Flere muskler - hvordan ?


Lone16
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen!

Hvordan kan jeg bedst muligt, som pige, øge min muskelmasse. Motionscenter er ikke en mulighed, da jeg har en rygskade, der gør at jeg ikke må anvende de der styrketræningsmaskiner.

Formålet er bla. at få flottere/fastere krop efter vægttab, samt at øge mit stofskifte.

Gode råd ?

Tak :)

Link to comment
Share on other sites

Det må jeg godt. Jeg er blevet anbefalet løb, svømning og ridning af min fysioterapeut.. Styrke i motionscenter samt kontaktsport skal jeg passe på med, og hvis jeg skåner min ryg, kan jeg være af med skaden omkring 22-årsalderen.

(det er schoyerman jeg har - kileformede ryghvirvler - og jeg aner ikke hvordan det staves!)

Pt. løber jeg minimum 2 km hver dag. Somregel løber jeg 10 et par gange i ugen, og så næsten fri i weekenderne.

Jeg vil gerne have gode råd ang. træning, plus en kostplan som jeg også godt må tabe mig lidt af :)

Link to comment
Share on other sites

Hvad er det for en rygskade?

Edit: Kan se du har svaret. Jeg er ikke klog nok på bevægeapperatet og skader til at turde komme med nogen råd i den konkrete situation. Håber nogen med større viden på disse områder kan hjælpe.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Som ovenfor skrevet er det noget der hedder schoyerman. Jeg ved ikke hvordan det staves, men det blev i gamle dage kaldt landmandsryg, fordi det ofte gik ud over karle osv, der skulle løfte tunge ting, og derved fik skæve rygge.

Det er noget jeg har mærket til hele livet, og min mor har det samme.

Link to comment
Share on other sites

Som ovenfor skrevet er det noget der hedder schoyerman. Jeg ved ikke hvordan det staves, men det blev i gamle dage kaldt landmandsryg, fordi det ofte gik ud over karle osv, der skulle løfte tunge ting, og derved fik skæve rygge.

Det er noget jeg har mærket til hele livet, og min mor har det samme.

Hej Lone.

Jeg har fundet et link til en side som omtaler din lidelse. Det hedder Scheuermanns sygdom. :4smartass: Der er en beskrivelse af bl.a. årsag, symptomer og behandling. Nederst på siden kan du se nogle links til et program du kan bruge for at træne din krop, delt op i forskellige trin.

Håber du kan bruge det. :smile:

- muldjord

Link to comment
Share on other sites

Scheuermann

http://www.sportnetdoc.dk/injury/10-15.htm

http://www.selvet.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1099

Du kan sikkert finde flere gode links ved at søge på google bare på navnet. Begræns evt til danske sider.

Som jeg ser det er det bare en ekstra god grund for at træne - det kræver bare endnu mere omhyggelig teknik, og indbefatter næppe særlig meget "tung" træning. Men styrketræning som sådan har jeg svært ved at se skal udelukkes.

Har selv en mild Scheuer på L1 og L2 - ikke meget men i hvert fald nok til at det kan genere og nok til at jeg aldrig skal i cirkus mili :wink:

Jeg vil foreslå dig at finde en fys med forstand på træning i forbindelse med en scheuer, så du kan få lavet et program der hjælper mest muligt på din holdning osv.

Link to comment
Share on other sites

Morbus Scheuermann

Morbus Scheuermann

Definition: sygelig tilstand i hvivlerne hos unge (juvenil osteochondrose) som medfører af ryggen bliver rund (kyphose). Man finder mindst 3 kileformede hvirvler ved siden af hinanden. Man kan skelne mellem morbus Scheuermann i brustregionen (torakal), i overgangen mellem bryst- og lændedelen (torakolumbal) og i lænden (lumbal morbus Scheuermann).

Forekomst: tilstanden ses hos ca. 4% af befolkningen. Den er lige hyppig hos mænd og kvinder. Den begynder ofte omkring 10-års alderen.

