Cola light?.. Tør jeg?!?!


Neverbeencool
 Share

Recommended Posts

Kommer da an på, hvornår og hvordan man drikker sodavand.

Jeg forstår ikke helt hvad du mener. Det er selvfølgelig være at bruge det som mundskyl, men noget vil jo altid sidde tilbage. Hvad har det at sige hvornår man drikker en sodavand? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hørte en overlæge fra Tandlægehøjskolen:

Hvis man har den dårlige vane at "skylle munden" med sodavand, så skader det tænderne langt mere, end hvis man blot drikker det ved at holde det værste væk fra tænderne. (lidt svært at forklare)

Og så skal man holde sig til at drikke det sammen med mad. Og fx ikke lige før tandbørstning eller som en tørsteslukker foran pc'eren.

Dvs. drikker man ordenligt, uden dårlig vaner, og kun sammen med mad, så er der no problemo.

Link to comment
Share on other sites

Men stadig er det vel ikke ligefrem sundt at fylde sig med sødestoffer og diverse E-numre. Hvor usundt skal jeg dog ikke kunne sige, men at tro at det er den rene helse drik, tror jeg ikke man skal bilde sig ind.

Drikker hellere RIGTIG cola MED sukker. Tilgengæld drikker jeg de så slet ikke hver dag, som mange aparatam junkier :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har "hørt" at kroppen sætter forbrændingen ned når du drikker cola light?!?!

Det er ikke korrekt.

Men nogen tager på at at gå fra sukkersodavand til light sodavand. Årsagen er, at sukkeret i sukkersodavand rent faktisk "mætter" en del i måske en ½-1 time. Når man så holder op med at drikke sukkersodavand, så kan det ske, at man bliver mere sulten. Eftersom man mange gange spiser mad, mens man drikker sodavand, så opdager folk ikke, at de faktisk er (kan være, i hvert fald) mere sultne end normalt, hvorfor de vil spise mere. Hvis ens madindtagelse er usund og med meget fedt, kan man rent faktisk opleve at det samlede energiindtag ved drikkevare+mad derfor stiger, selvom selve drikkens bidrag er gået voldsomt ned.

Bemærk dog, at sukker nedbrydes hurtigt i maven, og derfor er mæthedsfornemmelsen af sukker-kulhydraterne ret kortvarig (som sagt så nok tættere på en ½ time end 1 time), så det er ikke en mæthedsfornemmlse der er særlig god, idet man hurtigt bliver sulten igen.

Link to comment
Share on other sites

jarvig -> Men tilsvarende findes der altså også folk der taber sig alene ved at skifte fra sukkersødet sodavand til light. Selvfølgelig har de så også et betydeligt forbrug. Er det din egen oplevelse af man risikere at tage på ved skift fra sukkersødet til light, eller hvor kommer det fra? jeg kan sagtens følge dig, men det virker en smule fortænkt lige umiddelbart.

Link to comment
Share on other sites

jarvig -> Men tilsvarende findes der altså også folk der taber sig alene ved at skifte fra sukkersødet sodavand til light. Selvfølgelig har de så også et betydeligt forbrug. Er det din egen oplevelse af man risikere at tage på ved skift fra sukkersødet til light, eller hvor kommer det fra? jeg kan sagtens følge dig, men det virker en smule fortænkt lige umiddelbart.

Altså jeg skrev at "nogen" tog på ved det. Men mit bud er at langt de fleste taber sig....specielt hvis da bare spiser nogenlunde korrekt.

Det skam ikke noget jeg digter på. Det var en undersøgelse jeg læste. Godt nok blot refereret i Berlingske og ikke selve den videnskabelige undersøgelse. Den var lavet i USA og konklusionen var, at folk der spiste meget junkfood sammen med light sodavand i visse tilfælde tog på fordi de var mere sultne mens de sad og spiste deres junkfood og derfor bestilte mere.

Link to comment
Share on other sites

Altså jeg skrev at "nogen" tog på ved det. Men mit bud er at langt de fleste taber sig....specielt hvis da bare spiser nogenlunde korrekt.

Det skam ikke noget jeg digter på. Det var en undersøgelse jeg læste. Godt nok blot refereret i Berlingske og ikke selve den videnskabelige undersøgelse. Den var lavet i USA og konklusionen var, at folk der spiste meget junkfood sammen med light sodavand i visse tilfælde tog på fordi de var mere sultne mens de sad og spiste deres junkfood og derfor bestilte mere.

