Fedtforbrænding


bikealot
 Share

Recommended Posts

Det kan godt være misvisende hvis man opfatter det forkert og derefter bruger det forkert. Men derfor kan der godt være noget om at det måske er en god idé at træne i mere end 90 min. hvis man da har overskud til det. ;) F.eks. bare en gang i ugen sammen med højintensitetstræning! :devil: :D

Link to comment
Share on other sites

Til Multicoach

Det er jo også det vi gør! Ved lav intensitet så forbrænder du jo mest fedt og ved max. er det primært sukker.

Og hovsa! Selvfølgelig kan triclycerid kun forbrændes aerobt...altså med ilt (en lille skrivefejl i mit tidligere indlæg) :bblush:

Og mhs. til alt det der med at tømme glykogen-lagrene...det er noget pjat! For hvis man endelig tømmer lagerene fuldstændig, så stopper man altså med at træne, da sukker er nødt til at være til stede hvis man skal forbrænde sit fedt. Det er en fysiologisk nødvendighed.

Link to comment
Share on other sites

NT ->>

Og mhs. til alt det der med at tømme glykogen-lagrene...det er noget pjat! For hvis man endelig tømmer lagerene fuldstændig, så stopper man altså med at træne, da sukker er nødt til at være til stede hvis man skal forbrænde sit fedt. Det er en fysiologisk nødvendighed.

Det forstår jeg altså ikke helt. :bblush: Hvordan kan man så løbe marathon eller f.eks. 100 km. løb?

Fuldstændigt er der vel heller ikke tale om, men at tømme glygogenlagrende næsten er vel en anden sag.

Link to comment
Share on other sites

Har i læst abstracted fra det forsøg getbig-artiklen refererer til?

Ok, der er forøget fedtoxidation i hvile efter en fedtrig diæt + glykogentømmende træning! Siger studiet noget om fedtoxidationen under træning?

Hurra for endnu en dårlig artikel!

Der er sikkert øget fedtoxidation når glykogendepoterne begynder at blive tømt. Men hvad med træningsintensiteten og præstationsevnen? Problemet er, at du ikke er i stand til at opretholde en høj intensitet. Og så er vi tilbage til det evige spørgsmål om fedtforbrænding! Det handler om at forbrænde kalorier og ikke fedt! Personligt vil jeg hellere træne med fyldte glykogendepoter og med høj intensitet frem for tømte glykogendepoter og lav intensitet!

Er der nogen der kender følelsen, når der skal trænes med tømte glykogendpoter? Tænk på marathonmuren efter 30 km og hvordan de sidste 12 km føles - yak!

Link to comment
Share on other sites

Har i læst abstracted fra det forsøg getbig-artiklen refererer til?
Ja, faktisk artiklen som helhed, undtagen MATERIALS AND METHODS. ;)

Jeg synes nu artiklen som helhed, er meget lærerig læsning, betydeligt bedre end diverse månedsmagasiner, selv om forsøget måske ikke er så godt skruet sammen. :)

I øvrigt er der et symposium det seneste nummer af Medicine & Science in Sports & Exercise som handler om fedtoxidation under arbejde (for dem som har adgang til medline).

Udemærket MultiCoach, du har ikke lidt mere information, evt. en titel eller forfatten, eller endnu bedre et link. :)

Link to comment
Share on other sites

Link til Medicine & Science in Sports & Exercise: http://www.msse.org. Find symposiumet under det seneste nummer.

Helix => Jeg syntes også at studiet er ganske godt. Det passer måske bare ikke ind i denne diskussion, da studiet ikke har undersøgt fedtoxidationen under arbejde? De har vel kun undersøgt fedtoxidationen i hvile i fire forskellige situationer.

Kiens har i øvrigt også vist øget fedtoxidation i hvile efter glykogentømmende arbejde hos veltrænede - endda selv om de i post-træningsperioden indtog kulhydrat!

Glykogen genopbygning har måske så høj prioritet efter arbejde, at kroppen vælger at forbrænde fedt for at maksimere muligheden for glykogenlagring!