Årsag: vækstforstyrrelse med uregelmæssig forbening af hvirvlerne til følge, hvilket medfører at de bliver kileformet.

Symptomer: Man kan skelne mellem 3 stadier. I første stadium findes kun en diskret rundryggethed. I andet stadium tiltager rundryggetheden, og der kan nu optræde smerter og rygtræthed. I det tredie stadium er rundryggetheden nu fuldt udviklet, og vil i mange tilfælde, afhængig af sygdommens lokalisation, være ledsaget af smerter.

Diagnose: stilles ved røntgen, hvor man ser kileform af mindst 3 på hinanden følgende hvirvler, og eventuelt "Schmorlske impressioner" som er fordybninger i hvirvlernes flader som udtryk

for tryk fra tilstødende disci.

Differentialdiagnose (tilstanden som Mb. Scheuermann kan ligne): lumbago, spondylolyse, spondylose.

Behandling: patienterne bør tidligst muligt instrueres i rygøvelser med det formål at optræne ryg- bug- og benmuskulaturen, og modvirke rundryggetheden. Endvidere bør der følge ergonomisk vejledning, og instruktion i rygbeskyttelse. Tungt rygbelastende arbejde bør undgåes. I enkelte tilfælde kan der være indikation for at supplere med korset, særligt under opvæksten.

Forløb: ved morbus Scheuermann i brysthvirvlerne er der smerter hos 20-60%. Smerten aftager dog i voksen alderen, hvor de sjældent længere udgør noget problem. Ved morbus Scheuermann i overgangen mellem bryst-og lændehvirvlerne og ved morbus Scheuermann i lænden har op til 80% smerter som kan være kroniske, og ledsaget af muskulær insufficiens.

Der er forskel på eks. at træne let/medium med en masse gentagelser og træne tung squat med mange kg på nakken!!! .... MEGET STOR FORSKEL!!

Det ville endda kunne gavne dig at komme i motionscenter og styrke musklerne omkring de skævhed for ligesom bedre at holde din ryg på sin rette plads!

Hvis jeg var dig ville jeg tage en snak med den fysioterapeut igen og hvis resultatet er det samme så ville jeg få en anden mening på sagen også!!!

Link to comment
Share on other sites

Hej Lone.

Jeg har fundet et link til en side som omtaler din lidelse. Det hedder Scheuermanns sygdom. :4smartass: Der er en beskrivelse af bl.a. årsag, symptomer og behandling. Nederst på siden kan du se nogle links til et program du kan bruge for at træne din krop, delt op i forskellige trin.

Håber du kan bruge det. :smile:

- muldjord

Haha... total dårlig hjælp når jeg ikke giver linket. :laugh: Men jeg kan se at MaxPower har fundet det til dig.

http://www.sportnetdoc.dk/injury/10-15.htm

- muldjord

Link to comment
Share on other sites

Tak for det ..

Det skal bare være nogle øvelser jeg let selv kan lave - ikke noget der skal kræve en fys eller noget, for det er så dyrt..

Og - fysioterapeuten jeg gik til, sagde altså at jeg IKKE må træne på maskiner i et motionscenter. Det er min ryg ikke stærk nok til - og jeg får også ondt i ryggen af det.

Link to comment
Share on other sites

Tak for det ..

Det skal bare være nogle øvelser jeg let selv kan lave - ikke noget der skal kræve en fys eller noget, for det er så dyrt..

Og - fysioterapeuten jeg gik til, sagde altså at jeg IKKE må træne på maskiner i et motionscenter. Det er min ryg ikke stærk nok til - og jeg får også ondt i ryggen af det.

Det kan jo være du skal bruge en fys i første omgang til at instruere dig i øvelserne nogle gange, og derefter kan lave det selv.