Der er altid enkelte personer som skiller sig ud fra normalen. Alle kliniske studier viser at der indtages mindre energi og at vægten reduceres når man skifter sukkersødet drikke ud med kunstigtsødet drikke, så selvfølgelig er det hvad der bør anbefales. Reagerer en person så anderledes kan man gå i dybden med hvorfor i denne konkrete situation.
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Så satte min kollega lige en Cola Light foran mig :crazy:

Kan jeg drikke den?

Cutter..

Hey Cutter

Ja drik du bare løs :superman: tabte selv 59 kg :smile: og drak13 stk dåser hver dag i næsten to år, og mine tænder er der endnu :laugh::laugh: og du skrev at din kollega satte den foran dig ! og mit ordsprog : det der er gratis smager bedst :cola::cola::cola::cola: så drik bare løs :beerchug:

Edited by Keld Erland
Link to comment
Share on other sites

Da jeg gik på giæt første gang for 2 år siden skiftede jeg alt sodavand/saftevand osv. ud med light produkter eller sukkerfrit... det hjalp mig til at tabe de 30 kg. jeg på nuværende tid har tabt.. Med tiden har jeg fået en større indsigt i kost og fordeling af prot./kulh./fedt så ved nu at det ikke er alle light /sukkerfrie produkter hvor det kan betale sig at tage den kalorielette... Så jeg er nu mere opmærksom på hvad der står på pakkerne.. Men derfor drikker jeg stadig ligyt sodavand da det er et af de steder hvor man virkelig kan spare mange kalorier.... og jeg får ikke øget lyst til søde sager... tvært imod kan jeg bruge det i de perioder hvor jeg har en stor sukkertrang og så kan light cola og sukkerfri gajoler gøre det ud for slik og alm. sodavand.. (hmm.. drikker faktisk aldrig alm. sodavand mere det klistre på tænderne og vokser i mundern) :blush:

miss female

Link to comment
Share on other sites

Da jeg gik på giæt første gang for 2 år siden skiftede jeg alt sodavand/saftevand osv. ud med light produkter eller sukkerfrit... det hjalp mig til at tabe de 30 kg. jeg på nuværende tid har tabt.. Med tiden har jeg fået en større indsigt i kost og fordeling af prot./kulh./fedt så ved nu at det ikke er alle light /sukkerfrie produkter hvor det kan betale sig at tage den kalorielette... Så jeg er nu mere opmærksom på hvad der står på pakkerne.. Men derfor drikker jeg stadig ligyt sodavand da det er et af de steder hvor man virkelig kan spare mange kalorier.... og jeg får ikke øget lyst til søde sager... tvært imod kan jeg bruge det i de perioder hvor jeg har en stor sukkertrang og så kan light cola og sukkerfri gajoler gøre det ud for slik og alm. sodavand.. (hmm.. drikker faktisk aldrig alm. sodavand mere det klistre på tænderne og vokser i mundern) :blush:

miss female

Dejligt at du har smidt 30 kg. Men fortæl mig lige hvad for produkter hvor du ikke tager den Kcal lette? Der er forskel på fedtfattig og Kcal let :smile:

Link to comment
Share on other sites

Dejligt at du har smidt 30 kg. Men fortæl mig lige hvad for produkter hvor du ikke tager den Kcal lette? Der er forskel på fedtfattig og Kcal let :smile:

I starten troede jeg det var godt at købe en fedtfattig Leverpostej/tunsalat men nu da jeg har lært mere ved jeg at der er mindre kalorier i men der er stadig for mange i forhold til hvad jeg har brug for.... I starten gik jeg meget op i om der var 180 kcal pr. 100 g. rugbrød eller om der var 200 kcal. nu er det smagen der betyder (sammen med kalorierne) må spare et andet sted så for jeg gider ikke spise noget der ikke smager godt... Når jeg en sjælden gang får chokolade vil jeg ikke gå på kompromis da det er så sjældent at jeg får det... så vælger jeg det jeg bedst kan lide... og sådan kunne min liste blive ved...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige et indspil fra det virkelige liv.

B.S......ja, B.S Christiansen (jæger, supermand, CSC teambuilder osv osv) har fortalt mig at cykelholdet (Team CSC red.) IKKE drikker Coca Cola Light......

Man skulle ellers tro at de der CSC drenge har styr på kosten?

Jeg fik ikke spurgt om en forklaring...men han bad om en appelsin-sodavand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share