Effektiv og enkel mavetræning


RAMMSTEIN
 Share

Recommended Posts

Umiddelbart ja... men kommer selvf. an på resten af programmet... store basisøvelser bruger også maven jo...

Personligt laver jeg crunches med vægt samt incline reverse crunces... specielt sidste bider grumt lige i sixpacken, så har en formodning om den er god...

Link to comment
Share on other sites

Er det nok med almindelige vægtbelastede crunches til at træne mavemuskulaturen? Man kan jo ikke ramme øvre/nedre specifikt (Der er ikke noget som hedder øvre og nedre mavemuskler :dry: ). Man kan jo altid justere sine crunches til også at ramme obliqerne (skrå). :superman:

Skal du lave de bedste maveøvelser, så er det på en swiss-bold - basta - slut. De almindelige chrunches er noget skrammel ved siden af og du træner ikke mavenmuskulaturen i dens fulde længde og derfor er chrunches ikke særligt bevendt.

Link to comment
Share on other sites

Skal du lave de bedste maveøvelser, så er det på en swiss-bold - basta - slut. De almindelige chrunches er noget skrammel ved siden af og du træner ikke mavenmuskulaturen i dens fulde længde og derfor er chrunches ikke særligt bevendt.

Hvad er en swiss-bold og hvilke øvelser er gode?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor mener I ikke man kan ramme øvre/nedre mavemuskler specifikt??

De er jo naturligvis forbundet, så hvis man har spænding over den øverste del vil man også have spænding over den nederste del, men de betyder jo ikke nødvendigvis at man ikke kan aktivere forskellige steder på musklen. Hvis musklen bestod af et langt fiberstrøg (som biceps) ville træning af øvre og nedre del ikke give mening, men rectus abdominis er som bekendt inddelt i en six-pack. Rent funktionelt kan dette hjælpe med at styre hvilken del af lænden der stabiliseres eller flekteres. I princippet vil man kunne få enkelte dele af rectus ab. til at arbejde dynamisk mens resten bare arbejder statisk. I hypertrofiøjemed vil den største muskeltilvækst ske ved dynamisk kontraktion, så derfor er der alligevel noget om man kan træne øverste/nederste eller højre/venstre del.

Der er en gammel artikel her på sitet om det samme Link.

At sige at bedste måde at træne mave på er på bolde er noget værre sludder. Svarer til at postulere at eksempelvis dips eller kickbacks er den magiske øvelse for armene. Som med alt andet inden for træning hænger det sammen med mål og udgangspunkt.

Crunches på swissball er gode til at aktivere obliques (da der skal stabiliseres meget), men er efter min mening blevet lidt et popfænomen og i forbindelse hermed udråbt til at være løsningen på alt inden for mavetræning. Ikke hermed sagt at bolde ikke er gode eller jeg ikke selv bruger dem, men som med alt andet må man have en nuanceret tilgang :smile:

Link to comment
Share on other sites

Crunches på swissball er gode til at aktivere obliques (da der skal stabiliseres meget), men er efter min mening blevet lidt et popfænomen og i forbindelse hermed udråbt til at være løsningen på alt inden for mavetræning.
Der skal ikke stabiliseres meget ved en crunch på swissball og da slet ikke hvis man sætter fødderne fast i ribbe eller lign. hvilket gør at mavemusklerne rammes bedre. Næe vi er ude efter stort bevægeudslag. Det er derfor man bør bruge bolden.
Svarer til at postulere at eksempelvis dips eller kickbacks er den magiske øvelse for armene
ellers et meget godt posulat - dips er en magisk øvelse for armene og det er kickbacks bare ikke Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener abs og obliques skal trænes som alle andre muskler, altså 1-2 gange om ugen. Så 1 øvelse er for mig, en smule i underkanten. Personligt tager jeg altid øvelser som blaster min muskulatur så meget at jeg ikke kan lave flere end 8-10 reps, evt. dragon flags er rigtig god og en killer. Udover det kan jeg anbefale bækkenløft med vægte mellem fødder. Uanset hvad, er det som du ved, godt at variere istedet for bare at holde sig til en bestemt øvelse.

Edited by FoZz
Link to comment
Share on other sites

Ved du hvor stor og høj bolden skal være når man er 185 cm høj? (og vejer 70 kg)

Jf. dette link: http://www.go-motionshop.dk/shop/

Hvilken størrelse bold skal du vælge?

Du skal vælge boldens størrelse efter din højde.

Boldstørrelse Højde

45 cm. Under 155 cm

55 cm. 155 - 171 cm.

65 cm. 171 - 186 cm.

75 cm. 187 - 198 cm.

85 cm. Over 198 cm

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share