At træne i maskiner i et motionscenter kan være 1000 ting på 1000 forskellige måder. Derudover er det efter min mening ret usandsynligt at du bliver sat til maskinøvelser for at hjælpe på rygproblemerne.

Og ang prisen. med henvisning fra læge får du tilskud. Skulle du være medlem af Danmark får du mere tilskud.

Selv hvis du skulle punge ud med 1000kr eller mere, er det så ikke ret små penge, hvis det kan give en markant forbedring på dine rygproblemer mange år frem? Hvis du absolut ikke har pengene, så gå ned og snak med banken. Større beløb er det heller ikke, og om ikke andet burde du uden problem kunne få en kassekredit der dækker det.

Spørg dig selv hvor meget din ryg er værd i kroner og øre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft utrolig mange kunder som kommer i centeret og træner alene fordi de har en m. scheuermann. De er som regel i samråd med fys og læge, blev henvist til at træne deres "korset" omkring rygraden op, for at stabiliserer og udligne den skævhed en m. scheuermann giver.

Jeg vil anbefale dig at skifte enten fys eller læge, for at få en 2nd opinion. Og lad nu være med at være nærrig når det kommer til at få din krop til at fungerer optimalt, det gør ikke noget at smide lidt penge efter en god fys(en der ikke vil løse problemerne ved at sidde på sin flade :wink: ), hvis det hjælper :smile:

Link to comment
Share on other sites

Vi har motionscenter på gymnasiet hvor jeg går, og der har jeg gået nogen tid plus at jeg gik til styrketræning med ungdomsskolen. Men - måtte stoppe begge gange pga af smerter. Jeg har fået nogle øvelser af min fys. men det er kun mave de stortset træner, da hun sagde det var en vigtig ting for min rygholdning.

Både hun og min læge siger jeg skal lave det jeg kan holde til, og styrktræning i motionscenter kan jeg altså ikke! Så derfor ville jeg gerne høre jeres hjælp til hvad jeg kan gøre herhjemme?

Stortset hver dag træner jeg mine mavemuskler, lårmuskler samt laver armstrækkere og træner lidt med håndvægte - og de øvelser til maven er nogle min idrætslærer viste mig jeg skulle lave, når jeg havde scheuerman.

De øvrige øvelser har jeg fundet på iform.

Måske siger I at jeg er et pylre hoved fordi jeg ikke vil gå i motionscenter , men jeg lider ofte af smerter, og det har jeg ikke lyst til resten af mit liv. Så kan jeg slippe for smerter efter ca. 20 årsalderen, his jeg passer på min ryg, vil jeg da gerne det.

Men råd til kostplan og øvelser der kan "fixes i hjemmet", kan I hjælpe med det ?

Link to comment
Share on other sites

...øvelser der kan "fixes i hjemmet", kan I hjælpe med det ?

Hej Lone. Du må lige huske at kigge på de links vi lægger til dig. http://www.sportnetdoc.dk/injury/10-15.htm

Denne side har nogle genveje i nærheden af bunden, "TRIN1, TRIN2, TRIN3 og TRIN4" som netop beskriver træning i hjemmet, både med opvarmning og styrketræning. :smile:

- muldjord

Link to comment
Share on other sites

Jamen fx. - motionscyklen, kan den være med til at give flere muskler? Eller løb og svømning for eksempel? Hvad er bedst? Og hvordan kan jeg fordele træningbedst muligt for maksimal muskelvælst?

Og hvordan mht. til kosten?

Jeg har selv en scheuerman i overgangen mellem lænden og brystryggen, og det kan være et smertehelvede, det har dog hjulpet meget at jeg har fundet en postion jeg kan sove i smertefrit..

Du får ikke muskler af kondicykel, men meget let dødløft og squat vil jeg mene at du sagtens kan lave! Når du ikke er vant til at træne så GØR det ondt, men tror måske du forveksler doms med smerte fra ryggen..

Edited by Christian B
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share