fordi jeg især på baglårene bliver så kort, at jeg kan mærke det.

Så jeg vælger en mellemting; udstræk efter let eller 'almindelig' træning og ingen udstræk efter rigtig hård træning (fx interval eller tempoløB).

Typisk vil udstrækning forringe bevægeækonomien for langdistanceløbere. Du vil hellere have stive muskler der bevarer så meget elastisk energi som muligt.

Jeg ville ikke lytte for meget til massøren.

Link to comment
Share on other sites

Typisk vil udstrækning forringe bevægeækonomien for langdistanceløbere. Du vil hellere have stive muskler der bevarer så meget elastisk energi som muligt.

Jeg ville ikke lytte for meget til massøren.

Jo men jeg vil jo ikke have så stive muskler at jeg kan mærke det ved fremføring af benet...Der er stor forskel på praksis blandt de løbere jeg har talt med. Henrik Tranum skriver på ultrarunner.dk at han mener at udstrækning gør en positiv forskel for ham. Og han er trods alt en af dk's bedste 100 km-løbere.

Umiddelbart ville jeg tro at du kunne opleve den samme effekt ved eks. en let powerwalk... tror i den grad at det er et spørgsmål om mobilisering og øget blodgennemstrømning til det man strækker der kan afhjælpe den værste stivhed ... både her og nu ... som senere

Jeg mener faktisk at let træning er langt bedre til at afhjælpe den værste stivhed og speede restitutionen op. De gange jeg er kommet mig hurtigst efter et marathon er også de gange, hvor jeg fx har rullet en lille tur på min cykel om aftenen på løbsdagen. Lige når man skal afsted er det jo ikke så sjovt (det er langt sjovere at blive liggende i sengen :nissetunge: ), men man bliver glad for det dagen efter :xmas:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share