Link to comment
Share on other sites

MultiCoach-> Tak for linket. :)

Jeg må lige på biblioteket i morgen. ;)

Jeg giver dig ret i, at undersøgelsen ikke er så relevant i denne sammenhæng, da de (som du selv siger) ikke måler fedtoxidationen under arbejde, men i tidsrummet efter, men andre undersøgelser har dog foretaget sådanne målinger.

De har vel kun undersøgt fedtoxidationen i hvile i fire forskellige situationer.
Ja, de måler fedtoxidationen for de fire grupper.
Glykogen genopbygning har måske så høj prioritet efter arbejde, at kroppen vælger at forbrænde fedt for at maksimere muligheden for glykogenlagring!

Ja, det er i hvert fald sådan Kiens og kollegerne skriver i deres undersøgelse. ;)

"It appears that resynthesis of muscle glycogen in the postexercise recovery period has such high metabolic priority that TGm, and possibly VLDL TG, are broken down at an increased rate to supply lipid fuel for oxidative muscle metabolism. "

Link to comment
Share on other sites

Til Helix

Konfronterede lige min fysiologilærer med din påstand omkring, at kroppen bare kunne bruge aminosyrer i stedet for glykogen når fedtet skulle igennem krebs cyklus. Han ville ikke afvise det og han ville heller ikke sige at det var rigtigt.

Har du eventuelt en artikel eller noget andet omkring emnet? Så ville jeg blive glad :D

Link to comment
Share on other sites

Nicolai Thygesen-> Jeg har desværre ingen artikler om det, dem der tideligere er blevet lavet, tvivler jeg på, at man ville kunne finde i dag.

Du kan finde det i en biokemi bog, men jeg kan ikke forestille mig andet, at det også er nævnt i din fysiologi bog, det er det i min. ;)

Hvis der ikke står noget i din lærebog, så spørg endelig igen. ;)

( Et lidt dårligt svar, men det burde være nævnt i bogen.)

Link to comment
Share on other sites

Puha...det var på et lidt højere niveau end jeg kunne klare :lol:

Fik hjælp af kæresten (mediciner), men hun kunne ikke helt se sig ud af hvordan man får Glykose ud af phosphoenol pyruvate :unsure:

Hun løb det kun lige hurtigt igennem, men ville alligevel lige høre om du gad forklare det :tongue:

Og så var hun ret nysgerrig omkring hvad din baggrund er :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nicolai Thygesen-> Beklager niveauet :) , jeg troede du kunne bruge det, grundet dine udemærkede overvejelser tidelige i tråden om fedt vs. kulhydrat forbrænding, og fordi du efterspugte artikler.

Phosphoenolpyruvat går gennem Glukoneogenesen (næsten det omvendte af glykolysen), som giver glykose. ;)

Jeg læser biokemi. :blink:

MultiCoach-> Jeg har læst nogle af artiklerne (de korte :D ), de er meget interessante.

Jeg fandt også et andet godt review:

Regulation of fat metabolism in skeletal muscle.

Nu er der lidt læsning at gå igang med. :D

Link to comment
Share on other sites

Arne =>

Den endelige problemstilling er endnu ikke helt fastlagt, men det bliver helt sikkert et træningsstudie.

Lige nu ser det ud til, at jeg skal sammenligne aerob træning vs. styrketræning mhp. at finde ud af, hvad der er mest effektivt. Det er vist mange gange, at både aerob træning og styrketræning har en positiv effekt på det metaboliske billede hos type-II patienter, men en direkte sammenligning mellem de to træningsformer er ikke blevet gjort.

En anden mulighed er, at jeg skal undersøge på en specifik parameter i signalvejen fra insulinreceptoren til GLUT4 translokationen mhp. en evt. træningseffekt.

Om det bliver det ene eller det andet afhænger af, hvad de på endokrinologisk afdeling på OUH finder mest interessant netop nu. Det bliver afgjort i løbet af denne måned.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share