Fedtprocent, væskebalance og muskelmasse


henrikf
 Share

Recommended Posts

Har lige købt en badevægt der kan måle vægt, fedtprocent og væskebalance.

Det der undrer mig er følgende resuyltat af en måling:

- Vægt 80,5 kg

- Fedtprocent 21,4

- Væskeprocent 58,9

Det vil sige at der kun skulle være 15 kg muskelmasse. Kan dette virkelig passe., eller er der noget jeg har misforstået ?

Hvad er den normale muskel masse for en rimeligt veltrænet person der vejer omkring 80 kg ?

Link to comment
Share on other sites

Har lige købt en badevægt der kan måle vægt, fedtprocent og væskebalance.

Det der undrer mig er følgende resuyltat af en måling:

- Vægt 80,5 kg

- Fedtprocent 21,4

- Væskeprocent 58,9

Det vil sige at der kun skulle være 15 kg muskelmasse. Kan dette virkelig passe., eller er der noget jeg har misforstået ?

Hvad er den normale muskel masse for en rimeligt veltrænet person der vejer omkring 80 kg ?

Hvordan kan en badevægt måle ens fedt og væskeprocent?

Link to comment
Share on other sites

Muskler består af godt 20% protein, diverse andre sager og en masse væske.

Jeg kan huske der står en gennemsnitlig vægtfordeling på muskler, fedt, knogler, organer osv i Human Ernæring, men jeg har den ikke lige i nærheden.

Vil det sige at det ikke er muligt at beregne muskelmasse ud fra vægt, fedt% og væske% ?

Link to comment
Share on other sites

Vil det sige at det ikke er muligt at beregne muskelmasse ud fra vægt, fedt% og væske% ?

Du kan jo let regne fedtfri masse ud, og hvis vi forudsætter at vægten af dine organer, knogler, hud og alt det andet ikke-fedt er rimelig konstant vil ændringen i fedtfrimasse svare til ændringen i muskelmasse.

Mine ellers så veludviklede google-skillz kan ikke finde nogle tal på hvad organer, knogler osv typisk vejer (i forhold til højde eller vægt f.eks.). Fandt kun at hjernen vejer ca 1,4kg og så ved jeg at blodmængden er cirka 5 liter.

Uanset om vi kunne regne os frem til noget, så er tallet ikke mere præcist end den maskine der har spyttet vægt, fedt% og væske% ud, så det tangere spild af tid. :wink:

Who cares om du består af 30 eller 35kg muskler - bare det ser godt ud :4flex: (og evt. at du kan måle der er en fremgang i fedtfri masse)

edit:

knoglerne vejer ca 20% af kropsvægten

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil dog ik anbefale at man læner sig for meget op af den fedt procent man får af en badevægt, min erfaring er at de er meget upræcise...

Jeg mener de bedste måle redskaber er vejning en gang om ugen så man kan se om man tager på eller taber sig... og så et spejl eller evt. et kamera, så man visuelt kan se det... Det er bare den eneste måde at se det på... Ingen med en fedt procent på 15 kan sige om de vil få en fin sixpack med 10% f.eks... det kan spejlet :-)

Edited by pese
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

har også en body composition monitor (tanita innerscan bc-543) der kan måle det du siger der.

desuden måler den knoglemasse og muskelmasse / fedtfri masse

vejer ca 90kg(er 186cm høj)

den siger min væskebalance ligger mellem 53-55

knoglemasse siger den 3,3kg

muskelmasse (tolker det som fedtfri masse): ~ 67kg

fedtprocent på ca 21

grunden til de tal er ca er fordi jeg ik lige kan måle, da jeg lige har spist og der gerne skal gå 3 timer fra sidste måltid til målingen, og så skal den gerne tages lige inden sengetid :D

Men synes den har virket ganske udemærket indtil videre - tallene er i hvert fald ikke mistænkeligt svingende, dog synes jeg 3.3kg knoglemasse er meget lidt, men heldigvis er den konstant :D

Edited by Sykofanten
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share